Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Christina i Taxinge~
Efter en kort och intensiv Pingsthelg kan jag inte låta bli att minnas den saligen avsomnade Annandag Pingst....
Inte för att jag vet om vi behöver få just den tillbaka, men det fick mig att undra över varför 1 maj får vara kvar.
Vem av er gick i årets demonstrationståg och vad demonstrerade du isåfall för?

Är det verkligen ok att hela landet "tar ledigt" en dag för att några stycken ska gå ut och demonstrera!?
Ta kontakt med lokalpolitikerna istället, tycker jag. Det senare borde ge mer effekt än att gå ut och demonstrera.....

Jag tycker att 1 maj ska avskaffas!
Och kanske ännu fler "dagar"?
Vi kanske borde ha folkomröstning vilka kyrkliga & världsliga helgdagar vi vill ha och kanske få lämna förslag på andra dagar/firaranledningar!
Aqvakul
Nej, låt 1 maj vara kvar - vi har få världsliga hegdagar jmf med de kyrkliga.
Christina i Taxinge~
Ja, men vi kan väl skaffa oss modernare världsliga helgdagar än 1 maj??
"Upp till kamp emot kvalen...." känns rätt mossigt.

Vi kan väl ha en "Familjens dag" eller/och "Djurens Dag" och/eller "Vårens Dag" eller "Världsfredens Dag" eller nåt annat som kan vara värt att stoppa hela landet för.

Huggorm
Man kan ta bort första maj och göra en dag på hösten ledig i stället, varför skall alla lediga dagar vara på våren? Men hur skulle det gå med valborg/fyllborg om inte dagen efter var ledig? sick.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 18:18) *
Man kan ta bort första maj och göra en dag på hösten ledig i stället, varför skall alla lediga dagar vara på våren? Men hur skulle det gå med valborg/fyllborg om inte dagen efter var ledig? sick.gif

Enkelt! Gör som tidigare gjorts med Midsommar - flytta Valborgsmässofirandet till närmaste fredag.
Ingrid Zon3
Jag saknar också ledigheten på annandag pingst. Men det var ju nationaldagen vi fick i stället, gu' bevars. Byt tillbaka den först, och inför sedan ytterligare en veckodagsbunden (måndag eller fredag) helg om 1 maj skulle avskaffas.

Vi trädgårdsmänniksor behöver alla långhelger vi kan få i maj-juni smile.gif (eller är det bara jag som är långsam?)

Mig kvittar det med första maj, men som f.d. student i Uppsala tycker jag nog att man behöver vara ledig dagen efter Valborg whist.gif
Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 18:12) *
Ja, men vi kan väl skaffa oss modernare världsliga helgdagar än 1 maj??
"Upp till kamp emot kvalen...." känns rätt mossigt.

Vi kan väl ha en "Familjens dag" eller/och "Djurens Dag" och/eller "Vårens Dag" eller "Världsfredens Dag" eller nåt annat som kan vara värt att stoppa hela landet för.

Tycker jag inte alls!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 18:32) *
Tycker jag inte alls!

Förvånar mig inte rolleyes.gif
aanderss
ja varför inte
Christina i Taxinge~
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 18:32) *
Tycker jag inte alls!

Nehej.....varför då?
Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 18:48) *
Nehej.....varför då?

Därför att den för mig har större känslomässigt värde än någon annan helg. Även om det är ett antal år sen jag demonstrerade så är jag stolt över vad arbetarrörelsen har byggt upp i det här landet.
herkules
för mig är 1 maj en demonstrationsdag så tafsa inte på den!
Myosotis
Det är väl bra med en värdslig helgdag. Det var fel att avskaffa annandag pingst. Vem behöver en nationaldag thumbdown.gif och när vi har avskaffat den kan vi sen avskaffa 6. januari och den där i november.
Christina i Taxinge~
CITAT (herkules @ 28-05-2010, 18:58) *
för mig är 1 maj en demonstrationsdag så tafsa inte på den!

Jaha.....vad demonstrerar du emot/för då?

CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 18:57) *
Därför att den för mig har större känslomässigt värde än någon annan helg. Även om det är ett antal år sen jag demonstrerade så är jag stolt över vad arbetarrörelsen har byggt upp i det här landet.

Jag är också stolt över vad som hände under första halvan av 1900-talet.
Men när ingen har nåt behov av att gå ut och demonstrera på gatorna längre utan kan framföra sina åsikter på modernare sätt, så tycker jag att den dagen har gjort sitt.
Eller behåll den som minnesmärke och låt alla som vill vara lediga ta ut semester.
Vi kan få modernare ledighetsdagar att fira! För det verkar mest bara handla om att få vara ledig.
Piccante
Första maj är ovanligt patetiskt att fira i ett land där socialdemokraterna har världsrekord i regeringsinnehav. Hur många år har inte "arbetarna" gått o demonstrerat för bättre villkor samtidigt som "arbetarpartiet" suttit i regeringen och medvetet motverkat deras krav??? Uppdrag granskning visade ju hur LO blåste sjuksköterskorna när de strejka för några årsedan för Wanja o co är ju rädda om sitt inflytande i sossetoppen så de lade sig för finansministern. thumbdown.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Myosotis @ 28-05-2010, 19:02) *
Det är väl bra med en värdslig helgdag. Det var fel att avskaffa annandag pingst. Vem behöver en nationaldag thumbdown.gif och när vi har avskaffat den kan vi sen avskaffa 6. januari och den där i november.

Värdsliga helgdagar är jättebra!
Finns säkert många moderna anledningar att ha ledigt nån dag då & då. Vi får se till att propagera för det!
Nationaldagen var nog bra tänkt, men onödig eftersom ingen vill fira den.
6/1 och Allhelgona kan vi ta bort - vem bryr sig om kyrkliga helgdagar i Sverige?!
Men antalet lediga dagar bör inte minska - vi måste bara komma på goda anledningar att vara lediga!
Tänk vilka miljoners miljoner som s a s går upp i rök 1/5 bara för att hela Sverige ska vara lediga utan att bry sig ett dugg om varför man är ledig!?

andersen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 17:49) *
Efter en kort och intensiv Pingsthelg kan jag inte låta bli att minnas den saligen avsomnade Annandag Pingst....
Inte för att jag vet om vi behöver få just den tillbaka, men det fick mig att undra över varför 1 maj får vara kvar.
Vem av er gick i årets demonstrationståg och vad demonstrerade du isåfall för?

Är det verkligen ok att hela landet "tar ledigt" en dag för att några stycken ska gå ut och demonstrera!?
Ta kontakt med lokalpolitikerna istället, tycker jag. Det senare borde ge mer effekt än att gå ut och demonstrera.....

Jag tycker att 1 maj ska avskaffas!
Och kanske ännu fler "dagar"?
Vi kanske borde ha folkomröstning vilka kyrkliga & världsliga helgdagar vi vill ha och kanske få lämna förslag på andra dagar/firaranledningar!

Helt tokigt förslag ifrån dej, Vi var flera en några stycken som gick i tåget i år och vi brukar vara många tusen som går varje år, jag själv har missat två tror jag på 25år, i år så var det jobben som var i fokus bla och att det drar ihop sig till val, om man nu tycker att det är för många lediga dagar så tycker jag att man kan ta bort nationaldagen, men jag tycker nog att vi borde ha flera lediga dagar, arbetslivet är hårt idag med många människor som drabbas av förslitningsskador och annan ohälsa i arbetslivet vi borde nog jobba mindre isället för mera.
Alba
Ska vi ta bort jul och påsk också ?
Jag frågar bara - hur många firar jul av rätt anledning, hur många firar påsk av rätt anledning ?
Christina i Taxinge~
CITAT (andersen @ 28-05-2010, 19:16) *
Helt tokigt förslag ifrån dej, Vi var flera en några stycken som gick i tåget i år och vi brukar vara många tusen som går varje år, jag själv har missat två tror jag på 25år, i år så var det jobben som var i fokus bla och att det drar ihop sig till val, om man nu tycker att det är för många lediga dagar så tycker jag att man kan ta bort nationaldagen, men jag tycker nog att vi borde ha flera lediga dagar, arbetslivet är hårt idag med många människor som drabbas av förslitningsskador och annan ohälsa i arbetslivet vi borde nog jobba mindre isället för mera.

Men ärligt talat......att gå i ett sånt tåg måste väl nuförtiden mest handla om "inbördes beundran & bekräftelse"?! Ingen utanför tågen bryr sig ett dyft om vad som står på plakaten.
Jobben är jätteviktiga och jag tycker att man ska kontakta politiker som jag redan sagt och framföra sina åsikter. Det finns andra sätt också i denna medietid som vi lever i!
Jag tycker också att vi gott kunde få en & annan ytterligare ledig dag, men vi ska fira sånt som vi är villiga att fira! Nåt som vi som nation och/eller världsmedborgare kan ställa upp för.
För många lediga dagar har vi när vi inte ens vet varför vi är lediga! Det kostar multum.

andersen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:22) *
Men ärligt talat......att gå i ett sånt tåg måste väl nuförtiden mest handla om "inbördes beundran & bekräftelse"?! Ingen utanför tågen bryr sig ett dyft om vad som står på plakaten.
Jobben är jätteviktiga och jag tycker att man ska kontakta politiker som jag redan sagt och framföra sina åsikter. Det finns andra sätt också i denna medietid som vi lever i!
Jag tycker också att vi gott kunde få en & annan ytterligare ledig dag, men vi ska fira sånt som vi är villiga att fira! Nåt som vi som nation och/eller världsmedborgare kan ställa upp för.
För många lediga dagar har vi när vi inte ens vet varför vi är lediga! Det kostar multum.

"Inbördes beundran & bekräftelse"?! Nja det handlar det inte om, men visst är det en viktig del i det hela att känna gemenskap och tllhörighet med varandra att gå i tåget, politikerna tar visst del i vad som tas upp i tåget, numera vill ju alla politiker oavsätt villken politisk färg vara med och framföra sin åsikt(moderaterna kallar sig ju det nya arbetarpartiet) ang kostnader för lediga dagar så tror jag inte alls att det kostar multum tvärt om det är dyrt att ha folk att arbeta varje dag, tänker på 60 talet då vi hadde en affärstidslag som förbjöd affärena att ha öppet sena kvällar och söndagar mm, är helt säker på att varans pris är högre i dag pga att vi jobbar alla dagar i veckan.
andersen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:22) *
och jag tycker att man ska kontakta politiker som jag redan sagt och framföra sina åsikter. Det finns andra sätt också i denna medietid som vi lever i!

Silvio Berlusconi är ett exempel på att man inte bara skall framföra sina åsikter via medier, vi har en obalans i medierna åxå i Sverige och det är inget bra för demokratin om vi bara skall "lita på media".
*Stintan*
Nej för bövelen avskaffa inte 1 maj det är ju min potatissättardag.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 19:47) *

Ja det går ju bra att göra efter man har varit med i tåget.
Christina i Taxinge~
CITAT (Alba @ 28-05-2010, 19:22) *
Ska vi ta bort jul och påsk också ?
Jag frågar bara - hur många firar jul av rätt anledning, hur många firar påsk av rätt anledning ?

öööööö....? "Rätt" anledning??
De flesta vet nog varför de firar jul & påsk - om det är rätt anledning eller inte struntar jag i.
Jag har inte sagt att man ska fira av rätt anledning, men man ska åtminstone veta VARFÖR man får vara ledig.
När det gäller 1/5 så är det "over & done-with" numera. Det var fantastiskt det som gjordes men vi behöver inte ha en ledig dag för det nu.
Vi borde ha lediga dagar av andra goda orsaker!

CITAT (*Stintan* @ 28-05-2010, 19:47) *

Du får ta ut en semesterdag till sånt! tongue.gif
*Stintan*
CITAT (andersen @ 28-05-2010, 19:49) *
Ja det går ju bra att göra efter man har varit med i tåget.

Det kan ju den som vill göra. Uppriktigt sagt så bryr jag mig inte längre om vad det är för dag. Fast plocka bort lediga dagar för folk känns inte bra tycker jag.
Aqvakul
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:54) *
De flesta vet nog varför de firar jul & påsk - om det är rätt anledning eller inte struntar jag i.
Jag har inte sagt att man ska fira av rätt anledning, men man ska åtminstone veta VARFÖR man får vara ledig.
När det gäller 1/5 så är det "over & done-with" numera. Det var fantastiskt det som gjordes men vi behöver inte ha en ledig dag för det nu.

Är inte alls säker på 1 maj är förlegad.. Får vi (må det ej hända) fyra ytterligare år med alliansen, så behövs det nog mer än någonsin..
andersen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:54) *
Du får ta ut en semesterdag till sånt! tongue.gif

Förstår inte riktigt vad du vill? Semesterdag är väl till för semester? och vem skall besluta om vilka dagar som vi skall vara lediga på är det kapitalet? då lär vi få arbeta alla dagar!
herkules
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 19:05) *
Jaha.....vad demonstrerar du emot/för då?

allt möjligt
Huggorm
Nästa år kanske jag skall demonstrera för ett avskaffande av första majs helgdagsstatus innocent.gif
gnon49
1 maj är väl mer en uppvisning av ett politiskt parti ungefär som ungefär som militärparaderna på röda torget när kommunismen fortfarande existerade. Majtågen har ju spelat ut sin politiska roll, det är mer en tradition, om än med all färre deltagare. Mig stör det inte. Finns roligare saker än att lyssna på politiker som levererar
samma tal år efter år.
vitavargen
För att kunna besvara trådens fråga borde man först fråga sig:varför uppstod första maj?

Här är en liten beskrivning från Wikipedia som är nära till verkligheten:
Haymarketmassakern (engelska: Haymarket Riot) inträffade i Chicago i maj 1886 när strejkande anarkistiska arbetare demonstrerade för åtta timmars arbetsdag på torget Haymarket. 200 poliser ingrep och började upplösa demonstrationen, när plötsligt någon kastade en bomb från en sidogata. I det kaos som följde började polisen och några arbetare beskjuta varandra vilket ledde till sju polisers och 21 arbetares död.

Åtta anarkister och strejkledare greps och åtalades för att ha medverkat till att en bomb kastades mot polisen. Fyra av de dömda hängdes. Louis Lingg begick självmord i fängelset, medan guvernören i Illinois Richard James Oglesby omvandlade två dödsstraff till livstids fängelsestraff. När processen några år senare togs upp på nytt blev det uppenbart att ett justitiemord hade begåtts – inga bindande bevis för brott fanns. De tre överlevande släpptes ur fängelset, medan de redan avrättade blev martyrer för arbetarrörelsen. Till minne av Haymarketanarkisterna antogs den första maj som arbetarrörelsens internationella kampdag.

Varför vill några avskaffa första maj idag?

Alla som var vuxna under 80 och 90-talet vet att en brutal del av de borgerliga i världen började att formulera sig och ta mark i världen, Thatcherismen. Denna hållning hade till syfte att lösa världsproblemen med krig. Margaret Thatcher var den figuren som formulerade den brutala politiken utåt.

Slutet av 1990-talet såg världen en annan figur som ville lösa världsproblemmen med krig, George W Bush. Hans brutala planer för världen ryker fortfarande och orsakar död för oskyldiga i några länder.

Avskaffandet av Första maj borde vi se på i sin sammanhang. Det är brutala tankar mot människor och som inte ens erkänner att arbetare tänker på de som dödats oskyldiga i Chicago både på gatan och av avskyvärda domstolar och rättsprocesser.

Kravet på avskaffandet av första maj är en sorts trobekännelse till dessa brutala handlingar i världen.
gnon49
CITAT (vitavargen @ 28-05-2010, 20:41) *
För att kunna besvara trådens fråga borde man först fråga sig:varför uppstod första maj?

Här är en liten beskrivning från Wikipedia som är nära till verkligheten:
Haymarketmassakern (engelska: Haymarket Riot) inträffade i Chicago i maj 1886 när strejkande anarkistiska arbetare demonstrerade för åtta timmars arbetsdag på torget Haymarket. 200 poliser ingrep och började upplösa demonstrationen, när plötsligt någon kastade en bomb från en sidogata. I det kaos som följde började polisen och några arbetare beskjuta varandra vilket ledde till sju polisers och 21 arbetares död.

Åtta anarkister och strejkledare greps och åtalades för att ha medverkat till att en bomb kastades mot polisen. Fyra av de dömda hängdes. Louis Lingg begick självmord i fängelset, medan guvernören i Illinois Richard James Oglesby omvandlade två dödsstraff till livstids fängelsestraff. När processen några år senare togs upp på nytt blev det uppenbart att ett justitiemord hade begåtts – inga bindande bevis för brott fanns. De tre överlevande släpptes ur fängelset, medan de redan avrättade blev martyrer för arbetarrörelsen. Till minne av Haymarketanarkisterna antogs den första maj som arbetarrörelsens internationella kampdag.

Varför vill några avskaffa första maj idag?

Alla som var vuxna under 80 och 90-talet vet att en brutal del av de borgerliga i världen började att formulera sig och ta mark i världen, Thatcherismen. Denna hållning hade till syfte att lösa världsproblemen med krig. Margaret Thatcher var den figuren som formulerade den brutala politiken utåt.

Slutet av 1990-talet såg världen en annan figur som ville lösa världsproblemmen med krig, George W Bush. Hans brutala planer för världen ryker fortfarande och orsakar död för oskyldiga i några länder.

Avskaffandet av Första maj borde vi se på i sin sammanhang. Det är brutala tankar mot människor och som inte ens erkänner att arbetare tänker på de som dödats oskyldiga i Chicago både på gatan och av avskyvärda domstolar och rättsprocesser.

Kravet på avskaffandet av första maj är en sorts trobekännelse till dessa brutala handlingar i världen.

Och halva europa har ännu inte hämtat sig från kommunismens militära o brutala övergrepp på miljoner människor. 1 maj i Moskva var en militärparad, inget annat.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 28-05-2010, 20:41) *

Och i det upplysta 2000-talet fortsätter den demokratiske presidenten Obama underhålla kriget, det glömde du berätta. Men jag tycker det är ganska långsökt att dra paralleller mellan det och avskaffandet av första maj
herkules
siste arbetaren tar med sig flaggan!
gnon49
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 20:30) *
Nästa år kanske jag skall demonstrera för ett avskaffande av första majs helgdagsstatus innocent.gif

I år får man väl demonstrera mot bättre tider och sveriges stigande BNP. Hu, så hemskt
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-05-2010, 20:54) *
siste arbetaren tar med sig flaggan!

Hur definierar du arbetare? Vilket arbete räknas, och vilka räknas inte?
Christina i Taxinge~
CITAT (andersen @ 28-05-2010, 20:01) *
Förstår inte riktigt vad du vill? Semesterdag är väl till för semester? och vem skall besluta om vilka dagar som vi skall vara lediga på är det kapitalet? då lär vi få arbeta alla dagar!

Nämen! ohmy.gif Förstår du inte vad jag vill??
Semesterdagar är naturligtvis till för semester, t e x om man vill sätta potatis på en arbetsdag naughty.gif
Kapitalet ska inte bestämma mer än nån annan - jag föreslog folkomröstning t ex.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 20:00) *
Är inte alls säker på 1 maj är förlegad.. Får vi (må det ej hända) fyra ytterligare år med alliansen, så behövs det nog mer än någonsin..

Ursäkta mig, men du är helt sanslös........
För min del får dock 1:a maj gärna vara helg, för mig betyder det att fira vårens ankomst och den krympande skara som ägnar sig åt demonstrations- och förstamajtåg får för min del fortsätta med det, det är ju ändå ingen som bryr sig.
Gita
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 20:53) *
Och i det upplysta 2000-talet fortsätter den demokratiske presidenten Obama underhålla kriget, det glömde du berätta. Men jag tycker det är ganska långsökt att dra paralleller mellan det och avskaffandet av första maj

Allt som inte är konservativistiska är långsökta enligt dig smile.gif

Lägg märke till att i USA kallades händelserna som var orsaken till Första mej till justitiemord och den dagen är formelt erkänd.

Det finns en och annan i Sverige som vill avskaffa den dagen och samtidigt vill de inte påminnas om att de är efterföljare av den brutala militarismen som har dykt upp i världen. Det är lite löjligt.

Edit: satte in ordet DET.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 28-05-2010, 20:56) *
I år får man väl demonstrera mot bättre tider och sveriges stigande BNP. Hu, så hemskt

Men den kraftigt stigande BNP beror ju enbart på att den sjönk i fjol, om man skall tro på Thomas Östros. Regeringens arbete har inget alls att göra med att vi har Europas kraftigaste tillväxt just nu...
Piccante
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 20:56) *
Hur definierar du arbetare? Vilket arbete räknas, och vilka räknas inte?

"Arbetare" är väl de 30% av de LO-anslutna som fortfarande röstar på sossarna?
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 28-05-2010, 21:03) *

Jo, det är väll något åt det hållet biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 28-05-2010, 20:57) *
Ursäkta mig, men du är helt sanslös........
För min del får dock 1:a maj gärna vara helg, för mig betyder det att fira vårens ankomst och den krympande skara som ägnar sig åt demonstrations- och förstamajtåg får för min del fortsätta med det, det är ju ändå ingen som bryr sig.
Gita

Vetekatten om jag vågar men jag instämmer faktiskt angel_not.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 20:59) *
Men den kraftigt stigande BNP beror ju enbart på att den sjönk i fjol, om man skall tro på Thomas Östros. Regeringens arbete har inget alls att göra med att vi har Europas kraftigaste tillväxt just nu...

Det där tror han inte på själv. Han har väl ekonomiutbildning liknande Borgs.
Solstorm
CITAT (Markus_H @ 28-05-2010, 19:10) *
Första maj är ovanligt patetiskt att fira i ett land där socialdemokraterna har världsrekord i regeringsinnehav. Hur många år har inte "arbetarna" gått o demonstrerat för bättre villkor samtidigt som "arbetarpartiet" suttit i regeringen och medvetet motverkat deras krav??? Uppdrag granskning visade ju hur LO blåste sjuksköterskorna när de strejka för några årsedan för Wanja o co är ju rädda om sitt inflytande i sossetoppen så de lade sig för finansministern. thumbdown.gif

Tyvärr har du alldeles rätt. Här finns ingen fackförenings eller arbetarrörelse som styrs från gräsrötterna så som det var meningen för många år sedan. Det är bara toppstyrning som gäller när det kommer till kritan, allt annat är spel för gallerierna. Det var rent äckligt att se hur de ryggdunkande fackföreningsbossarna stödde Wanja när hon svek så å det allra grövsta. Och jag anser att det största sveket kom ifrån fackbossarna som stödde henne. Otroligt nog så sitter väl de flesta kvar, för arbetarna tar inte makten de lyder överheten. Vad ska de med demonstrationer till när de inte utövar den makt som de faktiskt har.
Gita
CITAT (gnon49 @ 28-05-2010, 21:10) *
Det där tror han inte på själv. Han har väl ekonomiutbildning liknande Borgs.

Lika utbildnig kanske, fast Borg är ju dessutom begåvad.
Gita
vitavargen
CITAT (Gita @ 28-05-2010, 21:24) *
Lika utbildnig kanske, fast Borg är ju dessutom begåvad.
Gita

Borg är snarare bara beflätade... smile.gif
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 28-05-2010, 21:28) *
Borg är snarare bara beflätade... smile.gif

Är det frisyren du syftar på? I såna fall var det ganska misslyckat eftersom han inte ens har fläta...
herkules
CITAT (Markus_H @ 28-05-2010, 21:03) *

nä - dagens sossar är inga riktiga arbetare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon