Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomatodling 2010
          Lott15
          Inlägg 29-05-2010, 17:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 30 623

Åh herregud! Ja mina växer ute i hinkar i zon 4 och där blir de kanske 2 meter, men jag brukar toppa den vid 1,60- 1,70 för att alla frukter ska hinna mogna. De blir väldigt kraftiga och mörkgröna av att stå ute.

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 29-05-2010, 17:52
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2010, 19:50) *
          Man hittar lite info på nätet ifall man söker på +tomato +caramello +indeterminate men det är inte så många sidor och de är på engelska men det verkar vara en röd körsbärstomat enligt det man hittar. Sorter som tjuvas blir ofta flera meter långa lianer utan sidogrenar (man ska ta bort alla tjuvar så det blir inga sidogrenar), denna typ av tomat växer i det vilda slingrandes på marken de kan inte hålla sig uppe själva så i växthus brukar man binda upp dem.

OK, Åsa, mälardalen, jag ska söka på nätet, men jag köpte denna från Blomsterhuset, så den kan inte vara så himla konstig. Den ska skötas som vilken som helst som klätrar och tjuvas, fick jag reda på. Vi ska ha denna i växthuset i en balja.
          Då blir det spännande att se hurudana tomaterna blir. Tack för rådet! ... rolleyes.gif Tottes matte

Citera
          caledonia
          Inlägg 31-05-2010, 08:51
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 23 048

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2010, 17:19) *
          Mina Sungold brukar kunna bli mellan 4-6m, jag lägger ner mina plantor så de ringlar på marken. (I uppvärmt yrkesodlarväxthus kan de bli mycket, mycket längre)

oj himmel! Jag som hade hoppats på att de stannade vid 2 meter wink.gif
          Nybörjarfråga följer: lägger dem ner? Jag kommer odla direkt i jorden på friland, är det då ett alternativ för mig??

Citera
          malcolm
          Inlägg 31-05-2010, 12:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jösses vad med tomater folk verkar odla här... g.gif Jag fick två plantor, ca. 40 cm höga av brorsan igår, har ingen aning om vad det är för sort men jag planterade i alla fall om dem i stora lerkrukor (ca. 35 cm) alldeles nyss. De får stå ute i solen under dagen men jag kommer att ta in dem ikväll då det bara var 4,2° utomhus inatt. Lite senare i sommar har jag planerat körsbärstomater som jag skall ha i min hembyggda låda men först måste det bli lite varmare på nätterna.

Bifogad fil  Bild033.jpg ( 380.34k ) Antal nedladdningar: 40

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 06-12-2010, 10:22
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Jag skulle vilja "återuppliva" denna tråd. Har massor av frön sparade sedan i somras av Aranca, Prolyco F2, Snowberry och Santa och undrar om någon vill byta mot frö av någon tomatsort ni köpte och kanske inte blev så nöjda med.

Citera
          cinapuff
          Inlägg 10-12-2010, 13:42
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem nr: 5 768

Jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga eller om jag kanske skulle startat en egen tråd, men jag behöver råd om tomatsorter!
          2010 odlade jag bara Gardeners delight, 3 plantor i mitt miniväxthus mot en tegelvägg på balkongen och det gick kanon! Massor av goda tomater långt in i oktober. Tyvärr tog de här tre plantorna upp all plats i växthuset och blev lite trixiga att tjuva (de bara sprutade ur sig tjuvar kändes det som), så nu skulle jag vilja få lite tips på en tomatsort som är lika god men som inte behöver tjuvas och som helst inte ens behöver stå i växthus.
          Alltså en busk- eller ampeltomat som klarar av att stå ute i skyddat läge i zon 2 som ger tidig skörd och mycket tomater som smakar gott! Gärna en körsbärstomat om man nu får ha ytterligare önskemål... Har läst lite om "Hundreds & thousands" samt "tumbling tom", är dessa något som skulle passa mig?

Tack på förhand!

--------------------
          Mvh
          Cina

Köksträdgård i zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Iren
          Inlägg 10-12-2010, 14:17
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Hej! Bara en kommentar om Hundreds... hade dom ute i zon 3(hängde i amplar på altanen) Det blev mycket tomater MEN så små att man blev nästan less på att plocka dom Fint prydnadsvärde dock o blir en stor "buske". Även Tumbling Tom (gul o röd) blev ungefär samma men lite större tomater o kul att lägga i sallad. Fördelen med större tomatplantor som behöver tjuvas är att plantan bara lägger sin energi på just tomaterna o inte så mycket bladväxt. Gold Nugget(busk), Sungold o Gardeners delight är goda o produktiva . Tycker jag rolleyes.gif Lycka till med odlingen! Förresten har frön om någon vill byta....

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-12-2010, 23:31
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Bifogad fil  vildtomat.JPG ( 257.85k ) Antal nedladdningar: 58

En av mina favoriter i år... VILDTOMAT från Impecta.
          Den klarar sig helt själv (jag gjorde ingenting) och jag åt direkt från plantan, så goda att det inte blev några att ta med hem giggle.gif
          (hade plantan på min odlingslott)

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 02-07-2011, 15:09
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

*bump* 2011 års tomatsorter som jag odlar börjar mogna nu och istället för att skapa en ny tråd tänkte jag fråga om någon här på odla.nu är intresserad av att byta frö i år ?. De sorter som jag har är:

Black sweet cherry
          Cherokee purple
          Cherny Mavr
          Green grape
          Hundreds and thousands F.1
          Santa
          Stupice
          Sungold F.1
          Taxi
          Zemplin

Citera
          IreneH
          Inlägg 03-07-2011, 10:36
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 58 554

Mina tomatsorter för i år: Moneymaker
          Black sweet cherry
          röd körsbärstomat

Har också två andra tomatsorter, som jag tyvärr inte vet vad det är.., en ganska liten, buskig, som precis börjat blomma. Den andra är ganska stor, med "trefingrade" blad, har precis börjat blomma den med.

Jag har också tre andra sorter, som precis har kommit upp (vet inte om de kommer hinna ge några tomater, men hoppas kan man ju happy.gif ):
          Svart zebra cherry
          Orange plommontomat
          Gul körsbärstomat

Citera
          sofia75
          Inlägg 06-07-2011, 19:57
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 17 361

I år odlar jag:

Sungold
          Black Sweet Cherry
          Mei Wei
          Green Zebra
          Tigerella
          Milla
          Santa
          Bloody Butcher
          Maskotka
          Corona
          Early Annie

Favoriten i år är helt klart Black Sweet Cherry. Helt enkelt supergod. Tätt följd av Sungold, Mei Wei och Maskotka

Citera
          mattias__o
          Inlägg 06-07-2011, 21:20
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

Har fyra sorter i år.
          Har inte haft några av dem tidigare så det ska bli spännande att provsmaka dem när de mognar.

sorterna är
          Mei Wei
          Tumbling Tom Red
          En som bara heter frilandstomat.
          En okänd sort.

Skrev precis ett inlägg i min blogg om tomaterna.

--------------------

Citera
          PMK
          Inlägg 09-07-2011, 22:56
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Antar att denna går som 2011 års tråd också då! Dåligt med bilder här tycker jag! wink.gif

Första gången någonsin jag försökt mig på att odla tomater, och jag är just nu jäkligt nöjd!

Whippersnapper:

Bifogad fil  IMG_2681.jpg ( 481.68k ) Antal nedladdningar: 31

Bifogad fil  IMG_2686.jpg ( 283.76k ) Antal nedladdningar: 30

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Leonard91
          Inlägg 11-07-2011, 04:57
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 30 324

Nu börjar mina 3 plantor få frukt på blomklasarna. Jag var nog lite sent ute med sådden, så mina kommer lite senare i år smile.gif
          Jag har bara odlat tomater ett år tidigare, så jag har inte riktigt skaffat mig några favouriter än. Dock gillar jag skarpt Sungold som jag hade förra året.

Nu odlar jag:
          Tigerella - Jag tyckte den verkade intressant och hört många säga att den är god. Egentligen hade en lågväxande sort passat min balkong bättre, men det fick ändå bli den här.
          Black Sweet Cherry - Fick plantan av en kompis, ska bli kul att prova!
          Stupice - Jag ville ha en god, röd bastomat att använda i matlagning, så då verkade den här sorten bra tyckte jag. Beskrivningen sa även att den var tålig och lågväxande, vi får väl se wink.gif

Jag kan tänka mig att prova Green Grape nästa år smile.gif

Citera
          jennyf
          Inlägg 03-02-2012, 11:22
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 75 438

Härligt, roligt och höra hur alla andra odlar sina tomater...Man kan se att ni sköter de bra.
          Jag har mina tomater i ett rum ute som fungerar ungefär som ett växthus då nätterna blir ganska kalla men dagarna desto varmare. Jag sådde frön inomhus för ett tag sedan och när de fått första bladen efter första bladparet så satte jag ut dem i uterummet och de ser fina och frodiga ut nu och snart dags för att omplanteras i större krukor. om det är extremt varmt ska man vattna tomatplantorna på morgonen, så är det mindre risk att tomaterna spricker. det fick jag veta av en vän. vilket kan hända om man vattnar dem när det är som varmast. jag hade inte odlat nåt på åratal. men en kväll så tog jag bara fram odlings blocket som jag skrivier i allt och annat. och tanken bara slog mig och dagen efter så börja jag odla och nu har de växt snyggt och fint.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 07:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon