CITAT (Motti @ 07-05-2010, 22:12)

Usäkta Huggorm men han måste varit en jävligt dålig skytt 14 skott på en liggande älg,han måste varit blind och haft vit käpp !för fan alltså min man och son jagar båda två så jag har koll ,så får det inte gå till man behöver inte ligga och" prickskjuta "på en Älg som ligger.Och om så vore så ser man till att ha rätt kaliber och ett bra kickarsikte.!14 skott är inte i närheten av försvarbart ska du ha klart för dig,högst två kulor 18/8 hade gjort slut på lidandet.
Ursäkta att jag lägger mig i... Men i detta fall var ju bössan inställd på ett helt annat avstånd än vad älgen befann sig på... HÄLFTEN av det verkliga avståndet dessutom!
Tillika med vind. Hur sannolikt är det då att kulan ska hamna där den borde?
Plus att om det är kallt så får kulan en helt annan ballistik än om det är varmt.
Dom flesta "skjuter in" sina vapen på hösten när dom tränar inför älgjakten och då kan det vara ca 20 grader varmt. Det blir helt annat att skjuta då det är minusgrader. Då stämmer ingenting!
Ska man tex jaga toppfågel i januari måste man skjuta in sin bössa på nytt. När hösten kommer och det är är "vanlig" jakt så måste man åter skjuta in bössan efter dessa väderleksförhållanden.