Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gunilla T
Just nu händer massor av spännande saker i trädgården. Det relativt kalla vädret gör ju att det inte går så snabbt som det brukar göra vid denhär tiden.

Själv har jag äntligen kommit igenom nästan hela trädgården, städat, gödslat och klippt ner allt utom några stora gräs som får vänta lite till. Det har varit rätt tungt och arbetssamt i år tycker jag. En hel del skador och vi har fått komplettera en del växter som inte klarat vintern särskilt bra.

Här är två översiktsbilder över delar av trädgården idag;

[attachment=49698:DSCN13770001.JPG] [attachment=49699:DSCN13840001.JPG]
Lavin
kul att se att mossorna klarat vintern =)
Irene_L
I min trädgård blommar just nu en massa olika vivor:

Bollvivor på rad

Lundviva

Gullviva

Okänd viva

Rosenviva

En liiiiten majviva

Ja det är en härlig tid nu!!
Gunilla T
Irene, trevligt med en bild på rosenvivan. Jag planterade en rosenviva i fjol men den är verkligen en miniatyr just nu - en bladrosett med en! blomma.

Här kommer två julrosor som blommar nu;

[attachment=49712:DSC004150001.JPG]

Helleborus orientalis

[attachment=49713:DSCN13540001.JPG]

och en relativt nyplanterad praktjulros Helleborus ericsmithii `Winter moonbeam´
Sussie F-Flower
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2010, 18:18) *
Just nu händer massor av spännande saker i trädgården. Det relativt kalla vädret gör ju att det inte går så snabbt som det brukar göra vid denhär tiden.

Själv har jag äntligen kommit igenom nästan hela trädgården, städat, gödslat och klippt ner allt utom några stora gräs som får vänta lite till. Det har varit rätt tungt och arbetssamt i år tycker jag. En hel del skador och vi har fått komplettera en del växter som inte klarat vintern särskilt bra.

Här är två översiktsbilder över delar av trädgården idag;

[attachment=49698:DSCN13770001.JPG] [attachment=49699:DSCN13840001.JPG]

UNDERBART VACKERT!!!! ohmy.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Snöflinga
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-05-2010, 08:35) *
UNDERBART VACKERT!!!! ohmy.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Instämmer yes.gif Det måste vara ett heltidsjobb att sköta den trädgården ... gillar mossan.
renate
Underbart Gunilla,så fin du har det.Jag har inte kommit igång på allvar bara njuter av lökblomningen.Jag håller på med rosklippningen.Rabatterna har jag knappt rört.Nu är det så kallt och blåsigt att det knappt går att vara ute.
[attachment=49742:2010_04_...__Large_.JPG][attachment=49741:2010_05_...__Large_.
JPG] [attachment=49740:2010_05_...__Large_.JPG]
netaave
[attachment=49743:IMGP7436.JPG]

[attachment=49747:IMGP7440.JPG]

[attachment=49746:IMGP7439.JPG]

[attachment=49745:IMGP7438.JPG]

[attachment=49744:IMGP7437.JPG]

[attachment=49748:IMGP7441.JPG]
Gunilla T
Men oj, Renate, vilket sammanträffande. Tänkte precis lägga in en bild av blodörten som blommar så vackert just nu och du tänkte likadant! Men den är så fin så den kan gott få vara med flera ggr.

[attachment=49752:DSCN13510001.JPG]

Sanguinaria canadensis `Multiplex´ blodört är en tidigt blommande perenn. Först kommer blommorna och när de börjar vissna kommer bladen, kräver surjord.

Det finns även en enkel variant.

Nackdelar är väl att den inte blommar särskilt länge och så priset, den är dyr. Den brukar finnas på Trädgårdsamatörernas växtmarknader och till ett betydligt angenämare pris än t.ex. hos Zetas.
Aqvakul
Njuter av alla vackra blommor.. wub.gif yahoo.gif tummenupp.gif
strandskatan
Oj, vad snyggt, Gunilla T! Och vad har du på gång i krukorna? Nu måste jag ut och googla på blodört, den var fenomenalt vacker!
KarinSKARA
CITAT (Gunilla T @ 07-05-2010, 17:38) *
Nackdelar är väl att den inte blommar särskilt länge och så priset, den är dyr. Den brukar finnas på Trädgårdsamatörernas växtmarknader och till ett betydligt angenämare pris än t.ex. hos Zetas.

Först, Vilken underbar trädgård du verkar ha. Mossdraken är ju helskarp!!! bravo.gif
för det andra, Tar du/ni imot besök?

Så angående blomtiden på Multiplex så är den välldigt väderberoende. I år slog vår rugge ut den 26/4 och blommar ännu 12 dagar senare, tack vare det lite kyliga vädret. Rekordet är 16 dagar hos mig, hoppas på mer i år.
Gunilla T
strandskatan - javisst är blodörten vacker och precis som Karin säger håller sig blomningen längre i det kyliga vädret. Den blir större för varje år, min har sju blomstänglar nu.

Krukorna är överskottet från trädgården när jag delar mina växter - det blir ju en hel del som jag brukar sälja på växtmarknader och vid trädgårdsbesök.

Karin - visst tar vi emot besök, du är välkommen! Förra helgen var ett reportage i Aftonbladets helgbilaga från trädgården men det är väl inte så många som köper Aftonbladets pappersupplaga numera.

http://www.besokstradgardar.se/
Gunilla T
Euphorbia dulcis - söttörel är en trevlig växt både i form och färg om man som jag, gärna tittar på bladverk, blommorna är relativt oansenliga.

[attachment=49778:DSCN13730001.JPG] [attachment=49779:DSCN13740001.JPG]

Irene_L
Jag är så glad att jag har så många gullvivor i min trädgården! Det är den vanliga gullvivan, Primula veris, som växer som ogräs hos mig. Jag har den på olika ställen i trädgården och den verkar trivas överallt!

Gunilla T
Vilka fina bilder du kan göra Irene tummenupp.gif
Irene_L
CITAT (Gunilla T @ 09-05-2010, 19:16) *
Vilka fina bilder du kan göra Irene tummenupp.gif

thanks.gif Gunilla!
Gunilla T
Nu blommar några av hundtandsliljorna, Erythronium dens-canis som jag tycker är ännu vackrare med sina skarpt marmorerade blad har inte börjat blomma ännu.

[attachment=49856:DSCN13680001.JPG]

Erythronium californica `White beauty´

[attachment=49857:DSCN13660001.JPG]

Erythronium ´Pagoda´

KarinSKARA
Tack för de bilderna
Då är det en Erythronium 'Pagoda' jag har tappat namnet på
strandskatan
Idag har det hänt något stort i min trädgård! Mitt lilla frösådda judasträd, cerxis siliquastrum (orkar ej kolla stavningen) har fått små blad! Planterade ut mitt minsta skruttipluttigaste exemplar på friland i höstas, enda vinterskyddet har varit en uppochnervänd plasthink. De tre större som jag var mer rädd om har stått i stor trälåda under tak bakom plank intill husvägg och inlindade men visar inte ett livstecken...
Gunilla T
Några varianter av Anemone nemorosa;

[attachment=49936:DSCN13890001.JPG] [attachment=49937:DSCN13990001.JPG]
Gunilla T
Och några till (jag kan bara skicka två bilder samtidigt)

[attachment=49938:DSCN13410001.JPG] [attachment=49939:DSCN13380001.JPG]
gnon49
Har precis blivit klar med landen och fyllt dom med gödsel o hopkrattat "skräp" som får tjänstgöra som barkmull. Men nu kommer ju både värme o väta, så nu förändras trädgården i snabb takt. Visst är vårlökarna vackra men trädgården i övrigt är ju ganska tom än så länge.
[attachment=49949:S5030716.JPG]
Gunilla T
Och dammen börjar vakna till liv...

[attachment=49956:DSCN13940001.JPG]
Skruttis
Verkligen snygg damm Gunilla T. Vilka härligt röda fiskar du har. tummenupp.gif
Platinum
Just nu intervallregnar det så det är lite så där grådisigt.

Vad gäller växtlighet så har det börjat kika fram ett och annat i stenpartiet jag restaurerade förra året.

Ännu är det dock bara violvivan som blommar.

Det har börjat gro så smått i grönsakslandet och fram har tittat pak choi, choy sum, machésallat, gröna ärtor och så en favorit nämligen sockerärtan.

Väntar fortfarande på gröna blad på träden men sakteliga börjar man se att de vaknar, körsbärsträden verkar sena i år.

Och jag är tveksamt till om jag kommer att få se några syrenblommor till skolavslutningen i år, fast det är sant när det väl sätter igång brukar det gå ganska fort.

Platinum
Blomma nummer två har nu slagit ut i stenpartiet. Jag vet inte om jag är ensam om att plantera in "vilda" växter i rabatter, men stensötan är otroligt charmig tycker jag iallafall.
Eva i Höga
Gunilla, dina anemone nemorosa är ljuvliga!
kikki
Det er gjerne noen som har lyst å se bilder fra norsk hage...
Irene_L
Åhh vad många blommor som slagit ut idag! Tulpanerna blommar nu så fint

Härliga tulpaner!
Nu blommar en fin narciss som heter White Lion! Den gillar jag jättemycket!

Narciss White Lion

En underbar viva blommar så fantastiskt nu:

renate
Efter en blöt förmiddag på växtloppis kom solen i eftermiddag och jag gick en fotorunda i trädgården.
[attachment=50016:2010_05_...__Large_.JPG] [attachment=50017:2010_05_...__Large_.JPG]
[attachment=50018:2010_05_...__Large_.JPG]
Crazy4Flowers
Idag hittade jag denna i ena rabatten. Lite osäker på vad den heter måste kolla om jag har namnlappen vid den. Corydalis elata?? Tror inte det stämmer eller?
Ezereht
Ser nästan ut som någon akleja-släkting.
Gunilla T
Oj, så mycket vackert ni visar!

Kikki, gillar din trädgård och ditt sätt att arrangera växter och stenar - jag är också tokig i sten!

Måste bara visa denhär växten Veratrum nigrum - svart nysrot. Den är nu inne på sin tredje säsong hos mig och nu sätter den fart. Den växer knappt någonting de första åren så man får ha tålamod.

[attachment=50020:DSCN14020001.JPG]
Gunilla T
..och ett halvfärdigt arbete som jag borde ta itu med nu. Rabatten till vänster påbörjades i höstas men så kom snön..mycket grävarbete kvar.

[attachment=50021:DSCN14120001.JPG]
Monarda
Här har det inte hänt så mycket ännu. Vi hade egentligen den första riktigt varma vårdagen först igår.
Men min alliumskog är på gång, större för varje år!

[attachment=50029:P5021060.jpg]
kikki
Tusen,hjertelig takk, Gunilla T for en liten hilsen, takker deg ekstra,for jeg har prøvt å legge bilder inn og ingen respons,så ville bare se nå om der var noen som likte se bilder fra norsk hage,takk, takk. Ja, bruker mye sten og røtter, lager typisk norsk hage,med små hus med torvtak og slikt som passer til norsk hage,
Gunilla T
CITAT (kikki @ 16-05-2010, 12:16) *
Tusen,hjertelig takk, Gunilla T for en liten hilsen, takker deg ekstra,for jeg har prøvt å legge bilder inn og ingen respons,så ville bare se nå om der var noen som likte se bilder fra norsk hage,takk, takk. Ja, bruker mye sten og røtter, lager typisk norsk hage,med små hus med torvtak og slikt som passer til norsk hage,

Men såklart du skall fortsätta att visa dina bilder Kikki, du har en vacker och spännande trädgård - där skulle jag jättegärna ta en promenad.

Växten på bild nr.5, den med rödaktig ådring på bladen, vad är det? Den ser intressant ut, även formen - jag tittat mycket på växternas form och bladverk och inte så mycket på själva blommorna. Blomningen är så kort så jag vill gärna ha växter som är vackra hela säsongen smile.gif
Irene_L
Klart du ska visa bilder från din fina trädgård, Kikki! kompiskram.gif Jag njuter så av bilderna i tråden men kan vara lite dålig på att kommentera andras bilder!

.........
ändrat stavfel!
kikki
Tusen takk,Iren-L,så hyggelig at noen vil svare,jeg har ikke lett for å skrive her inne, vet ikke om det er språket,men man skulle da kunne forstå, jeg beundrer jo din flotte primula, for noen lekre farger!

Takk,Takk GunillaT ,hyggelig da å vise bilder når de blir så godt"mottat!! Jeg er også betatt av bladverk, brogede blader er såå flott og den du mener, kjøpte jeg ifjor,og er jo ikke kommet så langt her enda,men tror det var Rumex sangueneus syre.Vi prøver lage hagen så norsk vi kan,med små hus med torvtak,og har masse,gamle ,sterke, norske stauder, kommer igjen år etter år. Tusen takk atter en gang for dere synst om bildene, mulig det kommer flere,er noe etter her pga kald,lang vinter.
Gunilla T
Tack Kikki för namnet, kan det vara denhär?

http://www.paghat.com/rumex.html

Har din planta övervintrat i rabatten?
Gunilla T
Nu exploderar det i trädgården! Det går alldels för fort help.gif

[attachment=50088:DSCN14290001.JPG]

Primula margotae `Garryarde Guinevere´

[attachment=50090:DSCN14380001.JPG]

Uvularia grandiflora - sorgklocka eller guldrams som den egentligen heter slog ut idag.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2010, 18:26) *
[attachment=50090:DSCN14380001.JPG]
Uvularia grandiflora - sorgklocka eller guldrams som den egentligen heter slog ut idag.

Woouh! tummenupp.gif wub.gif
Gunilla T
Ja, den är fin Aqvakul, gillar den väldans mycket! Några bilder till, börjar kännas fånigt dethär men det går inte att skicka fler bilder åt gången..

[attachment=50092:DSCN14180001.JPG] [attachment=50093:DSCN14190001.JPG]

Dryas suendermannii hybridfjällsippa och Rhodiola rosea rosenrot (tror att denna växt bytt namn)
Irene_L
Så fint det blommar hos dig Gunilla!

Här lite från min trädgård:

Nu blommar kungsängsliljorna så fint! De är sååå vackra med sina rutmönstrade blommor. Jag har också några vita:

De är så vackra!
Runt om finns små strån som ser ut som grässtrån. Det är små självsådda småplantor. Det märkte jag när jag drog upp några i tron att det var ogräs! Snabbt petade jag ner dom igen!

Nu blommar massor av tulpaner i trädgården! (Som tur var så tog rådjuren bara några) Jag hade glömt att jag köpte en massa billiga lökar på Lidl i höstas! Så härligt att få se dom blomma nu!!

Tulpaner, påskliljor och en kejsarkrona!

Tulpaner, påskliljor, narcisser och gullvivor.

Tulpaner, tulpaner.......

Röda och gula tulpaner!
Jag är så glad att jag varje år har planterat en massa lökar. Nu får jag verkligen njuta av vårprakten...underbart!!!
Gunilla T
Vilken blomsterprakt Irene!..och så har du lyckats med att få din kejsarkrona att blomma! Dom är besvärliga, har haft mina i 4 år och de kommer så fint på våren men vill inte blomma. De vill ha massor av gödsel och det har dom fått men vill ändå inte. Jag är mycket tålmodig när det gäller trädgård men nu börjar jag misströsta att få se dem blomma Här har de flesta tulpaner blommat över men kungsängsliljorna blommar för fullt och dyker upp lite varstans. Jag tycker mycket om kungsängsliljor, köper så fort jag hittar en ny sort. Den gulrutiga är inte så dum heller;

[attachment=50094:DSCN06950001.JPG]

Irene_L
Åhh den var fin, Gunilla!

Min kejsarkrona blommade första gången förra året. Jag satte den året innan! Men den har inte fått någon gödsel. Den blommar ändå!
kikki
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2010, 08:57) *
Tack Kikki för namnet, kan det vara denhär?

http://www.paghat.com/rumex.html

Har din planta övervintrat i rabatten?

Takk er nok den ja,og den har overvintret i bedet,rabatten,uten dekke , vi hadde jo 22 minus,og den klarte det, blir sterke planter av slik hård vinter!!
Crazy4Flowers
Igår fotade jag en av julrosorna dom kommer mycket snabbt nu.
Påskliljorna har precis börjat blomma också.
skogstroll
har en fin clematis alpina som växer som ogräs (kan vara för att katten gödslar den...), den ska precis blomma smile.gif

och så lite söta tulipaner

[attachment=50111:tulipan__5_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon