| |
|
  |
Vilken växt vill du varna för? |
|
|
|
|
05-06-2010, 01:24
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Ni är egentligen lyckostar! Jag--som vill--att här ska spridas växter får inte nå´t som gör det! Lerjord.men nå´t mer än prästkragar borde väl trivas?
|
|
|
|
|
|
|
|
05-06-2010, 07:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 461
Medlem nr: 26 801

|
Var försiktig med Myskmadra om du inte vill att den sprider sig mycket. Den får täta sega rötter som nästlar sig in i annat i rabatten.. Den är dock mycket bra marktäckare där man vill att den ska vara. Gärna under rododendron..
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
|
|
|
|
|
|
|
|
05-06-2010, 18:43
|
Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 26 295

|
CITAT (smuleborg @ 30-05-2010, 20:27)  Av egen erfarenhet: Såpnejlika och toppklocka (vi fick dem på köpet när vi köpte torpet). Båda är extremt aggressiva, kväver det mesta i sin närhet och när du vänder ryggen till tar de över stora markandelar. De är jättesvåra att utrota. De borde inte säljas av seriösa handlare utan varningstriangel. Jag gillar min toppklocka, trots att den tagit över en stor del av gräsmattan. Det blir ju mindre gräs att slå på så vis. Den är väldigt fin att använda i buketter, dessutom. Jag har rensat bort den från rabatten, inte för att ställer till med problem, men den finns ju överallt ändå. Dessutom vårdar jag ömt mitt enda såpnejlikeexemplar och gör mitt bästa för att föröka det. Men jag kommer alltid att hålla såpnejlikan nergrävd i krukor i en egen rabatt. Toppklockan skadar inte mina andra växter, men det kan nog såpnejlikan göra.
--------------------
Zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Hm jag sitter här och instämmer med ett leende,jag har en del av de växter ni räknar upp här.Toppklocka får vara i vilda delen av trädgården,inte i rabatten.Så gör jag med alla invasiva växter,på kommunens sida får de vara.Elfenbensklocka har jag i en rabatt,grävde upp det mesta av den förra hösten i höst åker resten ut,efter blomningen.Jag hade rödbladig lysing som jag grävde upp och har i krukor nu.Jag hittade ett antal småplantor i rabatten,de ska bort.Bergklint är ett ogräs som jag nästan blivit av med utom bland vresrosorna,men där får de vara.Jag gräver upp de efter blomningen och håller de någorlunda i skack. Brunnäva är också en växt som sprider sig vådsamt,den har jag på "kommunens".Flocknäva får konkurerar med kirskål på "kommunens"min sk vildträdgård.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Tycker det här är en väldigt bra tråd och bra att ämnet har tagits upp. Runt om i världen plågas man av introducerade växtslag som nu betraktas som ogräs och som på vissa håll kostar mångmiljoner att underhålla och göra sig av med. Dessa började först som trädgårdsväxter-
Jättebalsamin är en jag skulle vilja varna för. Hur mycket ska det krävas för att trädgårdsväxter ska rymma och bli förvildade?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 31 532

|
Kul tråd! Min varning är vårtöreln. Måste sprida sig både med rötter och frön.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
02-07-2010, 22:28
|
Gäster

|
CITAT (Piprankan @ 02-07-2010, 23:22)  Kul tråd! Min varning är vårtöreln. Måste sprida sig både med rötter och frön. ja det håller jag med om, den är ett riktigt hemsk ogräs. hos mig är den värre än kirskål. jag har en rugge i kruka som trivs och som övervintrar där utan problem. men tyvärr har jag mängder i en del av trädgården, och jag kan rensa veck varenda bit jag ser men ändå på mindre än en vecka är det fullt igen. vacker växt men ha den i kruka eller sätt en rotspärr.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2010, 13:18
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 12 104

|
CITAT (Malin_MeL @ 29-05-2010, 19:29)  <snip> smultron, ja de sprider sig och blir stora, men ändå, de är ju så fina och goda. jag har faktiskt hört att smultron kan konkurrera ut kirskål.... Bra då ska jag plantera smultron mitt i kirskålsinvasionen. Sonen älskar smultron. Jag vill höja en varningens finger för MYNTA. (Har sett tidigare varningar för Oregano och de är ju släkt). Jag har en tuva mynta i rabatten och den bjuder in sig överallt minsann, värsta invasionspatrullen. Jag skulle vilja stampa ihjäl den men är rädd att grannarna skulle reagera negativt på sådant okontrollerat beteende. /S
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2010, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Orkidétjuven @ 07-06-2010, 14:57)  Tycker det här är en väldigt bra tråd och bra att ämnet har tagits upp. Runt om i världen plågas man av introducerade växtslag som nu betraktas som ogräs och som på vissa håll kostar mångmiljoner att underhålla och göra sig av med. Dessa började först som trädgårdsväxter-
Jättebalsamin är en jag skulle vilja varna för. Hur mycket ska det krävas för att trädgårdsväxter ska rymma och bli förvildade? Vad trevligt att ni tycker om ämnet i tråden. Eller ja, vi är ju inte så roade av orsaken, egentligen...  Orkidétjuven, du skriver jättebalsamin. Är det i dina tropiska trakter då eller här hemma? För balsaminen är väl ingen växt som överlever i Sverige utan hjälp?
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2010, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 165
Medlem nr: 3 359

|
CITAT (Monarda @ 02-06-2010, 07:49)  Två av mina värstingar som jag inte tror någon annan nämnt är: Knölklocka och Parksallat. Dessa två för jag ett ständigt krig mot och är nog praktiskt taget omöjliga att utrota. Håller med om att knölklockan är ett fruktansvärt otyg, men så är den också en Campanula. Åkervinda är en söt blomma som man kanske kan få för sig att plantera in i sin rabatt. VARNING gör det inte. Den förökar sig enormt och får meterdjupa rötter som är helt omöjliga att bli av med. Såg den en gång i trädgårdsbutiken som ampelväxt men avstod tack och lov från att köpa den.
--------------------
AgroSiv zon 1
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-07-2010, 22:44
|
Gäster

|
CITAT (Peztis @ 03-07-2010, 17:00)  Orkidétjuven, du skriver jättebalsamin. Är det i dina tropiska trakter då eller här hemma? För balsaminen är väl ingen växt som överlever i Sverige utan hjälp? den är ettårig även i det vilda, det är fröna som överlever vintern. och det gör dom i sverige upp till mellan sverige skulle jag tro. sedan gror dom till våren växer jättesnabbt och blommar i kopiösa mängder sedan kommer det 5miljoner frön som skjuts ut åt alla håll och kanter. det ända som behövs är att en planterar den sedan tar den sig fram av egen hjälp. dom blir ganska höga. här är bild på de som jag har här (här finns dom i mängder i fuktiga områden).
DSC_1791nyny.jpg ( 294.69k )
Antal nedladdningar: 30http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impagla.htmloch sedan finns det fler http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impanol.htmlhttp://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impapar.htmldessa tycker jag sprider sig värre än jättebalsamin, hos mormor bakom huset i skogen finns det stora bestånd av bägge arterna.
Redigerat av flaxss: 03-07-2010, 22:49
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 08:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Nävor varnar jag för
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 08:54
|
Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 7 656

|
Pepparrot! Innan jag visste det planterade jag jordgubbar på ett ställe där det varit pepparrot vilken jag grundligt (trodde jag) hade grävt upp. Nu kommer den upp flera gånger per säsong mitt i jordgubbslandet. Dessutom sparade jag en liten rot och satte på ett annat ställe när jag trodde jag hade dödat "moderplantan" och tyckte det kunde vara trevligt att ha lite pepparrot kvar... så nu har jag den på två olika ställen..
Redigerat av Kamomill: 05-07-2010, 08:55
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 09:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (Bee @ 29-05-2010, 23:33)  Jag vill varna för praktlysing. .  den har snart tagit över hela rabatten och jag blir inte av med den  den är jättefin om man kan ha den på ett begränsat utrymme eller med en spann runt rötterna (vilket jag glömde) men annars tar den över allt...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Det verkar som om ingen varnat för trädgårdsnattviol, Hesperis matronalis? På vår tomt hade den erövrat ett stort trädgårdsland med omgivning. Den doftar härligt och blommorna är vackra, men den sår sig våldsamt, så fröplantorna dyker upp överallt. Lätta att dra upp visserligen, men småplantorna är ganska oansenliga och man missar dem lätt det första året. Plötsligt står de och blommar högt över hallonland, stenparti, rhododendron och mera försynta perenner. När de blommat över ser de mycket skräpiga ut.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 09:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Alla kryddväxter är utmärkta fjärilsväxter - så vill man ha en fjärilsträdgård så ska man låta oregano, mynta, salvia m fl sprida sig och blomma - de är mycket vackra tycker jag och mycket nyttiga att äta.
Praktlysing har jag - gillar inte den - får dra upp plantor här och var. Någon som vet om fjärilarna gillar praktlysing?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 113
Medlem nr: 26 154

|
Jag vill även höja en varning för mina älskade liljekonvaljer!
Fantastisk fina i den rabatt där de ska vara, men kommer upp till och med mellan plattorna i gången (dåligt grundarbete från tidigare ägare som lagt gången kanske...)
Tog till mig om smultronen, jag har det som typ marktäck i en rabattdel. Men övriga lökväxter där verkar ha problem att hävda sig, kanske fick sin förklaring om smultronen till och med besegrar kirskålen....
Monica zon 1
--------------------
Monica zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 19:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Monica zon 1 @ 05-07-2010, 20:12)  Tog till mig om smultronen, jag har det som typ marktäck i en rabattdel. Men övriga lökväxter där verkar ha problem att hävda sig, kanske fick sin förklaring om smultronen till och med besegrar kirskålen....
Monica zon 1 Fast mycket hellre smultron än kirskål...
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 299
Medlem nr: 14 665

|
Daggkåpa, lammöron och indisk femfingerört gör allt de kan för att invadera hela rabatterna. Som tur är odlar jag på hyffsat liten yta så det går att hålla dem i schack genom att plocka deras små fröplantor och kapa deras utlöpare.
Detsamma gäller oreganon, den är överallt. Den är begränsad från rotspridning eftersom den står i pallkrage (som den fyllt till bredden) men den kan ju fröa också.
Grannen har även praktlysing alldeles intill staketet och jag rycker upp dem såfort jag ser dem på min sida.
--------------------
Mimmi
Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4
|
|
|
|
|
|
|
|
05-07-2010, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
lammöra -varning gäller inte lerjord i norr-de flyttar till grusgången o dör i rabatterna
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|