| |
|
  |
Vad händer i din trädgård just nu?, Visa era bilder! |
|
|
|
Gunilla T
|
17-05-2010, 17:26
|
Gäster

|
Nu exploderar det i trädgården! Det går alldels för fort
DSCN14290001.JPG ( 214.38k )
Antal nedladdningar: 30Primula margotae `Garryarde Guinevere´
DSCN14380001.JPG ( 188.09k )
Antal nedladdningar: 16Uvularia grandiflora - sorgklocka eller guldrams som den egentligen heter slog ut idag.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-05-2010, 17:28
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2010, 18:26) 
DSCN14380001.JPG ( 188.09k )
Antal nedladdningar: 16Uvularia grandiflora - sorgklocka eller guldrams som den egentligen heter slog ut idag. Woouh!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-05-2010, 18:08
|
Gäster

|
Ja, den är fin Aqvakul, gillar den väldans mycket! Några bilder till, börjar kännas fånigt dethär men det går inte att skicka fler bilder åt gången..
DSCN14180001.JPG ( 152.88k )
Antal nedladdningar: 34
DSCN14190001.JPG ( 293.36k )
Antal nedladdningar: 50 Dryas suendermannii hybridfjällsippa och Rhodiola rosea rosenrot (tror att denna växt bytt namn)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-05-2010, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Så fint det blommar hos dig Gunilla! Här lite från min trädgård: Nu blommar kungsängsliljorna så fint! De är sååå vackra med sina rutmönstrade blommor. Jag har också några vita:  De är så vackra!Runt om finns små strån som ser ut som grässtrån. Det är små självsådda småplantor. Det märkte jag när jag drog upp några i tron att det var ogräs! Snabbt petade jag ner dom igen! Nu blommar massor av tulpaner i trädgården! (Som tur var så tog rådjuren bara några) Jag hade glömt att jag köpte en massa billiga lökar på Lidl i höstas! Så härligt att få se dom blomma nu!! Tulpaner, påskliljor och en kejsarkrona!
Tulpaner, påskliljor, narcisser och gullvivor. Tulpaner, tulpaner....... Röda och gula tulpaner!Jag är så glad att jag varje år har planterat en massa lökar. Nu får jag verkligen njuta av vårprakten...underbart!!!
Redigerat av Irene_L: 17-05-2010, 18:15
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-05-2010, 18:32
|
Gäster

|
Vilken blomsterprakt Irene!..och så har du lyckats med att få din kejsarkrona att blomma! Dom är besvärliga, har haft mina i 4 år och de kommer så fint på våren men vill inte blomma. De vill ha massor av gödsel och det har dom fått men vill ändå inte. Jag är mycket tålmodig när det gäller trädgård men nu börjar jag misströsta att få se dem blomma Här har de flesta tulpaner blommat över men kungsängsliljorna blommar för fullt och dyker upp lite varstans. Jag tycker mycket om kungsängsliljor, köper så fort jag hittar en ny sort. Den gulrutiga är inte så dum heller;
DSCN06950001.JPG ( 148.43k )
Antal nedladdningar: 24
|
|
|
|
|
|
|
|
17-05-2010, 18:39
|

Medlem

|
Åhh den var fin, Gunilla!
Min kejsarkrona blommade första gången förra året. Jag satte den året innan! Men den har inte fått någon gödsel. Den blommar ändå!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2010, 06:28
|
Medlem
Antal inlägg: 272
Medlem nr: 9 576

|
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2010, 08:57)  Tack Kikki för namnet, kan det vara denhär? http://www.paghat.com/rumex.htmlHar din planta övervintrat i rabatten? Takk er nok den ja,og den har overvintret i bedet,rabatten,uten dekke , vi hadde jo 22 minus,og den klarte det, blir sterke planter av slik hård vinter!!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2010, 07:32
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Igår fotade jag en av julrosorna dom kommer mycket snabbt nu. Påskliljorna har precis börjat blomma också.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2010, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
har en fin clematis alpina som växer som ogräs (kan vara för att katten gödslar den...), den ska precis blomma och så lite söta tulipaner
tulipan__5_.jpg ( 703.8k )
Antal nedladdningar: 30
Redigerat av skogstroll: 18-05-2010, 08:24
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-05-2010, 16:58
|
Gäster

|
Händelser avlöser varandra i naturen just nu. I fågelholkarna piper det för fullt och idag mötte jag Sir Väs igen - för tredje gången i år! Ormfobiker sedan barnsben då jag råkade hoppa rakt på en orm men min mentala träning börjar ge resultat. Inga panikreaktioner och jag kunde fortsätta med det jag höll på med utan att störas alltför mycket...känns riktigt bra faktiskt och min strävan är att leva ifred även med ormarna . Har man en trädgårdsdamm kommer snoken på besök förr eller senare, de tre jag träffat på hittills i år var dock huggormar men har man ormfobi så spelar det egentligen ingen roll vilken orm det är. Några bilder också förstås;
DSCN14270001_1.JPG ( 332.93k )
Antal nedladdningar: 36Arabis ferdinandi - couburgii - kejsartrav, en trevlig liten växt som jag odlar för det vackra bladverket. Brer ut sig sakta med ett krypande växtsätt
DSCN14470001.JPG ( 274.97k )
Antal nedladdningar: 46..och Jamma katt som spanar på sork.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2010, 19:05
|

Medlem

|
Vilken vacker bild...den med Jamma katt!  Den första bilden var också jättefin! Några bilder från mig: Nu börjar dom botaniska tulpanerna att blomma! Det är en rosa/blå och en orange/gul sort! Dom är så söta och bara ca 15 cm höga: Den här tycker jag är finast. Det är en Tulipa Botanica "Pulchella Little Beauty"
Den här heter Tulipa Botanica "Pulchella Little Princess"
Redigerat av Irene_L: 18-05-2010, 20:39
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-05-2010, 10:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 325
Medlem nr: 1 786

|
Njuter av alla era bilder !!!
--------------------
Mvh, Stennie!  Pågår!
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
19-05-2010, 18:58
|
Gäster

|
Ja, botaniska tulpaner är de bästa tycker jag. De kommer alltid tillbaka i motsats till många av de nya hybriderna som bara blommar en gång. Dessutom har de oftast väldigt vackert bladverk, de är låga och tål både vind och regn utan att lägga sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-05-2010, 08:05
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
i morse såg jag att vattenklövern blommar i dammen  vad fina de är!!
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
20-05-2010, 08:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Det exploderar ute nu. Fast första bilden är allt annat än vacker.På första bilden växte det snödroppar och var knallblått med scilla. Nu har annat tagit över. Rensade igår tror att det är ca 1 månad sedan sist.
008.JPG ( 156.57k )
Antal nedladdningar: 30På utsidan trädgården ser det ut så här. Bin och humlor och jag jublar.
010.JPG ( 163k )
Antal nedladdningar: 34Häggen har slagit ut. Och i år är det varmt på dagarna och ljumna nätter. Dags för semester egentligen.
013.JPG ( 156.33k )
Antal nedladdningar: 37
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
22-05-2010, 17:53
|
Gäster

|
Nu kan man väl börja summera alla skador i trädgården i vinter...inte så trevligt faktiskt. Många Rhododendron har farit riktigt illa, min fina silverrhododendron Rh. insigne som är en egen art är nog förlorad. Uppkrukad och nerklippt men det ser hopplöst ut - inga livstecken. Många har brunt och skadat bladverk och `Blue Peter´ trampade Helge i så den fick fläkskador. Får försöka klippa ner den och se om den tar sig.
Har förlorat sex `Acer palmatum´ trodde att en `Bloodgood´hade klarat sig men den är till stora delar nerfrusen, endast de sista grenarna får blad så den är bara att ta bort. Nu ger jag upp de japanska lönnarna.
Min stora bergsbambu har bara lite grönt längst ner så den skall bytas ut. `Flammentanz´ som vara ca 3m hög i fjol lever men är nerklippt till 5 cm. Min vackra, stora pipranka har också dött och ersattes av en ny idag. Magnoliorna är delvis skadade...
Metasequoia glyptostroboides -kinesisk sekvoja är till övervägande del nerfrusen, en enda gren längst ner visar liv -bara att ta bort. Min vackra pelaren Juniperus communis `Hibernica´ åt Helge upp i vintras och jag köpte en ny som det är något fel på, den tynar bort, barren blir bruna.
Pärlbusken är död...
Har en stor vildkaprifol vid dammen som rådjuren eller älgen tuggat rejält på, kaprifolerna brukar tåla det mesta men inte denhär gången.
Men min raritet Rhododendron proteoides lever och får just nu nytillväxt i topparna!...trots att grävlingen envisades i höstas med att gräva sin toalett just vid plantan - satte en kruka över dasset och då gav han upp! `Koichiro wada´ och `Yaku angel ´ har klarat sig ...konstigt nog och min vackra pelarbrakved `Fine line´ har äntligen börjat grönska
Så är det med trädgårdslivet, både besvikelser och glädje!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-05-2010, 18:02
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gunilla T @ 22-05-2010, 18:53)  Nu kan man väl börja summera alla skador i trädgården i vinter...inte så trevligt faktiskt. Många Rhododendron har farit riktigt illa, min fina silverrhododendron Rh. insigne som är en egen art är nog förlorad. Uppkrukad och nerklippt men det ser hopplöst ut - inga livstecken. Många har brunt och skadat bladverk och `Blue Peter´ trampade Helge i så den fick fläkskador. Får försöka klippa ner den och se om den tar sig.
Har förlorat sex `Acer palmatum´ trodde att en `Bloodgood´hade klarat sig men den är till stora delar nerfrusen, endast de sista grenarna får blad så den är bara att ta bort. Nu ger jag upp de japanska lönnarna.
Min stora bergsbambu har bara lite grönt längst ner så den skall bytas ut. `Flammentanz´ som vara ca 3m hög i fjol lever men är nerklippt till 5 cm. Min vackra, stora pipranka har också dött och ersattes av en ny idag. Magnoliorna är delvis skadade...
Metasequoia glyptostroboides -kinesisk sekvoja är till övervägande del nerfrusen, en enda gren längst ner visar liv -bara att ta bort. Min vackra pelaren Juniperus communis `Hibernica´ åt Helge upp i vintras och jag köpte en ny som det är något fel på, den tynar bort, barren blir bruna.
Pärlbusken är död...
Har en stor vildkaprifol vid dammen som rådjuren eller älgen tuggat rejält på, kaprifolerna brukar tåla det mesta men inte denhär gången.
Men min raritet Rhododendron proteoides lever och får just nu nytillväxt i topparna!...trots att grävlingen envisades i höstas med att gräva sin toalett just vid plantan - satte en kruka över dasset och då gav han upp! `Koichiro wada´ och `Yaku angel ´ har klarat sig ...konstigt nog och min vackra pelarbrakved `Fine line´ har äntligen börjat grönska
Så är det med trädgårdslivet, både besvikelser och glädje! Känner med dig, Gunilla!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|