Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Humle - för sent att plantera i år?, Bonusfråga - beskärning av okänd klematis?
          KRT
          Inlägg 15-05-2010, 09:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har några högstubbar som jag tror skulle bli finare med några klätterväxter över. Så småningom ska stubbarna bli en trädkoja till barnen, men det hinns inte med i år så jag skulle behöva något som växer snabbt och blir högt på kort tid (veckor eller månader, inte år), och jag har läst mig till att humle kan växa enormt på kort tid, stämmer detta? Eller är det för sent att plantera humle i år om man vill ha den rejält stor till sommaren?

Läget är söder men pga skuggande träd är det främst morron och kvällssol, stubbarna är rester av tre granar som stod på platsen tidigare, vi har släpat bort en massa barr och mullade ner resten i hölstas så jorden är ganska lucker och fin, men jag misstänker att pH i marken kan vara åt det sura hållet. Har inget eomt att vattna om detta innebär att det växer fortare smile.gif

Så alla klätterväxtexperter - vad tror ni???

Bonusfråga; Förra ägaren gillade klätterväxter, MEN jag har ingen aning om vilka sorter hon hade planterat (lapparna sitter kvar men är för blekta för att man ska se något). Så hur ska man veta om det är sorter som ska klippas ner eller vilka som inte beskärs alls? Har t.ex. en klematis med stora blålila blommor och den är bara ett jättestort cirkelformat nysta av grenar, ca 1 m i diameter. Skulle gärna vilja klippa ner eftersom den tar mycket plats, men vet inte om jag vågar eftersom jag är rädd att den då dör........

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon