Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dags att avskaffa 1 maj?
          andersen
          Inlägg 28-05-2010, 18:46
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:22) *
          och jag tycker att man ska kontakta politiker som jag redan sagt och framföra sina åsikter. Det finns andra sätt också i denna medietid som vi lever i!

Silvio Berlusconi är ett exempel på att man inte bara skall framföra sina åsikter via medier, vi har en obalans i medierna åxå i Sverige och det är inget bra för demokratin om vi bara skall "lita på media".

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2010, 18:47
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nej för bövelen avskaffa inte 1 maj det är ju min potatissättardag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          andersen
          Inlägg 28-05-2010, 18:49
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 19:47) *

Ja det går ju bra att göra efter man har varit med i tåget.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 28-05-2010, 18:54
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Alba @ 28-05-2010, 19:22) *
          Ska vi ta bort jul och påsk också ?
          Jag frågar bara - hur många firar jul av rätt anledning, hur många firar påsk av rätt anledning ?

öööööö....? "Rätt" anledning??
          De flesta vet nog varför de firar jul & påsk - om det är rätt anledning eller inte struntar jag i.
          Jag har inte sagt att man ska fira av rätt anledning, men man ska åtminstone veta VARFÖR man får vara ledig.
          När det gäller 1/5 så är det "over & done-with" numera. Det var fantastiskt det som gjordes men vi behöver inte ha en ledig dag för det nu.
          Vi borde ha lediga dagar av andra goda orsaker!

CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 19:47) *

Du får ta ut en semesterdag till sånt! tongue.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2010, 18:59
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (andersen @ 28-05-2010, 19:49) *
          Ja det går ju bra att göra efter man har varit med i tåget.

Det kan ju den som vill göra. Uppriktigt sagt så bryr jag mig inte längre om vad det är för dag. Fast plocka bort lediga dagar för folk känns inte bra tycker jag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2010, 19:00
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:54) *
          De flesta vet nog varför de firar jul & påsk - om det är rätt anledning eller inte struntar jag i.
          Jag har inte sagt att man ska fira av rätt anledning, men man ska åtminstone veta VARFÖR man får vara ledig.
          När det gäller 1/5 så är det "over & done-with" numera. Det var fantastiskt det som gjordes men vi behöver inte ha en ledig dag för det nu.

Är inte alls säker på 1 maj är förlegad.. Får vi (må det ej hända) fyra ytterligare år med alliansen, så behövs det nog mer än någonsin..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 28-05-2010, 19:01
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:54) *
          Du får ta ut en semesterdag till sånt! tongue.gif

Förstår inte riktigt vad du vill? Semesterdag är väl till för semester? och vem skall besluta om vilka dagar som vi skall vara lediga på är det kapitalet? då lär vi få arbeta alla dagar!

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 28-05-2010, 19:08
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2801964

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          herkules
          Inlägg 28-05-2010, 19:23
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:05) *
          Jaha.....vad demonstrerar du emot/för då?

allt möjligt

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 19:30
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Nästa år kanske jag skall demonstrera för ett avskaffande av första majs helgdagsstatus innocent.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-05-2010, 19:34
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

1 maj är väl mer en uppvisning av ett politiskt parti ungefär som ungefär som militärparaderna på röda torget när kommunismen fortfarande existerade. Majtågen har ju spelat ut sin politiska roll, det är mer en tradition, om än med all färre deltagare. Mig stör det inte. Finns roligare saker än att lyssna på politiker som levererar
          samma tal år efter år.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 28-05-2010, 19:41
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

För att kunna besvara trådens fråga borde man först fråga sig:varför uppstod första maj?

Här är en liten beskrivning från Wikipedia som är nära till verkligheten:
          Haymarketmassakern (engelska: Haymarket Riot) inträffade i Chicago i maj 1886 när strejkande anarkistiska arbetare demonstrerade för åtta timmars arbetsdag på torget Haymarket. 200 poliser ingrep och började upplösa demonstrationen, när plötsligt någon kastade en bomb från en sidogata. I det kaos som följde började polisen och några arbetare beskjuta varandra vilket ledde till sju polisers och 21 arbetares död.

Åtta anarkister och strejkledare greps och åtalades för att ha medverkat till att en bomb kastades mot polisen. Fyra av de dömda hängdes. Louis Lingg begick självmord i fängelset, medan guvernören i Illinois Richard James Oglesby omvandlade två dödsstraff till livstids fängelsestraff. När processen några år senare togs upp på nytt blev det uppenbart att ett justitiemord hade begåtts – inga bindande bevis för brott fanns. De tre överlevande släpptes ur fängelset, medan de redan avrättade blev martyrer för arbetarrörelsen. Till minne av Haymarketanarkisterna antogs den första maj som arbetarrörelsens internationella kampdag.

Varför vill några avskaffa första maj idag?

Alla som var vuxna under 80 och 90-talet vet att en brutal del av de borgerliga i världen började att formulera sig och ta mark i världen, Thatcherismen. Denna hållning hade till syfte att lösa världsproblemen med krig. Margaret Thatcher var den figuren som formulerade den brutala politiken utåt.

Slutet av 1990-talet såg världen en annan figur som ville lösa världsproblemmen med krig, George W Bush. Hans brutala planer för världen ryker fortfarande och orsakar död för oskyldiga i några länder.

Avskaffandet av Första maj borde vi se på i sin sammanhang. Det är brutala tankar mot människor och som inte ens erkänner att arbetare tänker på de som dödats oskyldiga i Chicago både på gatan och av avskyvärda domstolar och rättsprocesser.

Kravet på avskaffandet av första maj är en sorts trobekännelse till dessa brutala handlingar i världen.

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-05-2010, 19:52
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (vitavargen @ 28-05-2010, 20:41) *
          För att kunna besvara trådens fråga borde man först fråga sig:varför uppstod första maj?

Här är en liten beskrivning från Wikipedia som är nära till verkligheten:
          Haymarketmassakern (engelska: Haymarket Riot) inträffade i Chicago i maj 1886 när strejkande anarkistiska arbetare demonstrerade för åtta timmars arbetsdag på torget Haymarket. 200 poliser ingrep och började upplösa demonstrationen, när plötsligt någon kastade en bomb från en sidogata. I det kaos som följde började polisen och några arbetare beskjuta varandra vilket ledde till sju polisers och 21 arbetares död.

Åtta anarkister och strejkledare greps och åtalades för att ha medverkat till att en bomb kastades mot polisen. Fyra av de dömda hängdes. Louis Lingg begick självmord i fängelset, medan guvernören i Illinois Richard James Oglesby omvandlade två dödsstraff till livstids fängelsestraff. När processen några år senare togs upp på nytt blev det uppenbart att ett justitiemord hade begåtts – inga bindande bevis för brott fanns. De tre överlevande släpptes ur fängelset, medan de redan avrättade blev martyrer för arbetarrörelsen. Till minne av Haymarketanarkisterna antogs den första maj som arbetarrörelsens internationella kampdag.

Varför vill några avskaffa första maj idag?

Alla som var vuxna under 80 och 90-talet vet att en brutal del av de borgerliga i världen började att formulera sig och ta mark i världen, Thatcherismen. Denna hållning hade till syfte att lösa världsproblemen med krig. Margaret Thatcher var den figuren som formulerade den brutala politiken utåt.

Slutet av 1990-talet såg världen en annan figur som ville lösa världsproblemmen med krig, George W Bush. Hans brutala planer för världen ryker fortfarande och orsakar död för oskyldiga i några länder.

Avskaffandet av Första maj borde vi se på i sin sammanhang. Det är brutala tankar mot människor och som inte ens erkänner att arbetare tänker på de som dödats oskyldiga i Chicago både på gatan och av avskyvärda domstolar och rättsprocesser.

Kravet på avskaffandet av första maj är en sorts trobekännelse till dessa brutala handlingar i världen.

Och halva europa har ännu inte hämtat sig från kommunismens militära o brutala övergrepp på miljoner människor. 1 maj i Moskva var en militärparad, inget annat.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 19:53
          Länk hit: #34

Moderator

CITAT (vitavargen @ 28-05-2010, 20:41) *

Och i det upplysta 2000-talet fortsätter den demokratiske presidenten Obama underhålla kriget, det glömde du berätta. Men jag tycker det är ganska långsökt att dra paralleller mellan det och avskaffandet av första maj

Citera
          herkules
          Inlägg 28-05-2010, 19:54
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

siste arbetaren tar med sig flaggan!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-05-2010, 19:56
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 20:30) *
          Nästa år kanske jag skall demonstrera för ett avskaffande av första majs helgdagsstatus innocent.gif

I år får man väl demonstrera mot bättre tider och sveriges stigande BNP. Hu, så hemskt

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2010, 19:56
          Länk hit: #37

Moderator

CITAT (herkules @ 28-05-2010, 20:54) *
          siste arbetaren tar med sig flaggan!

Hur definierar du arbetare? Vilket arbete räknas, och vilka räknas inte?

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 28-05-2010, 19:57
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (andersen @ 28-05-2010, 20:01) *
          Förstår inte riktigt vad du vill? Semesterdag är väl till för semester? och vem skall besluta om vilka dagar som vi skall vara lediga på är det kapitalet? då lär vi få arbeta alla dagar!

Nämen! ohmy.gif Förstår du inte vad jag vill??
          Semesterdagar är naturligtvis till för semester, t e x om man vill sätta potatis på en arbetsdag naughty.gif
          Kapitalet ska inte bestämma mer än nån annan - jag föreslog folkomröstning t ex.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Gita
          Inlägg 28-05-2010, 19:57
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 20:00) *
          Är inte alls säker på 1 maj är förlegad.. Får vi (må det ej hända) fyra ytterligare år med alliansen, så behövs det nog mer än någonsin..

Ursäkta mig, men du är helt sanslös........
          För min del får dock 1:a maj gärna vara helg, för mig betyder det att fira vårens ankomst och den krympande skara som ägnar sig åt demonstrations- och förstamajtåg får för min del fortsätta med det, det är ju ändå ingen som bryr sig.
          Gita

Citera
          vitavargen
          Inlägg 28-05-2010, 19:59
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 20:53) *
          Och i det upplysta 2000-talet fortsätter den demokratiske presidenten Obama underhålla kriget, det glömde du berätta. Men jag tycker det är ganska långsökt att dra paralleller mellan det och avskaffandet av första maj

Allt som inte är konservativistiska är långsökta enligt dig smile.gif

Lägg märke till att i USA kallades händelserna som var orsaken till Första mej till justitiemord och den dagen är formelt erkänd.

Det finns en och annan i Sverige som vill avskaffa den dagen och samtidigt vill de inte påminnas om att de är efterföljare av den brutala militarismen som har dykt upp i världen. Det är lite löjligt.

Edit: satte in ordet DET.

Redigerat av vitavargen: 28-05-2010, 20:02

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 05:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon