Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är Lars Viilks bara dum i huvudet...., Efter en dansk skalle
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 22:56
          Länk hit: #81

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 13-05-2010, 23:53) *
          Lars Vilks är ett (ursäkta mig)pucko som försöker göra sig ett namn och en inkomst på att få uppmärksamhet i press och media,men det gick lite förlångt längre än vad han tänkte sig(om han nu tänkte) därför att nu lever han med ett dödshot över sig,så smart var han inte så han tänkte på att han kunde bli dödad.Profiten övergår förståndet tydligen.Vem sjutton som helst kan tydligen gå ut offentligt och kalla sig för intelektuell nu för tiden och smäda till höger och vänster och sen kalla det för "konst"ja herre gud säger jag slap.gif

Är det då så konstigt att man blir förvånad om man blir hotad till livet på grund av en simpel teckning? Det borde vara självklart att något sådant inte leder till dödshot.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-05-2010, 23:06
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (netha @ 13-05-2010, 23:51) *
          .
          .

Och hur ska man tolka detta?

Vad är det du inte förstår?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 13-05-2010, 23:06
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Simpel teckning !vet du inget?om nu den teckningen hade varit så "simpel"då hade väl inga muslimer varit ute efter hans liv?all sin da.Man måste visa respekt för andras tro.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-05-2010, 23:12
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Huggorm @ 13-05-2010, 23:56) *
          Är det då så konstigt att man blir förvånad om man blir hotad till livet på grund av en simpel teckning? Det borde vara självklart att något sådant inte leder till dödshot.

Absolut men om det nu var debatten om kvinnoförtryck eller yttrandefrihet han ville lyfta så finns det väl bättre sätt att göra det på än genom kränkningar.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-05-2010, 06:51
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Motti @ 14-05-2010, 00:06) *
          Simpel teckning !vet du inget?om nu den teckningen hade varit så "simpel"då hade väl inga muslimer varit ute efter hans liv?all sin da.Man måste visa respekt för andras tro.

Vilks kritiserar islam, inte de enskilda utövarna. Om nu dessa flippar ur när deras tro och trosbegrepp kritiseras är det deras problem. ALLT måste få kritiseras och ifrågasättas. Sen kan man diskutera sättet men inte principen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 14-05-2010, 07:46
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2010, 07:51) *
          Vilks kritiserar islam, inte de enskilda utövarna. Om nu dessa flippar ur när deras tro och trosbegrepp kritiseras är det deras problem. ALLT måste få kritiseras och ifrågasättas. Sen kan man diskutera sättet men inte principen.

kritik och rena påhopp är inte samma sak och det Lars gör tycker jag inte kan räknas som kritik utan bara en ren provokation som saknar all sans och vett.

Citera
          Carl
          Inlägg 14-05-2010, 07:59
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Bravo Ruda!

Den springande punkten är att man måste kunna utföra/tycka/tänka/säga/skriva osv vad man i vill i väst världen utan att väga allt på en guld våg så att man inte blir utsatt för ett ett mord hot i från någon som representerar islam. Jag visste iaf inte att hundar var orena i deras religion. I en annan religion kanske det är en myra eller en Torsk. Vem kan hålla sig update utan såra någon.

Citera
          Gita
          Inlägg 14-05-2010, 08:04
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (herkules @ 13-05-2010, 17:54) *
          så klart de inte har koll, svenskans kulturskrivare, ett gäng kvasiintellektuella människor som tror att dom är haj på det här med kultur.
          haha gita - det finns ingen som är så pretto som du smile.gif smile.gif

Nej men visst, inte kan alla de som jobbar med media, konst eller någon annan kulturform professionellt ha samma kunskap och inblick som du, det kan ju bara inte vara möjligt.

Kalla mig gärna "pretto" om det är så att du tycker att det tillför debatten något, att jag har konst, främst nutida, som ett av mina stora intressen och därmed är ganska påläst inom området är inget jag skäms för.

Slutligen tror och hoppas jag att inte åsikterna i den här tråden speglar svenska folkets ställningstagande i frågan. Det skulle vara väldigt sorgligt om man är så trångsynt och har så svårt att tolka en klart politisk handling.
          Tack för mig/Gita

Citera
          herkules
          Inlägg 14-05-2010, 08:13
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gita @ 14-05-2010, 09:04) *
          Nej men visst, inte kan alla de som jobbar med media, konst eller någon annan kulturform professionellt ha samma kunskap och inblick som du, det kan ju bara inte vara möjligt.
          Kalla mig gärna "pretto" om det är så att du tycker att det tillför debatten något, att jag har konst, främst nutida, som ett av mina stora intressen och därmed är ganska påläst inom området är inget jag skäms för.
          Slutligen tror och hoppas jag att inte åsikterna i den här tråden speglar svenska folkets ställningstagande i frågan. Det skulle vara väldigt sorgligt om man är så trångsynt och har så svårt att tolka en klart politisk handling.
          Tack för mig/Gita

du är ett pretto - alltid lite finare, lite rikare, lite mer begåvad/beläst än andra här på odla.
          tror du.
          inte ska du skämmas, jag tycker det är underhållande, har träffat på många sådana som du i mina dar.
          man är inte trångsynt för att man tycker att lars vilks är dum i skallen.
          ska man diskutera islam ska man göra det seriöst.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-05-2010, 08:27
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Tack för mig/Gita

Under just vem som är trångsynt (och inte så lite överlägsen)? Kanske hon som knycker på nacken och går när diskussionen inte passar henne längre...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 14-05-2010, 08:38
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (herkules @ 14-05-2010, 09:13) *
          du är ett pretto - alltid lite finare, lite rikare, lite mer begåvad/beläst än andra här på odla.
          tror du.
          inte ska du skämmas, jag tycker det är underhållande, har träffat på många sådana som du i mina dar.

Men nu har du väl i alla fall helt spårat ur!
          För det första gäller inte debatten runt rondellhundar och Vilks islam utan yttrandrefrihet.
          För det andra är det väl ändå inte jag som person som skall debatteras , lär dig skilja på sak och person. För det tredje skulle det inte skada om du också läste på lite grann innan du dömer ut en hel yrkeskår, t.ex. dem som du föraktfullt kallar kvasikintellektuella.
          Självklart har du rätt att tycka vad du vill i sak, men förstår du, det har andra också, och det utan att du har rätt att ta till personliga påhopp. För så får man väl tolka din beskrivning av mig i citatet ovan, för inte har det ett dugg med sakfrågan att göra.
          Man kan ha olika åsikter om Vilks agerande men om man bara avfärdar honom "som dum i skallen" då är man faktiskt rejält trångsynt och inskränkt i sitt tänkande.

Bemöt gärna mina inlägg i sak, men i fortsättningen förväntar jag mig att du låter bli att offentliggöra dina åsikter om mig som person, det är inte god nätetikett och sen säger det faktiskt mer om dig själv än om mig.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-05-2010, 08:40
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (herkules @ 14-05-2010, 09:13) *
          tror du.

Mitt i prick! tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 14-05-2010, 08:59
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 14-05-2010, 09:40) *
          Mitt i prick! tummenupp.gif

Om vi nu skall börja med att recensera varandras personligheter så skulle "prettobeskrivning" passa lika bra på dig som på mig. Men inte skall vi väl sjunka så lågt eller hur.
          För visst kan vi väl skilja på sak och person, eller hur magistern?
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-05-2010, 09:03
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Gita @ 14-05-2010, 09:59) *
          Om vi nu skall börja med att recensera varandras personligheter så skulle "prettobeskrivning" passa lika bra på dig som på mig. Men inte skall vi väl sjunka så lågt eller hur.
          För visst kan vi väl skilja på sak och person, eller hur magistern?
          Gita

Tyvärr Gita, så var det faktiskt du som började recensera de som inte delar din åsikt.

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 14-05-2010, 09:09
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 14-05-2010, 10:03) *
          Tyvärr Gita, så var det faktiskt du som började recensera de som inte delar din åsikt.

Snälla du, att kalla en åsikt inskränkt är inte alls samma sak som att kalla en person inskränkt. Det där med att skilja mellan sak och person är tydligen väldigt svårt.
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-05-2010, 09:14
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (theseraphim @ 14-05-2010, 08:46) *
          kritik och rena påhopp är inte samma sak och det Lars gör tycker jag inte kan räknas som kritik utan bara en ren provokation som saknar all sans och vett.

Kritik kan framföras i form av provokationer, inget konstigt med det. Påhopp förstår jag inte vad du menar, man kan göra ett påhopp på en person men knappast på en religion.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-05-2010, 09:21
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

man kan göra ett påhopp på en hel religion genom att kränka det heligaste dom har: som exvis Jesus, Mohammed , Buddha.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-05-2010, 09:30
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 14-05-2010, 10:21) *
          man kan göra ett påhopp på en hel religion genom att kränka det heligaste dom har: som exvis Jesus, Mohammed , Buddha.

Inte enligt min mening men det var nog inte ordbetydelse tråden gällde.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-05-2010, 10:04
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Gita @ 14-05-2010, 09:38) *
          Man kan ha olika åsikter om Vilks agerande men om man bara avfärdar honom "som dum i skallen" då är man faktiskt rejält trångsynt och inskränkt i sitt tänkande.
          Gita

Som vanligt så betraktar du alla som inte tänker och har samma åsikt som du som inskränkta och trångsynta. Försök inte med att det du skriver betyder något annat.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-05-2010, 12:22
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Gita @ 14-05-2010, 10:09) *
          Snälla du, att kalla en åsikt inskränkt är inte alls samma sak som att kalla en person inskränkt. Det där med att skilja mellan sak och person är tydligen väldigt svårt.
          Gita

Det skulle vara väldigt sorgligt om man är så trångsynt och har så svårt att tolka en klart politisk handling.
          Tack för mig/Gita

En dryg timme innan så gör du precis detta, kallar personer för trångsynta!!

Vad är problemet Gita, minnet eller ärligheten? flirting.gif

--------------------

zon 1

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 13:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon