Jag har via flera källor hört och läst om att man rent generellt rekommenderar att inte odla köttätande växter i terrakottakrukor om de inte är glaserade. Anledningen skall vara att dessa avger ett ämne som inte gillas av köttätande växter och kan vara direkt skadligt för dem.
Många köttätande växter gillar inte kalket som finns i kranvattnet. Där jag bodde förut pH-reglerades inte vattnet med kalk utan med någonting annat, vattnet var dessutom väldigt mjukt naturligt och jag hade nog utan större problem kunnat använda det vattnet. Jag valde dock att använda regnvatten ändå och där jag bor nu är jag absolut tvungen till detta. Men det kan ju även tänkas att just Nephentes inte är särskilt känsliga för detta om du nu ändå har vatten med kalk i, vissa andra arter av köttätande växter är det däremot. Det finns många rekommendationer kring köttätande växter som är generaliseringar, vissa arter klarar av det, andra inte.
Linda den kring vad du vill om det går, de är ju klängväxter egentligen

Jag låter nya skott växa på i samma kruka, men det borde inte finnas några problem med att dela på dem egentligen om nu båda har rötter.
Redigerat av Nauti: 18-05-2010, 20:00