Stormhatt
Hej alla kloka!

Har precis byggt klart hus i fjällvärlden (zon 8 iaf) och skulle behöva er hjälp. Tomten är ca 1500 kvm och största delen ligger i söderläge, med halva plant område och halva en sluttande terrass. Underlaget är hårdpackad pinnmo efter byggnationen och nu är frågan hur vi ska göra. Jag har även stuga i västerläge zon 6, så jag är van att experimentera och inte bry mig om zonindelning eller härdigheten, dock är jag helt okunnig gällande den hårdpackade pinnmon.

1. Gräsmatta? Här funderar vi på att köpa färdig, iaf den närmaste gräsplätten. Resten kan vi så. Vi har grus runt huset och även altan med ingång till vinterträdgård, så det blir inga rabatter mot huset. Tanken är att gräs ska möta grus. Matjord är tydligen en bristvara i området, men många blandar själva sand, torv och brunnen koskit för att hitta alternativ. Ska vi satsa på det som grund, eller söka oss efter riktig matjord?
2. En grusgång går ner i terrasseringen, lite miniserpentin. Sluttniningen är på ca 150 kvm, där tänker jag blanda ettåriga med perenner, vallmo, solrosor, luktärt, pioner, lupiner, löjtnatshjärta mm. (allt står och gror till sig i vinterträdgården just nu). Men, hur gör jag här, med den stenhårda pinnmon och stenar som är ca 20-30 cm. Ska jag odla i sand+gräsklipp, eller ska jag satsa på matjord? Hur mycket/tjockt? ska jag hacka upp pinnmon och blanda ut matjorden?

Tacksam för idéer och funderingar!

//Katarina
ingrids
Vad gäller färdig gräsmatta säger mina kollegor husbyggarna att det är svårt att få tag på en som är uppbyggd av sorter härdiga i norr. Hur funkar den hemblandade jorden för dina grannar - verkar den kunna tillåta dig att odla det du vill? Personligen skulle jag inte satsa på massor med matjord i sluttningen utan odla mer naturnära och vilt, med viss jordförbättring påfylld ovanifrån. Stenarna borde göra susen för mikroklimatet. Din idé att ha "tamt" nära huset och vildare längre ner tycker jag låter jättesnyggt, säkert rymmer några av dina ettåringar ut i naturen och suddar ut gränsen ännu mer.
Stormhatt
För att vara ärlig, så har mina grannar inte så stora trädgårdssatsningar. Tyvärr. Sen skrattar de åt mig när de hör mina planer och säger i princip, det går aldrig. Det gör bara att hornen växer ut ur pannan och jag minsann ska klämma ner några lavendel bara för att. Nejdå, men det är mest gräsmatta, spirea, lupin och riddarsporrar man ser lite vildvuxet på granntomterna.

Sluttningen är redan "förstörd" delvis av markberedningen, det är alltså helt bar pinnmo som möter lingonris och ljung vid tomtgränsen.
ingrids
Ah, mer som "jungfrulig mark" liksom, då förstår att du vill göra något drastiskt. Tyvärr tog dagens möjlighet till mikropauser med odla just slut, måste ta hand om deadlines så jag behöver dra mig tillbaka, men jag förblir nog lite misstänksam mot vanlig matjord ändå. Sandblandningar av olika slag har sina fördelar i norr.
Stormhatt
Tack för svar.
Ja, marken är helt bar, och STENHÅRD. Dock är slänten bättre än den plana ytan runt huset. Sand och sten verkar det luta åt. Men, en fundering. Kan jag ha annat material på sanden, eller är det gräsklipp som gäller. Gräsklippet kan jag tycka blir lite skräpigt ibland.
kerstin z5-6
I zon 6-7 skulle jag satasa på upphöjda bäddar samt mkt sten som värmare-det är desutom snyggt
Alpiner! så klart i massor de bor naturligt som du gör
Titta gärna på de nordligaste trädgårdssällskapens hemsidor
Jag vet de som planterat kaktus i z 6 så kör på du
Ved artat, buskar träd rosor osv - är nog det enda du får välja noggrant, de flesta perenner fixar 6-7 tack vare snön

Kanske hittar du tips på sorter bland mina bilder , jag har iaf z 6 på de flesta ställen och liknande mark-hård lera
Vindskydd är nog ganska viktigt med, kan höja en hel zon
Lycka till:)
Stormhatt
Tack!

Jag har varit och tittat tidigare på dina bilder, så det var bra att du påminde mig att du hade liknande sluttning med grusgång som jag har tänkt. I morgon får vi en grävmaskin som ska göra det sista för dränering mm kring huset, så jag tänkte se till att få hjälp med terasseringen lite mer. ( i helgen ska jag dock måla insidan av vinterträdgården, nu när de flesta av växterna har hittat ut under fiberduken)

Höjda bäddar med sand/grus blir det alltså. En helt ny bekantskap för mig. Men, måste man täcka med gräs/grönmassa?

kerstin z5-6
täcka? nee inte grusbäddarna Numera täcker jag inget alls.Eller menar du mot ogräs på sommaren? svaret då är nej med:)
Stormhatt
Strålande! Jag går då på din linje. Det verkar finnas två skolor, att man måste täcka för både ogräs och gödsling, eller inget alls. Jag litar på dig!
kerstin z5-6
Grusbäddar: De är vackra i sig, skulle se hemskt ut med tex gräsklipp där-de ska likna ett alplandskap.
Rabatter: Jorden täcker jag i möjligaste mån med att plantera perennerna tätt tätt och använda markskuggare" dvs växter som är åtminståne 15 cm höga,låga nävor, hosta lammöra med mera de sk marktäckarna som är 5 cm blir invaderade av ogräs mkt lätt, tex våtarv.
Stormhatt
Så här ser eländet ut just nu ;-)

[attachment=50322:el_ndiga..._dg_rden.jpg]
kerstin z5-6
Underbara förutsättningar ! Lycka till! bravo.gif (så vackert huset är!)
Bassam
Hej

Det är bättre om du delar dina mark och gör upphöjd med 60cm med planera bra väldränerad för att väldränerad och djup jorden minska frost risk, sen du kan plantera vad som helst växter som passar din zon.
Obs
jag ska ge dig en tips att sku titta på din granna trädgård och ser vad som fungera bra hos dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon