Tack Stintan, för att du tar dig tid att svara och står ut med att jag inte är erfaren odlare!

CITAT (*Stintan* @ 24-06-2010, 23:41)

Vet inte riktigt vad du menar med den nedersta grenarna. Jag tycker bara jag ser blad längst ner och några såna kan du ju ta bort om du vill. Vet du vad sorten heter?
Detta är vad jag kallar en "gren". Det kan hända att jag använder fel ord. Det är väl ändå inget tjuvskott? För att ett tjuvskott skall uppstå så måste det väl finnas 3 grenar? Jag menar, ett tjuvskott skulle väl kunna uppstå mellan den inringade grenen och huvudstammen på plantan? Där har jag tjuvat flera gånger!

Ja jag tycker det ser ut som om du skulle behöva binda upp den mer. Eftersom du inte har tjyvat den hela vägen så har det vuxit ut sidogrenar högre upp och dessa ger ju tomater om man låter dom växa. Din tomatplanta är för hög för att vara en busktomat. Jag tror att det är en vanlig tomat som man alltså egentligen ska ta bort alla sidogrenar (tjyva) som ju tar kraft annars från plantan och som gör att tomaterna inte blir så stora.
Jag är med på vad du säger och tar verkligen åt mig (sparar så att jag kan göra allting bättre nästa gång jag odlar tomat!) men jag är
övertygad om att tomaterna inte ska bli stora, några är redan fullstora om man jämför med bilden på fröförpackningen (som jag tyvärr har slängt). Ska fixa pinnar så jag är reda att binda upp plantan mer om det behövs! Tack för rådet!

Eftersom du har så liten kruka till dina två tomater så fortsätt ge näring och mycket vatten. Det ser inte ut som om dom fått för mycket näring iallafall och det går ju åt mer när det inte finns så mycket jord till dom än om dom hade haft i 3en större kruka.
Det ska jag göra! Om jag vattnar med vanligt vatten 2 gånger om dagen och varannan dag vattnar en gång med näring - tror du det blir lagom eller är det fortfarande för lite?
Slutligen vill jag bara säga att jag är jättenöjd med denna tomatplantan som min första planta. Den kommer ge ungefär 50 tomater så som det ser ut just nu (antalet blommor) och det är redan 20 tomater som är hyfsat stora men det kanske är svårt att se på bilden.
Redigerat av JoakimBjornander: 25-06-2010, 11:50