CITAT (KRT @ 15-05-2010, 10:43)

Har några högstubbar som jag tror skulle bli finare med några klätterväxter över. Så småningom ska stubbarna bli en trädkoja till barnen, men det hinns inte med i år så jag skulle behöva något som växer snabbt och blir högt på kort tid (veckor eller månader, inte år), och jag har läst mig till att humle kan växa enormt på kort tid, stämmer detta? Eller är det för sent att plantera humle i år om man vill ha den rejält stor till sommaren?
Läget är söder men pga skuggande träd är det främst morron och kvällssol, stubbarna är rester av tre granar som stod på platsen tidigare, vi har släpat bort en massa barr och mullade ner resten i hölstas så jorden är ganska lucker och fin, men jag misstänker att pH i marken kan vara åt det sura hållet. Har inget eomt att vattna om detta innebär att det växer fortare

Så alla klätterväxtexperter - vad tror ni???
Bonusfråga; Förra ägaren gillade klätterväxter, MEN jag har ingen aning om vilka sorter hon hade planterat (lapparna sitter kvar men är för blekta för att man ska se något). Så hur ska man veta om det är sorter som ska klippas ner eller vilka som inte beskärs alls? Har t.ex. en klematis med stora blålila blommor och den är bara ett jättestort cirkelformat nysta av grenar, ca 1 m i diameter. Skulle gärna vilja klippa ner eftersom den tar mycket plats, men vet inte om jag vågar eftersom jag är rädd att den då dör........
Hej KRT,
Det är inte för sent att sätta humle om den är krukodlads där du köper den. Den kan verkligen växa och ge extra näring 2v efter planteringen.
De gamla klematisen kan du med gott samvete klippa ner, lämna en stump där du ser "ett Öga" eller en grenbit. Du kommer att se under sommarens gång vad som kommer fram ur dem och om inget, så om du gillar blommiga klängare så är snabbväxande sort av Kaprifol mer tålig och den är inte så noga med att ha att göra. Det finns dofftande, och dem som inte doftar. Hadde en kaprifol själv som växte in på altanen och från takkanten in! Det gick inte ta död på den hur vi högg ner, små löpare stack in i cypressen och det kommer lfera till min stora grädje, men nu tänker jag hålla dom där bakom cypresserna så att maken inte lägger märke till dem.
Jag önskar en pergola på vår baksida som är en tom uteplats, endast blomsterlådorna, men i år kommer det att hända saker även där. Det får han, min käre make att upptäcka altsomefter,, Heh!

fr. Tottes matte.