Stefan63
06-05-2010, 07:06
Någon som vet?
Köpte i höstas 3 st fruktträd, körsbär/bigarå, 2 plommonsorter och 1 persika. har läst att man ska klippa dessa på hösten.
Stammarna var bara ca 50cm höga, med två ympade grenar.
Jag undrar nu om jag ska ta bort de nedersta skotten (fulla med skott) på de ymade grenarna för att kunna forma det som ett träd?
Persikan har hela stammen full med skott, från rotbasen och upp.
En dum fråga kanske, stammarna som bara är 50cm blir väl inte högre?
Mvh
Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 07:16
Ofta brukar träden ympas på grundstammen strax ovanför jordytan så stammen brukar sällan vara grundstammen. De enda träd som brukar ha fler än en ymp är familjeträd. Så det brukar bara vara skotten längst nere vid rötterna som kommer från grundstammen.
Hur man beskär beror ju på hur grenarna sitter. Jag tycker dock det låter konstigt med 2 ympade grenar med tanke på att det ju bara brukar vara 1st ymp, och fler än 2 grenar hade väl trädet då du köpte det? Och dessa du har köpt brukar inte beskäras speciellt mycket och med de få grenar man tar bort måste man veta vad man gör för när trädet är ungt är det ju med de första pyttesmå beskärningarna man formar växten för framtiden (oftast brukar man dock bara ta bort sånt som dubbeltoppar och liknande inte så mycket mer. Prunussläktet brukar beskäras mycket lite. Det blir bara fult och lättare sjukt ifall man klipper bara för klippandets skull.
Stammarna blir inte högre men blir det problem med gräsklippning och dyl. så kan man stamma upp trädet, Prunus är dock inte så jätteförtjusta i hård beskärning av äldre ved så det kan vara bra att ta bort medans träden är unga.
50cm låter dock väldigt lågt. Var köpte du så låga träd med nästan inga grenar (det låter som de plantor man brukar kassera i normala fall)?
Stefan63
06-05-2010, 07:34
På Bakkers köpte jag dom. Blev lite besviken när jag packade upp dom, såg inte ut som på bilden dom visade.
På persika "trädet" är där ca 40st skott som börjar nere vid rothalsen. låter man de nedersta växa borde det bli en buske. Kan det vara rätt att spara 4-5 skott av de översta för att kunna forma det något så närt som ett träd?
Jag tror att grundstammen som de 2 olika grenarna sitter på är något helt annat träslag.
På plommon och körsbärsträden får man då räkna dom som stammar och försöka bygga upp en krona på dom då ?
Frågan om man ska ta de skotten man inte vill ha så tidigt som möjligt?
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 07:45
OK Bakkers det förklarar saken (de skickade ett träd helt utan rötter till Sverker när han slängde dem i soptunnan). Inte en firma som jag rekommenderar till någon.
Frågan är ju också vilken grundstam man valt Bakker brukar ju inte föröka upp i sverige men de verkar ju ha överlevt första vintern. Helt olika växtslag brukar man dock inte använda till grundstam ex. brukar man ympa sötkörsbär på sånt som fågelbär = sötkörsbär. Plommon ofta på krikon eller körsbärsplommon men med tanke på utlandshärkomsten kan det ju även vara någon annan mindre härdig grundstam.
Vill man forma till ett kronträd så bör man försöka få till så att trädet nu i början har 1st topp (inte flera) + åtminstone 4-5 välriktade sidogrenar vilket kan vara svårt att få till på ett så konstigt format träd. Kan det vara svårt med sidogrenarna så är toppen det viktigaste för att få till ett hyfsat träd.
Om det kommer en massa skott från rothalsen på persikaträdet skulle jag testa att slita bort dem eftersom persika ju också ympas så jag tror inte att de där skotten är persika.
Jan af Lisö
06-05-2010, 07:49
Håller med Åsa att det var konstiga träd du fick. Normalt skall ett träd ha minst 5 grenar, på olika höjd som pekar åt olika håll. Då kallas det för A-kvalité. Grenarna sitter oftast på 70-100 cm, eller högre.
