Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sveriges största "bidragstagare", behöver inte redovisa 60 miljoner
          gnon49
          Inlägg 27-05-2010, 22:53
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Pengarna det handlar om är i stort sett bara felräkningspengar för staten och påverkar inte min ekonomi det minsta. är mer intresserad av hur dom olika blocken inom politiken förvaltar skattemedlen dom är anförtrodda att hantera. Där kan min ekonomi påverkas rejält till det sämre. Någon gång i framtiden avskaffa säkert monarkin, men knappast av ekonomiska skäl. Våra slott o herresäten måste ju underhållas som en del av vårt kulturarv.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-05-2010, 23:20
          Länk hit: #62

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 27-05-2010, 23:53) *
          Pengarna det handlar om är i stort sett bara felräkningspengar för staten och påverkar inte min ekonomi det minsta. är mer intresserad av hur dom olika blocken inom politiken förvaltar skattemedlen dom är anförtrodda att hantera. Där kan min ekonomi påverkas rejält till det sämre. Någon gång i framtiden avskaffa säkert monarkin, men knappast av ekonomiska skäl. Våra slott o herresäten måste ju underhållas som en del av vårt kulturarv.

Precis, det är där som det finns pengar att göra. Det som kungahuset får är bara småslantar i sammanhanget. Men det är väll bra att locka folk att hänga upp sig på kungahuset, så ingen håller koll där det verkligen händer saker...

Citera
          Motti
          Inlägg 27-05-2010, 23:42
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Majoriteten av svenska folket vill ha Kungahuset kvar !så är det.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-05-2010, 23:45
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Motti @ 28-05-2010, 00:42) *
          Majoriteten av svenska folket vill ha Kungahuset kvar !så är det.

Majoriteten av svenska folket är rädda för förändringar !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2010, 07:02
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (netha @ 27-05-2010, 23:14) *
          Men det lär väl knappast finnas någon klausul som förbjuder kungahuset att redovisa ... om de ville så göra.

Nej men varför ska dom när regering och riksdag bestämt att dom inte behöver redovisa mer än dom gör. Bara för att tillmötesgå folk som inte gillar monarki eller vadå. Tror knappast kungahuset skulle vägra redovisa om det fattades ett sånt beslut av dem som styr.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 08:02
          Länk hit: #66

Moderator

CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 00:45) *
          Majoriteten av svenska folket är rädda för förändringar !

Framförallt förändringar till det sämre.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2010, 08:07
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag förstår inte varför man inte kan vara för en öppen redovisning, även som monarkist...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 08:09
          Länk hit: #68

Moderator

Varför kan det inte vara öppen redovisning för alla? Att man tjänat pengarna själv behöver inte ha med saken att göra, man är trots allt en del av samhället och då får man finna sig i folks nyfikna granskning.

För övrigt finns det andra pengar som det vore intressantare att se redovisade, som tex. de politiska partiernas partikassor.

Citera
          herkules
          Inlägg 28-05-2010, 08:10
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

precis som alla andra som lever på ekonomiskt understöd så borde det vara obligatoriskt med full insyn vad pengarna används till.
          och alltid 3 månader tillbaka smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2010, 08:11
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 09:09) *
          Varför kan det inte vara öppen redovisning för alla? Att man tjänat pengarna själv behöver inte ha med saken att göra, man är trots allt en del av samhället och då får man finna sig i folks nyfikna granskning.

För övrigt finns det andra pengar som det vore intressantare att se redovisade, som tex. de politiska partiernas partikassor.

det ena utesluter inte det andra..

--------------------

zon 1

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 28-05-2010, 10:10
          Länk hit: #71

Gäster

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 09:09) *

Hej Huggorm, Får man inte ha något ifred? Jag är såååå trött på dom som ger sig på mig. Visst jobbade jag och betalade min skatt som en god medborjare, men sedan började jag tänka efter vart mina surt värvade slantarna gick åt. ..... thumbdown.gif Jag säger inte om att man råkar hamna i en svacka och behöver komma upp igen, då är det väl, liksom sjukvården, även att där sitter på akuten nästan fullt med invandrare och de har inget jobb -- betalar inte skatt.... då blir jag f...ad!
          följden blev att man gör så att man har endast att redovisa sin lilla ynka lön, det andra "finns inte", fattar du?
          Visst i saker du nämner, håller jag med dig, dit går en massa pengar och helt i onödan, de gör ju inget än snackar. Visste du att det är endast 10% av svenskar som med sin förmögenhet håller det hela i rullning?
          Jag vet detta och accepterade det inte då jag såg till att .... ikke mera än det lilla, som alla andra.....Fr. Tottes matte

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 28-05-2010, 10:15
          Länk hit: #72

Gäster

CITAT (herkules @ 28-05-2010, 09:10) *
          precis som alla andra som lever på ekonomiskt understöd så borde det vara obligatoriskt med full insyn vad pengarna används till.
          och alltid 3 månader tillbaka smile.gif

Visst är det så Herkules, kolla dom jädra politikerna och likn. som håvar in dessa alldeles för stora summor, men gör inte mer.
          Tänk den stackarn som är bunden vid en gruva eller fabrik och får sin lilla del och inte ens rast o gå ut och pinka!
          vissa medborjare som har börjat med 2 tomma nävar och fått trots allt en anserlig slant över med tiden, bör inte skattas en gång till. fr. Tottes matte

Citera
          herkules
          Inlägg 28-05-2010, 10:19
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Tottes matte @ 28-05-2010, 11:10) *
          Visste du att det är endast 10% av svenskar som med sin förmögenhet håller det hela i rullning?

vad är det som hålls i rullning av 10 % svenskar?

CITAT (Tottes matte @ 28-05-2010, 11:15) *
          Visst är det så Herkules, kolla dom jädra politikerna och likn. som håvar in dessa alldeles för stora summor, men gör inte mer.
          Tänk den stackarn som är bunden vid en gruva eller fabrik och får sin lilla del och inte ens rast o gå ut och pinka!
          vissa medborjare som har börjat med 2 tomma nävar och fått trots allt en anserlig slant över med tiden, bör inte skattas en gång till. fr. Tottes matte

jag tycker att allt som luktar ankskit ska kollas, därtill hör inte gruvarbetare eller vårdbiträden!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 10:28
          Länk hit: #74

Moderator

CITAT (herkules @ 28-05-2010, 11:19) *
          vad är det som hålls i rullning av 10 % svenskar?

Ja, det undrar jag med confused.gif

Redigerat av Huggorm: 28-05-2010, 10:28

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2010, 10:37
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 09:07) *
          Jag förstår inte varför man inte kan vara för en öppen redovisning, även som monarkist...

Jag förstår inte varför du tror att man måste vara emot. Jag är det inte utan tycker också det skulle vara bra men jag går inte i taket för att det inte är så nu. Det finns så oändligt mycket som det läggs skattemedel på utan att det ställs krav på öppen redovisning och i appanaget till kungahuset är bara en pyttedel i det stora. Ska det vara rätt så ska det isåfall redovisas vad alla skattemedel används till. Svt såväl som kungahus och övriga som får del av statliga medel. Personligen tror jag inte detta i grunden är en fråga om redovisning av appanaget eller inte utan en fråga om monarki eller inte eftersom du uppenbarligen tycker att det är OK att t.ex. Svt inte behöver redovisa vad alla miljarderna går till.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2010, 10:44
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 11:37) *
          eftersom du uppenbarligen tycker att det är OK att t.ex. Svt inte behöver redovisa vad alla miljarderna går till.

Var har jag påstått det? confused.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 10:51
          Länk hit: #77

Moderator

Det vore väldigt intressant om landsting, kommuner och institutioner tvingades redovisa i detalj vad varje krona läggs på. Som byggnadsarbetare hör jag ofta historier om hur det renoverats på något kommunkontor eller liknande, eller om dom flyttat till nya lokaler, och då byts samtligt i möbelemanget ut även om dom så köpt nya ergonomiska stolar för 20.000kr igår. Det är bara ett exempel, men det hörs så ofta av folk som varit med att jag inte kan tvivla. Det jag sett själv bekräftar också bilden av att pengarna flödar, och att man inte har minsta respekt för skattemedlen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2010, 10:58
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 11:51) *
          Det vore väldigt intressant om landsting, kommuner och institutioner tvingades redovisa i detalj vad varje krona läggs på. Som byggnadsarbetare hör jag ofta historier om hur det renoverats på något kommunkontor eller liknande, eller om dom flyttat till nya lokaler, och då byts samtligt i möbelemanget ut även om dom så köpt nya ergonomiska stolar för 20.000kr igår. Det är bara ett exempel, men det hörs så ofta av folk som varit med att jag inte kan tvivla. Det jag sett själv bekräftar också bilden av att pengarna flödar, och att man inte har minsta respekt för skattemedlen.

Det sker en redovisning och denna redovisning revideras. Självfallet sker detta inte in i minsta detalj, vilket knappast är vare sig möjligt eller rimligt.

Men det kungliga apanaget vare sig redovisas eller revideras.

Där ligger skillnaden...

--------------------

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-05-2010, 11:06
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 11:51) *

...tycker jag också vore intressant, de har nog rätt snoffsiga lokaler ofta bättre än för oss vanliga dödliga i privata företag som ska klara sig själva... ja sånt kan jag störa mig på att statliga myndigheter mfl ska ha snoffsiga marmorgolv, dyra kontorsmöbler och svindyr konst på väggarna, medans folk går på bidrag. Det är värre än pratet om kungahuset tycker iaf jag

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2010, 11:25
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 11:44) *
          Var har jag påstått det? confused.gif

Men borde det inte vara sju resor värre när flera miljarder inte redovisas än när 60 milj inte redovisas.

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 22:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon