Full version: Nephentes Gracilis
Nephentes
Växtfråga.
Är det någon av er som känner till köttätande växter? Jag har en NG som växer som ogräs och jag har precis satt om den. Nu fick jag höra att dom inte ska stå i teracottakrukor, vilket min gör. Plus att dom inte fixar kranvatten, vilket min också fått i fem år.....
Problemet nu är att den håller på att växa genom taket och jag vill inte ställa den på annat ställe då den trivs så bra där den är

Kan man typ linda den runt en "mosstav".....

Sen undrar jag lite om någon vet vad jag ska göra med mitt lilla markskott. Ska det klippas/nypas bort och sättas om? Det har fått en superfin liten kanna på ca 25mm. Tyvärr bär inte moderväxten kannor just nu. Annars är dom ca 23-28 cm långa och ca 8-9 cm i diameter

Stort tack på förhand smile.gif
evaisa
Hej Nephentes!

jag vet inte ett dugg om din växt. (jag borde inte ens svara) Men, om den nu stått i fel kruka å fått fel vatten men verkar må som en prins i alla fall - så låt den stå kvar. Du har ju på något sätt ändå gett den en bra miljö. Kanske har du ett lämpligt vatten i din kran och vattnat så mycket att den klarar lerkrukor.

Eva
Nauti
Jag har via flera källor hört och läst om att man rent generellt rekommenderar att inte odla köttätande växter i terrakottakrukor om de inte är glaserade. Anledningen skall vara att dessa avger ett ämne som inte gillas av köttätande växter och kan vara direkt skadligt för dem.

Många köttätande växter gillar inte kalket som finns i kranvattnet. Där jag bodde förut pH-reglerades inte vattnet med kalk utan med någonting annat, vattnet var dessutom väldigt mjukt naturligt och jag hade nog utan större problem kunnat använda det vattnet. Jag valde dock att använda regnvatten ändå och där jag bor nu är jag absolut tvungen till detta. Men det kan ju även tänkas att just Nephentes inte är särskilt känsliga för detta om du nu ändå har vatten med kalk i, vissa andra arter av köttätande växter är det däremot. Det finns många rekommendationer kring köttätande växter som är generaliseringar, vissa arter klarar av det, andra inte.

Linda den kring vad du vill om det går, de är ju klängväxter egentligen smile.gif

Jag låter nya skott växa på i samma kruka, men det borde inte finnas några problem med att dela på dem egentligen om nu båda har rötter.

Nephentes
Tack för svaren smile.gif Den får väl stå kvar i krukan och vattnas med kranvattnet eftersom det verkar funka, men jag ska prova linda den runt en mosstolpe.
Jag saknar dock de vackra kannorna och undrar lite om bristen på dem är pga något växten saknar, eller om det är säsongsstyrt. Jag kan inte minnas om dom kommit vid speciella årstider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon