Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hård lerjord, hur förbättra?, Matjord 20 cm sen stenhård lerjord
          Nauti
          Inlägg 24-05-2010, 07:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Peztis @ 23-05-2010, 22:41) *
          Jag hade inte grävt mig nedåt för att fixa till landet, jag hade nog hellre byggt på höjden.

Jordfräsen är ju bra för att luckra upp jorden så den blir fin och porös - men maskarna håller nog inte med om att det är en underbar maskin!

Mitt land låg i träda ett par år när sonen var nyfödd och för kanske tre år sedan så hjälpe min pappa mig med att fräsa hela landet. Nu i år är jorden jättefin med massor med mask, så mycket har det inte varit åren efter fräsningen. Men så har jag haft i en massa gödsel och annat som säkert maskarna tyckt om.
          Grejen är ju litet den också att kompakteringen helt har förstört jordens förmåga att suga upp vatten och att dränera vatten. Kompakterad lera kan ju bete sig som cement och det vill man ju inte direkt ha mellan växterna och grundvattennivån innebär att det under torra perioder kommer det att vara ännu torrare och under våta perioder kommer det att vara ännu våtare. Då hade jag hellre gjort som du säger men i pallkragar på en annan plats och försökt fixa till jorden på den där platsen under tiden smile.gif

Jordfräsen är även ett jättebra sätt att slå sönder aggregaten med och förstöra välaggregerade jordar helt vilket många gör i tron om att jordfräsen faktiskt skall göra en luckrare jord när det du i slutändan i själva verket får ut är en jord med enkornsstruktur som inte växternas rötter kan växa särskilt bra i. Bäst, speciellt när det gäller en styv lerjord, är att helt enkelt regelbundet tillföra organiskt material och låta bli att bearbeta jorden mer än nödvändigt. Det görs automatiskt via tjäle, torka, kemiska processer och av mikrolivet m.m, gynna hellre dessa processer än att ge dig på att mekaniskt bearbeta jorden. Sedan som du nämner så är det inte alls bra för mikrolivet att fräsa jorden.

Kanske blev repetition men jag orkade inte ta mig igenom väggen av text tongue.gif

Redigerat av Nauti: 24-05-2010, 07:48

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 24-05-2010, 11:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Det är möjligt att jordfräs inte är det bästa för masken, men dom flyttar tillbaka, är jorden trist och tråkig lär det ändå inte finnas så mycket mask just nu heller... Dom flyttar in om det finns något gott att äta och då förökar dom sig därefter så det känns inte som ett skäl att låta bli att fräsa en gång. Annars om man är orolig över maskbrist kan man alltid samla in från något ställe där det finns mycket mask och kasta ut i landet för att det ska repa sig lite snabbare.

Jag skulle nog ha fräst allt en gång och sedan kastat på en massa skit och grönt sedan gjort en lätt snabbfräsning för att vända ner allt.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-05-2010, 23:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Förbättra lera jord eller sandiga jord , vi behöver lägga naturliga gödsel ( som kogödsel -häst gödsel- ) och kompost plus grön gödsel för att de gör strössel store så det blir jord bättre.
          H:Bassam

Citera
          Motti
          Inlägg 24-05-2010, 23:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

den jorden vi fick när vi hade byggt här var åkerjord just !massor av sten i den plus en himmla massa glasbitar,typisk åkerjord och osorterad,första året vräkte vi i massor av gödsel och körde bort massor av sten och inte blev den luftigare av det plus att det kördes med jordfräs,i år har vi häft i fyra säckar gödsel plus torvjord och planteringsjord och det så ju bra ut när man kratta runt det,men så kom åskskurar med hagel och se då blev hela landet som en skorppa igen,vad man blir trött efter allt jobb man laggt ner angry.gif Nu skitter jag i det rent ut sakt nu har jag såt och planterat så nu får det ta mig tjyven växa,men all denna småsten är en pina när man ska så frö som man inte knappt ser slap.gif .

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-05-2010, 17:11
          Länk hit: #25

Gäster

Ni som har problem med lerjord, här kommer ett tips från min gode vän Remstam;

http://www.dn.se/bostad/inget-stoppar-tillvaxten-1.869930

Han började i lerjord men har idag de frodigaste grönsaker jag någonsin sett. Han vattnar aldrig, gräver inte,rensar inte och använder ingen annan gödsel än vad täckodlingen ger. Jordfräs är nog en liten mördarmaskin i jorden, dödar maskar och flyttar de småkryp som lever lite djupare upp till ytan och de som lever på ytan hamnar för djupt ner i jorden.

Täckodling fungerar väldigt väl och skapar så småningom en alldeles ypperlig matjord.

Han har även gett ut en bok om sin täckodling "Min dröm om lustgården"

Citera
          smuleborg
          Inlägg 25-05-2010, 18:34
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gunilla T @ 25-05-2010, 18:11) *
          Jordfräs är nog en liten mördarmaskin i jorden, dödar maskar och flyttar de småkryp som lever lite djupare upp till ytan och de som lever på ytan hamnar för djupt ner i jorden.

Täckodling fungerar väldigt väl och skapar så småningom en alldeles ypperlig matjord.

Han har även gett ut en bok om sin täckodling "Min dröm om lustgården"

Kan inte annat än hålla med Gunilla T. Och när jag läste boken (på rekommendation av Gunilla T) tänkte jag att den borde jag läst redan när vi blev med ett stycke jord. Tala om livsviktig basic.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-11-2025, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon