| |
|
  |
Dags att avskaffa 1 maj? |
|
|
|
|
29-05-2010, 11:04
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (andersen @ 29-05-2010, 10:48)  Några rader till ang A-kassan som den här regeringen har ändrat, varje A-kassa skall betala sina egna kostnader, det betyder att tex en byggnadsarbetare betalar ca 475kr i månaden för sin A-kassa medans en akademiker på samma arbetsplats betalar bara 100kr i månaden. Gäller det åxå hemförsäkringen? Nu talade jag om inkomsbortfallsförsäkringar, inte om sak- eller trafikförsäkringar, det är en viss skillnad. Gita CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 11:02)  Fram till början av 1900-talet tyckte man sådant som du skriver här. Sedan dess har alla ändrat uppfattning. Idag erkänns arbetare som arbetare oavsett om de har ett arbete att gå till ellerom de på grund av Alliansens politik(och konjunkturen) blivit arbetslösa. Det är kanske dax för en uppdatering  Fortfarande skulle jag vilja ha en definition på vad du menar med arbetare, eftersom det är ett ganska luddigt begrepp. I min värld är faktiskt alla som arbetar och försörjer sig själva arbetare även egenföretagare. Gita
|
|
|
|
|
|
|
Tottes matte
|
29-05-2010, 11:09
|
Gäster

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-05-2010, 17:49)  Efter en kort och intensiv Pingsthelg kan jag inte låta bli att minnas den saligen avsomnade Annandag Pingst.... Inte för att jag vet om vi behöver få just den tillbaka, men det fick mig att undra över varför 1 maj får vara kvar. Vem av er gick i årets demonstrationståg och vad demonstrerade du isåfall för?
Är det verkligen ok att hela landet "tar ledigt" en dag för att några stycken ska gå ut och demonstrera!? Ta kontakt med lokalpolitikerna istället, tycker jag. Det senare borde ge mer effekt än att gå ut och demonstrera.....
Jag tycker att 1 maj ska avskaffas! Och kanske ännu fler "dagar"? Vi kanske borde ha folkomröstning vilka kyrkliga & världsliga helgdagar vi vill ha och kanske få lämna förslag på andra dagar/firaranledningar! Christina i taxinge..... det börjar bli en förlegad sak för dagens samhälle. Enda behållningen är en extra fridag och göra vad man vill eller inget alls. Jag har aldrig deltagit i den och ser nu en mindre anledning för det hela. trots att jag är inte hemma alls i politiken, den eviga tjatet de håller före valen tröttar ut mig totalt. Det finns nuförtiden så många nya anledningar att göra nån dag till firodag på mer aktuell sak, det räcker bara ser sig omkring vad som händer och rikta åtminstone en helgdag att göra den till att försöka bättra världen. Tyvärr, har inga konkreta förslag, men flera ideer snurrar runt i sinnet... förslag??? fr. tottes matte
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gita @ 29-05-2010, 12:04)  Nu talade jag om inkomsbortfallsförsäkringar, inte om sak- eller trafikförsäkringar, det är en viss skillnad. Gita
Gita Förstår det men i många fack avgifter ingår så väl A-kassan och hemförsäkringen, därav min fråga till dej.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 12:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 10:59)  Jo, på grund av det som jag skrev i nästa inlägg. På grund av LAS har jag blivit tvungen att emigrera, och det är en stor förlust för Sverige. Vad anser du om att mycket av det fackets medlemmar betalar in skickas vidare till ett av de politiska partierna? helt ok för mig  CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 10:59)  Jo, på grund av det som jag skrev i nästa inlägg. På grund av LAS har jag blivit tvungen att emigrera, och det är en stor förlust för Sverige. äh så klart du hade fått jobb i Sverige om du verkligen ville. men jag förstår att du jobbar i Norge, bra mycket högre lön och bara 16 % skatt. men man kanske inte ska käfta så mkt om man inte gör rätt för sig här hemma?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Gita @ 29-05-2010, 12:04)  .... Fortfarande skulle jag vilja ha en definition på vad du menar med arbetare, eftersom det är ett ganska luddigt begrepp. I min värld är faktiskt alla som arbetar och försörjer sig själva arbetare även egenföretagare. Gita Alla som livnär sig genom att sälja sin arbetskraft kallas för arbetare.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 13:59
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 29-05-2010, 12:10)  Förstår det men i många fack avgifter ingår så väl A-kassan och hemförsäkringen, därav min fråga till dej. Visst, en del fack erbjuder t.ex hemförsäkringar m.m. och det är väl helt OK så länge jag inte är tvungen att välja fackets försäkring. När det gäller arbetslöshetsförsäkringen så finns det tyvärr inga alternativ och därför helt rimligt och mer effektivt att slä samman olika typer av inkomstbortfallsförsäkringar till en enda obligatorisk sådan som sedan hanteras av försäkringskassan. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 14:09
|

Medlem

|
De gångna veckorna hörde vi olika ministrar vill ha A-kassan i statens regi.
Varfrån kom ursprungligen idén med A-kassa? Vilka var det som grundade den första A-kassan i Sverige?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 14:09
|
Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 14:56)  Alla som livnär sig genom att sälja sin arbetskraft kallas för arbetare. Bra, då är vi överens om att i princip alla som arbetar kan kalla sig arbetare även de som säljer sin arbetskraft som högre chefer och tjänstemän.. I många av dina inlägg får man intrycket att du talar om en stackars svag, hjälplös och förtryckt grupp som inte klarar att ta hand om sig själva och som sugs ut av stora stygga "alliansen". Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 14:12
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 29-05-2010, 15:09)  Bra, då är vi överens om att i princip alla som arbetar kan kalla sig arbetare även de som säljer sin arbetskraft som högre chefer och tjänstemän.. .... Gita Nej, alla som arbetar är inte arbetare. De som säljer sin arbetskraft är arbetare, de är inga tjänstemän.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 14:21
|
Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 15:12)  Nej, alla som arbetar är inte arbetare. De som säljer sin arbetskraft är arbetare, de är inga tjänstemän. Hur menar du nu? Säljer inte tjänstemän sitt arbete, sin kunskap och sin tid? Vad gör dom annars, menar du? Gita CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 15:09)  De gångna veckorna hörde vi olika ministrar vill ha A-kassan i statens regi.
Varfrån kom ursprungligen idén med A-kassa? Vilka var det som grundade den första A-kassan i Sverige? Det är väl inte relevant idag vem som grundade a-kassan. I dagens samhälle är ändå en modern obligatorisk inkomstbortfallsförsäkring, utan fackens inblandning, att föredra. För att inte tala om vilka besparingar som kan göras på samordnad administration. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:19
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 29-05-2010, 15:21)  Hur menar du nu? Säljer inte tjänstemän sitt arbete, sin kunskap och sin tid? Vad gör dom annars, menar du? Gita Det är väl inte relevant idag vem som grundade a-kassan. I dagens samhälle är ändå en modern obligatorisk inkomstbortfallsförsäkring, utan fackens inblandning, att föredra. För att inte tala om vilka besparingar som kan göras på samordnad administration. Gita Ja det var väl så Reinfeldt och folkpartiet vill ha, dvs man höjde först a-kasseavgiften och tog bort avdraget för att folk skulle gå ur a-kassan, för att sedan tvingas in i en obligatorisk a-kassa för alla, undrar vad som blev av med det? nej det måste vara bättre med facklig A-kassa dom kan sina egna branscher och har möjlighet att påverka sina egna avtalsområden dvs i tider med hög arbetslöshet så kan branschavtalen bli annolunda och hänsyn tas tillhög arbetslöshet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:23
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 29-05-2010, 11:35)  Min källa är LO själv. Det du anger är vad som betalas ut varje år, medan de 24 miljoner som jag skrev om är en liten extra utbetalning så här i valtider. Pengar har fackföreningarna uppenbarligen ingen brist på. http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView...12576CD0030714D
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:29
|

Moderator

|
CITAT (herkules @ 29-05-2010, 13:22)  helt ok för mig  äh så klart du hade fått jobb i Sverige om du verkligen ville. men jag förstår att du jobbar i Norge, bra mycket högre lön och bara 16 % skatt. men man kanske inte ska käfta så mkt om man inte gör rätt för sig här hemma? Visst, jag kunde ha fått jobb i Sverige om jag flyttade till Göteborg. Här i min egen lilla by finns bara jobb på pappersbruket, och dom jobben går i stort sett i arv. Känner man inte tillräckligt många som jobbar där så kan man glömma att komma in, hur duktig man är har ingen betydelse. För övrigt så betalar jag betydligt mer än 16% skatt, och man tjänar inte längre så bra som man gjorde före krisen. Och jag betalar mer än jag kostar i Sverige, jag betalar fortfarande moms, fastighetsskatt, bensinskatt, alkoholskatt, fordonsskatt och skatt på ränta. Det är inte jag som valt att stå utanför den svenska arbetsmarknaden, det är den svenska arbetsmarknaden som inte vill ha mig. Jag hade klarat mig alldeles utmärkt på mindre än fackets minimilöner på 20 någonting tusen i månaden, men för facket är det viktigare att ett fåtal får ut mycket pengar än att många kan försörja sig. Det är som maffian, deras medlemmar skall ha allt, och de som står utanför får inget.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:30
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 29-05-2010, 15:21)  Hur menar du nu? Säljer inte tjänstemän sitt arbete, sin kunskap och sin tid? Vad gör dom annars, menar du? Gita Det är väl inte relevant idag vem som grundade a-kassan. I dagens samhälle är ändå en modern obligatorisk inkomstbortfallsförsäkring, utan fackens inblandning, att föredra. För att inte tala om vilka besparingar som kan göras på samordnad administration. Gita Du frågade efter en definition på ordet arbetare och det fick du. Vilka omfattas av definitionen kan inte tas upp i denna tråd, hur mycket än jag vill. Det är mycket relevant vilka grundade den första A-kasan i Sverige. Historien är sådan att A-kasan kom till i slutet av 1800-talet som en solidarisk kassa med de arbetare som slängdes ut ur produktionen utan några medel att leva på. Facket startade en kassa som betalade dessa arbetare. Dagens Moderata parti som är en fortsättning på de som ställde sig emot A-kassans tillkomst och existens, kräver idag att A-kassan ska ges till de så att de kan demontera den. Samtidigt som de själva äger/ägs av en förening ( Sällskapet Tornet) som är ytterst hemlig. Ingen vet vilka de är. Ingen vet hur mycket pengar de skjuter till de politiska rörelserna(via Moderaterna). Denna förening vill Moderaterna hemlighålla för de tillhör inte arbetarna. Moderaterna vill demontera A-kassan(på samma sätt som de gjort sedan 2006) därav deras kravet på att den läggs i Statens regi(för var fjärde år får de chansen att demontera en bit av den, tycker de).
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:33
|

Moderator

|
CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 14:56)  Alla som livnär sig genom att sälja sin arbetskraft kallas för arbetare. CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 15:12)  Nej, alla som arbetar är inte arbetare. De som säljer sin arbetskraft är arbetare, de är inga tjänstemän. Hur skall du ha det egentligen? Är det bara folk som har kroppsarbete som räknas, eller hur menar du?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:35
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 16:23)  Min källa är LO själv. Det du anger är vad som betalas ut varje år, medan de 24 miljoner som jag skrev om är en liten extra utbetalning så här i valtider. Pengar har fackföreningarna uppenbarligen ingen brist på. http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView...12576CD0030714DOk vi pratar inte om samma saker längre, först så pratade vi om fackets bidrag till sossarna, nu pratar du om fackets kampanj för att få en ny regering, dom 24miljonerna som du nämner i din länk går inte till sossarna utan är pengar som facket driver en egen kampanj för.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:39
|

Moderator

|
CITAT (andersen @ 29-05-2010, 16:35)  Ok vi pratar inte om samma saker längre, först så pratade vi om fackets bidrag till sossarna, nu pratar du om fackets kampanj för att få en ny regering, dom 24miljonerna som du nämner i din länk går inte till sossarna utan är pengar som facket driver en egen kampanj för. Skrev jag inte det i inlägget du citerade då? Du får läsa lite noggrannare. För övrigt blir det ju samma sak oavsett vem som driver kampanjen, eftersom partiet den gör reklam för är det samma
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:45
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 16:39)  Skrev jag inte det i inlägget du citerade då? Du får läsa lite noggrannare. För övrigt blir det ju samma sak oavsett vem som driver kampanjen, eftersom partiet den gör reklam för är det samma OK låt oss inte käbla om det, jag tycker det är bra, och att det inte gör något varifrån pengarna kommer facket och sossarna hör ihop, lika väl som kapitalet, företag ,och borgarna hör ihop.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:46
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
det var länge någon sa något om 1 maj som helgdag..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2010, 15:46
|

Moderator

|
CITAT (andersen @ 29-05-2010, 16:45)  OK låt oss inte käbla om det, jag tycker det är bra, och att det inte gör något varifrån pengarna kommer facket och sossarna hör ihop, lika väl som kapitalet, företag ,och borgarna hör ihop. Och på samma sak som att dina åsikter och nittonhundratalet hör ihop. Idag är inte sossarna det bästa partiet för den som vill försörja sig på eget arbete.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|