Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är Lars Viilks bara dum i huvudet...., Efter en dansk skalle
          Motti
          Inlägg 12-05-2010, 22:35
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

han är bara ute efter publisitet och pengar,han fattar inte att hans liv står på spel,han betersig som en tonåring som inte förstår följderna av sitt handlande.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 12-05-2010, 23:13
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (gnon49 @ 12-05-2010, 16:26) *
          Fast vi får faktiskt bestämma oss för vilken väg vi skall gå. Skall vi få verka inom den lag vi har när det gäller yttrandefrihet, även om den upprör och ibland verkar osmaklig.
          Eller skall vi strama åt lagen så att vi får passa vår tunga. Norgehistorier ger ett år i buren. Islamskämt ger livstid. Judeskämt ger dödsstraff. Skämt åsido, låt oss häckla Villks och islam och hela världen, utan att det ger påföljder från någon myndighet eller grupp i samhället. Det är demokrati. Lagen skall vara skyddet mot att någon går över gränsen i sitt hat mot någon företeelse i samhället. Det är ju inte olagligt att provocera vad jag vet.
          Om det är värt priset att få en massa galningar på halsen kan försås bara Viilks svara på.

har vi inte lagar mot kränkningar också? Ska det vara fritt fram med kränkningar eftersom vi har yttrandefrihet? Innebär inte yttrandefrihet ett ansvar att inte förtrycka, kränka eller mobba någon eller några?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Motti
          Inlägg 12-05-2010, 23:16
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Slapp vi sådana hade vi färre krig i världen.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-05-2010, 05:35
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Även om jag inte tycker om Vilks och det han gör så tycker jag inte att han kränker någon som ängsvädd skriver. Han kritiserar islam som religion och framför allt personkulten av dess skapare men knappast utövarna. Det är de som borde tänka till lite och börja undra varför den allsmäktige Allah inte gör något direkt. Jag har svaret på den frågan, alla religioner är bluff och båg. Det finns inga gudar, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gita
          Inlägg 13-05-2010, 06:43
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (ängsvädd @ 13-05-2010, 00:13) *
          har vi inte lagar mot kränkningar också? Ska det vara fritt fram med kränkningar eftersom vi har yttrandefrihet? Innebär inte yttrandefrihet ett ansvar att inte förtrycka, kränka eller mobba någon eller några?

Tycker du att vi får kritisera eller vara satiriska över Livts ord eller pingstpastor Lars Green? Skulle inte tro att du klassar det som kränkning. Varför skulle då inte muslimer kunna kritiseras på samma sätt. Att någon känner sig kränkt är ju faktiskt inte samma sak som om någon blir kränkt, för mig är det dessutom helt otänkbart att ett fritt samhälles och demokratins viktigaste byggsten skall vika undan för en liten militant, våldsbenägen och fanatisk muslimsk grupp.
          Det gäller att komma ihåg att det stora fflertalet muslimer inte är slavar under gamla religiösa dogmer.
          Jag tolkar dina inlägg som om du vill försvara en svag grupp, men är det inte ganska föraktfullt att klassa alla muslimer som en enda svag ( = underlägsen?) grupp?
          Förresten, accepterar du, de militanta, bokstavstroende muslimernas eller mullornas kvinnosyn?
          Har du sett Nahid Perssons film "Prostitution bakom slöjorna"? Om inte, gör det!
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-05-2010, 06:56
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Om man vill hjälpa förtryckta kvinnor, så finns det bättre sätt än Lars Vilks barnsliga skamgrepp på Islam. Jag kan inte heller se något konstnärligt värde i Lars Vilks rondellhund. Visst, hans agerande ryms inom inom vår grundlagsskyddade åsiktsfrihet och måste därför försvaras. Men inte är det särskilt ansvarsfullt att kasta mer bränsle på brasan, för att få uppmärksamhet för sin egen person. Demokrati handlar inte bara om rättigheten att yttra sig, utan också om skyldigheten att ansvarsfullt använda denna rättighet.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-05-2010, 07:25
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 13-05-2010, 07:56) *
          Om man vill hjälpa förtryckta kvinnor, så finns det bättre sätt än Lars Vilks barnsliga skamgrepp på Islam. Jag kan inte heller se något konstnärligt värde i Lars Vilks rondellhund. Visst, hans agerande ryms inom inom vår grundlagsskyddade åsiktsfrihet och måste därför försvaras. Men inte är det särskilt ansvarsfullt att kasta mer bränsle på brasan, för att få uppmärksamhet för sin egen person. Demokrati handlar inte bara om rättigheten att yttra sig, utan också om skyldigheten att ansvarsfullt använda denna rättighet.

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-05-2010, 07:34
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:42) *
          Bara dimridåer från herr Vilks sida - han vill ha publicitet genom att provocera, chockera och, om det passar honom, bryta mot lagen. Karln har inget konstnärligt eller politiskt budskap - om man tror det så är man grundlurad...

Din åsikt.
          Jag återgav det han sade.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-05-2010, 08:30
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Aqvakul @ 13-05-2010, 07:56) *

Instämmer helt tummenupp.gif

Citera
          Carl
          Inlägg 13-05-2010, 08:50
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tycker att detta visar på Islams mörka sida. Där våld går före en öppen dialog. Som i många länder där Islam verkar. Mig veterligen finns det väl inget land i världen där islam bidrar med något positivt.

Citera
          Zacke
          Inlägg 13-05-2010, 08:54
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 29 942

Oavsett målsättning så måste det finnas en skillnad mellan kommunikation och provokation. Jag tycker att Viilks har passerat den gränsen och då går målet förlorat.
          Istället för att hjälpa de individer (och grupper) som behöver vårt stöd så leder det till en fokusering på de grupper som direkt motsättersig såväl oss som de som behöver vår hjälp.
          Debatten vrids ånyo till motsättningarna mellan västvärlden och den (mer eller mindre) fundamentalistiska delen av Islam.

Vad det gäller kränkning så är lagen faktiskt så skriven att "sanningen ligger i betraktarens ögon" vilket gör att det räcker med att någon känner sig kränkt för att det skall tolkas så.
          Jag tycker att det mest intressanta med Viilks agerande snarare ligger just i detta (och inte i konflikten kristendom-islam) eftersom det tydliggör konflikten mellan yttrandefrihet och åsiktsfrihet.
          Två grundlagsskyddade fri/rättigheter som nu måste vägas mot varandra, vilken lag är viktigast?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-05-2010, 09:00
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Zacke @ 13-05-2010, 09:54) *
          Oavsett målsättning så måste det finnas en skillnad mellan kommunikation och provokation. Jag tycker att Viilks har passerat den gränsen och då går målet förlorat.
          Istället för att hjälpa de individer (och grupper) som behöver vårt stöd så leder det till en fokusering på de grupper som direkt motsättersig såväl oss som de som behöver vår hjälp.
          Debatten vrids ånyo till motsättningarna mellan västvärlden och den (mer eller mindre) fundamentalistiska delen av Islam.

Vad det gäller kränkning så är lagen faktiskt så skriven att "sanningen ligger i betraktarens ögon" vilket gör att det räcker med att någon känner sig kränkt för att det skall tolkas så.
          Jag tycker att det mest intressanta med Viilks agerande snarare ligger just i detta (och inte i konflikten kristendom-islam) eftersom det tydliggör konflikten mellan yttrandefrihet och åsiktsfrihet.
          Två grundlagsskyddade fri/rättigheter som nu måste vägas mot varandra, vilken lag är viktigast?

tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-05-2010, 09:02
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Gita @ 12-05-2010, 22:56) *
          Nu är jag inte kunnig nog att kunna bedöma Viilks konstnärliga kvalité men de verk jag sett har varit spännande och provokativa. Just att provocera, inte att dekorera, är väl en av konstens viktigaste uppgifter.
          Slutligen tycker jag att varje intelligent, fritt tänkande människa som vill leva i ett demokratiskt samhälle borde ge Viilks sitt stöd.
          Gita

Tror knappast att gemene man har provokativ konst i sina hem, inte ens du Gita flirting.gif Som jag ser det är konstens uppgift att beröra människor, inte att provocera. Sedan är det ju opp till var och ens tycke och smak vilken form av konst som berör just den.

Jag anser fortfarande att Lars Viilk har ett sjukt behov av att väcka uppseende. Visst finns det stora konstnärer som gjorde några av sina bästa verk under sinnesförvirring men det kan man inte med bästa vilja i världen säga om Lars Viilk.

Citera
          Gita
          Inlägg 13-05-2010, 09:45
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Snöflinga @ 13-05-2010, 10:02) *
          Jag anser fortfarande att Lars Viilk har ett sjukt behov av att väcka uppseende. Visst finns det stora konstnärer som gjorde några av sina bästa verk under sinnesförvirring men det kan man inte med bästa vilja i världen säga om Lars Viilk.

Du väljer att fokusera på på Viilks som person, jag och många med mig tolkar hans agerande som ett politiskt inlägg i en ytterst viktig debatt om yttrandefrihet, en debatt som ju startade med mordhoten mot den danske tecknare/konstnär på grund av de bilder som publiserades.
          Jag tycker att övervägande delen av inläggen i den här tråden är ganska skrämmande, ett ställningstagande för våld och emot demokrati och yttrandefrihet.
          Att tala om sinnesförvirring i samband med Viilks arbete är faktiskt bara rena dumheten, han är säkerligen i högsta grad medveten om vad han håller på med och för min del är jag glad att det finns en och annan med hans mod.
          Gita.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-05-2010, 09:52
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Gita @ 13-05-2010, 10:45) *
          Jag tycker att övervägande delen av inläggen i den här tråden är ganska skrämmande, ett ställningstagande för våld och emot demokrati och yttrandefrihet.

Trams!
          Att tycka att Lars Vilks utnyttjar yttrandefriheten för sina egna syften är definitivt inget ställningstagande för våld. Värnandet av demokratin innebär att ta ansvar för hur vi använder våra demokratiska uttrycksmedel.

--------------------

zon 1

Citera
          Carl
          Inlägg 13-05-2010, 09:58
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Det är inte FN eller en nation som "kränkt" Islam utan en person som gjort en teckning i A4 format. Om man vänt på det att en muslim hade gjort en teckning som stört vår religion eller land ingen hade brytt sig. Knappast hade svenska kyrkan satt ett pris på muslimens huvud och följt upp med mord hot.

Varför ska man blunda bara för att det är Muslimer! Jag tycker det är utmärkt att detta kommer upp i ljuset. Så alla för klart för sig vilka sidor som finns inom Islam.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 13-05-2010, 10:05
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Carl @ 13-05-2010, 10:58) *
          Det är inte FN eller en nation som "kränkt" Islam utan en person som gjort en teckning i A4 format. Om man vänt på det att en muslim hade gjort en teckning som stört vår religion eller land ingen hade brytt sig. Knappast hade svenska kyrkan satt ett pris på muslimens huvud och följt upp med mord hot.

Varför ska man blunda bara för att det är Muslimer! Jag tycker det är utmärkt att detta kommer upp i ljuset. Så alla för klart för sig vilka sidor som finns inom Islam.

Hur kan du veta att ingen brytt sig om någon kränkt de kristna på samma sätt även om inte vissa kristna mordhotar konstnären? Man kan må dåligt av kränkningar utan att ta till mordhot.

Det är också skillnad om en kränkning publiceras och massprids i massmedia eller bara förblir ett ickespritt konstverk om ni förstår vad jag menar.

Sedan så är synen på hunden olika i olika samhällen - hos oss är det en älskad familjemedlem men det är den inte i många andra länder.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-05-2010, 10:14
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du väljer att fokusera på på Viilks som person, jag och många med mig tolkar hans agerande som ett politiskt inlägg i en ytterst viktig debatt om yttrandefrihet, en debatt som ju startade med mordhoten mot den danske tecknare/konstnär på grund av de bilder som publiserades.
          Att tala om sinnesförvirring i samband med Viilks arbete är faktiskt bara rena dumheten, han är säkerligen i högsta grad medveten om vad han håller på med och för min del är jag glad att det finns en och annan med hans mod.
          Gita.

Hur du kan tolka någons inlägg som ett ställningstagande för våld och emot demokrati och yttrandefrihet är häpnadsväckande. Ingen har försvarat den fundamentalistiska våldsbenägna falangen inom islam.

Jag tyker inte heller att konstens huvudsakliga uppgift är att provocera utan precis som Snöflinga sa att beröra.
          Lars Viilks är bara en tragisk figur som hakat på en annans persons idé för att få egen uppmärksamhet och han bryr sig inte ett skit om något annat än att själv kunna få gömma sig bakom yttrandefriheten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-05-2010, 10:32
          Länk hit: #59

Medlem

Gita.

Men är det inte ganska föraktfullt att klassa alla som inte stöder Lars Viilk som ointelligenta, ej fri tänkande människor ???

Håller med om att Lars Viilk i högsta grad är medveten om vad han håller på med ... att skapa publicitet krin sitt eget ego.

Citera
          herkules
          Inlägg 13-05-2010, 11:00
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

lars vadhannuheter är en fjant som inte tillför debatten om yttrandefrihet ett jävla någe.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon