Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Paprikor, Kan man odla röda?
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-01-2004, 14:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag är ju inte heller för dom där starka chiliesar, därför tycker jag om den Albanska chilies jag har. Den använder vi mycket, färskt - torkat - och inlagd.
          Men skall i år testa 2 nya, Sweet pickles och en rikbärande (flera frukter på en stängel) från en trädgårdsutställning i Tyskland.

Elisabeth

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-01-2004, 15:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Aha - > den har jag fått av Mats å nu när jag ser å bilden ser den ut som Jamaican Bell som Örtagården säljer men Örtagårdens är ju en Capsicum baccatum, om denna är mild så torde det vara den som är adten Capsicum annuum?
          Jag ahr shoppat på mig lite kyrkklockschilisar här å var ifrån å skall se hur det blir. Måtte det bli en bra chilisommar i år bara!

Albansk är favvo här med OCKSÅ!

Hälsar Ingrid

Citera
          habanero
          Inlägg 15-01-2004, 20:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem nr: 400

Hej Sanna!

Några andra med uthärdlig hetta och trevlig smak är peru yellow. Pimenta cambuci är en annan favorit. Du har olika sorters cherry pepper också, som jag tycker är jättefin.

Vill du testa stora frukter (och milda), så är chilaca, poblano och new mexican härliga också.

Hälsningar
          Mats

Citera
          habanero
          Inlägg 15-01-2004, 21:04
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem nr: 400

Hej Ingrid!

Det finns många namn för mer eller mindre samma sort - Jamaican Bell / Bishop's crown / Pimenta cambuci är ungefär alla likadana. Och de är Capsicum baccatum allihop.

Hade jag skrivit att den var en annuum?

Sanna, fler tips :-) Det finns också en del smarriga milda Capsicum chinense också. Samma art som habanero, och med den tropiska smaken, men utan den enorma hettan. (som du faktiskt vänjer dig med snabbare än du tror)

Hälsningar
          Mats

Citera
          sanna
          Inlägg 15-01-2004, 22:43
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Oooooooohhhhh!!!! rolleyes.gif smile.gif wub.gif tongue.gif

Jag är överväldigad över responsen!!!
          Oj, oj,oj. Nu fick jag så många förslag och erbjudanden så att jag inte vet vart jag ska börja eller vilken jag ska välja. Tack ska ni ha alla, ingen nämnd ingen glömd! wub.gif

Okey, okey...vilka fröfirmor saluför nu detta? Runåbergs? Habaneromats? smile.gif Tar en liten surf till din hemsida.

Susanne --> Vad jätterart av dig!!! Fundera inte på grobarhet och kvalitet. Jag kan ju inte heller garantera något vad gäller mina frön. Så är det ju när man byter, blir det så blir det...(Oftast blir det, vill jag dock tillägga...)

Ok. Då dyker jag ned i chiligrytan då. Det ska bli spännande!

Sanna smile.gif

--------------------
          Sanna!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-01-2004, 07:34
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (habanero @ 15-01-2004, 21:04)
          Hej Ingrid!

Det finns många namn för mer eller mindre samma sort - Jamaican Bell / Bishop's crown / Pimenta cambuci är ungefär alla likadana. Och de är Capsicum baccatum allihop.

Hade jag skrivit att den var en annuum?

Hallon Mats,

Nej det har Du itne :-D det är jag som har suttit å kliat mig i skallen över alla namn på 'samma' sak medans jag sedan upptäcker att en del är listade som en annuum och en del är listade som en baccatum!
          Tror t o m Dave skriver något om det i hmmm är det Pepper Garden? Har läst att det finns liknande pod-utseende men annen art då.

Oavsett vilket det är en god och odlingsvärd chilipeppar även om jag tycker hettan kan variera en dle på den emellanåt. Inget man blir fördärvad av i alle fall ;-)

Tips förresten i sista AoT nu som kommer finns det en del om chili via Philippe Plönninge ( som också ondgör sig ltie över allt med namn och vaffö Habanero används så indiskriminerande på mycket som itne borde kallas Hab)
          Läsvärt!

Åsså slår de ett slag för en chili som heter Bolivian med.

Hälsar Ingrid

PS Starfish, Chapeau de Frade etc etc till namnhögen

Citera
          evarina
          Inlägg 02-02-2004, 12:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Jag testade buskpaprika förra året. De blev röda. (För att återgå till ursprungsfrågan).

Men jag tyckte inte att de smakade så mycket, kanske för att jag testade dem för tidigt eller för att det var så varmt och torrt att de torkade?

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-02-2004, 13:18
          Länk hit: #28

Medlem

Smaka gott elelr itne beror på många saker bl a hur mkt konstgödsel man använder, vilken sort man odlar hur man odlar etc. Sol är en förutsättning för goooda frukter i alal fall.

Hälsar ingrid

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 03-02-2004, 18:25
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-02-2004, 13:18)
          Smaka gott elelr itne beror på många saker bl a hur mkt konstgödsel man använder, vilken sort man odlar hur man odlar etc. Sol är en förutsättning för goooda frukter i alal fall.

Hälsar ingrid

Hur skall man tolka det där då, betyder det att man skall eller inte skall använda konstgödsel och i så fall lite eller mycket??
          huh.gif tongue.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 03-02-2004, 20:20
          Länk hit: #30

Medlem

För mkt konstgödsel ger vattnig smak.

Hälsar ingrid

Citera
          Genfors
          Inlägg 12-02-2004, 20:18
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 1 408

Hej,

Ni verkar kunna en hel del om paprikor. Jag har försökt att driva upp paprikor ett par gånger men det har gått åt skogen, vet inte om jag började för sent.

Problemet jag har är att plantan blir typ 10 cm hög sen vägrar den att
          bli större, jag testade att plantera ut dom små liven i Juni men dom stendog.

Har ni några tips när det gäller förkultivering, jag har ett litet terrarium med lysrör som man kanske kan använda.

Alla tips är välkomna!

Mvh,

Mats

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-02-2004, 09:19
          Länk hit: #32

Medlem

Hur har Du det med gödning då?

Och rotutrymme?

Och värme?

Och de gilalr ständigt att få vatten å näring med i starten - får ej torka ut = chock.

Hälsar Ingrid

Citera
          Genfors
          Inlägg 14-02-2004, 00:11
          Länk hit: #33

Medlem

Det är kanske näringen som saknas, vad bör jag köra för jord och näring under själva förkultiveringen?

Jag tror dom har ok med rotutrymme. Efter att jag gång på gång misslyckats köpte jag färdiga plantor och planterade i mina djupa blomlådor och de stormtrivdes.

Under förkultivering har jag kört dom i ett terrarium som värme borde inte vara ett problem då.

Mvh,

Mats

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 14-02-2004, 21:58
          Länk hit: #34

Medlem

Todeloo,

Vilken jrod spelar inte så stor roll - bara den itne är kompakt utan lite upplättad med leca och grus (typ) Näring bör vara lite med 'N' i starten för att bygga 'kropp' åsså senare är tomatgödsel bra - den delen bruakr jag hoppa över då de växer bra ändå.

Stora krukor har bitit mig i baken en gång, för stora och de liksom fylelr aldrig krukan utan stannar i växten.

Förkultivering i terrarium - glöm inte att vänja dem vid deras nya iljö, N-gödningen skal vara ett par gånger, för mkt ger stora och ömtåliga plantor.

Hälsar ingrid

Citera
          Fredi
          Inlägg 15-02-2004, 13:59
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

Apropå paprika så hade jag tre plantor på min balkong för något år sedan (paprikaplantor är för övrigt mycket vackra). De angreps dock av löss och jag hade mycket svårt för att få bort dem. Är det någon här som kan rekommendera bra sätt att få bort löss och spinnkvalster? Jag testade några dyra specialmedel, men det gav väldigt lite effekt. Man skall visst kunna använda vanlig såpa, men hur mycket vatten resp såpa skall man ta i så fall?

Citera
          Fredi
          Inlägg 15-02-2004, 14:10
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

Hrm... mitt inlägg hamnade ju egentligen i fel tråd och avdelning...

Fast i alla fall... Om det är något man bör tänka på när det gäller löss / spinn och just paprika?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-02-2004, 15:43
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Spinn trivs när det är varmt och torrt så regelbundna duschningar med vatten kan få dem att minska i antal.

Mot löss på ätliga växteranvänder jag tummen och pekfingret och mosar lössen(vill helst inte spruta div. medel på sådant jag ska äta) , har man inga större mängder växter och gör så ett par gånger i veckan brukar man hålla lössen under kontroll. (Även en lite hårdare stråle kallvatten brukar få bort en hel del löss).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Genfors
          Inlägg 22-02-2004, 15:06
          Länk hit: #38

Medlem

Ingrid,

Tack för alla råd. De första liven har börjat gro nu. När du säger N gödning så antar jag att det är gödning som inehåller kväve. Är det någon speciell typ jag ska använda, hittade bara en flytande typ som bla. innehåller (N).

Hur ofta skall jag tillsätta det? Varje vecka eller?

Intressant det där med stora krukor, jag hade nämligen relativt stora krukor, kanske var det som ställde till det.

Mvh,

Mats

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 23-02-2004, 08:11
          Länk hit: #39

Medlem

Det finns många olika näringr å köpa men hittar Du bara en så starta med den :-)

Nån gång då och då i starten kör jag :-) det är itne varje vecka om Du inte vill ha rysligt stora plantor och sen fruktsättning.

Första året jag odlade chilisar fick jag knappt nånting -> boven - skolade upp i alltför stora krukor. Nu kör jag mkt mindre än rekommenderat men passar med vattning - hujamig vad bra det går då :-)

Hälsar ingrid

Citera
          Genfors
          Inlägg 12-03-2004, 10:46
          Länk hit: #40

Medlem

Jag har lite mer frågor till experten på paprikor (Ingrid). Jag körde en liten test med olika krukor.

Jag började med att driva upp små plantor i plastkrukor som var ca 7x7x7 cm. Efter några dagar sådde jag även samma typ i ett minidrivhus som hade krukor som var ca 4x4x4 cm.

Trots att fröna i de största krukorna kom upp först så har de i dom mindre växt ikapp och förbi, de fick samma jord och näring och ljus. Är det bara en slump tro?

Jag undrar också när det är läge att plantera om de små liven till större krukor från de allra minsta 4cm krukorna och hur stora krukorna då bör vara?

Plantorna är ca 5-6cm höga.

Mvh,

Mats

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 05:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon