|
Christina i Taxinge~
05-05-2010, 21:21
Att skjuta en älg...Jag blir nästan illamående!
Aqvakul
05-05-2010, 21:32
Han framstår verkligen som mer än lovligt klantig. Man får väl ändå tro att det hör till undantagen att det går så här illa.
Sussie F-Flower
05-05-2010, 22:11
Jo, men om bössan var inställd på 130 m och han befann sig på 260 m samt med vindpustar så kan skotten gå en hel meter fel... Dom skulle naturligtvis ha tagit sig närmare INNAN han ens började att skjuta det första skottet!
Jag känner stor ledsamhet för älgen men är inte förvånad ändå att det gick som det gick...
Huggorm
06-05-2010, 05:12
Hur är isarna i Jämtland nu i maj? Jag kan förstå om dom helst undviker att gå ut på dom. 260m är dock i längst laget, men dom blev väll desperata när det visade sig att geväret inte klarade det höga avståndet. Vad skulle dom göra? När dom väll påbörjat avlivningen ville dom ju försöka avsluta den också. Aftonbladet gör vad dom kan för att ställa jägare i dålig dager, men om man tänker efter så finns det nog en naturlig förklaring till att det gick som det gick. Det största misstaget anser jag vara att de försökte skjuta på så stort håll med ett gevär som inte klarade av det. En missbedömning av en jägare som ville göra sitt bästa för att avliva en sjuk älg.
Gossen Ruda
06-05-2010, 06:43
Det räcker inte med bara träffa nånstans, för att älgen skall dö måste det oftast till en träff i hjärtat eller lungor och det kan vara svårt när älgen ligger ner.
Christina i Taxinge~
06-05-2010, 16:39
Jag mådde illa av att tänka på vad älgen fick gå igenom innan den äntligen dog. Ligga där och ta emot skott efter skott.....ramla ner i vattnet, kämpa sig upp (full med kulor), invänta helikopter för att slutligen få dö. Om t o m vi här på forumet förstår att man borde tagit sig närmare innan man började skjuta, så borde han med geväret kanske förstått det också. Jag har absolut inget emot jägare!!! Men kanske just den här skulle ha tänkt till lite mer?
Aqvakul
06-05-2010, 16:46
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-05-2010, 17:39)  Jag mådde illa av att tänka på vad älgen fick gå igenom innan den äntligen dog. Ligga där och ta emot skott efter skott.....ramla ner i vattnet, kämpa sig upp (full med kulor), invänta helikopter för att slutligen få dö. Om t o m vi här på forumet förstår att man borde tagit sig närmare innan man började skjuta, så borde han med geväret kanske förstått det också. Jag har absolut inget emot jägare!!! Men kanske just den här skulle ha tänkt till lite mer? Visst är det så man känner!
Huggorm
06-05-2010, 16:48
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-05-2010, 17:39)  Jag mådde illa av att tänka på vad älgen fick gå igenom innan den äntligen dog. Ligga där och ta emot skott efter skott.....ramla ner i vattnet, kämpa sig upp (full med kulor), invänta helikopter för att slutligen få dö. Om t o m vi här på forumet förstår att man borde tagit sig närmare innan man började skjuta, så borde han med geväret kanske förstått det också. Jag har absolut inget emot jägare!!! Men kanske just den här skulle ha tänkt till lite mer? Har du kollat upp hur isförhållandena var på platsen vid tillfället? Tänk om jägaren inte vågade sig ut på isen, men ändå ville befria älgen från lidandet?
Christina i Taxinge~
06-05-2010, 16:58
CITAT (Huggorm @ 06-05-2010, 17:48)  Har du kollat upp hur isförhållandena var på platsen vid tillfället? Tänk om jägaren inte vågade sig ut på isen, men ändå ville befria älgen från lidandet? Nej, så klart inte har jag kollat isen! Men tänk om jägaren inte vågade sig ut på isen (förståeligt isåfall!) och insåg att "det kommer inte att fungera med mitt gevär och dessutom mot en liggande älg!" Då kanske man fixat helikopter på en gång? Eller rentav låtit älgen dö "naturligt".....man trodde bara att den var sjuk. Hursomhelst; stackars älg!!!!
sparvuggla
06-05-2010, 17:41
Inte första gången (och säkert inte sista heller) som jägarna är så skjutkåta att allt annat glöms bort. Jag hoppas den rödgröna regeringen ser över hela jaktlagstiftningen så djuren och naturen slipper lida och skjutas bort.
Huggorm
06-05-2010, 17:49
CITAT (sparvuggla @ 06-05-2010, 18:41)  Inte första gången (och säkert inte sista heller) som jägarna är så skjutkåta att allt annat glöms bort. Jag hoppas den rödgröna regeringen ser över hela jaktlagstiftningen så djuren och naturen slipper lida och skjutas bort. Så du anser att en skadad älg inte skall avlivas, utan i stället få dö på egen hand även om det tar flera dagar?
Chamomille
06-05-2010, 17:57
Undrar vad den älgen led av som kunde ta sig upp ur en vak?
Christina i Taxinge~
06-05-2010, 18:07
CITAT (Huggorm @ 06-05-2010, 18:49)  Så du anser att en skadad älg inte skall avlivas, utan i stället få dö på egen hand även om det tar flera dagar? Men snälla du.....de visste inte ens om den var skadad eller sjuk! Den hade legat stilla i 15 timmar. (För 4-5 år sedan hade vi en älg som låg på en kulle bara 75m från vårt hus - den låg där i två dagar! Sen gick den iväg och vi såg den flera ggr under sommaren. Det var inget synligt fel på den älgen. Året därpå hade hon tvillingkalvar.) Jag tycker fortfarande att den älgen fick ett onödigt traumatiskt slut! Och jag har fortfarande inget emot jägare!! Då har jag mer emot en rödgrön regering......
Huggorm
06-05-2010, 18:09
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-05-2010, 19:07)  Då har jag mer emot en rödgrön regering...... 
Christina i Taxinge~
06-05-2010, 18:16
14 skott på en liggande älg  så mycket amunition gör inte min man åt på flera jaktsäsonger på älg,måste varit en oerhört klantig jägare eller så hade han för dålig kaliber på kulorna det ska räcka med ett eller två skott om man är en bra skytt.Tycker inte det är försvarbart alls.
Huggorm
07-05-2010, 11:55
Men vad gör man när första skottet inte dödar? Avbryter avlivandet och åker hem? Jägaren var ju tvungen att fortsätta till jobbet var klart.
Usäkta Huggorm men han måste varit en jävligt dålig skytt 14 skott på en liggande älg,han måste varit blind och haft vit käpp !för fan alltså min man och son jagar båda två så jag har koll ,så får det inte gå till man behöver inte ligga och" prickskjuta "på en Älg som ligger.Och om så vore så ser man till att ha rätt kaliber och ett bra kickarsikte.!14 skott är inte i närheten av försvarbart ska du ha klart för dig,högst två kulor 18/8 hade gjort slut på lidandet.
CITAT (Motti @ 07-05-2010, 22:12)  Usäkta Huggorm men han måste varit en jävligt dålig skytt 14 skott på en liggande älg,han måste varit blind och haft vit käpp !för fan alltså min man och son jagar båda två så jag har koll ,så får det inte gå till man behöver inte ligga och" prickskjuta "på en Älg som ligger.Och om så vore så ser man till att ha rätt kaliber och ett bra kickarsikte.!14 skott är inte i närheten av försvarbart ska du ha klart för dig,högst två kulor 18/8 hade gjort slut på lidandet. På hur långt avstånd brukar dina släktingar skjuta älgar?
Sussie F-Flower
07-05-2010, 22:38
CITAT (Motti @ 07-05-2010, 22:12)  Usäkta Huggorm men han måste varit en jävligt dålig skytt 14 skott på en liggande älg,han måste varit blind och haft vit käpp !för fan alltså min man och son jagar båda två så jag har koll ,så får det inte gå till man behöver inte ligga och" prickskjuta "på en Älg som ligger.Och om så vore så ser man till att ha rätt kaliber och ett bra kickarsikte.!14 skott är inte i närheten av försvarbart ska du ha klart för dig,högst två kulor 18/8 hade gjort slut på lidandet. Ursäkta att jag lägger mig i... Men i detta fall var ju bössan inställd på ett helt annat avstånd än vad älgen befann sig på... HÄLFTEN av det verkliga avståndet dessutom! Tillika med vind. Hur sannolikt är det då att kulan ska hamna där den borde? Plus att om det är kallt så får kulan en helt annan ballistik än om det är varmt. Dom flesta "skjuter in" sina vapen på hösten när dom tränar inför älgjakten och då kan det vara ca 20 grader varmt. Det blir helt annat att skjuta då det är minusgrader. Då stämmer ingenting! Ska man tex jaga toppfågel i januari måste man skjuta in sin bössa på nytt. När hösten kommer och det är är "vanlig" jakt så måste man åter skjuta in bössan efter dessa väderleksförhållanden.
