|
|
  |
Gazakonvojen, 10 aktivister dödade |
|
|
|
03-06-2010, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
ja, Hamas har säkert råd att avstå förnödenheter, men har gazaborna det? Terrorrörelsen Hamas visar sitt rätta ansikte, och det är lika grymt som motståndarens. Fast det är ju mot sin egen befolkning Hamas vänder sin terror. Eftersom gaza är helt beroende av Israel borde Israel se till att dom får drägliga levnadsvillkor. Lätta något på blockaden och förse Gaza med vad befolkningen behöver. På köpet kanske hamasdiktaturen krackelerar och dess strypgrepp på gazaborna minskar. Sen måste ju palestinierna enas kring en regering, och inte som nu vara på gränsen till inbördeskrig. Och Israel måste sluta med dessa f-rbannade bosättningar.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 15:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 14:02)  Det är ju precis det du gör. Du försöker försvarar israels olagliga handlande, du försvarar deras ockupation och du vill till varje pris undvika att människor ska bojkotta israel. Hur du än vänder och vrider dig så kommer ingen att ta dig för opartisk ändå. Du är helt ute och cyklar och vet ingenting om vad jag gör. Jag försvarar inte Israels handlande på något sätt vilket jag skrivit otaliga gånger nu men uppenbarligen så har vissa svårt att ta till sig informationen eller vägrar ta den till sig så den här är till dig...JAG FÖRSVARAR INTE ISRAELS AGERANDE OCH JAG FÖRSVARAR INTE OCKUPATIONEN AV PALESTINSKT OMRÅDE; LÄR DIG LÄSA IGENOM OCH FÖRSTÅ MINA TIDIGARE INLÄGG INNAN DU KOMMER MED DINA PÅHOPP!!!! Jag vet att det är ofint att skrika på nätet men nu blev jag tvungen! Om vi skulle agera utan någon som helst utredning av det som hänt är vi inte ett dugg bättre än Israel själva. Viljan att agera med en gång när någonting sådant här händer är naturlig men om man ser vad sådana beslut har lett till genom åren så är det sällan en bra idé. Nu vill jag se en utredning gjord av en neutral part men uppenbarligen var det samma som att stödja Israel av någon anledning varför förstår jag inte. Sedan la jag fram ett bra argument varför en total bojkott/blockad av Israel inte vore en bra idé men då var jag återigen Pro-Israelisk när man av kunskap vet att blockader/bojkotter i regel är kontraproduktiva(det är därför man tex vill ha en dialog med Iran ang atomprogrammet). Jag är opartisk till skillnad från dig som vill döma på förhand men ibland är det lättare att sjunka till nivån att idiotförklara de som inte samtycker vilket är upp till var och en men inte direkt moget.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (gnon49 @ 03-06-2010, 16:23)  ja, Hamas har säkert råd att avstå förnödenheter, men har gazaborna det? Terrorrörelsen Hamas visar sitt rätta ansikte, och det är lika grymt som motståndarens. Fast det är ju mot sin egen befolkning Hamas vänder sin terror. Eftersom gaza är helt beroende av Israel borde Israel se till att dom får drägliga levnadsvillkor. Lätta något på blockaden och förse Gaza med vad befolkningen behöver. På köpet kanske hamasdiktaturen krackelerar och dess strypgrepp på gazaborna minskar. Sen måste ju palestinierna enas kring en regering, och inte som nu vara på gränsen till inbördeskrig. Och Israel måste sluta med dessa f-rbannade bosättningar. På vilket sätt är gasa helt beroenda av Israel? det naturliga är väll att dom är beroende av Egypten eller? Palestinerna har tyvärr enas om en regering, det är väll ingen som ifrågar sätter valets utgång? Sedan att Hamas är en gäng terorister har väl inte med saken att göra, dom vann valet. I många länder så är det tillåtet med konstiga partier åxå så i Sverige. CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 16:58)  Du är helt ute och cyklar och vet ingenting om vad jag gör. Jag försvarar inte Israels handlande på något sätt vilket jag skrivit otaliga gånger nu men uppenbarligen så har vissa svårt att ta till sig informationen eller vägrar ta den till sig så den här är till dig...JAG FÖRSVARAR INTE ISRAELS AGERANDE OCH JAG FÖRSVARAR INTE OCKUPATIONEN AV PALESTINSKT OMRÅDE; LÄR DIG LÄSA IGENOM OCH FÖRSTÅ MINA TIDIGARE INLÄGG INNAN DU KOMMER MED DINA PÅHOPP!!!!
Jag vet att det är ofint att skrika på nätet men nu blev jag tvungen! Om vi skulle agera utan någon som helst utredning av det som hänt är vi inte ett dugg bättre än Israel själva. Viljan att agera med en gång när någonting sådant här händer är naturlig men om man ser vad sådana beslut har lett till genom åren så är det sällan en bra idé. Nu vill jag se en utredning gjord av en neutral part men uppenbarligen var det samma som att stödja Israel av någon anledning varför förstår jag inte. Sedan la jag fram ett bra argument varför en total bojkott/blockad av Israel inte vore en bra idé men då var jag återigen Pro-Israelisk när man av kunskap vet att blockader/bojkotter i regel är kontraproduktiva(det är därför man tex vill ha en dialog med Iran ang atomprogrammet). Jag är opartisk till skillnad från dig som vill döma på förhand men ibland är det lättare att sjunka till nivån att idiotförklara de som inte samtycker vilket är upp till var och en men inte direkt moget. Bojkott är i det allra flesta fall inte kontraprduktiv, tänker då på vinbojkotten mot Frankrike och bojkotten mot Sydafrika, den ända bojkotten som inte fungerar är vad jag vet USAs bojkott mot Kuba.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:12
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 03-06-2010, 17:02)  På vilket sätt är gasa helt beroenda av Israel? det naturliga är väll att dom är beroende av Egypten eller?
Palestinerna har tyvärr enas om en regering, det är väll ingen som ifrågar sätter valets utgång? Sedan att Hamas är en gäng terorister har väl inte med saken att göra, dom vann valet.
I många länder så är det tillåtet med konstiga partier åxå så i Sverige. Stödet för Hamas är förmodligen inte 100% i Gaza längre då väldigt många som kommit därifrån vittnat om rena skräckväldet där oliktänkande förföljts och torterats, där civila med mening används som sköldar osv. Sedan vet jag inte hur fair play det valet var förvisso. I dagsläget så är de beroende av både Egypten och Israel då Egypten inte vill ha en öppen gräns mot Gaza då de själva inte är så förtjusta i muslimska extremister plus att de vill gärna slippa en flyktingvåg som de hade fått stå för. Däremot instämmer jag i föregående skribent att börjar man lätta på trycket oavsett om Hamas skickar iväg en raket eller två så att folket kan komma ifrån Hamas järngrepp lite så kan faktiskt Hamas börja krackelera. Hamas precis som Hizbollah och Al Aqaida är beroende av folk som blivit utsatta för övergrepp eller som känner sig helt maktlösa och uppgivna, kan folk få en lite mer dräglig tillvaro minskar också intresset att hämnas.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Idag fick jag höra att MUF har redan i måndags sagt att det var terrorister som hade konvojen till Gaza.
Israel har inte kunnat komma med ett sådant påstående, för det bosättartankesystemet ger inte mycket självförtroende så att de kan säga som MUF säger.
Moderaternas försvar av Israel är knuten i Moderaternas försvar av Apatheidregimen i Sydafrika. Den resismen är djupt rotade i partiet. Hoppas att de som inte är det hoppar av väldigt snart.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:23
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 17:12)  Stödet för Hamas är förmodligen inte 100% i Gaza längre då väldigt många som kommit därifrån vittnat om rena skräckväldet där oliktänkande förföljts och torterats, där civila med mening används som sköldar osv. Sedan vet jag inte hur fair play det valet var förvisso. I dagsläget så är de beroende av både Egypten och Israel då Egypten inte vill ha en öppen gräns mot Gaza då de själva inte är så förtjusta i muslimska extremister plus att de vill gärna slippa en flyktingvåg som de hade fått stå för. Däremot instämmer jag i föregående skribent att börjar man lätta på trycket oavsett om Hamas skickar iväg en raket eller två så att folket kan komma ifrån Hamas järngrepp lite så kan faktiskt Hamas börja krackelera. Hamas precis som Hizbollah och Al Aqaida är beroende av folk som blivit utsatta för övergrepp eller som känner sig helt maktlösa och uppgivna, kan folk få en lite mer dräglig tillvaro minskar också intresset att hämnas. Nu var det ju inte helt öppna gränser mot Egypten jag tänkte på utan det band som finns med Egypten redan i dag, dom flesta varorna som kommer in i Gasa kommer in via tundlar från Egypten så dom Ekonomiska banden finns redan nu där.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:30
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 03-06-2010, 17:19)  Idag fick jag höra att MUF har redan i måndags sagt att det var terrorister som hade konvojen till Gaza.
Israel har inte kunnat komma med ett sådant påstående, för det bosättartankesystemet ger inte mycket självförtroende så att de kan säga som MUF säger.
Moderaternas försvar av Israel är knuten till Moderaternas försvar av Apatheidregimen i Sydafrika. Den resismen är djupt rotade i partiet. Hoppas att de som inte är det hoppar av väldigt snart. Edit: ändrat "i" till "till" och det blev ett nytt inlägg
Redigerat av vitavargen: 03-06-2010, 16:32
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:32
|

Medlem

|
Vitavargen siterar du dej själv?
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 16:58)  Du är helt ute och cyklar och vet ingenting om vad jag gör. Jag försvarar inte Israels handlande på något sätt vilket jag skrivit otaliga gånger nu men uppenbarligen så har vissa svårt att ta till sig informationen eller vägrar ta den till sig så den här är till dig...JAG FÖRSVARAR INTE ISRAELS AGERANDE OCH JAG FÖRSVARAR INTE OCKUPATIONEN AV PALESTINSKT OMRÅDE; LÄR DIG LÄSA IGENOM OCH FÖRSTÅ MINA TIDIGARE INLÄGG INNAN DU KOMMER MED DINA PÅHOPP!!!!
Jag vet att det är ofint att skrika på nätet men nu blev jag tvungen! Om vi skulle agera utan någon som helst utredning av det som hänt är vi inte ett dugg bättre än Israel själva. Viljan att agera med en gång när någonting sådant här händer är naturlig men om man ser vad sådana beslut har lett till genom åren så är det sällan en bra idé. Nu vill jag se en utredning gjord av en neutral part men uppenbarligen var det samma som att stödja Israel av någon anledning varför förstår jag inte. Sedan la jag fram ett bra argument varför en total bojkott/blockad av Israel inte vore en bra idé men då var jag återigen Pro-Israelisk när man av kunskap vet att blockader/bojkotter i regel är kontraproduktiva(det är därför man tex vill ha en dialog med Iran ang atomprogrammet). Jag är opartisk till skillnad från dig som vill döma på förhand men ibland är det lättare att sjunka till nivån att idiotförklara de som inte samtycker vilket är upp till var och en men inte direkt moget. Men du som är mogen får sjunka till nivån att skrika åt och idiotförklara andra som inte samtycker med dig.  Vilken jäkla besserwissermentalitet
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:39
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 03-06-2010, 17:32)  Vitavargen siterar du dej själv? Läs Edit under #147.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 16:45
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 17:12)  Stödet för Hamas är förmodligen inte 100% i Gaza längre då väldigt många som kommit därifrån vittnat om rena skräckväldet där oliktänkande förföljts och torterats, där civila med mening används som sköldar osv. Sedan vet jag inte hur fair play det valet var förvisso. I dagsläget så är de beroende av både Egypten och Israel då Egypten inte vill ha en öppen gräns mot Gaza då de själva inte är så förtjusta i muslimska extremister plus att de vill gärna slippa en flyktingvåg som de hade fått stå för. Däremot instämmer jag i föregående skribent att börjar man lätta på trycket oavsett om Hamas skickar iväg en raket eller två så att folket kan komma ifrån Hamas järngrepp lite så kan faktiskt Hamas börja krackelera. Hamas precis som Hizbollah och Al Aqaida är beroende av folk som blivit utsatta för övergrepp eller som känner sig helt maktlösa och uppgivna, kan folk få en lite mer dräglig tillvaro minskar också intresset att hämnas. I vilka länder har de styrande 100% stöd?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
03-06-2010, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 17:12)  Stödet för Hamas är förmodligen inte 100% i Gaza längre då väldigt många som kommit därifrån vittnat om rena skräckväldet där oliktänkande förföljts och torterats, där civila med mening används som sköldar osv. Sedan vet jag inte hur fair play det valet var förvisso. I dagsläget så är de beroende av både Egypten och Israel då Egypten inte vill ha en öppen gräns mot Gaza då de själva inte är så förtjusta i muslimska extremister plus att de vill gärna slippa en flyktingvåg som de hade fått stå för. Däremot instämmer jag i föregående skribent att börjar man lätta på trycket oavsett om Hamas skickar iväg en raket eller två så att folket kan komma ifrån Hamas järngrepp lite så kan faktiskt Hamas börja krackelera. Hamas precis som Hizbollah och Al Aqaida är beroende av folk som blivit utsatta för övergrepp eller som känner sig helt maktlösa och uppgivna, kan folk få en lite mer dräglig tillvaro minskar också intresset att hämnas. Valet var rekordövervakat av internationella valobservatörer som Jimmy Carter och hans stiftelse för mänskliga rättigheter och Carl Bildt. Ingen allvarlig kritik framfördes av någon övervakare. Som jämförelse kan ju nämnas att det israelisk valet kantades av korruptionsskandaler och otillåtet stöd till politiker och i senaste svenska valet var det åter påstått fusk på äldreboenden där förkryssade valsedlar delades ut. Ett effektivt sätt att förmedla bistånd utan att riskera att någon ohederlig regim tar det för egen vinning är att förmedla det direkt till ngo:s som arbetar med sjukvård, skola mm och det finns många även i Gaza.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2010, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Markus_H @ 03-06-2010, 18:16)  Valet var rekordövervakat av internationella valobservatörer som Jimmy Carter och hans stiftelse för mänskliga rättigheter och Carl Bildt. Ingen allvarlig kritik framfördes av någon övervakare. Som jämförelse kan ju nämnas att det israelisk valet kantades av korruptionsskandaler och otillåtet stöd till politiker och i senaste svenska valet var det åter påstått fusk på äldreboenden där förkryssade valsedlar delades ut.
Ett effektivt sätt att förmedla bistånd utan att riskera att någon ohederlig regim tar det för egen vinning är att förmedla det direkt till ngo:s som arbetar med sjukvård, skola mm och det finns många även i Gaza. En demokrati skapas inte på ett enda val. hamas använde valet för att komma till makten. Och den lämnar dom knappast ifrån sig. Gaza uppvisar alla kännetecken på en diktatur. Reformvänliga palestinieer göra sig icke besvär. Men det är just det palestinierna behöver, inte en bakåtsträvande terrororganisation som Hamas.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (gnon49 @ 03-06-2010, 21:23)  En demokrati skapas inte på ett enda val. hamas använde valet för att komma till makten. Och den lämnar dom knappast ifrån sig. Gaza uppvisar alla kännetecken på en diktatur. Reformvänliga palestinieer göra sig icke besvär. Men det är just det palestinierna behöver, inte en bakåtsträvande terrororganisation som Hamas. Det var ett svar på Theresaphims antydan att valet inte hade gått rättvist till. Annars håller jag med dig om Hamas.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2010, 21:48
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 03-06-2010, 17:35)  Men du som är mogen får sjunka till nivån att skrika åt och idiotförklara andra som inte samtycker med dig.  Vilken jäkla besserwissermentalitet  Det är igen besserwisser mentaliet men ibland blir man trött när man sakligt och objektivt försöker framföra en sansad bild men blir påhoppad och bespottad för att jag inte ropar"död åt Israel" om man hade läst alla mina inlägg i denna tråd så hade man redan tidigt fått reda på mina åsikter ang Israels agerande och hur jag tycker att deras behandling av Palestinierna är avskyvärd. Jag skriver många inlägg på Odla och sällan och det extremt sällan brusar jag upp det minsta oavsett vad folk tycker o tänker men ibland rinner bägaren över. Om någon verkligen tog illa vid sig ber jag om ursäkt men snälla innan ni kallar mig för en massa saker så läs vad jag skrivit innan.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 22:10
|

Medlem

|
Har funderat hela dagen på hur situationen i Gaza skulle kunna lösas och även problemet med Israel/Palestina Givetvis är detta inget man löser över kafferast och då Odla är en enorm tankekedja så fyll gärna i.
1. Blockaden av Gaza måste sakta och under kontrollerade former brytas så att förnödenheter och byggmateriell kan föras in. varför långsamt? bara för att undvika allmänt kaos.
2.Låter omöjligt men Hamas måste släppa sitt grepp om makten och låta en civil administration med stöd av FN ta över samhällsuppbyggnaden. ärligt talat så tror jag knappast de skulle ge upp utan kamp men om folket i Gaza hade ett alternativ så kunde Hamas makt brytas.
3.Israel måste gå med på någon form av tvåstatsdelning där ockuperad mark lämnas tillbaks i den mån det går. Jo jag vet att det låter lätt men detta är enda lösningen långsiktigt och lång ifrån alla Israeler hatar Palestinier och skulle en mer permanent fred kunna skapas i området hade mer varit positiva.
4. För att upprätthålla ordning i Gaza och västbanken bör FN hjälpa till med fredsbevarande trupp, utbildning, försörjning och andra sätt för att säkerhetställa lag och ordning. Kan FN skicka 15000 man till tex Sierra Leone så kan de göra det här med. Här skulle Sverige verkligen kunna bidraga då vi har ett neutralt rykte om oss som underlättar.
5.Nu snurrar jag iväg men Libanon behöver mer stöd än det lilla och symboliska det fått idag för att få ett land i lugn och utan inflytande av Syrien/Irans förlängda arm Hizbollah. Många palestinier ser Libanon som sitt hemland och skulle det byggas upp så skulle det underlätta.
6.Överlag så behövs en större dialog i området även om det är självklart:-)
7. Palestinierna behöver hjälp med allmän återuppbyggnad både av hus, vägar och dylikt men även åkermark(ett område för odlaiter)behöver återställas och fram för allt minröjas. Här krävs en stor mängd utländsk kunskap och hjälp.
Hade hoppats på tio punkter men men:-) Som sagt, jag vet att det låter som en utopi men vad ska man annars göra. I dagsläget är missnöjet enormt bland Palestinierna men även bland vanliga israeler växer längtan efter ett permanent slut på denna konflikt. Låt Odla vara allsmäktiga för en dag och lös problemen i mellanöstern på ett konstruktivt sett. Och nej jag vill inte vara President för allsmäktigheten.
|
|
|
|
|
03-06-2010, 22:56
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 22:48)  Det är igen besserwisser mentaliet men ibland blir man trött när man sakligt och objektivt försöker framföra en sansad bild men blir påhoppad och bespottad för att jag inte ropar"död åt Israel" om man hade läst alla mina inlägg i denna tråd så hade man redan tidigt fått reda på mina åsikter ang Israels agerande och hur jag tycker att deras behandling av Palestinierna är avskyvärd. Jag skriver många inlägg på Odla och sällan och det extremt sällan brusar jag upp det minsta oavsett vad folk tycker o tänker men ibland rinner bägaren över. Om någon verkligen tog illa vid sig ber jag om ursäkt men snälla innan ni kallar mig för en massa saker så läs vad jag skrivit innan. Jag har läst samtliga dina inlägg i tråden men fortfarande så är det väl våra egna åsikter vi uttrycker, du dina och vi andra våra. Du blir förbannad för att du inte får medhåll och ser det som påhopp när du blir emotsagd. Jag vet att jag tog i och det gjorde jag på grund av ditt nedlåtande sätt mot dem som inte delar din åsikt i allt.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2010, 23:00
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 23:10)  Har funderat hela dagen på hur situationen i Gaza skulle kunna lösas och även problemet med Israel/Palestina Givetvis är detta inget man löser över kafferast och då Odla är en enorm tankekedja så fyll gärna i.
1. Blockaden av Gaza måste sakta och under kontrollerade former brytas så att förnödenheter och byggmateriell kan föras in. varför långsamt? bara för att undvika allmänt kaos.
2.Låter omöjligt men Hamas måste släppa sitt grepp om makten och låta en civil administration med stöd av FN ta över samhällsuppbyggnaden. ärligt talat så tror jag knappast de skulle ge upp utan kamp men om folket i Gaza hade ett alternativ så kunde Hamas makt brytas.
3.Israel måste gå med på någon form av tvåstatsdelning där ockuperad mark lämnas tillbaks i den mån det går. Jo jag vet att det låter lätt men detta är enda lösningen långsiktigt och lång ifrån alla Israeler hatar Palestinier och skulle en mer permanent fred kunna skapas i området hade mer varit positiva.
4. För att upprätthålla ordning i Gaza och västbanken bör FN hjälpa till med fredsbevarande trupp, utbildning, försörjning och andra sätt för att säkerhetställa lag och ordning. Kan FN skicka 15000 man till tex Sierra Leone så kan de göra det här med. Här skulle Sverige verkligen kunna bidraga då vi har ett neutralt rykte om oss som underlättar.
5.Nu snurrar jag iväg men Libanon behöver mer stöd än det lilla och symboliska det fått idag för att få ett land i lugn och utan inflytande av Syrien/Irans förlängda arm Hizbollah. Många palestinier ser Libanon som sitt hemland och skulle det byggas upp så skulle det underlätta.
6.Överlag så behövs en större dialog i området även om det är självklart:-)
7. Palestinierna behöver hjälp med allmän återuppbyggnad både av hus, vägar och dylikt men även åkermark(ett område för odlaiter)behöver återställas och fram för allt minröjas. Här krävs en stor mängd utländsk kunskap och hjälp.
Hade hoppats på tio punkter men men:-) Som sagt, jag vet att det låter som en utopi men vad ska man annars göra. I dagsläget är missnöjet enormt bland Palestinierna men även bland vanliga israeler växer längtan efter ett permanent slut på denna konflikt. Låt Odla vara allsmäktiga för en dag och lös problemen i mellanöstern på ett konstruktivt sett. Och nej jag vill inte vara President för allsmäktigheten. Jag tycker att dina punkter är trams. nr1 Israel har ingen rätt till blockad överhuvudtaget. nr2 Hamas är lagligt valt av folket, och om dom skall överlämna makten till någon annan så bör det ske via val. nr3 All ockuperad mark måste lämnas tillbaka. nr4 Palestinera slås ej längre med varandra, så fredsbevarande trupp har ingen uppgift där. nr5 palestinerna är inte välkomna i Libanon. nr7minor är det ett problem i Gasa? det tror jag inte Gasa är ett av världens tättbefolkade omr. Det som är problemet i Gasa är att Hamas gick till val med budskapet att Israel skall bekämpas och i valet så röstade folket för Hamas och deras budskap och mycket beroende av att al fatah blev för Israel vänligt, att då som du vill ta bort Hamas ifrån makten är inte något bra, utan Hamas måste väljas bort av Palestinerna själva i demokratiska val.
Redigerat av andersen: 03-06-2010, 23:23
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2010, 23:43
|

Medlem

|
nr1 Israel har ingen rätt till blockad överhuvudtaget.
nä men nu gör de det ändå, man måste inte följa internationella regler tyvärr, de mesta större länder tummar på reglerna hela tiden.
nr2 Hamas är lagligt valt av folket, och om dom skall överlämna makten till någon annan så bör det ske via val. De lämnar aldrig över makten frivilligt. De vlev valda av folket men styr nu som diktatorer och kan inte i längden erkännas som en trovärdig regering om Palestinierna ska ha en framtid. Såvida de inte gör som IRA och satsar på politiken istället.
nr3 All ockuperad mark måste lämnas tillbaka. Givetvis men om stora områden är bebyggda så kanske man får kompromissa på någon kilometer.
nr4 Palestinera slås ej längre med varandra, så fredsbevarande trupp har ingen uppgift där. Inte för tillfället men risken är stor att de kan göra det om Hamas försvinner från makten. Det är bättre att ha de där i förebyggande syfte än skicka in dem när skadan redan är gjord. Plus att Israel får det betydligt svårare att köra något rävspel.
nr5 palestinerna är inte välkomna i Libanon. Nja så länge de inte är militanta är det okej men Hizbollah har förstört mycket där.
nr7minor är det ett problem i Gasa? det tror jag inte Gasa är ett av världens tättbefolkade omr. Israel använde Klustervapen i gazakriget och jag utgår från att en o annan submunition ligger kvar. Inte som i Kambodja men att ha minröjare på plats är nog bra.
Det som är problemet i Gasa är att Hamas gick till val med budskapet att Israel skall bekämpas och i valet så röstade folket för Hamas och deras budskap och mycket beroende av att al fatah blev för Israel vänligt, att då som du vill ta bort Hamas ifrån makten är inte något bra, utan Hamas måste väljas bort av Palestinerna själva i demokratiska val.
Hade folk kunnat rösta utan risk för repressalier är jag ganska säker på att Hamas hade rykt. Om man kunde ge dem ett bra alternativ som är trovärdigt som kan hjälpa så skulle Hamas knappast få mest röster. Hamas måste helt enkelt bort ifrån makten. framtiden hänger på två saker, Israel och Hamas.
Redigerat av theseraphim: 04-06-2010, 09:11
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|