|
|
  |
Är Lars Viilks bara dum i huvudet...., Efter en dansk skalle |
|
|
|
12-05-2010, 16:42
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 17:37)  Inte alls, han har förklarat sitt syfte med Rondellhunden och det är att lära muslimer vad yttrandefrihet är för något. Det fick Nalin Pekgul att fara i taket då bla hennes föräldrar o många andra muslimer som bor i Sverige kommit hit som flyktingar, och i sina hemländer kämpade för bla yttrandefriheten. Nalin Pekgul Sade att det hon och hennes föräldrar inte vet om yttrandefriheten det finns nog inte. Bara dimridåer från herr Vilks sida - han vill ha publicitet genom att provocera, chockera och, om det passar honom, bryta mot lagen. Karln har inget konstnärligt eller politiskt budskap - om man tror det så är man grundlurad...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
12-05-2010, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (gnon49 @ 12-05-2010, 17:40)  Du har helt rätt. Går man över gränsen skall man lagföras. Men vi har högt i tak, på gott o ont. Men att överfalla Viilks är att ta lagen i egna händer. Nu var det säkert några misslyckade individer som ville ha uppmärksamhet, men ändå. Nej självklart är det inte heller acceptabelt att ta lagen i egna händer och överfalla varken Viilks eller någon annan. Tycker ändå att det måste finnas en gräns för hur kränkande man får vara. Men den mannen har uppenbarligen ingen spärr eftersom det viktigaste för honom är att få uppmärksamhet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-05-2010, 17:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (gnon49 @ 12-05-2010, 16:26)  Fast vi får faktiskt bestämma oss för vilken väg vi skall gå. Skall vi få verka inom den lag vi har när det gäller yttrandefrihet, även om den upprör och ibland verkar osmaklig. Eller skall vi strama åt lagen så att vi får passa vår tunga. Norgehistorier ger ett år i buren. Islamskämt ger livstid. Judeskämt ger dödsstraff. Skämt åsido, låt oss häckla Villks och islam och hela världen, utan att det ger påföljder från någon myndighet eller grupp i samhället. Det är demokrati. Lagen skall vara skyddet mot att någon går över gränsen i sitt hat mot någon företeelse i samhället. Det är ju inte olagligt att provocera vad jag vet.
Att provocera kan visst vara ett brott, det kallas just brottsprovokation. Sedan är inte alla former av åsikter lagliga att framföra i Sverige heller tex så tycker inte nynazister att deras åsikter är olagliga men de klassas oftast som hets mot folkgrupp och är straffbart.
Om det är värt priset att få en massa galningar på halsen kan försås bara Viilks svara på. CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 17:37)  Inte alls, han har förklarat sitt syfte med Rondellhunden och det är att lära muslimer vad yttrandefrihet är för något. Det fick Nalin Pekgul att fara i taket då bla hennes föräldrar o många andra muslimer som bor i Sverige kommit hit som flyktingar. Dom kämpade bla för yttrandefriheten för yttrandefriheten. Nalin Pekgul Sade att det hon och hennes föräldrar inte vet om yttrandefriheten det finns nog inte. Jag tror att Lars Vilks och många andra inte vet hur det är att leva i en diktatur. Själv tror jag att Lars Viilks är lite av en smygrasist men det är min personliga åsikt så om jag nu förolämpar dig herr Viilks så får du gärna försöka dig på att ge mig en skalle:-)
|
|
|
|
|
12-05-2010, 18:17
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (theseraphim @ 12-05-2010, 18:39)  Själv tror jag att Lars Viilks är lite av en smygrasist men det är min personliga åsikt så om jag nu förolämpar dig herr Viilks så får du gärna försöka dig på att ge mig en skalle:-) Jag tror nog att du har lite Vilksfobi.  Jag avstår från att göra någon djuplodande analys av hans skäl till detta, ingen här kan ändå veta. Det kan vara att vilja ha uppmärksamhet, visa på muslimers fanatism, hävda vår yttrandefrihet eller något annat. Skit samma, jag anser han gör fel men inte så mycket fel att jag bryr mig. Men var inte hans rondellhundsmuhammedsteckning en reaktion på muslimernas reaktion på de danska Muhammedteckningarna?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Meriona
|
12-05-2010, 20:01
|
Gäster

|
Det känns bara att han möjligen kunde kommit undan med första grejen som om han var lite intelligentpretto, men den här gången har han bara avslöjat hur mediak-t han är.....
Ingen smart analys kanske, det är bara en sån där impulsiv känsla man får....
|
|
|
|
|
12-05-2010, 20:17
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Tja, det gäller att provocera fram tredje världskriget fort innan muslimerna blir för mäktiga så vi inte klarar att klå dom...
|
|
|
|
|
12-05-2010, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
"-Vi äpplen, vi flyter...!" var det visst någon som sa i en känd mening. Tala för dig själv, Huggorm, och dra inte in övriga i sådana sammanhang!
|
|
|
|
|
12-05-2010, 20:41
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Bengalow @ 12-05-2010, 21:27)  "-Vi äpplen, vi flyter...!" var det visst någon som sa i en känd mening. Tala för dig själv, Huggorm, och dra inte in övriga i sådana sammanhang! Du missförstår. Det sker hela tiden sammanstötningar mellan muslimer och andra runt om i världen. I stort sett i alla länder där dom lever som minoritet eller majoritet är det bråk. 11 september och hela talibangrejen är bara en del av det hela. Vem som driver på utvecklingen vet jag inte, men till slut smäller det på riktigt, det verkar ju vara helt oundvikligt. Det verkar som vissa gör vad dom kan för att provocera fram sammanstötningen innan muslimerna blir för mäktiga. Det räcker ju liksom med att Pakistan har kärnvapen, skall Iran också ha det blir det än knivigare.
|
|
|
|
Meriona
|
12-05-2010, 20:46
|
Gäster

|
Är du inte lite väl ûbernervös nu Huggorm?
|
|
|
|
|
12-05-2010, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
OM det blir ett tredje världskrig fruktar jag att det kommer att stå mellan den sekulariserade världen och muslimerna. Dessa är tillräckligt galna för att starta ett krig. CITAT (Huggorm @ 12-05-2010, 21:41)  Du missförstår. Det sker hela tiden sammanstötningar mellan muslimer och andra runt om i världen. I stort sett i alla länder där dom lever som minoritet eller majoritet är det bråk. 11 september och hela talibangrejen är bara en del av det hela. Vem som driver på utvecklingen vet jag inte, men till slut smäller det på riktigt, det verkar ju vara helt oundvikligt. Det verkar som vissa gör vad dom kan för att provocera fram sammanstötningen innan muslimerna blir för mäktiga. Det räcker ju liksom med att Pakistan har kärnvapen, skall Iran också ha det blir det än knivigare. Lyckligtvis är muslimerna ganska bra på att slåss inbördes, shia och sunni exempelvis.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Ja, det är inte lätt när någon plötsligt kommer och stör den beprövade världsordning, som vi har grundlagt. Det är inte det första imperiet som störtas pga nya idéer.....
|
|
|
|
|
12-05-2010, 21:01
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 30 107

|
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:42)  Bara dimridåer från herr Vilks sida - han vill ha publicitet genom att provocera, chockera och, om det passar honom, bryta mot lagen. Karln har inget konstnärligt eller politiskt budskap - om man tror det så är man grundlurad... Word. Vilks är inte bara dum i huvudet. Han är rejält kontraproduktiv. Muslimernas problem löses allra bäst innifrån de egna leden. De får helt enkelt upptäcka själva att de har många vinster att närma sig västerlänska värderingar, lagar och regler. MEN detta kan man itne tvinga dem till genom tryck utifrån. Vilks odlar istället fram extrema anhängare som känner sig trängda .... därmed kontraproduktivt. SKöt dig själv och skit i andra är en bra devis som fungerar här. Jag undrar om Vilks är den perfekte medborgaren själv? Har han inga egna brister som han kan ta ta i och förbättra? Måste han ge sig på andras svagheter?
--------------------
|
|
|
|
netha
|
12-05-2010, 21:16
|
Gäster

|
Tror inte alls att Lars Vilks är dummare än någon annan ... han har bara modet att utmana och i detta fall utmanar han muslimska extremister.
Han vill visa på att vår åsiktsfrihet är högt skattad och inte får ifrågasättas av extremister.
Att tro att muslimer i allmänhet bryr sig om hans provokationer ... det är överdrift ... det är bara de extrema som "håller igång brasan"
Det är min åsikt i frågan.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (johaseo @ 12-05-2010, 22:01)  Word. Vilks är inte bara dum i huvudet. Han är rejält kontraproduktiv. Muslimernas problem löses allra bäst innifrån de egna leden. De får helt enkelt upptäcka själva att de har många vinster att närma sig västerlänska värderingar, lagar och regler. MEN detta kan man itne tvinga dem till genom tryck utifrån. Vilks odlar istället fram extrema anhängare som känner sig trängda .... därmed kontraproduktivt. SKöt dig själv och skit i andra är en bra devis som fungerar här. Jag undrar om Vilks är den perfekte medborgaren själv? Har han inga egna brister som han kan ta ta i och förbättra? Måste han ge sig på andras svagheter? Men kan man som troende muslim verkligen anamma vårt levnadssätt, våra lagar o regler? Som sekulär muslim är det säkert inga problem alls, men är man fast i religionen så styr den över ens liv och att integrera sig kommer i andra hand. Betänk att många i Sverige inte har den frihet vi tar för given, på grund av religiöst förtryck likt kristendomen förr i tiden. Att få ett arbete och skapa en framtid är nog den bästa lösningen för flertalet som nu bor i förorter som Rosengård mm. Att flytta ut i svenska samhället helt o fullt. Annars får vi ghetton där religiös fanatism frodas.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 12-05-2010, 21:17)  Tja, det gäller att provocera fram tredje världskriget fort innan muslimerna blir för mäktiga så vi inte klarar att klå dom... Muslimerna är ingen väl sammansvetsad grupp - du ser spöken som inte finns..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
12-05-2010, 21:56
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (gnon49 @ 12-05-2010, 16:26)  Fast vi får faktiskt bestämma oss för vilken väg vi skall gå. Skall vi få verka inom den lag vi har när det gäller yttrandefrihet, även om den upprör och ibland verkar osmaklig. Eller skall vi strama åt lagen så att vi får passa vår tunga. Norgehistorier ger ett år i buren. Islamskämt ger livstid. Judeskämt ger dödsstraff. Skämt åsido, låt oss häckla Villks och islam och hela världen, utan att det ger påföljder från någon myndighet eller grupp i samhället. Det är demokrati. Lagen skall vara skyddet mot att någon går över gränsen i sitt hat mot någon företeelse i samhället. Det är ju inte olagligt att provocera vad jag vet. Om det är värt priset att få en massa galningar på halsen kan försås bara Viilks svara på. Äntligen någon som verkar förstå vad det hela handlar om, nämligen att Viilks försvarar demokratins viktigaste grund, yttrandefriheten. Tyvärr finns det alltför få som står upp för sina ideal, det är ju mera bekvämt att tiga och vad det kan leda till tror jag de flesta av oss vet. Betr. det senaste bråket så gällde det ju inte något av Viilks egna verk utan en film av en iransk konstnär, jmfr Ecce Homo, med skillnaden att det är dödsstraff för homosexuella handlingar i Iran. Nu är jag inte kunnig nog att kunna bedöma Viilks konstnärliga kvalité men de verk jag sett har varit spännande och provokativa. Just att provocera, inte att dekorera, är väl en av konstens viktigaste uppgifter. Slutligen tycker jag att varje intelligent, fritt tänkande människa som vill leva i ett demokratiskt samhälle borde ge Viilks sitt stöd. Gita
|
|
|
|
netha
|
12-05-2010, 21:59
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 12-05-2010, 22:56)  Äntligen någon som verkar förstå vad det hela handlar om, nämligen att Viilks försvarar demokratins viktigaste grund, yttrandefriheten. Tyvärr finns det alltför få som står upp för sina ideal, det är ju mera bekvämt att tiga och vad det kan leda till tror jag de flesta av oss vet. Betr. det senaste bråket så gällde det ju inte något av Viilks egna verk utan en film av en iransk konstnär, jmfr Ecce Homo, med skillnaden att det är dödsstraff för homosexuella handlingar i Iran.
Nu är jag inte kunnig nog att kunna bedöma Viilks konstnärliga kvalité men de verk jag sett har varit spännande och provokativa. Just att provocera, inte att dekorera, är väl en av konstens viktigaste uppgifter. Slutligen tycker jag att varje intelligent, fritt tänkande människa som vill leva i ett demokratiskt samhälle borde ge Viilks sitt stöd. Gita Jamen det var väl ungefär det jag sa med mitt enda inlägg i tråden.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 22:14
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:42)  Bara dimridåer från herr Vilks sida - han vill ha publicitet genom att provocera, chockera och, om det passar honom, bryta mot lagen. Karln har inget konstnärligt eller politiskt budskap - om man tror det så är man grundlurad... Så fel du har.......! Men du kanske tycker att de homosexuellas situation i Iran och flera andra muslimska länder är OK. Du tycker kanske att dödsstraff för homosexhandlingar är OK. Det senaste bråket (överfallet på Viilks) gällde nämligen en film om homosexualitet, en film av en iransk konstnär, en film som Vilks visade i samband med en föreläsning om yttrandefrihet. Gita CITAT (netha @ 12-05-2010, 22:16)  Tror inte alls att Lars Vilks är dummare än någon annan ... han har bara modet att utmana och i detta fall utmanar han muslimska extremister.
Han vill visa på att vår åsiktsfrihet är högt skattad och inte får ifrågasättas av extremister.
Att tro att muslimer i allmänhet bryr sig om hans provokationer ... det är överdrift ... det är bara de extrema som "håller igång brasan"
Det är min åsikt i frågan. Jag delar din åsikt. Gita CITAT (netha @ 12-05-2010, 22:59)  Jamen det var väl ungefär det jag sa med mitt enda inlägg i tråden.  Yes, och jag sa i en senare tråd att jag delar dina åsikter! Gita
|
|
|
|
netha
|
12-05-2010, 22:22
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 12-05-2010, 23:14)  Så fel du har.......! Men du kanske tycker att de homosexuellas situation i Iran och flera andra muslimska länder är OK. Du tycker kanske att dödsstraff för homosexhandlingar är OK. Det senaste bråket (överfallet på Viilks) gällde nämligen en film om homosexualitet, en film av en iransk konstnär, en film som Vilks visade i samband med en föreläsning om yttrandefrihet. Gita Jag delar din åsikt. Gita Yes, och jag sa i en senare tråd att jag delar dina åsikter! Gita
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|