Själv har jag ett plommonträd med 4 sorter där grenerna växer på 50 cm höjd. Det är ett dvärgträd på en grundstam som heter Meritare och som jag vet inget om.
Dína träd (alla 3) är stenfruktsträd och gillar inte kraftig beskäring. Skall du beskära dem så gör det under JAS.
Nu skall jag ge dig min ärliga och hårda åsikt: Det verkar att du fick inte samma träd som på bilden, och dessa verkar vara av undermålig kvalité. Du blev lurad mao. Jag skulle reklamera/returnera dessa och köpa riktiga A-kvalité träd på en seriös plantskola. Dyrt, ja, men du kommer att leva med dessa träd i många decennier och dina kostnader för att sköta dem kommer att övesrtiga inköspriset flera gånger om.
Får du inte tillbaka pengarna från Bakkers så ta det som en läropeng.
Stefan63
06-05-2010, 07:53
"Om det kommer en massa skott från rothalsen på persikaträdet skulle jag testa att slita bort dem eftersom persika ju också ympas så jag tror inte att de där skotten är persika."
Jo, det är från persikan. Skotten sitter på hela stammen och väldigt tätt, ca 40st på 50cm stam.
Då vet jag nog hur jag sak göra nu, Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 07:59
Det på själva stammen kan vara persika man brukar ju ympa precis ovanför markytan så själva stammen är INTE grundstam utan det är snarare rotsystemet och några cm ovanför jord som brukar vara grundstammen. Ympar man högt upp brukar man få ett konstigt och krokigt träd så därför brukar man aldrig göra det.
Stefan63
06-05-2010, 08:02
CITAT (Jan af Lisö @ 06-05-2010, 08:49)

Håller med Åsa att det var konstiga träd du fick. Normalt skall ett träd ha minst 5 grenar, på olika höjd som pekar åt olika håll. Då kallas det för A-kvalité. Grenarna sitter oftast på 70-100 cm, eller högre.
Själv har jag ett plommonträd med 4 sorter där grenerna växer på 50 cm höjd. Det är ett dvärgträd på en grundstam som heter Meritare och som jag vet inget om.
Dína träd (alla 3) är stenfruktsträd och gillar inte kraftig beskäring. Skall du beskära dem så gör det under JAS.
Nu skall jag ge dig min ärliga och hårda åsikt: Det verkar att du fick inte samma träd som på bilden, och dessa verkar vara av undermålig kvalité. Du blev lurad mao. Jag skulle reklamera/returnera dessa och köpa riktiga A-kvalité träd på en seriös plantskola. Dyrt, ja, men du kommer att leva med dessa träd i många decennier och dina kostnader för att sköta dem kommer att övesrtiga inköspriset flera gånger om.
Får du inte tillbaka pengarna från Bakkers så ta det som en läropeng.
Jag kände mig lurad redan på posten när jag fick paketet. Undrade direkt hur dessa träd ser ut. Nu står dom där, får se hur dom ser ut om några år.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-05-2010, 08:59)

Det på själva stammen kan vara persika man brukar ju ympa precis ovanför markytan så själva stammen är INTE grundstam utan det är snarare rotsystemet och några cm ovanför jord som brukar vara grundstammen. Ympar man högt upp brukar man få ett konstigt och krokigt träd så därför brukar man aldrig göra det.
Detta "träd" var inte ympat.
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 08:10
Är du verkligen säker på att det inte är ympat?? Det brukar vara mycket dyrare att producera rotäkta och Bakker är ju inte kända för att ha något som kostar extra mycket att producera.
Den enda persikan jag kan hitta hos Bakker är dvärgpersikan Bonanza, det står enbart att den är självfertil inget om att den är på egen rot eller att den är ympad. Det kan vara svårt att se ympen eftersom man oftast numera okulerar och är det en skicklig okulerare brukar man ofta inte se så bra ifall växten är ympad eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.