Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny trädgård på pinnmo i fjällzon, Har precis byggt klart hus och nu dags för trädgård
          Stormhatt
          Inlägg 17-05-2010, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 11 478

Hej alla kloka!

Har precis byggt klart hus i fjällvärlden (zon 8 iaf) och skulle behöva er hjälp. Tomten är ca 1500 kvm och största delen ligger i söderläge, med halva plant område och halva en sluttande terrass. Underlaget är hårdpackad pinnmo efter byggnationen och nu är frågan hur vi ska göra. Jag har även stuga i västerläge zon 6, så jag är van att experimentera och inte bry mig om zonindelning eller härdigheten, dock är jag helt okunnig gällande den hårdpackade pinnmon.

1. Gräsmatta? Här funderar vi på att köpa färdig, iaf den närmaste gräsplätten. Resten kan vi så. Vi har grus runt huset och även altan med ingång till vinterträdgård, så det blir inga rabatter mot huset. Tanken är att gräs ska möta grus. Matjord är tydligen en bristvara i området, men många blandar själva sand, torv och brunnen koskit för att hitta alternativ. Ska vi satsa på det som grund, eller söka oss efter riktig matjord?
          2. En grusgång går ner i terrasseringen, lite miniserpentin. Sluttniningen är på ca 150 kvm, där tänker jag blanda ettåriga med perenner, vallmo, solrosor, luktärt, pioner, lupiner, löjtnatshjärta mm. (allt står och gror till sig i vinterträdgården just nu). Men, hur gör jag här, med den stenhårda pinnmon och stenar som är ca 20-30 cm. Ska jag odla i sand+gräsklipp, eller ska jag satsa på matjord? Hur mycket/tjockt? ska jag hacka upp pinnmon och blanda ut matjorden?

Tacksam för idéer och funderingar!

//Katarina

--------------------
          //Nybyggt hus, söderläge i fjällen, zon 8 med vinterträdgård samt naturtomt i västerläge med Åreskutan i horisonten. Zon 6-7.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 18:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon