Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dags att avskaffa 1 maj?
          herkules
          Inlägg 28-05-2010, 23:13
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tycker att hela julhelgen kunde avskaffas

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Motti
          Inlägg 28-05-2010, 23:57
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Enligt min åsikt så finns 1 maj både åt höger o
          vänster i dag !enligt mitt tycke så syns det lite löjligt att gå med fanor och trumpeter osv i dag,en förlegad tradition.Det är nya tider nu!

Redigerat av Motti: 28-05-2010, 23:58

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-05-2010, 06:15
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (herkules @ 29-05-2010, 00:13) *
          jag tycker att hela julhelgen kunde avskaffas

Nej, den får vara kvar., vi ska värna om våra traditionella helgdagar!

Men om kriteriet är "omodern och förlegad" så åker julen före 1 maj. Dessutom bygger julen på en myccket osäker berättelse, som om den skulle vara sann definitivt inte inträffade idecember.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 29-05-2010, 06:27
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (Motti @ 29-05-2010, 00:57) *
          Enligt min åsikt så finns 1 maj både åt höger o
          vänster i dag !enligt mitt tycke så syns det lite löjligt att gå med fanor och trumpeter osv i dag,en förlegad tradition.Det är nya tider nu!

julen är väl löjlig med utklädda gubbar och mat så magarna spricker? det är ju riktigt löjligt smile.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2010, 07:39
          Länk hit: #65

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 29-05-2010, 07:15) *
          Nej, den får vara kvar., vi ska värna om våra traditionella helgdagar!

Men om kriteriet är "omodern och förlegad" så åker julen före 1 maj. Dessutom bygger julen på en myccket osäker berättelse, som om den skulle vara sann definitivt inte inträffade idecember.

Du måste inte fira jul på kristet vis, du kan välja att fira på traditionellt, nordiskt vis om du vill. Läs "Röde Orm" för att få veta hur de går till.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 29-05-2010, 09:14
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Den militarismen som nämndes förut som bakomliggande orsak till kravet på borttagandet av 1:a maj,kännetecknas även av djup arbetarfientliga drag.

Den militarismen representeras i Sverige av Carl Blidt. Hans internationella strävan under åren har varit att skapa krig(utrikes) och försämra levnadsstandarden för arbetare(inrikes och utrikes).

Att Alliansanhängare kommer med sådana idéer (som denna tråd) har rötterna i den krigsskapande, gammaldags och arbetarfientliga politiken som Alliansen följer.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2010, 09:18
          Länk hit: #67

Moderator

CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 10:14) *
          Den militarismen som nämndes förut som bakomliggande orsak till kravet på borttagandet av 1:a maj,kännetecknas även av djup arbetarfientliga drag.

Den militarismen representeras i Sverige av Carl Blidt. Hans internationella strävan under åren har varit att skapa krig(utrikes) och försämra levnadsstandarden för arbetare(inrikes och utrikes).

Att Alliansanhängare kommer med sådana idéer (som denna tråd) har rötterna i den krigsskapande, gammaldags och arbetarfientliga politiken som Alliansen följer.

Jag är en arbetare, och jag gynnas av alliansens politik. De rödgrönas politik skulle kraftigt försämra mina villkor. Nämn några exempel på vilket sätt Carl Bildt strävar efter att försämra levnadsstandarden för arbetare?

Citera
          andersen
          Inlägg 29-05-2010, 09:30
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 10:18) *
          Jag är en arbetare, och jag gynnas av alliansens politik. De rödgrönas politik skulle kraftigt försämra mina villkor. Nämn några exempel på vilket sätt Carl Bildt strävar efter att försämra levnadsstandarden för arbetare?

Hur är det möjligt att någon har missat A-kassens försämringar eller att avdragsrätten på fackavgiften har tagits bort, det är bara några av exempel på att levnadstandarden hos arbetarna har försämras, och hos dom som inte har något arbete att gå till så är det en kattastrof som den här regeringen har ställt till det med.

Så visst behövs 1maj alltid.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 29-05-2010, 09:35
          Länk hit: #69

Medlem

Carl Bildt har skickat massor av arbetare(arbetslösa och sjukskrivna) till socialen. Detta börjades 2006 och pågår fortfarande. Vill du ha siffror ? smile.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 29-05-2010, 09:40
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (andersen @ 29-05-2010, 10:30) *
          Hur är det möjligt att någon har missat A-kassens försämringar eller att avdragsrätten på fackavgiften har tagits bort, det är bara några av exempel på att levnadstandarden hos arbetarna har försämras, och hos dom som inte har något arbete att gå till så är det en kattastrof som den här regeringen har ställt till det med.

På tal om A-kassa så tycker jag att den borde ersättas av en obligatorisk inkomstbortfallsförsäkring fungerande lika som sjuk- och föräldrarpenning och administreras av försäkringskassan. En så viktig sak som arbetslöshetsförsäkring borde inte hanteras av facken.
          Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2010, 09:43
          Länk hit: #71

Moderator

CITAT (andersen @ 29-05-2010, 10:30) *

För mig som arbetare är det inte intressant med varken A-kassa eller avdragsrätt för fackavgifter. Vad som är intressant för mig är en arbetspolitik som skapar arbete, riktiga arbeten. Eftersom jag dessutom är relativt ung, så vore det önskvärt med begränsningar i LAS. Företagen är fulla av betongrövar som vet att dom sitter säkert och därför inte gör ett handtag mer än dom är absolut tvungna till. För mig blir det helt omöjligt att komma in, trots att jag gör betydligt bättre ifrån mig än de flesta som varit anställda i trettio år. Detta är naturligtvis också förödande för företagen.

CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 10:35) *
          Carl Bildt har skickat massor av arbetare(arbetslösa och sjukskrivna) till socialen. Detta börjades 2006 och pågår fortfarande. Vill du ha siffror ? smile.gif

En arbetare ser jag som någon som arbetar. Har man inget arbete så kan man inte vara arbetare.

Citera
          andersen
          Inlägg 29-05-2010, 09:48
          Länk hit: #72

Medlem

Några rader till ang A-kassan som den här regeringen har ändrat, varje A-kassa skall betala sina egna kostnader, det betyder att tex en byggnadsarbetare betalar ca 475kr i månaden för sin A-kassa medans en akademiker på samma arbetsplats betalar bara 100kr i månaden.

CITAT (Gita @ 29-05-2010, 10:40) *
          På tal om A-kassa så tycker jag att den borde ersättas av en obligatorisk inkomstbortfallsförsäkring fungerande lika som sjuk- och föräldrarpenning och administreras av försäkringskassan. En så viktig sak som arbetslöshetsförsäkring borde inte hanteras av facken.
          Gita

Gäller det åxå hemförsäkringen?

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-05-2010, 09:58
          Länk hit: #73

Medlem

jobbar inte du, och betalar skatt, i Norge?

CITAT (Gita @ 29-05-2010, 10:40) *
          Gita

absolut inte! facket borde få mycket mer makt än vad de har idag och självklart är det facket som ska handha arbetslöshetsförsäkringarna!

Redigerat av herkules: 29-05-2010, 10:03

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2010, 09:59
          Länk hit: #74

Moderator

CITAT (herkules @ 29-05-2010, 10:56) *
          jobbar inte du, och betalar skatt, i Norge?

Jo, på grund av det som jag skrev i nästa inlägg. På grund av LAS har jag blivit tvungen att emigrera, och det är en stor förlust för Sverige.

CITAT (herkules @ 29-05-2010, 10:58) *
          absolut inte! facket borde få mycket mer makt än vad de har idag och självklart är det facket som ska handha arbetslöshettsföräkringarna!

Vad anser du om att mycket av det fackets medlemmar betalar in skickas vidare till ett av de politiska partierna?

Citera
          vitavargen
          Inlägg 29-05-2010, 10:02
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 10:43) *
          ...
          En arbetare ser jag som någon som arbetar. Har man inget arbete så kan man inte vara arbetare.

Fram till början av 1900-talet tyckte man sådant som du skriver här. Sedan dess har alla ändrat uppfattning.

Idag erkänns arbetare som arbetare oavsett om de har ett arbete att gå till ellerom de på grund av Alliansens politik(och konjunkturen) blivit arbetslösa. Det är kanske dax för en uppdatering smile.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 29-05-2010, 10:06
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 10:59) *
          Vad anser du om att mycket av det fackets medlemmar betalar in skickas vidare till ett av de politiska partierna?

Den vill jag svara på!!! jag tycker att det är bra med Politisk samverkan det gör oss starka och hjälper till att få fram våra intressen, man skall inte glömma bort att politisk samverkan är än större hos den andra sidan dvs företagen skjuter till mera pengar till dom borgliga än var facket gör till sossarna.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2010, 10:11
          Länk hit: #77

Moderator

CITAT (andersen @ 29-05-2010, 11:06) *
          Den vill jag svara på!!! jag tycker att det är bra med Politisk samverkan det gör oss starka och hjälper till att få fram våra intressen, man skall inte glömma bort att politisk samverkan är än större hos den andra sidan dvs företagen skjuter till mera pengar till dom borgliga än var facket gör till sossarna.

Tycker du att det är konstigt att folk som inte röstar på sossarna drar sig för att gå med i facket när de då blir tvungna att finansiera ett politiskt parti som dom anser motverka deras intressen?

CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 11:02) *
          Fram till början av 1900-talet tyckte man sådant som du skriver här. Sedan dess har alla ändrat uppfattning.

Idag erkänns arbetare som arbetare oavsett om de har ett arbete att gå till ellerom de på grund av Alliansens politik(och konjunkturen) blivit arbetslösa. Det är kanske dax för en uppdatering smile.gif

Har du funderat ut en definition av begreppet "arbetare" än? Vem är det egentligen som är dessa "arbetare"?

Citera
          andersen
          Inlägg 29-05-2010, 10:17
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 11:11) *
          Tycker du att det är konstigt att folk som inte röstar på sossarna drar sig för att gå med i facket när de då blir tvungna att finansiera ett politiskt parti som dom anser motverka deras intressen?

Inte alls 73 procent av LO-medlemmarna röstar på sossarna så det är ganska narturligt, sedan är det ju numera små pengar som går till partiet utan att ha någon siffra på hur mycket det är idag.

Nu har jag tagit reda på hur mycket det är 6kr per medlem och 6miljoner från LO sammanlagt 14miljoner.

Redigerat av andersen: 29-05-2010, 10:31

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2010, 10:30
          Länk hit: #79

Moderator

CITAT (andersen @ 29-05-2010, 11:17) *
          Inte alls 73 procent av LO-medlemmarna röstar på sossarna så det är ganska narturligt, sedan är det ju numera små pengar som går till partiet utan att ha någon siffra på hur mycket det är idag.

Förutom det vanliga inbetalningarna har dom satt av 24 miljoner av sina medlemmars pengar på valkampanjer för sossarna.

Citera
          andersen
          Inlägg 29-05-2010, 10:35
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 11:30) *
          Förutom det vanliga inbetalningarna har dom satt av 24 miljoner av sina medlemmars pengar på valkampanjer för sossarna.

Vilken källa har du? min källa säjer 14miljoner och är http://www.socialdemokraterna.se/Vart-part...mi-och-stadgar/

--------------------

Citera

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 10:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon