Sidor: 1, 2, 3, 4
theseraphim
JA då var han i farten igen...Lars Viilks!

Först gör han något oskyldigt och porträtterar Profeten Mohammed som rondellhund och kaoset är totalt och han får mordhot osv från radikala muslimer. Då kunde jag tycka att man bör få trycka vad man vill(i stort sett)i svensk press men nu har han en utställning där han visar nakna homosexuella män som håller "på" iklädda muhammed masker.... Jag förstår inte ens det konstnärliga i det hela oavsett muhammedmask, jesusmask eller jultomtemask. Han vill skapa debatt o provocera säger han men vad är så fall budskapet? Sedan blir han påhoppad av arga muslimer(vilket jag kan förstå) som menar att han vanhelgar deras tro(vilket jag också som totalt icke religiös man som jag är faktiskt förstår).
Givetvis ska man få ifråga sätta religion precis som politik men nu verkar det mer som han bara vill hämnas och visa att han inte kommer sluta provocera.
Skicka mannen till Kazakstan eller något så vi slipper åbäket!
herkules
nog är han korkad alltid.
men men - alla behöver en scen att stå på, även denne undermålige "konstnär".
andersen
Håller lite med dej. det är inte ok att kränka andra människor och att sedan bli skyddad av yttrandefrihet.
Ralf
Det är väl samma sak som när han bygger sina skulpturer i Kullabergs naturreservat, bryta mot regler o reta någon. Till slut blir det bara absurt och ingen fattar något.

Påminner mig om uttalande av Charlie Norman
-om man ser en hundskit vet man inte om man ska sparka undan den eller om det är en installation.
Tottes matte
CITAT (theseraphim @ 12-05-2010, 13:10) *
JA då var han i farten igen...Lars Viilks!

Först gör han något oskyldigt och porträtterar Profeten Mohammed som rondellhund och kaoset är totalt och han får mordhot osv från radikala muslimer. Då kunde jag tycka att man bör få trycka vad man vill(i stort sett)i svensk press men nu har han en utställning där han visar nakna homosexuella män som håller "på" iklädda muhammed masker.... Jag förstår inte ens det konstnärliga i det hela oavsett muhammedmask, jesusmask eller jultomtemask. Han vill skapa debatt o provocera säger han men vad är så fall budskapet? Sedan blir han påhoppad av arga muslimer(vilket jag kan förstå) som menar att han vanhelgar deras tro(vilket jag också som totalt icke religiös man som jag är faktiskt förstår).
Givetvis ska man få ifråga sätta religion precis som politik men nu verkar det mer som han bara vill hämnas och visa att han inte kommer sluta provocera.
Skicka mannen till Kazakstan eller något så vi slipper åbäket!

Hej theseraphim,
Den mannen fattar nog inte vad som komma ska i hans väg om han fortsätter på samma sätt. Muslimer må ha sin tro ifred, liksom alla andra som tror på nåt eller inte tror. Dålig smak är det och kränkning av en tro som han har inget att göra med (om han inte tänker bli martyr). Oftast blir det hel massa babbel när det gäller olika tron, politik osv. Han borde sättas i första plan till ett helt muslimsk land, kanske han skulle lära sig att det finns andra sätt att leva sitt liv än hans. Han ger verkligen dåliga signaler åt vårt lands muslimer.
Hoppas att han får något annat i huvudet innan deet är för sent för hans del. Urk! ranting.gif fr. Tottes matte
Zacke
Jag tycker att det är bra att någon väljer att ifrågasätta varför just Islam skall vara undantaget från kritisk granskning (även intressant att det anses vara ok med fundamentalisternas agerande, när kristendomen fick sig en känga med "Life of Crist" [hette väl filmen] så var det inte ens ok att troende kristna demonstrarade - alltså inte planerade bombdåd eller skallade regisören).

Det sätt han gör det på kan jag dock inte påstå vara något annat än smaklöst...

Alla livsåskådningar mår bra att att synas i sömmarna, oavsett om de är religiösa eller politiska.
Myosotis
CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 13:27) *
-om man ser en hundskit vet man inte om man ska sparka undan den eller om det är en installation.

rotfl.gif
Gossen Ruda
Karln är knäpp, OM han vill få muslimerna att ompröva sin tro är han ute på helt fel vägar. Ett lovvärt projekt visserligen men det krävs mer psykologi i så fall.
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 13:27) *
Påminner mig om uttalande av Charlie Norman

giggle.gif
theseraphim
CITAT (Zacke @ 12-05-2010, 13:51) *
Jag tycker att det är bra att någon väljer att ifrågasätta varför just Islam skall vara undantaget från kritisk granskning (även intressant att det anses vara ok med fundamentalisternas agerande, när kristendomen fick sig en känga med "Life of Crist" [hette väl filmen] så var det inte ens ok att troende kristna demonstrarade - alltså inte planerade bombdåd eller skallade regisören).

Det sätt han gör det på kan jag dock inte påstå vara något annat än smaklöst...

Alla livsåskådningar mår bra att att synas i sömmarna, oavsett om de är religiösa eller politiska.

Jomen det är ju det jag menar, vad är det han vill visa med denna utställning som är värt att kalla konst? Knappast något utan han vill bara visa upp sitt ego.

Glöm inte vad som hände när samma sak gjorde med kristus i Ecce Homo utställningen...Lokalen fick rutorna krossade, lokalen stormades och skaparna fick mer eller mindre fly genom gatorna jagade av upprörda svenska kristna.

Det fanns egentligen inget direkt budskap då heller.
Bengalow
Ja riktigt normal är han säkert inte, men det är säkert inte det han vill betona. Med sådana förebilder, så är det inte märkligt att Konstfack faller ur ramarna. Sätt ett 3 meter högt elstängsel runt om, och låt dom hållas där med inne sina idiotier. När dom väl kommer ut, så ska dom väl ha "livslång konstnärslön" också.
På tal om Konstfack... någon som vet om Mats Odell är släkt med tosan som är/spelade sjuk-i-huvvet? Samma efternamn...
Lavin
att säga att utställningen ecce homo inte hade ett budskap är väl ändå att ta i.

Det är bara provocerande om man
1- tycker att homosexuella är äckliga
2- tycker att det är fel att avbilda religiösa förebilder.
3- tar sig dit utställningen är och låter sig bli provocerad.

Om man tycker att det är njutbart att se två män älska iförda masker med religiös anknytning så är det bara trevlig porr.

Sen kan jag tycka att det är ett onödigt tilltag eftersom avbildar man två män som har sex och kopplar ihop det med islam, så gör man inte bara precis just det. Man kopplar samtidigt ihop det i en lång rad med övergrepp från västvärlden mot den muslimska världen. Det är väldigt lite förtroende mellan "öst" och "väst" just nu, både lokalt i sverige och globalt, många negativa förväntningar. Vi förväntar oss terrorister och hedersmord och demokratihatare, de förväntar sig abu ghraib, invasion och misstänksamma blickar.
andersen
Lars villks blogg hackad...blogg
*Stintan*
Ja han tycks ju få den uppmärksamhet han varit ute efter iallafall knäppskallen. Kan vem som helst kalla sig konstnär?
Lavin
Japp. Det går nog alldeles utmärkt.
gnon49
Fast vi får faktiskt bestämma oss för vilken väg vi skall gå. Skall vi få verka inom den lag vi har när det gäller yttrandefrihet, även om den upprör och ibland verkar osmaklig.
Eller skall vi strama åt lagen så att vi får passa vår tunga. Norgehistorier ger ett år i buren. Islamskämt ger livstid. Judeskämt ger dödsstraff. Skämt åsido, låt oss häckla Villks och islam och hela världen, utan att det ger påföljder från någon myndighet eller grupp i samhället. Det är demokrati. Lagen skall vara skyddet mot att någon går över gränsen i sitt hat mot någon företeelse i samhället. Det är ju inte olagligt att provocera vad jag vet.
Om det är värt priset att få en massa galningar på halsen kan försås bara Viilks svara på.
Aqvakul
Karln är bara ute efter uppmärksamhet...
*Stintan*
I så fall kan vi ju säga att all mobbning också är OK sad.gif

Nej det är inte olagligt att provocera men det måste ju finnas en gräns när provocerandet övergår till att bli en kränkning.

Vi har ju också något som så vackert heter jämlikhet i det här landet vilket innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön. Trakasserier och diskriminering på grund av olikheter är därför otolererbart.

Ralf
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:15) *
Karln är bara ute efter uppmärksamhet...

Inte alls, han har förklarat sitt syfte med Rondellhunden och det är att lära muslimer vad yttrandefrihet är för något.
Det fick Nalin Pekgul att fara i taket då bla hennes föräldrar o många andra muslimer som bor i Sverige kommit hit som flyktingar. Dom kämpade bla för yttrandefriheten för yttrandefriheten. Nalin Pekgul Sade att det hon och hennes föräldrar inte vet om yttrandefriheten det finns nog inte. Jag tror att Lars Vilks och många andra inte vet hur det är att leva i en diktatur.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 12-05-2010, 17:27) *
I så fall kan vi ju säga att all mobbning också är OK sad.gif

Nej det är inte olagligt att provocera men det måste ju finnas en gräns när provocerandet övergår till att bli en kränkning.

Vi har ju också något som så vackert heter jämlikhet i det här landet vilket innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön. Trakasserier och diskriminering på grund av olikheter är därför otolererbart.

Du har helt rätt. Går man över gränsen skall man lagföras. Men vi har högt i tak, på gott o ont.
Men att överfalla Viilks är att ta lagen i egna händer. Nu var det säkert några misslyckade individer som ville ha uppmärksamhet, men ändå.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 17:37) *
Inte alls, han har förklarat sitt syfte med Rondellhunden och det är att lära muslimer vad yttrandefrihet är för något.
Det fick Nalin Pekgul att fara i taket då bla hennes föräldrar o många andra muslimer som bor i Sverige kommit hit som flyktingar, och i sina hemländer kämpade för bla yttrandefriheten. Nalin Pekgul Sade att det hon och hennes föräldrar inte vet om yttrandefriheten det finns nog inte.

Bara dimridåer från herr Vilks sida - han vill ha publicitet genom att provocera, chockera och, om det passar honom, bryta mot lagen. Karln har inget konstnärligt eller politiskt budskap - om man tror det så är man grundlurad...
Snöflinga

Han gottar sig säkert åt uppmärksamheten ... det var ju ett tag sedan. Till TS: ja, jag tror att han är dum i huvvet yes.gif
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 12-05-2010, 17:40) *
Du har helt rätt. Går man över gränsen skall man lagföras. Men vi har högt i tak, på gott o ont.
Men att överfalla Viilks är att ta lagen i egna händer. Nu var det säkert några misslyckade individer som ville ha uppmärksamhet, men ändå.

Nej självklart är det inte heller acceptabelt att ta lagen i egna händer och överfalla varken Viilks eller någon annan. Tycker ändå att det måste finnas en gräns för hur kränkande man får vara. Men den mannen har uppenbarligen ingen spärr eftersom det viktigaste för honom är att få uppmärksamhet.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 12-05-2010, 16:26) *
Fast vi får faktiskt bestämma oss för vilken väg vi skall gå. Skall vi få verka inom den lag vi har när det gäller yttrandefrihet, även om den upprör och ibland verkar osmaklig.
Eller skall vi strama åt lagen så att vi får passa vår tunga. Norgehistorier ger ett år i buren. Islamskämt ger livstid. Judeskämt ger dödsstraff. Skämt åsido, låt oss häckla Villks och islam och hela världen, utan att det ger påföljder från någon myndighet eller grupp i samhället. Det är demokrati. Lagen skall vara skyddet mot att någon går över gränsen i sitt hat mot någon företeelse i samhället. Det är ju inte olagligt att provocera vad jag vet.

Att provocera kan visst vara ett brott, det kallas just brottsprovokation. Sedan är inte alla former av åsikter lagliga att framföra i Sverige heller tex så tycker inte nynazister att deras åsikter är olagliga men de klassas oftast som hets mot folkgrupp och är straffbart.

Om det är värt priset att få en massa galningar på halsen kan försås bara Viilks svara på.

CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 17:37) *
Det fick Nalin Pekgul att fara i taket då bla hennes föräldrar o många andra muslimer som bor i Sverige kommit hit som flyktingar. Dom kämpade bla för yttrandefriheten för yttrandefriheten. Nalin Pekgul Sade att det hon och hennes föräldrar inte vet om yttrandefriheten det finns nog inte. Jag tror att Lars Vilks och många andra inte vet hur det är att leva i en diktatur.

Själv tror jag att Lars Viilks är lite av en smygrasist men det är min personliga åsikt så om jag nu förolämpar dig herr Viilks så får du gärna försöka dig på att ge mig en skalle:-)
Gossen Ruda
CITAT (theseraphim @ 12-05-2010, 18:39) *
Själv tror jag att Lars Viilks är lite av en smygrasist men det är min personliga åsikt så om jag nu förolämpar dig herr Viilks så får du gärna försöka dig på att ge mig en skalle:-)

Jag tror nog att du har lite Vilksfobi. rolleyes.gif

Jag avstår från att göra någon djuplodande analys av hans skäl till detta, ingen här kan ändå veta. Det kan vara att vilja ha uppmärksamhet, visa på muslimers fanatism, hävda vår yttrandefrihet eller något annat. Skit samma, jag anser han gör fel men inte så mycket fel att jag bryr mig. Men var inte hans rondellhundsmuhammedsteckning en reaktion på muslimernas reaktion på de danska Muhammedteckningarna?
Meriona
Det känns bara att han möjligen kunde kommit undan med första grejen som om han var lite intelligentpretto, men den här gången har han bara avslöjat hur mediak-t han är.....

Ingen smart analys kanske, det är bara en sån där impulsiv känsla man får....

Huggorm
Tja, det gäller att provocera fram tredje världskriget fort innan muslimerna blir för mäktiga så vi inte klarar att klå dom...
Bengalow
"-Vi äpplen, vi flyter...!" var det visst någon som sa i en känd mening. Tala för dig själv, Huggorm, och dra inte in övriga i sådana sammanhang!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-05-2010, 21:27) *
"-Vi äpplen, vi flyter...!" var det visst någon som sa i en känd mening. Tala för dig själv, Huggorm, och dra inte in övriga i sådana sammanhang!

Du missförstår. Det sker hela tiden sammanstötningar mellan muslimer och andra runt om i världen. I stort sett i alla länder där dom lever som minoritet eller majoritet är det bråk. 11 september och hela talibangrejen är bara en del av det hela. Vem som driver på utvecklingen vet jag inte, men till slut smäller det på riktigt, det verkar ju vara helt oundvikligt. Det verkar som vissa gör vad dom kan för att provocera fram sammanstötningen innan muslimerna blir för mäktiga. Det räcker ju liksom med att Pakistan har kärnvapen, skall Iran också ha det blir det än knivigare.
Meriona
Är du inte lite väl ûbernervös nu Huggorm? unsure.gif
Gossen Ruda
OM det blir ett tredje världskrig fruktar jag att det kommer att stå mellan den sekulariserade världen och muslimerna. Dessa är tillräckligt galna för att starta ett krig.

CITAT (Huggorm @ 12-05-2010, 21:41) *
Du missförstår. Det sker hela tiden sammanstötningar mellan muslimer och andra runt om i världen. I stort sett i alla länder där dom lever som minoritet eller majoritet är det bråk. 11 september och hela talibangrejen är bara en del av det hela. Vem som driver på utvecklingen vet jag inte, men till slut smäller det på riktigt, det verkar ju vara helt oundvikligt. Det verkar som vissa gör vad dom kan för att provocera fram sammanstötningen innan muslimerna blir för mäktiga. Det räcker ju liksom med att Pakistan har kärnvapen, skall Iran också ha det blir det än knivigare.

Lyckligtvis är muslimerna ganska bra på att slåss inbördes, shia och sunni exempelvis.
Bengalow
Ja, det är inte lätt när någon plötsligt kommer och stör den beprövade världsordning, som vi har grundlagt. Det är inte det första imperiet som störtas pga nya idéer.....
johaseo
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:42) *
Bara dimridåer från herr Vilks sida - han vill ha publicitet genom att provocera, chockera och, om det passar honom, bryta mot lagen. Karln har inget konstnärligt eller politiskt budskap - om man tror det så är man grundlurad...

Word. Vilks är inte bara dum i huvudet. Han är rejält kontraproduktiv. Muslimernas problem löses allra bäst innifrån de egna leden. De får helt enkelt upptäcka själva att de har många vinster att närma sig västerlänska värderingar, lagar och regler. MEN detta kan man itne tvinga dem till genom tryck utifrån. Vilks odlar istället fram extrema anhängare som känner sig trängda .... därmed kontraproduktivt. SKöt dig själv och skit i andra är en bra devis som fungerar här. Jag undrar om Vilks är den perfekte medborgaren själv? Har han inga egna brister som han kan ta ta i och förbättra? Måste han ge sig på andras svagheter?
netha
Tror inte alls att Lars Vilks är dummare än någon annan ... han har bara modet att utmana
och i detta fall utmanar han muslimska extremister.

Han vill visa på att vår åsiktsfrihet är högt skattad och inte får ifrågasättas av extremister.

Att tro att muslimer i allmänhet bryr sig om hans provokationer ... det är överdrift ...
det är bara de extrema som "håller igång brasan"

Det är min åsikt i frågan.
gnon49
CITAT (johaseo @ 12-05-2010, 22:01) *
Word. Vilks är inte bara dum i huvudet. Han är rejält kontraproduktiv. Muslimernas problem löses allra bäst innifrån de egna leden. De får helt enkelt upptäcka själva att de har många vinster att närma sig västerlänska värderingar, lagar och regler. MEN detta kan man itne tvinga dem till genom tryck utifrån. Vilks odlar istället fram extrema anhängare som känner sig trängda .... därmed kontraproduktivt. SKöt dig själv och skit i andra är en bra devis som fungerar här. Jag undrar om Vilks är den perfekte medborgaren själv? Har han inga egna brister som han kan ta ta i och förbättra? Måste han ge sig på andras svagheter?

Men kan man som troende muslim verkligen anamma vårt levnadssätt, våra lagar o regler?
Som sekulär muslim är det säkert inga problem alls, men är man fast i religionen så styr den över ens liv och att integrera sig kommer i andra hand. Betänk att många i Sverige inte har den frihet vi tar för given, på grund av religiöst förtryck likt kristendomen förr i tiden. Att få ett arbete och skapa en framtid är nog den bästa lösningen för flertalet som nu bor i förorter som Rosengård mm. Att flytta ut i svenska samhället helt o fullt. Annars får vi ghetton där religiös fanatism frodas.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 12-05-2010, 21:17) *
Tja, det gäller att provocera fram tredje världskriget fort innan muslimerna blir för mäktiga så vi inte klarar att klå dom...

Muslimerna är ingen väl sammansvetsad grupp - du ser spöken som inte finns..
Gita

Äntligen någon som verkar förstå vad det hela handlar om, nämligen att Viilks försvarar demokratins viktigaste grund, yttrandefriheten. Tyvärr finns det alltför få som står upp för sina ideal, det är ju mera bekvämt att tiga och vad det kan leda till tror jag de flesta av oss vet.
Betr. det senaste bråket så gällde det ju inte något av Viilks egna verk utan en film av en iransk konstnär, jmfr Ecce Homo, med skillnaden att det är dödsstraff för homosexuella handlingar i Iran.

Nu är jag inte kunnig nog att kunna bedöma Viilks konstnärliga kvalité men de verk jag sett har varit spännande och provokativa. Just att provocera, inte att dekorera, är väl en av konstens viktigaste uppgifter.
Slutligen tycker jag att varje intelligent, fritt tänkande människa som vill leva i ett demokratiskt samhälle borde ge Viilks sitt stöd.
Gita
netha
CITAT (Gita @ 12-05-2010, 22:56) *
Äntligen någon som verkar förstå vad det hela handlar om, nämligen att Viilks försvarar demokratins viktigaste grund, yttrandefriheten. Tyvärr finns det alltför få som står upp för sina ideal, det är ju mera bekvämt att tiga och vad det kan leda till tror jag de flesta av oss vet.
Betr. det senaste bråket så gällde det ju inte något av Viilks egna verk utan en film av en iransk konstnär, jmfr Ecce Homo, med skillnaden att det är dödsstraff för homosexuella handlingar i Iran.

Nu är jag inte kunnig nog att kunna bedöma Viilks konstnärliga kvalité men de verk jag sett har varit spännande och provokativa. Just att provocera, inte att dekorera, är väl en av konstens viktigaste uppgifter.
Slutligen tycker jag att varje intelligent, fritt tänkande människa som vill leva i ett demokratiskt samhälle borde ge Viilks sitt stöd.
Gita

Jamen det var väl ungefär det jag sa med mitt enda inlägg i tråden. tummenupp.gif
Gita

Så fel du har.......!
Men du kanske tycker att de homosexuellas situation i Iran och flera andra muslimska länder är OK.
Du tycker kanske att dödsstraff för homosexhandlingar är OK. Det senaste bråket (överfallet på Viilks) gällde nämligen en film om homosexualitet, en film av en iransk konstnär, en film som Vilks visade i samband med en föreläsning om yttrandefrihet.
Gita

CITAT (netha @ 12-05-2010, 22:16) *
Tror inte alls att Lars Vilks är dummare än någon annan ... han har bara modet att utmana
och i detta fall utmanar han muslimska extremister.

Han vill visa på att vår åsiktsfrihet är högt skattad och inte får ifrågasättas av extremister.

Att tro att muslimer i allmänhet bryr sig om hans provokationer ... det är överdrift ...
det är bara de extrema som "håller igång brasan"

Det är min åsikt i frågan.

Jag delar din åsikt.
Gita

CITAT (netha @ 12-05-2010, 22:59) *
Jamen det var väl ungefär det jag sa med mitt enda inlägg i tråden. tummenupp.gif

Yes, och jag sa i en senare tråd att jag delar dina åsikter!
Gita
netha
CITAT (Gita @ 12-05-2010, 23:14) *
Så fel du har.......!
Men du kanske tycker att de homosexuellas situation i Iran och flera andra muslimska länder är OK.
Du tycker kanske att dödsstraff för homosexhandlingar är OK. Det senaste bråket (överfallet på Viilks) gällde nämligen en film om homosexualitet, en film av en iransk konstnär, en film som Vilks visade i samband med en föreläsning om yttrandefrihet.
Gita
Jag delar din åsikt.
Gita
Yes, och jag sa i en senare tråd att jag delar dina åsikter!
Gita

tummenupp.gif
Motti
han är bara ute efter publisitet och pengar,han fattar inte att hans liv står på spel,han betersig som en tonåring som inte förstår följderna av sitt handlande.
ängsvädd

har vi inte lagar mot kränkningar också? Ska det vara fritt fram med kränkningar eftersom vi har yttrandefrihet? Innebär inte yttrandefrihet ett ansvar att inte förtrycka, kränka eller mobba någon eller några?
Motti
Slapp vi sådana hade vi färre krig i världen.
Gossen Ruda
Även om jag inte tycker om Vilks och det han gör så tycker jag inte att han kränker någon som ängsvädd skriver. Han kritiserar islam som religion och framför allt personkulten av dess skapare men knappast utövarna. Det är de som borde tänka till lite och börja undra varför den allsmäktige Allah inte gör något direkt. Jag har svaret på den frågan, alla religioner är bluff och båg. Det finns inga gudar, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas.
Gita
CITAT (ängsvädd @ 13-05-2010, 00:13) *
har vi inte lagar mot kränkningar också? Ska det vara fritt fram med kränkningar eftersom vi har yttrandefrihet? Innebär inte yttrandefrihet ett ansvar att inte förtrycka, kränka eller mobba någon eller några?

Tycker du att vi får kritisera eller vara satiriska över Livts ord eller pingstpastor Lars Green? Skulle inte tro att du klassar det som kränkning. Varför skulle då inte muslimer kunna kritiseras på samma sätt. Att någon känner sig kränkt är ju faktiskt inte samma sak som om någon blir kränkt, för mig är det dessutom helt otänkbart att ett fritt samhälles och demokratins viktigaste byggsten skall vika undan för en liten militant, våldsbenägen och fanatisk muslimsk grupp.
Det gäller att komma ihåg att det stora fflertalet muslimer inte är slavar under gamla religiösa dogmer.
Jag tolkar dina inlägg som om du vill försvara en svag grupp, men är det inte ganska föraktfullt att klassa alla muslimer som en enda svag ( = underlägsen?) grupp?
Förresten, accepterar du, de militanta, bokstavstroende muslimernas eller mullornas kvinnosyn?
Har du sett Nahid Perssons film "Prostitution bakom slöjorna"? Om inte, gör det!
Gita
Aqvakul
Om man vill hjälpa förtryckta kvinnor, så finns det bättre sätt än Lars Vilks barnsliga skamgrepp på Islam. Jag kan inte heller se något konstnärligt värde i Lars Vilks rondellhund. Visst, hans agerande ryms inom inom vår grundlagsskyddade åsiktsfrihet och måste därför försvaras. Men inte är det särskilt ansvarsfullt att kasta mer bränsle på brasan, för att få uppmärksamhet för sin egen person. Demokrati handlar inte bara om rättigheten att yttra sig, utan också om skyldigheten att ansvarsfullt använda denna rättighet.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2010, 07:56) *
Om man vill hjälpa förtryckta kvinnor, så finns det bättre sätt än Lars Vilks barnsliga skamgrepp på Islam. Jag kan inte heller se något konstnärligt värde i Lars Vilks rondellhund. Visst, hans agerande ryms inom inom vår grundlagsskyddade åsiktsfrihet och måste därför försvaras. Men inte är det särskilt ansvarsfullt att kasta mer bränsle på brasan, för att få uppmärksamhet för sin egen person. Demokrati handlar inte bara om rättigheten att yttra sig, utan också om skyldigheten att ansvarsfullt använda denna rättighet.

tummenupp.gif
Ralf

Din åsikt.
Jag återgav det han sade.
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2010, 07:56) *

Instämmer helt tummenupp.gif
Carl

Tycker att detta visar på Islams mörka sida. Där våld går före en öppen dialog. Som i många länder där Islam verkar. Mig veterligen finns det väl inget land i världen där islam bidrar med något positivt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon