Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kapkrusbär eller Gyllenbär?, Anges alltid rätt namn?
          Christa
          Inlägg 25-05-2010, 18:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Lena Israelsson skriver i sin bok Köksträdgården att man skall välja Gyllenbär istället för Kapkrusbär eftersom Gyllenbär kommer från Nordamerika och passar bättre för vårt klimat.

Frågan är då om de på fröpåsar och plantor skriver rätt namn? Ibland står det bara physalis och det heter ju båda.

Jag misstänker att många tror att Gyllenbär och Kapkrusbär är samma sak och att man inte kan vara säker på vad man får bara genom att gå efter vad de kallar dem.

Är det så? Har ni koll på detta? Jag köpte frön genom Odla och på den påsen står det Kapkrusbär.

Jag har 3 sådana plantor som jag tänkte sätta i kruka utomhus men de kanske inte mognar? En väninna några hus längre bort hade haft physalis och de självsådde sig i trädgården så hon tröttnade på dem till slut. Kanske var det Gyllenbär, hon visste inte.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-05-2010, 19:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det brukar slarvas rejält både på påsar och plantor. Själv har jag gyllenbäret Goldie köpt hos Runåbergs ursprungligen (man kan skörda eget frö). Gyllenbär blir mindre (även bären) och kommer betydligt snabbare fram till skörd, passar bäst att odla som ettårig, kaprusbäret passar bättre att ha som flerårig.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          zissi
          Inlägg 08-06-2010, 15:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Jag undrar vad jag köpte då? Physalis tror jag det stod, men jag är inte säker. Det är väl i så fall kapkrusbär, eller? Läste nyss i "Handbok för köksträdgården" och där stod precis detsamma som du Christa läste i Lenas bok. (Förlåt, fick se att det var Lena Israelsson som skrivit denna handbok också, tur att det stod lika då)
          Nu börjar den blomma vad det nu än är...växer som bara den också...
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2035__physalisblomma_20100606.JPG ( 74.53k ) Antal nedladdningar: 131
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2064__physalisplanta_20100608.JPG ( 182.26k ) Antal nedladdningar: 181

Redigerat av zissi: 08-06-2010, 15:53

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-06-2010, 19:25
          Länk hit: #4

Medlem

Jag tycker det ser ut som kapkrusbär.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 08-06-2010, 20:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Mamman till årets plantor kommer från Runåbergs och idag har jag ätit första frukt från barnbarnet - rekordtidigt för mig

Citera
          zissi
          Inlägg 08-06-2010, 21:11
          Länk hit: #6

Medlem

Lyckost dig ingrid! Jag får nog vänta på mina ett bra tag till, men den som väntar på något gott......

Det poppar upp massa nya skott i bladvecken ser jag nu. Jag ska väl inte tjuva kapkrusbär? Har för mig att de sa i handelsträdgården att jag inte behövde göra något mer med den än att ge den gödning och vatten. Om jag kunde komma ihåg att jag ska välja gyllenbär nästa år i stället för kapkrusbär så vore det bra kanske om de ger tidigare skörd. Är rädd att mina blir mogna för sent i år. Har ju inte riktigt rätt läge för varken kapkrusbär eller tomat men de får helt enkelt nöja sig med österläget vi har. Har inte lärt mig trolla än...

--------------------

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 12-06-2010, 22:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

CITAT (zissi @ 08-06-2010, 22:11) *
          Lyckost dig ingrid! Jag får nog vänta på mina ett bra tag till, men den som väntar på något gott......

Jag väntar också!
          Jag platerade frön från kapkrusbär/Physalis från Willys. Den är meterhög. För tio dagar sedan planterades den ut på kollonilotten för det var ju så varmt, då.
          Nu regnar det och är svalt men det har inte varit frost i alla fall.

Blir det en varm sommar räknar jag med att få en stor fin buske. Annars, tar jag stickling till nästa år. Nästa år köper jag nog en riktigt stor kruka att ha physalis i på balkongen eller i växthuset.

/Niklas

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 13-06-2010, 20:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Man kan se skillnad på bladverket mellan kapkrusbär och gyllenbär.
          Gyllenbär har blad som är ca 10 cm långa, en aning ludna, mindre ludna än de flesta tomatsorter. Plantan grenar sig nästan varje dm när den växter, blir inte så hög, under metern på min soliga terrass. Men blommor och frukt kommer i "grenvecken", vid förgreningarna. Så det är ju bra att den grenar sig mycket. Bären är mer gulgröna än butikens, och mindre, lite kryddigare och godare i smaken tycker jag.

Kapkrusbär har min f.d. granne haft. Den har betydligt ludnare blad, som också är mycket större och mindre flikiga. Hela plantan är betydligt kraftigare och mycket mer högväxt, den blommar senare och hinner inte ge frukt utomhus en vanlig sommar i Mellansverige. Det är de bären man kan köpa i affären.

Gyllenbärsplantan verkar tåligare än tomatplantorna, och fröar av sig nåt enormt om man inte tar rätt på frukterna. Runåbergs har som sagt frön att starta med. Sedan är det inga problem att ta egna frön.

Lycka till med gyllenbärsodlingen!

/Eva

Redigerat av Eva i Västerås: 13-06-2010, 20:12

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Christa
          Inlägg 13-06-2010, 21:04
          Länk hit: #9

Medlem

En väninna hade physalis för ett antal år sedan och den fröade av sig så den i princip blev perenn. Det blev så mycket plantor i hennes trädgård som hon blev less på dem. Verkar ha varit äkta Gyllenbär eftersom Eva skriver att den fröar av sig.

Citera
          zissi
          Inlägg 13-06-2010, 21:20
          Länk hit: #10

Medlem

Då är det nog kapkrusbär jag har. Det verkar så efter Åsas tips och Evas beskrivning. Eller vad tror ni? Plantan har ludna stora blad och i varje bladveck kommer det en blomma. Växer så det knakar. Mätte den nyss, 64 cm hög. Skickar med en bild till, kanske syns lite bättre hur plantan ser ut på den. Finns det gyllenbär att köpa som liten planta på våren eller måste man köpa frö och så själv?
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__2439__physalis_helbild.JPG ( 155.86k ) Antal nedladdningar: 226

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-06-2010, 21:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Det verkar vara en Kapkrusbär du har . Ser ut som mina. Övervintrar mina i växthusmiljö , det blir aldrig under 15 grader , och då kan jag plocka färska kapkrusbär ända fram till jul. Vet de som bara tar in dem i vanlig bostadsmiljö och då också får bär fram till jul.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          zissi
          Inlägg 13-06-2010, 21:35
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 13-06-2010, 22:26) *
          Det verkar vara en Kapkrusbär du har . Ser ut som mina. Övervintrar mina i växthusmiljö , det blir aldrig under 15 grader , och då kan jag plocka färska kapkrusbär ända fram till jul. Vet de som bara tar in dem i vanlig bostadsmiljö och då också får bär fram till jul.

Festligt, då kanske vi skippar julgranen och flyttar in physalisen i stället. Naturligare kulor går väl inte att få? Bifogad fil  kulasmilils_i_gran.gif ( 4.39k ) Antal nedladdningar: 26

Redigerat av zissi: 13-06-2010, 21:36

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-06-2010, 21:43
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (zissi @ 13-06-2010, 22:35) *
          Festligt, då kanske vi skippar julgranen och flyttar in physalisen i stället. Naturligare kulor går väl inte att få? Bifogad fil  kulasmilils_i_gran.gif ( 4.39k ) Antal nedladdningar: 26

Nej det borde vara oslagbart ! flirting.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Christa
          Inlägg 14-06-2010, 11:52
          Länk hit: #14

Medlem

De physalis som jag har satt är frön från Mr Fothergills som jag köpte genom Odlas erbjudande. Är det någon mer som sått dem?

Enligt det latinska namnet skall det vara kapkrusbär men de grenar sig väldigt mycket och bladen är inte ludna. Blommorna är också mer klockformade än Zissis.

Citera
          BeaW
          Inlägg 14-06-2010, 16:46
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 15 685

Kan du fota så vi kanske då har en jämförelse?

--------------------
          Kan man ha för många äppelträd?

Citera
          Christa
          Inlägg 15-06-2010, 08:40
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (BeaW @ 14-06-2010, 17:46) *
          Kan du fota så vi kanske då har en jämförelse?

Skall fixa det men batterierna är slut i kameran.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-06-2010, 18:39
          Länk hit: #17

Medlem

Här kommer en bild på min physalis som jag köpt från odla. Det står Kapkrusbär på påsen och även det latinska namnet stämmer på Kapkrusbär. För en stund sedan var jag dock och tittade i grannens växthus och hennes Kapkrusbär som köpts som färdig planta såg helt annorlunda ut. Mycket större och rundare blad.

Bifogad fil  Blomma.jpg ( 72.94k ) Antal nedladdningar: 175
          Bifogad fil  Hel_planta.jpg ( 74.88k ) Antal nedladdningar: 115

Redigerat av Christa: 16-06-2010, 18:41

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-06-2010, 07:19
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Christa @ 16-06-2010, 19:39) *
          Här kommer en bild på min physalis som jag köpt från odla. Det står Kapkrusbär på påsen och även det latinska namnet stämmer på Kapkrusbär. För en stund sedan var jag dock och tittade i grannens växthus och hennes Kapkrusbär som köpts som färdig planta såg helt annorlunda ut. Mycket större och rundare blad.

Bifogad fil  Blomma.jpg ( 72.94k ) Antal nedladdningar: 175
          Bifogad fil  Hel_planta.jpg ( 74.88k ) Antal nedladdningar: 115

Liknar gyllenbär tycker jag. Tror dock inte att mina brukar vara sådär lila i stammen men jag vet att tomatväxter kan bli lite lila i tonen ifall de stått i kall jord så det kan ju vara orsaken, jag odlar ju primörer i bäddarna innan jag planterar gyllenbär så mina åker ju ut rätt sent då marken är uppvärmd i växthuset.

Jag har precis varit och kollat gyllenbärsplantorna och unga plantor är faktiskt lila på grenarna, det har jag nog inte tänkt på tidigare de brukar ju vara gröna senare på säsongen.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 17-06-2010, 10:15

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          BeaW
          Inlägg 17-06-2010, 13:15
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 15 685

Ok, nu har vi helt klart hittat vad som är vad. Då återstår bara frågan om vilka som säljer frön under rätt namn?

Jag kollade i Runåbergs katalog och där står det Physalis Pruinosa/pubescens för Gyllenbär och P. peruviana är då Kapkrusbär.
          Beskrivningen på Gyllenbär stämmer oxå överens med det vi har sett i denna tråden.
          Fantastiskt!
          Inte en dag utan att man lär sig något nytt! bravo.gif
          Nästa år ska jag sätta Gyllenbär, jag har i år fått en planta som jag nu förstår är Kapkrusbär, men det var något motvilligt jag tog emot den då jag har haft denna planta förr och den hann då inte ge just nån frukt - här i zon 5 (minst) biggrin.gif

--------------------
          Kan man ha för många äppelträd?

Citera
          Christa
          Inlägg 17-06-2010, 16:00
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-06-2010, 08:19) *
          Liknar gyllenbär tycker jag. Tror dock inte att mina brukar vara sådär lila i stammen men jag vet att tomatväxter kan bli lite lila i tonen ifall de stått i kall jord så det kan ju vara orsaken, jag odlar ju primörer i bäddarna innan jag planterar gyllenbär så mina åker ju ut rätt sent då marken är uppvärmd i växthuset.

Jag har precis varit och kollat gyllenbärsplantorna och unga plantor är faktiskt lila på grenarna, det har jag nog inte tänkt på tidigare de brukar ju vara gröna senare på säsongen.

Vilken flax då att jag fick Gyllenbär trots att det står Kapkrusbär på påsen. Som sagt köpt genom Odlas erbjudande. Mr Fothergills.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 12:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon