CITAT (Jan af Lisö @ 06-05-2010, 08:49)

Håller med Åsa att det var konstiga träd du fick. Normalt skall ett träd ha minst 5 grenar, på olika höjd som pekar åt olika håll. Då kallas det för A-kvalité. Grenarna sitter oftast på 70-100 cm, eller högre.
Själv har jag ett plommonträd med 4 sorter där grenerna växer på 50 cm höjd. Det är ett dvärgträd på en grundstam som heter Meritare och som jag vet inget om.
Dína träd (alla 3) är stenfruktsträd och gillar inte kraftig beskäring. Skall du beskära dem så gör det under JAS.
Nu skall jag ge dig min ärliga och hårda åsikt: Det verkar att du fick inte samma träd som på bilden, och dessa verkar vara av undermålig kvalité. Du blev lurad mao. Jag skulle reklamera/returnera dessa och köpa riktiga A-kvalité träd på en seriös plantskola. Dyrt, ja, men du kommer att leva med dessa träd i många decennier och dina kostnader för att sköta dem kommer att övesrtiga inköspriset flera gånger om.
Får du inte tillbaka pengarna från Bakkers så ta det som en läropeng.
Jag kände mig lurad redan på posten när jag fick paketet. Undrade direkt hur dessa träd ser ut. Nu står dom där, får se hur dom ser ut om några år.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-05-2010, 08:59)

Det på själva stammen kan vara persika man brukar ju ympa precis ovanför markytan så själva stammen är INTE grundstam utan det är snarare rotsystemet och några cm ovanför jord som brukar vara grundstammen. Ympar man högt upp brukar man få ett konstigt och krokigt träd så därför brukar man aldrig göra det.
Detta "träd" var inte ympat.