|
Trädmarodörer |
|
|
|
24-05-2010, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (skogstroll @ 24-05-2010, 10:17)  Ute hos mig har ingen planterat nån gran i alla fall. Vi har hassel, björk, ek, rönn, ask. Blir bara lite trött på folk som ska "städa upp" som om det vore deras egen trädgård. Naturligtvis vill jag inte att arter ska dö ut Där du bor är nog granen naturlig så det är som sagt inte automatiskt fel på granen. "Städa upp" är helt fel ord, det handlar mer om att man borde återgå till det naturliga, blandskog där träden får bli gamla och självdö och den döda veden ligga kvar. Granplanteringar är i princip sterila, där finns granar, kungsfåglar och tydligen små spindlar som kungsfåglarna äter. Ingen undervegetation, inget ljus når marken, man kan knappt ta sig fram. Det är gräsligt.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
24-05-2010, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Myosotis @ 24-05-2010, 10:29)  Där du bor är nog granen naturlig så det är som sagt inte automatiskt fel på granen. "Städa upp" är helt fel ord, det handlar mer om att man borde återgå till det naturliga, blandskog där träden får bli gamla och självdö och den döda veden ligga kvar. Granplanteringar är i princip sterila, där finns granar, kungsfåglar och tydligen små spindlar som kungsfåglarna äter. Ingen undervegetation, inget ljus når marken, man kan knappt ta sig fram. Det är gräsligt. vad är det naturliga? vi har inga planteringar av gran. själv tycker jag naturen ska sköta sig själv med förmultning mm. varför ska man tvinga fram en lövskog bara för man tycker det är fint? jag tycker om granar och barrskog...
Redigerat av skogstroll: 24-05-2010, 09:36
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
24-05-2010, 09:46
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (skogstroll @ 24-05-2010, 10:35)  vad är det naturliga? vi har inga planteringar av gran. själv tycker jag naturen ska sköta sig själv med förmultning mm. varför ska man tvinga fram en lövskog bara för man tycker det är fint? jag tycker om granar och barrskog... Det beror på att du bor i Stockholm och inte ute i områdena med enorma barrplanteringar. Ta en semestertur ut på landsbygden och gå en sväng i en blandskog och en sväng i en granskog. Lyssna, titta, lukta, du kommer upptäcka att blandskogen kryllar av liv medan granskogen är steril. Det handlar inte om att tvinga fram lövskog för att man tycker det är fint, utan att sluta tvinga fram barrskog för att den är lönsam. Djurarter dör ut hela tiden på grund av skogsindustrins monokultur, där har du anledningen. Det vi tycker är "fint" är inte lövskogen i sig, utan den rika och varierade naturen med mängder av djurarter, växter, svampar och så vidare. Om man enbart planterade björk på hektar efter hektar och utrotade allt annat skulle det också vara förödande.
|
|
|
|
|
24-05-2010, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (skogstroll @ 24-05-2010, 10:35)  vad är det naturliga? vi har inga planteringar av gran. själv tycker jag naturen ska sköta sig själv med förmultning mm. varför ska man tvinga fram en lövskog bara för man tycker det är fint? jag tycker om granar och barrskog... Nejnej, det har du helt rätt i. Inte tvinga fram för att människan tycker det är fint, då skulle det nog bara bli en park. Utan målet - tycker jag - är att gottgöra för allt människan har förstört. Utdöda arter kan vi inte rädda mer, men vi kan försöka värna om de hotade så inte de också dör ut. Många vanliga människor tycker att det är hemskt fult och ostädat att lämna högstubbar efter en avvekning, men man gör detta för den biologiska mångfaldens skull, inte för att vi ska tycka det är vackert. Det är för skalbaggarna och hackspettarna som annars har det svårt. Om alla människor idag försvann från Sverige, borttrollade, så skulle det mesta återgå till blandskog så småningom, vargen skulle kunna breda ut sig, tamduvan skulle kanske få problem. De inplanterade rådjuren uppe i norr skulle dö för de ska inte finnas där. Kanadagåsen som människan har tagit hit skulle bli kvar, den är ju redan här. Fasanen däremot skulle inte klara sig. Arterna som är knutna till det öppna landskapet skulle minska om allt växte igen med skog. Gråsparven skulle säkert dö ut, det är en stäppfågel som har följt människan pga hästspillningen och som nu klarar sig i städerna fast det inte finns några hästar där längre. Den minskar liksom gulsparven, tofsvipan och sånglärkan som alla trivs i landskap som människan har skapat, där det finns småskaligt jordbruk. De klarar varken det moderna lantbruket eller en skogsplantering, så vad är naturligt? Ladusvalan är så anpassad till människan att man inte ens vet säkert hur de häckade "naturligt" innan de började häcka i våra kostallar. Backsvalor och mindre strandpipare finns nästan bara i grustag numera. Om allt återgick till det naturliga skulle det så småningom finnas naturliga strandbrinkar igen där de kunda bo. Det skulle bli skogsbränder och översvämningar som många arter behöver. I brist på allt detta - för det är ju inte så värst sannolikt att människan försvinner - tycker jag att vi har en moralisk skyldighet att skydda arter. Bara för att vi kan. Jorden går inte under utan mellanspetten, men den blir fattigare och det är vårt fel. Eftersom det inte går att veta vad som är naturligt, ursprungligt, så kan man förslagsvis se till att många biotoper finns och om möjligt alla inhemska arter bevaras för framtiden. Även granskogen ska bevaras, den naturliga fina blåbärsgranblandskogen, för den är också värdefull och naturlig.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
24-05-2010, 11:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
CITAT (Myosotis @ 24-05-2010, 10:13)  Sorry. DOC = Department Of Conservation.
|
|
|
|
|
24-05-2010, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Jag behöver inte skriva ngt mer. Myosotis har redan förklarat allt på ett bra sätt  Tack.
|
|
|
|
|
24-05-2010, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Myosotis @ 24-05-2010, 10:55)  Nejnej, det har du helt rätt i. Inte tvinga fram för att människan tycker det är fint, då skulle det nog bara bli en park. Utan målet - tycker jag - är att gottgöra för allt människan har förstört. Utdöda arter kan vi inte rädda mer, men vi kan försöka värna om de hotade så inte de också dör ut. Många vanliga människor tycker att det är hemskt fult och ostädat att lämna högstubbar efter en avvekning, men man gör detta för den biologiska mångfaldens skull, inte för att vi ska tycka det är vackert. Det är för skalbaggarna och hackspettarna som annars har det svårt. Om alla människor idag försvann från Sverige, borttrollade, så skulle det mesta återgå till blandskog så småningom, vargen skulle kunna breda ut sig, tamduvan skulle kanske få problem. De inplanterade rådjuren uppe i norr skulle dö för de ska inte finnas där. Kanadagåsen som människan har tagit hit skulle bli kvar, den är ju redan här. Fasanen däremot skulle inte klara sig. Arterna som är knutna till det öppna landskapet skulle minska om allt växte igen med skog. Gråsparven skulle säkert dö ut, det är en stäppfågel som har följt människan pga hästspillningen och som nu klarar sig i städerna fast det inte finns några hästar där längre. Den minskar liksom gulsparven, tofsvipan och sånglärkan som alla trivs i landskap som människan har skapat, där det finns småskaligt jordbruk. De klarar varken det moderna lantbruket eller en skogsplantering, så vad är naturligt? Ladusvalan är så anpassad till människan att man inte ens vet säkert hur de häckade "naturligt" innan de började häcka i våra kostallar. Backsvalor och mindre strandpipare finns nästan bara i grustag numera. Om allt återgick till det naturliga skulle det så småningom finnas naturliga strandbrinkar igen där de kunda bo. Det skulle bli skogsbränder och översvämningar som många arter behöver. I brist på allt detta - för det är ju inte så värst sannolikt att människan försvinner - tycker jag att vi har en moralisk skyldighet att skydda arter. Bara för att vi kan. Jorden går inte under utan mellanspetten, men den blir fattigare och det är vårt fel. Eftersom det inte går att veta vad som är naturligt, ursprungligt, så kan man förslagsvis se till att många biotoper finns och om möjligt alla inhemska arter bevaras för framtiden. Även granskogen ska bevaras, den naturliga fina blåbärsgranblandskogen, för den är också värdefull och naturlig. prexis det var det jag menade juu tycker bara ibland att folk får nån slags städnoja och ska "snygga upp" i skogen vilket jag tycker är heltossigt... finns ju massa småkryp, svampar mm som trivs just där det är lite rörigt
Redigerat av skogstroll: 24-05-2010, 11:43
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|