Kirskål, kvickrot osv i all ära - alla vet vi som drabbats vilket helvete man har med dessa oönskade "gäster" i rabatten.
Men sedan finns det ju de som man trodde skulle bli sååååååå fint i rabatten men att denna växt tog över och spred sig totalt var det ingen som sa något om! Eller betedde sig på något annat sätt som gjorde den hopplös...
Så, vad varnar du oss andra för att plantera in? Varför ska folk undvika just denna växt?
Ibland är det säkert bra också att berätta vilken zon man bor i för det kan nog bete sig lite olika i vårt land.
Är det dock någon som upplever de växter som jag hoppas att folk nämner här i tråden som helt ok, berätta gärna varför, vad du har gjort för att begränsa framfarten eller om det är så att hos dig är det ingen speciell framfart.
Och varför köpte du och planterade du in denna i första taget? Eller om den redan fanns när du flyttade in, finns det NÅGOT positivt med växten?
Min första varning är denna:
Prickklocka Campanula punctata Zon: 3 (tror jag, mitt emellan Uppsala och Stockholm) Orsak: den sprider sig hejdlöst och kväver allt. Jag rensade rabatten "ren" för några år sedan men nu är där igenväxt igen! Positivt: klockorna är väl ändå rätt fina och söta - men det uppväger tyvärr inte för de blir så skräpiga efter blomning
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|