|
Österfärneboodlaren
28-05-2010, 13:27
Har ett nyköpt, nyuppsatt Willab växthus 9,8 kvadratmeter ute på grusgången, ska gjuta plintar i morgon, förhoppningsvis, och få det på plats framåt nästa vecka. Jag är osäker på hur jag bygger inuti huset. Jag vill ha två odlingsbäddar, en på var sida plus en längst in i huset där vinrankan ska få bo. Har tänkt mig att ha två plattrader i bredd, á 35x35 i gången, sedan ska jorden ligga fast och lite upphöjd från gången. Hur höga brädor ska man då ha? Ska bädden upp så måste man ju ha kanske en halvmeter och sådana brädor finns väl inte? Hur har ni andra byggt? Om man skarvar ihop på höjden så borde väl det hålla? Jag förstår/gissar att impregnerade brädor inte lämpar sig eftersom vi odlar tomater, gurka och chili inne där. Räcker det med att olja in med linolja, håller de då? Måste man dra plast mellan brädor och jord eller klarar det sig ändå? Har även funderat om jag ska ha en ram mot hussidorna också, med cirka 20 cm mellanrum mellan ram och fönster eftersom det står att plastväxthus blir utsatta för alger om jord kommer åt. Har ni någon erfarenhet av det, antal cm, täckning etc? Jag tänkte i så fall lägga emellan någon sorts täckplast så inte ogräset kommer in i den spalten, eventuellt plast utanför och sand och cementplattor så det blir helt fritt 35 cm runtom huset. Jag är tacksam för alla synpunkter eftersom jag är helt okunnig
Louisen
28-05-2010, 18:53
Betrakta inte det här som ett expertråd, men så här har jag tänkt i mitt blivande växthus... Jag ska ha en murad grund så utåt har jag inga problem med jorden. Inne har jag tänkt lägga golv av gamla tråkiga sjöstensplattor (50 x 50) som vi har liggande. Där bäddarna ska vara tänkte jag gräva ned plattorna på högkant, som en kant, kanske 25 cm under jord och 25 cm som då bildar den upphöjda bädden. Fyllt med jord tänker jag mig att de håller sig på plats och då är helt underhållsfria och dessutom slipper man tryckimpregnerat vid sina odlingar. Vi får väl se om det funkar...
Upphöjda bäddar är ju praktiskt eftersom man slipper böja sig ner så mycket, men i ett växthus tappar man också i takhöjd. Kan vara värt att ta med i beräkningen, speciellt om man tänkt sig att odla tomater och annat som växer på liknande sätt...
/magnus
Anja Danmark
28-05-2010, 22:35
Det er en god idé at sænke bunden i drivhuset - netop for at undgå at miste dyrkninghøjde, når man laver sine bede...
Jeg har sænket bunden 30 cm i mit drivhus, har jordbede på lidt under det halve af arealet og fliser (plattor) på resten, så det kan bruges både til ophold og alle mine peber og chili, som vokser i potter. Jeg har kantet bedene med træ, som ikke er trykimprægneret, men fliser på højkant lyder også som en rigtig god idé!
Österfärneboodlaren
29-05-2010, 09:59
Tack för goda råd. Det kan efter dem bli så att de gamla cementplattorna som jag har kommer till användning som kant i st f brädor. Återanvändning... Mitt växthus ska inte vara en sommarstuga utan en odlingsyta för mat, det behöver inte vara så vackert utan användbart.
Jag håller på att fixa med grunden till mitt (kommer ALDRIG bli färdig, känns det som - det går såååå långsamt!) och jag har gjort/kommer att göra så här:
Grävt ut ca 25 cm (men ojämheter gör att det blir 50 cm på ena sidan). Sex plintar till mitt 14,1 kvm som socklen är fastgjutna i. Samkross 0/16 runt allt. Över det kommer jag sedan att lägga stenmjöl samt betongplattor. Ena lång- samt ena kortsidan har jag odlingsbäddar som är 75 cm breda. Djupet på odlingsbäddarna kommer bli ca 45-70 cm där 20 cm (eller om det blir 30? Får se...) är upphöjt. Jag har grundoljat brädorna i furu 22x95 samt 45x45 cm. Markduk på utsidan mot samkrosset och plast/presenning på insidan mot jorden. De plankor som kommer att synas över plattorna kommer jag att lasera i mahogny-färg.
Du skrev att du skulle ha 20 cm mellan bädd och vägg? Det blir ju en yta du inte alls kan använda till något egentligen (om du inte ställer krukor där då...). För mig låter det som ett jättestort slöseri med yta! Om jag räknar rätt så kommer nästan 2 kvm gå åt denna "luftspalt" och det verkar inte så vettigt i mina ögon...
Österfärneboodlaren
30-05-2010, 20:42
Hej! I anvisningarna från leverantören till växthuset står att om man har kanalplast så måste man vara noga med att inte låta jord komma emot plastskivorna för då skulle det bli algbildning. Har även hört andra bekräfta det. Därav tomrummet. Men jag kan ju i alla fall inte ha mer än två rader med bäddar, det finns ju inte plats med en mitt i och då blir det ju ändå mycket utrymme över för bredden av bäddarna. Jag kan ändå bara ha en tomatrad per bädd, två får ju inte plats, och då gör det inget om ett par dm försvinner. Så tänker jag. Men hur menar du med brädorna som du skriver?, det där med 45x45? Är brädan helt kvadratisk eller menar du plattor?
Hur bred mittgång har du förresten? Själv har jag tänkt ha två 45 cm plattor i bredd, alltså 90 cm. Tycker du det är slösaktigt?
Anja Danmark
30-05-2010, 21:23
I stedet for høje bedkanter kan du også bare løsne jorden ca. 30-40 cm i dybden, så overkanten af dem slutter samme sted som soklen på drivhuset, så vil der ikke være jord op til poly-pladerne, og du behøver ikke bruge plads på et mellemrum. Og du kan bare have en lav kant på ca. 10 cm på bedene, så jorden bliver derinde. Sådan dyrkede jeg i mit gamle drivhus i 20 år, og det fungerede helt fint for mig!
Jeg har ikke målet på dit drivhus, men 90 cm lyder som meget at bruge på en gang, synes jeg. Mine gange er 60 cm brede, og det er fint nok - især når dit drivhus er et dyrkningsdrivhus, så gælder det jo om at få dyrket så meget som muligt.
Hvis du har omkring 3 m i bredden, er der fint plads til både bede langs siderne og et lidt smallere bed i midten til en række tomater. Så kan du også udnytte højden på midten og få lidt mere ud af planterne der.
Hvis du har et bed på 70-75 cm langs siderne, kan du både have en række tomater og en række krydderurter, så du får lidt mere ud af dit drivhus.
45x45 mm (inte cm som jag skrev ovan!  )är alltså stolparna som jag skruvat fast brädorna i... Så fel det kan bli. Sorry. Som Anja skriver så kan det kanske vara lämpligare att gräva sig nedåt och ha jorden i höjd med sockeln om det nu är risk för algbildning. Men 20 cm låter som sagt väldigt mycket för luftspalt runt om. Det finns så mycket annat man kan odla än bara tomater och det gäller ju att utnyttja maximalt. Du kan ju plantera blommor, sallat (fast det funkar inte så bra när det blir för varmt) och kryddor (som Anja skrev) framför tomatplantorna. Hur har du tänkt dig på kortsidan? Där kan du ju också ha odlingsbädd. Behöver du ett arbetsbord kan du ju ha det ovanför - fast, fäll- eller flyttbart. Eller en liten sittplats där du kan njuta av grönskan.
Jag har byggt en lång odlingslåda i mitt växthus till gurkor. Lådan är byggd av liggande panelvirke som skruvats mot fyrkantiga hörnstolpar. Höjden på lådan avgör man själv. Insidorna har jag först klätt med kraftig plast, ej plast i botten, och sedan med markfiberduk. Markfiberduken utgör också botten i lådan.
Österfärneboodlaren
02-06-2010, 09:56
Hej Peztis m fl! Vi jobbar så s-a-k-t-a på med inredning av växthuset. Svårt när man jobbar heltid. Nu står det på sina sex plintar och jag håller på att skyffla ut jord under sockeln och lägga på grus. Många kärror blir det, många muskler känner jag att jag har.... Sen ska brädan mot väggen på och sedan innerkantsbrädan och så ska jorden kardas ut i bäddarna. Sist sätter vi in plastskivorna. Nu är det bara ett skelett. Det var mycket mer jobb än jag trodde, och svårt jobb dessutom. Och tomatplantorna står i uterummet och blir längre och längre, trodde jag skulle klara mig från att skola om dem men jag ser nu att jag har ingen chans att få ut dem på en vecka till. Växthusskelett och stor toppig jordhög där inne från det gamla kraschade växthuset. Nu är det bråda dagar. Men nästa år ska jag njuta:-) Man hinner inte med att odla nuförtiden
Kan ju berätta att min man påpekade att jag hade fått större biceps! Jag tillhör den långa seniga sorten som inte direkt får muskler men 15,4 ton grus sätter sina spår!
Louisen
02-06-2010, 21:29
En helt annan fråga...  Jag har fått väldigt olika svar om hur djupt man bör gräva för en murad grund. Jag bor på västkusten, zon 1, marken betsår av lerig åkermark, lätt sluttande... Hur har ni gjort? Större biceps får anses som en positiv bieffekt
Jag har inget svar för Louisen, men en fråga för Peztis och elszet, ni som har byggt odlingslåda med virke... Hur nära är lådan mot väggen? Och hur lång in ner går det under jorden? Nu har "vi" (dvs min man  ) grävt ut ca 20 cm djupt, för en 14 kvm växthus där jag vill ha en upphöjd markbädd på ena långsida, marksten i resten av huset och även runt om huset. Ska ha 6 st. plintar, har inte grävt än. Vad gör man först? Gräva ner rören för plintar, lägga markduk på hela ytan (hål för plintarna), och sedan sätta ner odlingslådan (som då måste vara 40 cm för att hamna 20 cm ovan marksten nivån - ska den "grävas ner" så djupt? Och ska det vara markduk under bädden?) Makadam runtomkring, sättsand - och sen gjuta sockeln på plats? Eller ska man lägga marksten först, och sockeln ovanpå? Jag började med en fråga (hur nära är lådan mot väggen?) och slutade med många........ Tack för hjälpen!
Jag antar att det finns skillnader i konstruktionen men på mitt Willab EuroSerre Maxi 4 så skruvar man ihop socklen först och sätter på pinnarna som ska gjutas fast i plintarna.
Så ordningen blir: Gräva ut (vilket ni gjort) Skruva ihop sockeln med pinnarna för fäste i plintarna Gräv hål för plintarna Stoppa ned rören och se till så de står stadigt enl konstens alla regler Lägg sockeln på plats och MÄT NOGA att allt är jämnhöjd och räta vinklar (korsmät)! Häll i betongen Lägg markduk Montera blomlådan På med samkross Vibrera el stompa samkrossen Montera växthuset Sättsand Plattor Blommor Stolar Vinglas med innehåll! SKÅL!
Jag har markduk på samkrosssidan på odlingsbädden och sedan kommer jag ha plast el presenning på jordsidan.
Jag har glas i mitt växthus och lådorna kommer att ligga i stort sett emot sockeln, inget mellanrum alltså. Märker jag att det inte funkar får jag väl hita på något då... det är ju trä så det är ju "lätt" att ändra, det är ju inte som murade väggar.
skogstroll
04-06-2010, 09:06
Jag har mitt växthus står på en berghäll (jag har i princip ingen odlingsbar jord alls utan bara ett tunt barrtäcke på sin höjd....). Min sambo har byggt odlingsbäddar inuti växthuset (som även höjts upp med en ram) av brädor, nån cm från glaset. Bäddarna är ganska höga (vet inte exakt mått, kanske 50-60 cm) för att växterna ska trivas trots berg  Det är ju lite olika på olika växter hur djupt de behöver. Jag odlar tomat, aubergine, vinranka mm och de trivs jättefint så länge man har bra jord, vattnar och gödslar på.
Ok, bra att veta om avstånd mellan glas och odlingslåda, tack! Men ang. sockeln.... Ska man inte gjuta sockeln efter samkross/stomp och inte innan? Annars, hur kan man stompa under sockeln? Eller om sockeln är på mark nivå innan samkross, blir den inte då helt nergrävd? Och om sockeln ska komma efter samkross.... Man måste ändå ha plintarna på plats, eftersom man kan inte gräva hål efter.... Jag är helt confused! Kanske gräva ner betongrör på "någorlunda" rätt plats, betong längst ner bara så att det ska vara stadigt, och sen på mer markduk och samkross och sand. Antingen sockeln på sand nivån, eller på med marksten också och sedan sockeln. Blir det drag då på golvet eftersom det kan inte bli helt tätt?
Österfärneboodlaren
05-06-2010, 20:56
Hej Ally med flera!
Nu har det hänt saker hemma hos oss i växthuset!
Så här gjorde vi=min bror står för tänket och precisionsjobbet, min man är hantlangare åt honom och lär sig på kuppen och jag är grovarbeterskan = gräver och kör grus, jord och kompost.
Vi satte ihop växthuset först utanför vårt garage. En grävmaskin, modell mindre, grävde sex hål för socklarna. Vi satte dit rören för gjutningen med grus under. Så på med växthuset med integrerad sockel och järn som skulle ner i betongen.
Sedan tog jag bort jorden under växthusets kanter och körde dit singel i stället. Många kärror blev det! Så kom brorsan och han och min man började sätta dit profilplasten. Det var mycket svårt, det passade inte helt utan brorsan fick skära av fyra mm på en av bitarna. Man måste ha fruktansvärt starka nypor för att orka klämma fast plasten i ramen. På en hel kväll hann de bara få i sex skivor!!
Innan dess hade min man satt dit en inre och en yttre ram med brädor, 20 cm höga som skulle bli odlingsbäddar. Jag har sedan lagt en presenning i mittengången och dragit upp den under odlingslådorna för att fästa som skydd för brädorna mot bevattningsvatten. Har sedan lagt in singel i gången. Plattorna får bli en senare fråga, nu är det bråttom med mina växter som längtar ut.
Så har jag med mina fingrar som jordfräs smulat sönder alla jordkluvor som blivit vid grävningen med maskin. De som bara består av blålera har jag slängt åt sidan, de går inte att smula sönder. Har så varit till min systerdotter och hämtat brunnen hästdynga som jag lagt i jordbäddarna tillsammans med torv. Som sista grej planterade jag ut mina två vita paprikeplantor. Där på ena kortsidan står redan vinrankan som fanns i vårt i vinter kraschade växthus.
Övervägde också att sätta ut tomatplantorna men vågade inte eftersom de hotar med åska och regn i morgon och vi har inget tak än på växthuset, bara en gavel!
Nu börjar det likna något. Men att det skulle vara så mycket underarbete hade jag inte räknat med. Är man för noggrann?
Finns det för resten någon som har något knep för hur man får dit plastskivorna på ett smart sätt. Det som beskrivs i handledningen gör ingen glad, mycket schematiskt är det.
Kul att det händer saker!!! Ta gärna kort och visa, alltid skoj.
Har du tagit bilder?
Österfärneboodlaren
08-06-2010, 20:25
Hej! Visst har jag dokumenterat uppsätandet av växthuset, så långt det nu kommit. Jag har lagt ut bilder i ett fotoalbum, titta gärna. Får inte till ordningsföljden, bild 10 kommer efter 1. Men det är ett världsligt problem, det är värre med växthuset som bara har en gavel samt en till platta isatt i skelettet. Det är bara brorsan som kan sätta i plastskivorna, det är alldeles hopplöst att få dit dem. De spänner som sjutton och den längsta, nockskivan, fick han skära om med sin vassaste kniv. Varför ska det vara så svårt?? Mina tomatplantor, gurkor och chili står och stampar och vill ut i "riktiga" jorden. Brorsan kommer i morgon kväll och jag ser verkligen fram emot det. För att få in skivorna ska man ha tummar som en massör och naglar som Marilyn Monroe. Varsågod och titta!
Tack för tittien! Det blev ju bra med blomlådorna!
Louisen
10-06-2010, 21:50
Inspirerande! Kul med lite bilder tycker jag oxå Nu har jag hört mig för bland fackfolk ang hur långt ned grunden måste gå på mitt växthus - råden varierar från 50 cm till 120 cm  vi får väl se hur det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|