Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Extinction – Do you care?, Ytterligare en art har idag deklarerats utdöd!
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-05-2010, 02:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Idag är detta en svart dag då året är det internationella för biologisk mångfald.

2010 IUCN Röda Lista för fågelarter har idag
          meddelat att Alaotra doppingen (Tachybaptus rufolavatus) från madagaskar nu är utdöd!

När ska detta sluta?

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-05-2010, 07:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2010, 03:15) *
          Idag är detta en svart dag då året är det internationella för biologisk mångfald.

2010 IUCN Röda Lista för fågelarter har idag
          meddelat att Alaotra doppingen (Tachybaptus rufolavatus) från madagaskar nu är utdöd!

När ska detta sluta?

Tråkigt, men arters försvinnande och uppdykande är en ganska naturlig process. Man kan ju fundera på hur många arter som försvunnit från jordens yta sen den första organismen dök upp? Listan är nog väldigt lång.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 07:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-cry-.gif Visst har massor av arter dött ut för att de inte kunnat anpassa sig snabbt nog till förändringar i sin omvärld, men det är ändå skillnad tycker jag när människan är orsaken till en arts utdöende. Man kan argumentera att människan är en naturlig del av världen, då blir ju all miljöförstörelse "naturlig", men det håller inte riktigt.
          Finns det inga foton? Jag hittar bara teckningar när jag googlar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-05-2010, 08:03
          Länk hit: #4

Medlem

Försök inte vrida på det nu. Det är ju som du säger naturliga processer.

Men det här är inte tråkigt det är sjukligt.
          Den naturliga fågel utdöende är en art per sekel. Under de senaste trettio åren bara har 21 fågelarter utrotats. För närvarande är 190 klassificeras som Akut hotade.
          Utan omedelbara åtgärder, kommer många inte vara här i tio år. Du kan inte kalla det för naturligt.
          Det kallas inte det sjätte utdöendet för ingen orsak. Så många arter som dött på så kort tidsrymd har nog inte förekommit tidigare!

Alaotra doppingen började försvinna sen man introducerade större fiskarter till sjön där den förekom som Micropterus, Ophiocephalus och Channa. Samt nät för dessa.

Finns tyvärr bara ett foto taget som är känt och den är tyvärr inte den bästa.
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-05-2010, 08:12
          Länk hit: #5

Medlem

Jag minns när hawaiis Po'ouli (Melamprosops phaeosoma) dog ut. Den upptäcktes så sent som 1973. 2004 var den utdöd.
          Minns att man fångade den sista hannen på min födelsedag den 9 spetember 2004. Ihopp om att hitta fler och föröska fortplanta dem. 2 månader senare, den 26 november dog den ensam. Ingen har hittats sedan dess.

orsaken introducerade rovdjur som råttor, katter,mungo samt fågelinfluensa och förstörning av naturliga habitat och dess föda blev dess undergång.
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-05-2010, 08:50
          Länk hit: #6

Medlem

Jag skulle kanske srkivit att det är jättetråkigt att arter försvinner. Jag menar bara att även om man på alla sätt skall försöka undvika att människan medverkar till arters utdöende skall man inte bryta ihop när en art försvinner. Livet går vidare.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-05-2010, 09:02
          Länk hit: #7

Gäster

Jag vill bara säga att du har all min beundran och stora respekt för det arbete du gör och för att försöka sprida information om vad som sker på vår planet - den enda vi har.

Själv orkar jag knappt läsa mer om människans framfart i naturen, känner sån sorg och sådan maktlöshet. Biologisk mångfald, hur många funderar öht över vad det innebär och betyder, även för oss människor och för vår överlevnad. Vi kan inte existera utan naturens ekotjänster medan naturen klarar sig utmärkt utan oss.

Varför måste allt dödas bara för att vi kan? Vartenda litet kryp i våra trädgårdar upplevs som fiende och skall dödas. Just detdär lilla krypet är en del av den biologiska mångfalden - kanske som mat till någon som är beroende just av den för att överleva.

Just nu gläds jag över "mina" starar som har sina brådaste dagar just nu och går och pickar i gräset efter mat till sina ungar. De blir färre för varje år..

En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen..

Jag skulle inte orka med det arbete du utför och de insikter som det medför...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 09:03
          Länk hit: #8

Medlem

Tänk om man kunde resa i tiden! Jag brukar fantisera om att ta med mig en massa jättealkor och vandringsduvor tillbaka och släppa ut dem giggle.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-05-2010, 09:23
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 27-05-2010, 10:02) *
          En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen..

Är du inte lite motsägelsefull nu? "Dina" tornseglare har ju plats att häcka på. Fö håller "mina" ladusvalor på med att bygga bo på deras bohyllor på sommarstugan. Tyvärr tycks de inte kunna enas, det finns två platser och de bygger varsitt bo, hanen och honan.

Redigerat av Gossen Ruda: 27-05-2010, 09:23

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 09:50
          Länk hit: #10

Medlem

En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta...

-cry-.gif Det måste vara så sorgligt! Jag är så lycklig över att jag lyckades locka hit tornseglare för några år sedan, samma spända väntan varje vår och lättnaden när de kommer! Tornseglare kan bli gamla och är trogna sin häckningsplats. Har man bara ett par och de helt plötsligt inte kommer mer, kan det bero på att de har dött. Att en hel koloni skulle upphöra verkar konstigt, de har ju inga andra problem förutom bostadsbrist så vitt jag vet, och om takpannorna är oförändrade borde de fortsätta häcka där dunno.gif Men här är det inte många dagar sen jag hörde den första tornseglaren, och bara idag har jag sett de första två. Jag hoppas att de bara är sena och att de kommer till dig också snart! kompiskram.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-05-2010, 11:24
          Länk hit: #11

Gäster

Hoppas jag också Myosotis - att de är sena.

http://www.artdata.slu.se/rodlista/filer/e...tornseglare.pdf

Citera
          Motti
          Inlägg 27-05-2010, 20:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det är väl det som kallas Evolutionen ?visst är det tråkigt men så har det varit i alla tider att arter försvinner !

Citera
          herkules
          Inlägg 27-05-2010, 21:02
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Motti @ 27-05-2010, 21:38) *
          Det är väl det som kallas Evolutionen ?visst är det tråkigt men så har det varit i alla tider att arter försvinner !

fast inte så fort som nu va?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          theseraphim
          Inlägg 27-05-2010, 21:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

finns väl ingen egentligen bestämmd tid för evolutionen och ibland går den fortare och ibland långsammare och inte för att vara sådan men hade ingen nämnt denna dopping hade ingen märkt att den försvunnit eller ens saknat den. Även om tusen arter dör ut är mångfalden enorm.

Citera
          Motti
          Inlägg 27-05-2010, 21:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

ja jag skulle inte vilja ha dinosauriuser klampade runt nu när jag såt mitt grönsaksland flirting.gif eller Sabeltandad tiger eller flygödlor stora som helikkoptrar,tror att Evolutionen har en mening liksom att den annpassar sig till tiden,men sen växer ju den männskliga populationen enormt och tränger undan många arter på grund av vägar odlingar osv,en del djur utrotas fortfarande på grund av sina vackra pälsar som tex Snöleoparden,fattiga människor kännar grova pengar på ett skin från en sådan en årslön, det betyder mat i magen för en hel familj i många år.-

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-05-2010, 22:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 27-05-2010, 22:33) *
          ja jag skulle inte vilja ha dinosauriuser klampade runt nu när jag såt mitt grönsaksland flirting.gif eller Sabeltandad tiger eller flygödlor stora som helikkoptrar,tror att Evolutionen har en mening liksom att den annpassar sig till tiden,men sen växer ju den männskliga populationen enormt och tränger undan många arter på grund av vägar odlingar osv,en del djur utrotas fortfarande på grund av sina vackra pälsar som tex Snöleoparden,fattiga människor kännar grova pengar på ett skin från en sådan en årslön, det betyder mat i magen för en hel familj i många år.-

Förmodligen får du lite "dinosaurie"besök i trädgården ibland. Du har väl fåglar där du bor? Evolution handlar inte bara om utdöende. Det som driver evolutionen är utveckling men de arter som dör ut idag dör inte ut för att de trängs undan av de som är mer anpassade. Till skillnad mot tidigare så dör arter ut av ren rovdrift och aktiv miljöförstöring.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 22:03
          Länk hit: #17

Medlem

laugh.gif Såg en dinoholk framför mig...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-05-2010, 22:04
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Vi människor har en förmåga att se allt från ovan. precis som evolutionen inte berörde oss. Ändå är vi nykomlingar på denna jord och vår tid blir troligen relativ kort i jämföreöse med andra arter. Vi är ju en av dom mest sårbara arterna på planeten. Troligtvis kommer kackelackor, bönsysrsor och andra långlivade arter som sett oss komma, stå och vinka av oss när vi evolutionen bestämmt att vi inte längre behövs.
          Jag tror nämligen att vi sågar för fullt på den gren vi sitter och betraktar omvärlden lite föraktfullt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-05-2010, 07:10
          Länk hit: #19

Medlem

Evolutionen innebär att den bäst anpassade arten tar för sig på andra arters bekostnad. Förr var det dinosaurier, idag är det arten Homo sapiens.

--------------------

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 28-05-2010, 09:37
          Länk hit: #20

Medlem

Jag ser framför mig en tyrannosaurie holk. Som en av mina pingvinholkar fast 30 gr större tongue.gif

Jag vill bara säga att du har all min beundran och stora respekt för det arbete du gör och för att försöka sprida information om vad som sker på vår planet - den enda vi har.

Själv orkar jag knappt läsa mer om människans framfart i naturen, känner sån sorg och sådan maktlöshet. Biologisk mångfald, hur många funderar öht över vad det innebär och betyder, även för oss människor och för vår överlevnad. Vi kan inte existera utan naturens ekotjänster medan naturen klarar sig utmärkt utan oss.

Varför måste allt dödas bara för att vi kan? Vartenda litet kryp i våra trädgårdar upplevs som fiende och skall dödas. Just detdär lilla krypet är en del av den biologiska mångfalden - kanske som mat till någon som är beroende just av den för att överleva.

Just nu gläds jag över "mina" starar som har sina brådaste dagar just nu och går och pickar i gräset efter mat till sina ungar. De blir färre för varje år..

Jag skulle inte orka med det arbete du utför och de insikter som det medför...

Tack så väldigt mycket Gunilla för vänliga ord. Det är bla ord som dessa som driver mig framått.
          Ibland är det riktigt tungt och motståndet är massivt. Speciellt när man vet att så många människor inte vet och därför inte heller kan bry sig.
          Det är lite av det jag tror det handlar om. Okunskap, eller brist på kännedom. Ni förstår nog vad jag menar.
          Hur många här har hört talas om Alaotra doppingen eller hawaiis Po'ouli tills jag nämnde dem här. Hur många här vet vad en hihi är? Självklart kan man inte veta allt, det bergär ingen, alla minst jag.

Jag lär mig fortfarande nya arter varje dag och surfar runt på nätet över listor och släkten. Ju mer insatt jag blir desto mer lär jag mig. Det finns ett ordspråk som lyder:
          ‘Tell me and I will forget; show me and I may remember; involve me and I will understand.’

Man kan faktiskt ge en väldigt stor hjälp just genom donationer och liknande om man inte har möjlighet att hjälpa till på plats eller liknande. Många ggr är man skeptisk till sådant, det är jag med. Men jag märker här där jag faktiskt ser att det kommer in pengar från privatpersoner och det ger en skilland. Att en så liten sak som att kunna köpa en foderautomater till våra Hihi vilka sätts ut under vinterhalvåret gör att 75 % av populationerna överlever och inte vandrar utanför reservatet där introducerade rovdjur som råttor, katter, mink och possums håller till. Reservatet tex är helt beroende av besökare och donationer. Inga statliga medel kommer dit, utom det ln de tog för att kunna bygga det nya turist centret.
          Men en så liten sak som just skänka lite pengar eller adoptera. Vill man inte göra det utomlandprojekt så finns det superbra grejer man kan göra för utotningshotade djur på Nordens Ark. tex att bli fodervärd.
          läs mer här
          http://www.nordensark.se/hjaelp-djuren/fodervaerd/

Pris för privatpersoner, ideella föreningar, grupper etc:
          Fåglar, amfibier 100kr/ mån eller 1.200kr/ år. Hov- och klövdjur 150kr/ mån eller 1.800kr/ år. Rovdjur 200kr/ mån eller 2.400kr/ år.

Listan kan göras lång på bra organisationer om man vill ge en hjälpande hand och inte kan vara på plats som jag.

Eller att bara plantera bra växter för djur och fåglar i sin trädgård. Eller skapa bra förutsättningar.
          Ödlor tex älskar en stökig och välvuxen trädgård smile.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 19:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon