Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att skjuta en älg har sina sidor...., ....man bör vara en god skytt till att börja med!
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-05-2010, 21:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Att skjuta en älg...

Jag blir nästan illamående!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-05-2010, 21:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Han framstår verkligen som mer än lovligt klantig. Man får väl ändå tro att det hör till undantagen att det går så här illa.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 05-05-2010, 22:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jo, men om bössan var inställd på 130 m och han befann sig på 260 m samt med vindpustar så kan skotten gå en hel meter fel...
          Dom skulle naturligtvis ha tagit sig närmare INNAN han ens började att skjuta det första skottet!

Jag känner stor ledsamhet för älgen men är inte förvånad ändå att det gick som det gick...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2010, 05:12
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Hur är isarna i Jämtland nu i maj? Jag kan förstå om dom helst undviker att gå ut på dom. 260m är dock i längst laget, men dom blev väll desperata när det visade sig att geväret inte klarade det höga avståndet. Vad skulle dom göra? När dom väll påbörjat avlivningen ville dom ju försöka avsluta den också. Aftonbladet gör vad dom kan för att ställa jägare i dålig dager, men om man tänker efter så finns det nog en naturlig förklaring till att det gick som det gick. Det största misstaget anser jag vara att de försökte skjuta på så stort håll med ett gevär som inte klarade av det. En missbedömning av en jägare som ville göra sitt bästa för att avliva en sjuk älg.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-05-2010, 06:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det räcker inte med bara träffa nånstans, för att älgen skall dö måste det oftast till en träff i hjärtat eller lungor och det kan vara svårt när älgen ligger ner.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 06-05-2010, 16:39
          Länk hit: #6

Medlem

Jag mådde illa av att tänka på vad älgen fick gå igenom innan den äntligen dog. Ligga där och ta emot skott efter skott.....ramla ner i vattnet, kämpa sig upp (full med kulor), invänta helikopter för att slutligen få dö.
          Om t o m vi här på forumet förstår att man borde tagit sig närmare innan man började skjuta, så borde han med geväret kanske förstått det också.
          Jag har absolut inget emot jägare!!! Men kanske just den här skulle ha tänkt till lite mer?

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-05-2010, 16:46
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-05-2010, 17:39) *
          Jag mådde illa av att tänka på vad älgen fick gå igenom innan den äntligen dog. Ligga där och ta emot skott efter skott.....ramla ner i vattnet, kämpa sig upp (full med kulor), invänta helikopter för att slutligen få dö.
          Om t o m vi här på forumet förstår att man borde tagit sig närmare innan man började skjuta, så borde han med geväret kanske förstått det också.
          Jag har absolut inget emot jägare!!! Men kanske just den här skulle ha tänkt till lite mer?

Visst är det så man känner!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2010, 16:48
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-05-2010, 17:39) *

Har du kollat upp hur isförhållandena var på platsen vid tillfället? Tänk om jägaren inte vågade sig ut på isen, men ändå ville befria älgen från lidandet?

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 06-05-2010, 16:58
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-05-2010, 17:48) *
          Har du kollat upp hur isförhållandena var på platsen vid tillfället? Tänk om jägaren inte vågade sig ut på isen, men ändå ville befria älgen från lidandet?

Nej, så klart inte har jag kollat isen! slap.gif
          Men tänk om jägaren inte vågade sig ut på isen (förståeligt isåfall!) och insåg att "det kommer inte att fungera med mitt gevär och dessutom mot en liggande älg!"
          Då kanske man fixat helikopter på en gång?
          Eller rentav låtit älgen dö "naturligt".....man trodde bara att den var sjuk.

Hursomhelst;
          stackars älg!!!!

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 06-05-2010, 17:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Inte första gången (och säkert inte sista heller) som jägarna är så skjutkåta att allt annat glöms bort.
          Jag hoppas den rödgröna regeringen ser över hela jaktlagstiftningen så djuren och naturen slipper lida och skjutas bort.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2010, 17:49
          Länk hit: #11

Moderator

CITAT (sparvuggla @ 06-05-2010, 18:41) *
          Inte första gången (och säkert inte sista heller) som jägarna är så skjutkåta att allt annat glöms bort.
          Jag hoppas den rödgröna regeringen ser över hela jaktlagstiftningen så djuren och naturen slipper lida och skjutas bort.

Så du anser att en skadad älg inte skall avlivas, utan i stället få dö på egen hand även om det tar flera dagar?

Citera
          Chamomille
          Inlägg 06-05-2010, 17:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Undrar vad den älgen led av som kunde ta sig upp ur en vak?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 06-05-2010, 18:07
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-05-2010, 18:49) *
          Så du anser att en skadad älg inte skall avlivas, utan i stället få dö på egen hand även om det tar flera dagar?

Men snälla du.....de visste inte ens om den var skadad eller sjuk!
          Den hade legat stilla i 15 timmar.

(För 4-5 år sedan hade vi en älg som låg på en kulle bara 75m från vårt hus - den låg där i två dagar! Sen gick den iväg och vi såg den flera ggr under sommaren. Det var inget synligt fel på den älgen. Året därpå hade hon tvillingkalvar.)

Jag tycker fortfarande att den älgen fick ett onödigt traumatiskt slut!
          Och jag har fortfarande inget emot jägare!!
          Då har jag mer emot en rödgrön regering...... flirting.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2010, 18:09
          Länk hit: #14

Moderator

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-05-2010, 19:07) *
          Då har jag mer emot en rödgrön regering...... flirting.gif

smiley_small_hug.gif

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 06-05-2010, 18:16
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-05-2010, 19:09) *
          smiley_small_hug.gif

blush.gif Wow! blush.gif
          Känner du som jag i den saken...? blush.gif naughty.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Motti
          Inlägg 07-05-2010, 11:47
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

14 skott på en liggande älg fear.gif så mycket amunition gör inte min man åt på flera jaktsäsonger på älg,måste varit en oerhört klantig jägare eller så hade han för dålig kaliber på kulorna det ska räcka med ett eller två skott om man är en bra skytt.Tycker inte det är försvarbart alls.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-05-2010, 11:55
          Länk hit: #17

Moderator

Men vad gör man när första skottet inte dödar? Avbryter avlivandet och åker hem? Jägaren var ju tvungen att fortsätta till jobbet var klart.

Citera
          Motti
          Inlägg 07-05-2010, 21:12
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Usäkta Huggorm men han måste varit en jävligt dålig skytt 14 skott på en liggande älg,han måste varit blind och haft vit käpp !för fan alltså min man och son jagar båda två så jag har koll ,så får det inte gå till man behöver inte ligga och" prickskjuta "på en Älg som ligger.Och om så vore så ser man till att ha rätt kaliber och ett bra kickarsikte.!14 skott är inte i närheten av försvarbart ska du ha klart för dig,högst två kulor 18/8 hade gjort slut på lidandet.

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-05-2010, 21:45
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Motti @ 07-05-2010, 22:12) *
          Usäkta Huggorm men han måste varit en jävligt dålig skytt 14 skott på en liggande älg,han måste varit blind och haft vit käpp !för fan alltså min man och son jagar båda två så jag har koll ,så får det inte gå till man behöver inte ligga och" prickskjuta "på en Älg som ligger.Och om så vore så ser man till att ha rätt kaliber och ett bra kickarsikte.!14 skott är inte i närheten av försvarbart ska du ha klart för dig,högst två kulor 18/8 hade gjort slut på lidandet.

På hur långt avstånd brukar dina släktingar skjuta älgar?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 07-05-2010, 22:38
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Motti @ 07-05-2010, 22:12) *

Ursäkta att jag lägger mig i... Men i detta fall var ju bössan inställd på ett helt annat avstånd än vad älgen befann sig på... HÄLFTEN av det verkliga avståndet dessutom!
          Tillika med vind. Hur sannolikt är det då att kulan ska hamna där den borde?

Plus att om det är kallt så får kulan en helt annan ballistik än om det är varmt.
          Dom flesta "skjuter in" sina vapen på hösten när dom tränar inför älgjakten och då kan det vara ca 20 grader varmt. Det blir helt annat att skjuta då det är minusgrader. Då stämmer ingenting! crying.gif
          Ska man tex jaga toppfågel i januari måste man skjuta in sin bössa på nytt. När hösten kommer och det är är "vanlig" jakt så måste man åter skjuta in bössan efter dessa väderleksförhållanden.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 16:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon