|
Hjälp mej och lösa ett problem |
|
|
|
05-01-2004, 19:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Tittar och tittar men får ingen lösning på problemet kan någon förklara? Ange en titel på hemsidanmm vet inte varför länken åvan för ej fungerar provar men en länk här istället http://wavelets.mit.edu/~bharath/images/pr...roblem.gif.html
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
05-01-2004, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
05-01-2004, 19:30
|

Medlem

|
Fuskbild - 'backe'-linjen är inte helt rak på den nedersta bilden...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
05-01-2004, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Ojoj är imponerad Hannele! har tittat i ca 1tim på bilden utan att hitta lösningen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
05-01-2004, 20:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
OK en enklare : En matematisk trädgårdsodlare ville anlägga en RUND rabatt (enär jag vet att den feminina halvan av vår population SÄLLAN är intresserad av matematik och det verkar finnas mest den arten representerad här , lär jag väl bli lynchad) Han ville att Ytan (i kvadratmeter) skulle bli lika stor som diametern (i meter) Hur stor diameter eller hur många kvadratmeter bidde rabatten.
PS Inget lur denna gång PPS Jag vet mycket väl att det finns OOOOOTroligt duktiga feminina matematiker, men jag har "dålig" erfarenhet av flickors intresse för matematik, både som privatperson och inhoppad lärare) DS
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
05-01-2004, 20:42
|

Medlem

|
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
05-01-2004, 20:53
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
|
|
|
|
|
05-01-2004, 21:12
|

Medlem

|
Vet ni vad ordet sekatör kommer i från? Ordet sekant liksom orden sektor och segment kommer av ett latinskt ord som betyder skära. Samma som finns i ordet sekatör (trädgårdssax).
gammelnalle, lite lurt är det, för yta och diameter är olika dimensioner. Rabattens diameter är 2R och ytan pi gånger R upphöjt till 2, dessa ska vara lika.
Halva diametern, radien = 2/pi. Diametern på denna rabatt ska vara 4/pi.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
05-01-2004, 22:34
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Hannele @ 05-01-2004, 21:12) Vet ni vad ordet sekatör kommer i från? Ordet sekant liksom orden sektor och segment kommer av ett latinskt ord som betyder skära. Samma som finns i ordet sekatör (trädgårdssax).
gammelnalle, lite lurt är det, för yta och diameter är olika dimensioner. Rabattens diameter är 2R och ytan pi gånger R upphöjt till 2, dessa ska vara lika.
Halva diametern, radien = 2/pi. Diametern på denna rabatt ska vara 4/pi. Inte kul alls numera att ställa gåtor mm Det är ju sååå enkelt att bara gå in på Google el. altavista och ... Vips har man svaret! Men... det är kul att surfa iaf
|
|
|
|
|
05-01-2004, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
gammelnalle, ta det lite lugnt med det där med kvinnor och matematik!  Undertecknad spikade en gång för länge sedan en mattetenta på eftergymnasial nivå. Kunskaperna har förstås rostat sedan dess, men vill någon mattekriga kan jag väl leta fram böckerna igen. Den där rabatten var det väl ingen som sa att måste vara plan??? Gör man den lite som en kulle (eller grop) blir formlerna betydligt knepigare, och det finns dessutom flera svar (beroende på hur stor avvikelse från det helt plana man tillåter). Man får alltså räkna ut ytan på ett klotsegment i st f en plan cirkel. Nej, jag minns inte formeln för en sådan yta, men det går väl att ta reda på. Felix matte: om man formulerar om gåtan lite, gör en provsökning på de vanligaste sökmotorerna och testar tills man inte får några träffar borde det gå att få vissa gåtor att funka i alla fall. Tror jag.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
05-01-2004, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Oj oj oj!!!! Nu har jag verkligen gjort bort mig!!! Skäms på mig!! Så går det när man försöker vara smart och inte kollar verkligheten. Jag måste nog byta identitet här på odla nu.... Uppgiften har jag fått från en kompis (?) och hans svar gjorde mig övertygad om förträffligheten... men nu ser jag att jag verkligen har varit ute och seglat i lovart... F´låt alla...
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
05-01-2004, 23:01
|

Medlem

|
Nejnej gammelnalle, misstag kan vi alla göra!  Visst vill vi ha dig kvar här!
--------------------
|
|
|
|
|
06-01-2004, 10:38
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 05-01-2004, 22:34) Inte kul alls numera att ställa gåtor mm Det är ju sååå enkelt att bara gå in på Google el. altavista och ... Vips har man svaret!  Mitt svar ovan hittar du inte på Google... Tänk att man inte kan göra nåt själv - utan att alla tror man knyckt det på internet.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
06-01-2004, 10:39
|

Medlem

|
CITAT (gammelnalle @ 05-01-2004, 20:36) PS Inget lur denna gång PPS Jag vet mycket väl att det finns OOOOOTroligt duktiga feminina matematiker, men jag har "dålig" erfarenhet av flickors intresse för matematik, både som privatperson och inhoppad lärare) DS gammelnalle, jag hade en kvinnlig mattelärare, Linnea hette hon. Efter två decennier fick jag tillfälle att arbeta tillsammans med henne, om miljö. Kul
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
07-01-2004, 08:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Men jag bekräftar dina fördomar, helt rudis på matte!! Typisk språkmänniska. Inte blev motivationen bättre när jag stönande frågade min gymnasielärare: Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.) Hon var tyst bortåt en minut, sedan kom det: Men tänk om du skall köpa en rund duk! Snacka om att vara fast i den akademiska världen!! Om jag inte förstår vad jag har för nytta av en sak så klarar jag inte av att lära mig det! Jag frekventerade samma kiosk som "postfröknarna" gjorde för många år sedan. De klarade inte av att lägga ihop 2 + 2 knappt i huvudet eftersom de endast använde räknare. Det motiverade!! Än idag använder jag huvudräkning mycket flitigt och slår många i min omgivning med hästlängder, vilket gör att de tror att jag är matematiskt intresserad!  Men det är definitivt inte samma sak!! Bara tanken att försöka lösa den ursprungliga frågan i tråden gör mig kallsvettig!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
07-01-2004, 10:18
|

Medlem

|
CITAT (Ewa L @ 07-01-2004, 08:25) Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.) Självklart har du nytta av formeln!  Hur mycket kantsten behöver du till din nya runda rabatt? Hur mycket kantband behöver du till den runda duken? OK, vissa kunskaper har man ju inte så mycket nytta av i sig, men som någon sa: man lär sig att lära sig! Och det är något man verkligen har nytta av!
--------------------
|
|
|
|
|
07-01-2004, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Susanne i Linköping @ 07-01-2004, 10:18) CITAT (Ewa L @ 07-01-2004, 08:25) Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.) Självklart har du nytta av formeln!  Hur mycket kantsten behöver du till din nya runda rabatt? Hur mycket kantband behöver du till den runda duken? OK, vissa kunskaper har man ju inte så mycket nytta av i sig, men som någon sa: man lär sig att lära sig! Och det är något man verkligen har nytta av!  Festligt att du kom just med det förslaget! Eller mindes du att det var jag som frågade just det? http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...2536de0f235c8c3Tycker ändå att om jag behöver kunna det säg 5 ggr i livet, vid de tillfällena har jag säkert glömt formeln och måste slå upp den i alla fall. Eller ännu hellre: Fråga alla proffs här!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|