Har ett nyköpt, nyuppsatt Willab växthus 9,8 kvadratmeter ute på grusgången, ska gjuta plintar i morgon, förhoppningsvis, och få det på plats framåt nästa vecka.
Jag är osäker på hur jag bygger inuti huset. Jag vill ha två odlingsbäddar, en på var sida plus en längst in i huset där vinrankan ska få bo. Har tänkt mig att ha två plattrader i bredd, á 35x35 i gången, sedan ska jorden ligga fast och lite upphöjd från gången.
Hur höga brädor ska man då ha? Ska bädden upp så måste man ju ha kanske en halvmeter och sådana brädor finns väl inte? Hur har ni andra byggt? Om man skarvar ihop på höjden så borde väl det hålla? Jag förstår/gissar att impregnerade brädor inte lämpar sig eftersom vi odlar tomater, gurka och chili inne där. Räcker det med att olja in med linolja, håller de då? Måste man dra plast mellan brädor och jord eller klarar det sig ändå?
Har även funderat om jag ska ha en ram mot hussidorna också, med cirka 20 cm mellanrum mellan ram och fönster eftersom det står att plastväxthus blir utsatta för alger om jord kommer åt. Har ni någon erfarenhet av det, antal cm, täckning etc?
Jag tänkte i så fall lägga emellan någon sorts täckplast så inte ogräset kommer in i den spalten, eventuellt plast utanför och sand och cementplattor så det blir helt fritt 35 cm runtom huset.
Jag är tacksam för alla synpunkter eftersom jag är helt okunnig