sqrulan
07-05-2010, 22:56
 Stackars djur!!! Det finns inget försvar inget att skylla på!!! Om älg stackarn hadde legat och dött ensam i skogen vem skulle då ha brytt sig??? Sluta att plåga djur är mitt motto och min tro på livet!!! ALLT vad du gör får du tillbaks, på ett eller annat sätt.....kom ihåg det!!! CITAT (Huggorm @ 06-05-2010, 06:12)  Hur är isarna i Jämtland nu i maj? Jag kan förstå om dom helst undviker att gå ut på dom. 260m är dock i längst laget, men dom blev väll desperata när det visade sig att geväret inte klarade det höga avståndet. Vad skulle dom göra? När dom väll påbörjat avlivningen ville dom ju försöka avsluta den också. Aftonbladet gör vad dom kan för att ställa jägare i dålig dager, men om man tänker efter så finns det nog en naturlig förklaring till att det gick som det gick. Det största misstaget anser jag vara att de försökte skjuta på så stort håll med ett gevär som inte klarade av det. En missbedömning av en jägare som ville göra sitt bästa för att avliva en sjuk älg. En "klok älgjägare vet" dom vet allt om älgar, jag gillar det inte! "Låt djuren leva dom är ju så skööööna"!!!
En skicklig Älgägare tar inte sådana chanser !punkt slut.
Huggorm
08-05-2010, 07:39
Han gjorde ett misstag som försökte skjuta på så långt håll. Kanske det är svårare att uppskatta avstånd över flat is? Hur som helst ville han ändå göra sitt bästa för att avsluta älgens lidande. Sedan, när det väl var igång kunde han inte sluta. Han ångrade säkert att han först började, men då var det försent
Aqvakul
08-05-2010, 07:41
CITAT (Huggorm @ 08-05-2010, 08:39)  Han gjorde ett misstag som försökte skjuta på så långt håll. Kanske det är svårare att uppskatta avstånd över flat is? Hur som helst ville han ändå göra sitt bästa för att avsluta älgens lidande. Sedan, när det väl var igång kunde han inte sluta. Han ångrade säkert att han först började, men då var det försent Det var säkert så det gick till.
Felinställt gevär... Jag minns inte så mkt från min vapenutbildning, men om avståndet är dubbelt så stort kanske kulans fart är mindre än 50% än vad den är vid halva avstånde.... Träffbilden borde i alla fall vara 4 ggr så stor. Någon här som kan fråga en jägare vad det innebär att skjuta på dubbelt så stort avstånd? Någon som vet på vilka avstånd man brukar skjuta älg?
ryss_борис
08-05-2010, 18:06
Åh fy fan vilken dumbom. Såna borde inte ha vapenlincens. Hur ska de kunna pricka en älg om de inte ens kan sikta ordentligt?? Ska man på älgjakt bör man göra det för att få kött, inte för att få skjuta. Vill ni leka krig har ni ju för helvete hela laserdome....
ryss_борис
08-05-2010, 18:11
CITAT (Ralf @ 08-05-2010, 14:44)  Någon som vet på vilka avstånd man brukar skjuta älg? Är väl ganska uppenbart att det inte finns något entydigt svar på frågan, då det beror på när man ser älgen. Ser jägaren plötsligt en älg tio meter ifrån, så tro fan han skjuter. Antar att du menar hur nära de går älgen om de ser den på långt håll, men det kan ju också variera beroende på andra omständigheter. Men om du vill ha ett exakt gräns för hur nära man minst bör vara får du väl ta reda på kulans hastighet, samt älgars reaktionsförmåga, och eventuellt skott vinkeln...
Ja när tycker en älg-jägare att det är lite väl långt att skjuta då??
260 meter är nästan lika långt som 3 st fotbollsplaner...
Sussie F-Flower
08-05-2010, 21:27
CITAT (Ralf @ 08-05-2010, 14:44)  Någon här som kan fråga en jägare vad det innebär att skjuta på dubbelt så stort avstånd? Någon som vet på vilka avstånd man brukar skjuta älg? Träffpunkten mellan 130 och 260 meters avstånd är ung 5-10-12 cm förändring. Under förutsättning att det är vindstilla och att det är samma temperatur. Redan vid 3 sekm sidvind kan kulan börja att fara iväg åt sidan. Medvind och motvind är inte samma risk. Fast då kan det bli över eller underskjutet istället. Vädrets variationer och växlingar är väldigt avgörande. De flesta brukar skjuta in sina studsare vid 150-250 m avstånd. Men jag vet även unga nybörjare som ställt in på 80-100 meter.
zaaritha
08-05-2010, 23:33
Ryss............... Är du verklig? Verkar konstigt!
Chamomille
08-05-2010, 23:40
CITAT (zaaritha @ 09-05-2010, 00:33)  Ryss............... Är du verklig? Verkar konstigt! Det är inte ett dugg konstigt. Så fungerar en bössa.
zaaritha
08-05-2010, 23:43
Är du "Ryss"? jag har inte frågat hur en bössa (ett gevär) fungerar!
Chamomille
08-05-2010, 23:47
CITAT (zaaritha @ 09-05-2010, 00:43)  Är du "Ryss"? jag har inte frågat hur en bössa (ett gevär) fungerar! Ursäkta. Du citerade inte någon, så jag trodde du svarade Sussie.
zaaritha
08-05-2010, 23:51
Nej--jag undrade vad signaturen "ryss-nå´nting" menade! Jag kanske missuppfattat alltihop?
Man skjuter inte på ett vilt om man inte är 100 på att träffa ,är man inte hundra så skjuter man inte, ganska enkel filosofi och med en filosofin så skadeskjuter man inte heller om man är en god skytt.Han som sköt på den här liggande älgen borde haft kulspruta då hade han haft större chans att avliva älgen och träffa.Tycker det är för jäkligt att behöva annvända 14 skott på ett sittande vilt sen får ni säga vad ni vill.Jag är uppvuxen med jakt min man jagar sonen och svärsonen plus att min mormors alla bröder jagade både här i Sverige och i Canade,tror ingen av dom hade tyckt att det skulle vara vettigt att slänga iväg 14 kulor på en liggande älg det borde räckt med en eller två kulor om det hade varit en god skytt,den jägaren borde vetat hur stora avstånd som fodrades av honom och hans gevär om han hade koll.En jäkla kattastrofjägare var han.
Huggorm
09-05-2010, 08:12
CITAT (Motti @ 09-05-2010, 01:31)  Man skjuter inte på ett vilt om man inte är 100 på att träffa ,är man inte hundra så skjuter man inte, ganska enkel filosofi och med en filosofin så skadeskjuter man inte heller om man är en god skytt.Han som sköt på den här liggande älgen borde haft kulspruta då hade han haft större chans att avliva älgen och träffa.Tycker det är för jäkligt att behöva annvända 14 skott på ett sittande vilt sen får ni säga vad ni vill.Jag är uppvuxen med jakt min man jagar sonen och svärsonen plus att min mormors alla bröder jagade både här i Sverige och i Canade,tror ingen av dom hade tyckt att det skulle vara vettigt att slänga iväg 14 kulor på en liggande älg det borde räckt med en eller två kulor om det hade varit en god skytt,den jägaren borde vetat hur stora avstånd som fodrades av honom och hans gevär om han hade koll.En jäkla kattastrofjägare var han. Då kanske du vet vart man siktar om man skjuter mot en liggande älg?
ryss_борис
09-05-2010, 08:41
Nej, jag är inte ryss, bara valde ett sånt namn.
Naturligtvis rör det sig om en idiotjävel till skytt, men man kommer i praktiken aldrig träffa i 100% av fallen, eftersom det per definition är i princip omöjligt. Fast det beror ju också på hur många gånger man skjuter. Skjuter man få gånger är det möjligt. Men på ett oändligt antal skjutningar blir bör det också bli oändligt många träffar och missar.
Men fattar vad du menar, och håller med om att det är mindre än 90% chans (träffa å döda älgen snabbt) bör man inte skjuta. Jakt ska man ägna sig åt för matens skull, inte "nöjet", för de som nu finner det roande.
Att ge en sådan galning en kulspruta låter för övrigt som en oerhört dålig idé...
Huggorm
09-05-2010, 08:43
CITAT (ryss_бори @ 09-05-2010, 09:41)  Nej, jag är inte ryss, bara valde ett sånt namn.
Naturligtvis rör det sig om en idiotjävel till skytt, men man kommer i praktiken aldrig träffa i 100% av fallen, eftersom det per definition är i princip omöjligt. Fast det beror ju också på hur många gånger man skjuter. Skjuter man få gånger är det möjligt. Men på ett oändligt antal skjutningar blir bör det också bli oändligt många träffar och missar.
Men fattar vad du menar, och håller med om att det är mindre än 90% chans (träffa å döda älgen snabbt) bör man inte skjuta. Jakt ska man ägna sig åt för matens skull, inte "nöjet", för de som nu finner det roande.
Att ge en sådan galning en kulspruta låter för övrigt som en oerhört dålig idé... Du tycks ha missat att det inte handlar om jakt varken för matens skulle eller för nöjet. Det handlar om en sjuk älg som skulle avlivas.
Antar vi att "jägaren" använde Sveriges vanligaste kaliber (6,5x55) med en lämplig kula för älgjakt så kommer följande att ske matematiskt:
- Träffläget kommer att hamna 33cm under var han siktar (undantaget vindavdrift). - Anslagsenergin kommer att nedgå med 27% till knappt 1700J. ("räcker" men är klent).
Med andra kalibrar sker motsvarande, även om en kraftigare kaliber naturligtvis har mer överskott att börja med och därför får bättre siffror.
Slutsatsen är alltså att det handlar om en skytt med otillräcklig förmåga att träffa vitala delar av älgen.
Som skrivits tidigare så finns det ingen formell gräns för längsta skjutavstånd. Det som lärs ut under jaktutbildning och som ger en etisk jakt är omkring 100m (vilket kan vara väldigt långt det med i många situationer och i andra orimligt kort - visst vilt kommer man inte ens så nära).
Tycker synd om älgen som fick lida och är som många andra irriterad på jägaren som förstör för alla andra jägare. Blir även irriterad på Aftonlögnen som väljer att sälja lösnummer på att infektera jaktdebatten ännu mer (det är väldigt sällan det går så här - kanske den enda gången).
CITAT (Zacke @ 09-05-2010, 10:19)  Antar vi att "jägaren" använde Sveriges vanligaste kaliber (6,5x55) med en lämplig kula för älgjakt så kommer följande att ske matematiskt:
- Träffläget kommer att hamna 33cm under var han siktar (undantaget vindavdrift). - Anslagsenergin kommer att nedgå med 27% till knappt 1700J. ("räcker" men är klent).
Med andra kalibrar sker motsvarande, även om en kraftigare kaliber naturligtvis har mer överskott att börja med och därför får bättre siffror.
Slutsatsen är alltså att det handlar om en skytt med otillräcklig förmåga att träffa vitala delar av älgen. Som skrivits tidigare så finns det ingen formell gräns för längsta skjutavstånd. Det som lärs ut under jaktutbildning och som ger en etisk jakt är omkring 100m (vilket kan vara väldigt långt det med i många situationer och i andra orimligt kort - visst vilt kommer man inte ens så nära). Tycker synd om älgen som fick lida och är som många andra irriterad på jägaren som förstör för alla andra jägare. Blir även irriterad på Aftonlögnen som väljer att sälja lösnummer på att infektera jaktdebatten ännu mer (det är väldigt sällan det går så här - kanske den enda gången). Tack för ett bra svar Zacke Jag pratade med jagande kamrat igår som sade att i Södra Sverige skjuter man sällan på avstånd över 100 meter, i Norrland så är avstånd på 200 m inget ovanligt, men då ska det var bra övriga förhållanden och att man ser en bra träffbild av älgen. Ser man bara huvudet framifrån skjuter man inte på 200 m håll. Allt enligt min jagande kamrat.
ryss_борис
09-05-2010, 17:05
CITAT (Huggorm @ 09-05-2010, 09:43)  Du tycks ha missat att det inte handlar om jakt varken för matens skulle eller för nöjet. Det handlar om en sjuk älg som skulle avlivas. Ja, det missade jag. Dock förändrar det inte situationen, så om du försökte försvara jägaren så misslyckades du ganska grovt
Gossen Ruda
09-05-2010, 20:18
Jag bara funderar på en sak, träffades älgen 14 gånger? Felinställt vapen och vind, han kanske missade hela tiden och då var det inte så synd om älgen.
Huggorm
09-05-2010, 20:21
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2010, 21:18)  Jag bara funderar på en sak, träffades älgen 14 gånger? Felinställt vapen och vind, han kanske missade hela tiden och då var det inte så synd om älgen. Stackaren kanske blev stressad
zaaritha
09-05-2010, 22:37
"Inte så synd om älgen"??? Skulle du vilja få 14 skott i dej? Fy fasen!
Gossen Ruda
10-05-2010, 16:22
CITAT (zaaritha @ 09-05-2010, 23:37)  "Inte så synd om älgen"??? Skulle du vilja få 14 skott i dej? Fy fasen! Hur skulle det vara om du läste vad jag skrev?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|