Full version: Tomatplanta
JoakimBjornander
Hej!
Jag har odlat upp två tomatplantor i en kruka. Det fanns en miljon olika sorter att välja mellan men när jag köpte fröna så stod det på fröpåsen att dessa var utmärkta att odla i kruka. Så jag planterade om dem i ganska stora krukor efter några veckor. Såhär ser det ut nu:

Jag ser att det börjar komma massvis med små knoppar och grejer, ser riktigt fint ut och plantorna luktar fantastiskt gott. Men jag funderar nu över sådant som näring och dyl. Är det läge att börja använda näring och vad för typ av näring ska man använda?

Ni ser även två paprikaplantor i krukan till vänster och samma fråga gäller väl även för dem.

Mvh,
Joakim

Åsa, mälardalen zon 2
Det där är INTE stora krukor, normalstora tomater brukar behöva 20 liter, dvärgsorter kan behöva 5-10 liter jord per planta. Du bör plantera isär plantorna nu medans de går att dela på och gradvis sätta över dem i större, så länge du gör det så finns det näring i jorden åt dem, men ca 3-4v efter den sista omplanteringen så kan man börja vattna med gödning, krukväxtnäring, guldvatten, chrysan el. liknande brukar funka, det är bra att varva lite olika typer.

Paprika brukar behöva STOR bytta också minst 5-10 liter och 1st planta per kruka.

Ibland kan det funka att ha mindre krukor men man får ganska låg skörd + man kan behöva vattna flera gånger per dag + det blir då extra viktigt med jämn näringstillförsel eftersom vatten och näring tar snabbt slut i en liten jordvolym.
Bassam
Hej

De ser bra nu om du ska gödsla välja gödsel som inhåller bra (P fosfor) (K kalium) med a (kväv N).
Obs
Vi har princip lag för att gödsla tomater, Tomatis ska gödsla 3 gångar :
1 efter 3 veckor från plantering.
2 efter 1 månad från första .
3- efter frukt kommer.
H:Bassam

JoakimBjornander
Lite sent, men tack för era svar!
Här kommer en liten uppdatering. Det har nu börjat komma en del tomater och några paprikor!

Jag valde att behålla allting i samma krukor, lite experiment! Har ytterligare en fråga ang. tomatplantan. Vinner man någonting på att ta bort de grenar längst ner som inte har några blommor alls, det kommer ju inte bli några tomater här nere, så om man tar bort dem kanske det blir mer näring upp till toppen av plantan. Eller resonerar jag fel? Ni ser på sista bilden vad det är jag menar

Tack för hjälpen!

/Joakim
fuchsian
bravo.gif rotfl.gif yahoo.gif

Fårlåt, det blev bara för mycket av det goda med dina tomater, Det var inte min mening att göra dig illa på något vis, men när jag såg dina bilder -----whow! Det var minsan en skillnad i växten från första bild till den andra.

Jag har min första tomatisplanta på gång i växthuset, och till min stora förvåning först idag kom de första blommorna. Jag vet att jag är sent ute med den, men har inte kunnat ta hand om växterna förran efter mitten av maj, så allt blir lite sent hos mig, både ute och i växthuset, men de verkar må bra.

Förlåt, jag brukar som först ibland att tänka efter ... inte innan .... detta var en impulsiv glädjeskutt från min sida.
Tyvärr får jag anmärkningar när jag är den jag blev född till. Nog med det, såg din teaktion först idag och ville rätta till det om det går.... -cry-.gif Fuchian ..
JoakimBjornander
CITAT (fuchian @ 24-06-2010, 16:41) *
bravo.gif rotfl.gif yahoo.gif

Ursäkta?
Hade förväntat mig ett lite mer moget bemötande. Tråkigt att en del mår bra av att trycka ner de som inte är lika kunniga inom ett område, känns väldigt mycket som ett högstadiebeteende.

Väx upp!

*Stintan*
Du kan tjyva dina tomater dvs ta bort de skott som skjuter upp precis i fästet mellan stammen och bladfästet för det ser inte ut att vara busktomat du har som inte ska tjyvas. Kolla bara så att du inte av misstag tar bort en som bär tomat.
Du behöver nog också binda upp tomaterna vid långa pinnar så att dom inte går av. Dom ser väldigt korta ut dom som är där nu. Ge dom sådan näring som Åsa rekommenderade.
JoakimBjornander
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2010, 19:36) *
Du kan tjyva dina tomater dvs ta bort de skott som skjuter upp precis i fästet mellan stammen och bladfästet för det ser inte ut att vara busktomat du har som inte ska tjyvas. Kolla bara så att du inte av misstag tar bort en som bär tomat.
Du behöver nog också binda upp tomaterna vid långa pinnar så att dom inte går av. Dom ser väldigt korta ut dom som är där nu. Ge dom sådan näring som Åsa rekommenderade.

Tack för svaret!
På fröförpackningen stod det att de gick bra att ha i en kruka, typ i fönstret. Det kanske inte är just busktomat, men det är ju ingen vanlig tomatplanta heller, det blir ju inga stora tomater på den. Jag tar bort tjuvskott en gång i veckan ungefär. Men det är ju inte tjuvskotten jag menade riktigt, utan de "grenar" långt ner på plantan som inte kommer bära några tomater.

Plantorna är redan uppbundna, syns inte det på bilderna? Tycker du att det behövs mer än så? Jag har redan använt näring, men kanske behöver använda mer? Finns det några indikationer på om man använder för mycket? Eller är det bara att köra på?

Tack för ditt svar!

Åsa, mälardalen zon 2
Storleken på frukterna har inte med hur stor platan blir. Många körsbärstomatsorter kan bli 10-12m långa lianer i uppvärmda växthus. Utifrån det jag ser av uppbindningen på dina bilder och erfarenhet så är det stor risk att plantorna knäcks vid bindningsställena. Själv lindar jag snören medsols ända nerifrån på den stammen jag har (jag plockar bort alla skott utom ett, det är sorter som tjuvas), snöret fästs sedan i taket då har plantan stöd vid varje liten del så även om kla.sarna blir tunga knäcks de ej (jag odlar främst körsbärstomatsorter de brukar bli runt 4-6m lianer hos mig)

Skotten långt ner på plantan blir långa de med och brukar producera frukter når de nått upp i ljuset.

*Stintan*
Vet inte riktigt vad du menar med den nedersta grenarna. Jag tycker bara jag ser blad längst ner och några såna kan du ju ta bort om du vill. Vet du vad sorten heter?

Ja jag tycker det ser ut som om du skulle behöva binda upp den mer. Eftersom du inte har tjyvat den hela vägen så har det vuxit ut sidogrenar högre upp och dessa ger ju tomater om man låter dom växa. Din tomatplanta är för hög för att vara en busktomat. Jag tror att det är en vanlig tomat som man alltså egentligen ska ta bort alla sidogrenar (tjyva) som ju tar kraft annars från plantan och som gör att tomaterna inte blir så stora.

Eftersom du har så liten kruka till dina två tomater så fortsätt ge näring och mycket vatten. Det ser inte ut som om dom fått för mycket näring iallafall och det går ju åt mer när det inte finns så mycket jord till dom än om dom hade haft i 3en större kruka.
JoakimBjornander
Tack Stintan, för att du tar dig tid att svara och står ut med att jag inte är erfaren odlare! smile.gif

CITAT (*Stintan* @ 24-06-2010, 23:41) *
Vet inte riktigt vad du menar med den nedersta grenarna. Jag tycker bara jag ser blad längst ner och några såna kan du ju ta bort om du vill. Vet du vad sorten heter?

Detta är vad jag kallar en "gren". Det kan hända att jag använder fel ord. Det är väl ändå inget tjuvskott? För att ett tjuvskott skall uppstå så måste det väl finnas 3 grenar? Jag menar, ett tjuvskott skulle väl kunna uppstå mellan den inringade grenen och huvudstammen på plantan? Där har jag tjuvat flera gånger!

Ja jag tycker det ser ut som om du skulle behöva binda upp den mer. Eftersom du inte har tjyvat den hela vägen så har det vuxit ut sidogrenar högre upp och dessa ger ju tomater om man låter dom växa. Din tomatplanta är för hög för att vara en busktomat. Jag tror att det är en vanlig tomat som man alltså egentligen ska ta bort alla sidogrenar (tjyva) som ju tar kraft annars från plantan och som gör att tomaterna inte blir så stora.

Jag är med på vad du säger och tar verkligen åt mig (sparar så att jag kan göra allting bättre nästa gång jag odlar tomat!) men jag är övertygad om att tomaterna inte ska bli stora, några är redan fullstora om man jämför med bilden på fröförpackningen (som jag tyvärr har slängt). Ska fixa pinnar så jag är reda att binda upp plantan mer om det behövs! Tack för rådet!

Eftersom du har så liten kruka till dina två tomater så fortsätt ge näring och mycket vatten. Det ser inte ut som om dom fått för mycket näring iallafall och det går ju åt mer när det inte finns så mycket jord till dom än om dom hade haft i 3en större kruka.

Det ska jag göra! Om jag vattnar med vanligt vatten 2 gånger om dagen och varannan dag vattnar en gång med näring - tror du det blir lagom eller är det fortfarande för lite?

Slutligen vill jag bara säga att jag är jättenöjd med denna tomatplantan som min första planta. Den kommer ge ungefär 50 tomater så som det ser ut just nu (antalet blommor) och det är redan 20 tomater som är hyfsat stora men det kanske är svårt att se på bilden.
Åsa, mälardalen zon 2
Det du ringat in är ett blad, bladen är de som bearbetar näringen du ger dem med hjälp av solens energi (fotosyntesen) tar man bort en massa blad så kan inte växten försörja frukterna, börjar bladen gulna och vissna (speciellt de som sitter skuggigt) däremot är det ett tecken att bladen fotosyntesar dåligt och växten har börjat göra sig av med dem.
*Stintan*
Som Åsa säger så är det ett blad, Ta inte bort dom. Tjyven (grenen) växer ut precis där i bladvecket där bladet sitter fast på stammen och det är dom man ska ta bort. Jag tar bort dom så fort det går att nypa tag om dom.

Din tomatplanta ser ju ut att må bra så det är bara att fortsätta som du gör med vatten och näring.
fuchsian

Stintan ..... ang. tomatplanta ....Det var nog du som svarade ang tomatplanta och stvyvning, jag har tagit bort de små som ser ut som blad (har låtit den växa så att se vad som kommer) Nu har min planta blivit rätt stadig med sitt stöd och till min glädje, idag såg jag de första blommorna.
Jag kommer att vara bortrest några veckor, så maken sköter det som behövs, men jag får se om han kan också fatta finessen mellan blad som kommer från stam, och inte ger sig på att skala bort min planta.

Mina änglar har jag gallrat, de små, och jag tror nog att de nu behöver vatten och näring, få se närmare på dom sedan jag kommer hem.
Få hoppas att jag inte knypplar nu så mycket att jag får mer fritid att hämta mig efter 2 ingrepp fr, sjukhuset.
Får besked till min mobil av läkaren n. vecka. ..... tummenupp.gif Fuchian ... Hoppas vi träffas senare på sommarn i bättre form i forumet. Trevlig sommar! Fuchian ..
Thilda
Jag odlar själv tomat för tillfället, plantorna är ganska små, vissa upp till 10 cm höga. Hur ska jag börja binda upp dessa? Jättebra tips tidigare i tråden, läste igenom hela biggrin.gif På bilden kan ni se en del av plantorna och mitt primitiva stöd system smile.gif
[attachment=59216:Tomat.jpg]
Tack på förhand!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon