sandrage
05-05-2010, 23:09
Hej,
behöver lite hjälp då jag har fått ta del av en stor gammal trädgård som jag nu skall få plantera och anlägga en köksträdgård. Jag har börjat gräva ut området som är ca 3 gånger 2 meter stort. Tänkte så olika sorters sallad, kryddor som persilja, dill, mejram och lite annat gott, kanske lök.
Började iaf idag med att gräva upp detta området, tror att det tidigare varit uppgrävt då gräset är glesare än resten av trädgården. Fick tipset att gräva upp ruta för ruta för att sedan lägga grässvållen nedåt och sedan lägga jord på detta.
Dock har jag läst på ikväll och inser att det är nog bättre att rensa bort grässvållen och rötter och sedan jordförbättra. Eller vad säger ni?
Sedan så undrar jag lite över jorden, den verkar vara väldigt mullrik, inte speciellt lerig, otroligt mycket daggmaskar i. Skall jag jordförbättra med någon slags torv eftersom den är rätt så blöt eller bara gödsla med organiskt gödsel?
Jag har förkultiverad rätt så mycket och skall nu sätta detta i jorden men behöver grunda den bättre som ni förstår.
Huset ligger i Göteborg i Örgryte området, vet inte vilken zon det är men området jag grävt upp ligger soligt och dräneringsmässigt ligger det bra till på tomten. Grannen har en stor köksträdgård bredvid som har använts och fungerat i många år som köksträdgård så jorden verkar bra i området.
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 07:08
Jag brukar lägga grästorven upp och ner när jag gör nya odlingsställen och har inte fått några problem med det snarare tvärtom grästorven är ganska näringsrik och blir ju gödning när den bryts ner. Är man orolig för ogräsrötter kan man ju även täcka ovanpå gräset med blöta tidningar och sedan ösa på jord.
Jag tror inte du behöver göda så mycket första året ifall det är mycket daggmask i och de grönsaker du valt inte är speciellt näringskrävande.
Torv är inte så strålande att blanda ner och tyvärr är ju nästan allt i påsarna i handeln torv. Kogödseln på påse är dock hyfsad + har du en kompost kan du på sikt få bra jord därifrån. Om den är blöt kan det vara bättre att göra bäddar som är åtminstone lite upphöjda.
sandrage
06-05-2010, 12:26
Tack för svar,
jag gör nog som du skriver, vänder upp och ner och köper en påse kogödsel. Satt och läste på lite mer igår och jag tror att komposten som finns i trädgården får tillsammans med gödseln funka detta året så får vi se. Som jag förstått har man använt det området att lägga grenar och annat från trädgården så förhoppningsvis har det fungerat lite som en avlastningsplats för gräsklipp och grenar.
Det där med tidningspapper har jag läst om men jag avstår nog från det. Har grävt ur rätt rejält nu och vänt upp och ner, tagit bort de stora rötterna i jorden.
Angående upphöjningen så tänkte jag faktiskt göra det så vi får se hur det går. Men då vet jag att torven är inget att ha utan gödseln är det bästa.
Tack igen för svaret!