Jag ser framför mig en tyrannosaurie holk. Som en av mina pingvinholkar fast 30 gr större

CITAT (Gunilla T @ 27-05-2010, 10:02)

Jag vill bara säga att du har all min beundran och stora respekt för det arbete du gör och för att försöka sprida information om vad som sker på vår planet - den enda vi har.
Själv orkar jag knappt läsa mer om människans framfart i naturen, känner sån sorg och sådan maktlöshet. Biologisk mångfald, hur många funderar öht över vad det innebär och betyder, även för oss människor och för vår överlevnad. Vi kan inte existera utan naturens ekotjänster medan naturen klarar sig utmärkt utan oss.
Varför måste allt dödas bara för att vi kan? Vartenda litet kryp i våra trädgårdar upplevs som fiende och skall dödas. Just detdär lilla krypet är en del av den biologiska mångfalden - kanske som mat till någon som är beroende just av den för att överleva.
Just nu gläds jag över "mina" starar som har sina brådaste dagar just nu och går och pickar i gräset efter mat till sina ungar. De blir färre för varje år..
En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen..
Jag skulle inte orka med det arbete du utför och de insikter som det medför...
Tack så väldigt mycket Gunilla för vänliga ord. Det är bla ord som dessa som driver mig framått.
Ibland är det riktigt tungt och motståndet är massivt. Speciellt när man vet att så många människor inte vet och därför inte heller kan bry sig.
Det är lite av det jag tror det handlar om. Okunskap, eller brist på kännedom. Ni förstår nog vad jag menar.
Hur många här har hört talas om Alaotra doppingen eller hawaiis Po'ouli tills jag nämnde dem här. Hur många här vet vad en hihi är? Självklart kan man inte veta allt, det bergär ingen, alla minst jag.
Jag lär mig fortfarande nya arter varje dag och surfar runt på nätet över listor och släkten. Ju mer insatt jag blir desto mer lär jag mig. Det finns ett ordspråk som lyder:
‘Tell me and I will forget; show me and I may remember; involve me and I will understand.’
Man kan faktiskt ge en väldigt stor hjälp just genom donationer och liknande om man inte har möjlighet att hjälpa till på plats eller liknande. Många ggr är man skeptisk till sådant, det är jag med. Men jag märker här där jag faktiskt ser att det kommer in pengar från privatpersoner och det ger en skilland. Att en så liten sak som att kunna köpa en foderautomater till våra Hihi vilka sätts ut under vinterhalvåret gör att 75 % av populationerna överlever och inte vandrar utanför reservatet där introducerade rovdjur som råttor, katter, mink och possums håller till. Reservatet tex är helt beroende av besökare och donationer. Inga statliga medel kommer dit, utom det ln de tog för att kunna bygga det nya turist centret.
Men en så liten sak som just skänka lite pengar eller adoptera. Vill man inte göra det utomlandprojekt så finns det superbra grejer man kan göra för utotningshotade djur på Nordens Ark. tex att bli fodervärd.
läs mer här
http://www.nordensark.se/hjaelp-djuren/fodervaerd/ Pris för privatpersoner, ideella föreningar, grupper etc:
Fåglar, amfibier 100kr/ mån eller 1.200kr/ år. Hov- och klövdjur 150kr/ mån eller 1.800kr/ år. Rovdjur 200kr/ mån eller 2.400kr/ år.
Listan kan göras lång på bra organisationer om man vill ge en hjälpande hand och inte kan vara på plats som jag.
Eller att bara plantera bra växter för djur och fåglar i sin trädgård. Eller skapa bra förutsättningar.
Ödlor tex älskar en stökig och välvuxen trädgård