Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ny köksträdgårdsrabatt, behövs förbättring av jorden?
          sandrage
          Inlägg 05-05-2010, 23:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 29 872

Hej,

behöver lite hjälp då jag har fått ta del av en stor gammal trädgård som jag nu skall få plantera och anlägga en köksträdgård. Jag har börjat gräva ut området som är ca 3 gånger 2 meter stort. Tänkte så olika sorters sallad, kryddor som persilja, dill, mejram och lite annat gott, kanske lök.

Började iaf idag med att gräva upp detta området, tror att det tidigare varit uppgrävt då gräset är glesare än resten av trädgården. Fick tipset att gräva upp ruta för ruta för att sedan lägga grässvållen nedåt och sedan lägga jord på detta.
          Dock har jag läst på ikväll och inser att det är nog bättre att rensa bort grässvållen och rötter och sedan jordförbättra. Eller vad säger ni?
          Sedan så undrar jag lite över jorden, den verkar vara väldigt mullrik, inte speciellt lerig, otroligt mycket daggmaskar i. Skall jag jordförbättra med någon slags torv eftersom den är rätt så blöt eller bara gödsla med organiskt gödsel?
          Jag har förkultiverad rätt så mycket och skall nu sätta detta i jorden men behöver grunda den bättre som ni förstår.

Huset ligger i Göteborg i Örgryte området, vet inte vilken zon det är men området jag grävt upp ligger soligt och dräneringsmässigt ligger det bra till på tomten. Grannen har en stor köksträdgård bredvid som har använts och fungerat i många år som köksträdgård så jorden verkar bra i området.

Tacksam för svar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon