|
Full version: Gazakonvojen
herkules
31-05-2010, 07:56
På Internationellt vattenStöddemonstration för Ship To Gaza Sergels Torg, Sthlm 31 maj kl: 18.00 - 21.00
Aqvakul
31-05-2010, 07:57
Nu har väl ändå staten Israel överskridit alla rimliga gränser för civiliserat beteende....
herkules
31-05-2010, 08:03
CITAT (Aqvakul @ 31-05-2010, 08:57)  Nu har väl ändå staten Israel överskridit alla rimliga gränser för civiliserat beteende.... enligt mig så har de gjort det för länge sen ...
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-05-2010, 08:06
Jag läste I GP att det skulle vara 14-16 döda
För flera år sedan träffadfe jag en präst som varit på en studieresa i Israel. Under resan ville han även besöka Palestinaska besökare. Han berättade att en dag var han ledig och då tog sig till en taxistation för att resa till ett palestinskt område. Där möttes av Israeler som förde honom tillbaka till hotellet rent fysiskt. Han smet sedan ut på natten och besökte sina vänner. Väl hemma sade han två saker. Den resan han hade köpt för egna pengar via arrangör var inget annat än en ren propagandaresa. Det enda som skiljer dagen Israel från 30-talets Tyskland var att Nazisterna dödade sina fångar...
*Stintan*
31-05-2010, 08:17
CITAT (herkules @ 31-05-2010, 09:03)  enligt mig så har de gjort det för länge sen ... Jag håller med......
Solstorm
31-05-2010, 08:32
Israel överskred allt vad mänsklighet heter för många år sedan, men så fort någon protesterar så kallar israel dem för judehatare. (Just nu så bestämde jag mig för att i fortsättningen skriva israel med litet i. Inte för att det gör någon skillnad men det känns bra för mig)
Oavsett vilket elände judarna fick utstå mer än 60 år sedan så ursäktar inte det vad de gör nu. De välkomnade ju heller inte sovjetiska judar när de fick lämna Sovjet, de betraktades ju nästan som paria.
Omvärlden och FN är väldigt flata mot israel. Varför inte en handelsblockad mot israel? När israel helt oprovocerat bombade Bagdad på 80-talet så var det inga större reaktioner i omvärlden. Bombningarna mot Gaza för en tid sedan väckte ju verkligen omvärldens vrede men det hindrar ju dem inte. När en reporter berättade om att de stal organ från palestinier så blev det ett herrans rabalder och de krävde ursäkt från svenska regeringen. När det sedan visade sig vara sant så borde de ha gett reportern och Sveriges regering om ursäkt. Jag märkte inte att det kom någon sådan i alla fall.
Vad ska till för att FN ska utlysa en handelsblockad?
andersen
31-05-2010, 08:35
Fy fan.. helt otroligt, nu vänder jag Israel ryggen..det är inte första gången som dom begår vidrigheter hoppas att Israel blir på något sätt bestraffade utav FN eller EU någon form av sanktioner borde det bli.
CITAT (Solstorm @ 31-05-2010, 09:32)  När en reporter berättade om att de stal organ från palestinier så blev det ett herrans rabalder och de krävde ursäkt från svenska regeringen. När det sedan visade sig vara sant så borde de ha gett reportern och Sveriges regering om ursäkt. Jag märkte inte att det kom någon sådan i alla fall. Det var Paelstinier som fick tillbaka död sons kropp. Den var uppskuren och igensydd i magen. Israel hävdade dom alltid obducerade avlidna. då kan man fråga sig varför man obducerar folk som har blvit skjutna? Är det för Israel är en militärstat och vill få fram ännu mera effektiva vapen? Minns när det nu slgos fast vilka brott som FN begått under Gaza-kriget. Israel skrek högt att Palsetinerna begått brott mot FN-regler... Det visade sig att Israel begått ca 80 ggr flera brott mot samma regler men då var det väl nödvärn....
Aqvakul
31-05-2010, 08:47
CITAT (Solstorm @ 31-05-2010, 09:32)  Vad ska till för att FN ska utlysa en handelsblockad? tyvärr "önsketänkande" .. USA lär stoppa allt sådant med sitt veto i Säkerhetsrådet..
Solstorm
31-05-2010, 08:48
CITAT (Ralf @ 31-05-2010, 09:42)  Det var Paelstinier som fick tillbaka död sons kropp. Den var uppskuren och igensydd i magen. Israel hävdade dom alltid obducerade avlidna. då kan man fråga sig varför man obducerar folk som har blvit skjutna? Det var den första förklaringen men sedan erkändes det (tror det var av israeliska läkare) att det faktiskt var vanligt att de tog organ från palestinier.
Gossen Ruda
31-05-2010, 08:50
Det skulle finnas en video på stormningen på YouTube men den är bortplockad av användaren står det nu. Eller kan det vara YouTube själva, det är ju USA-baserat? Frågan är om USA lägger in något veto nu i säkerhetsrådet, de är ganska förbannade på israel numera.
Solstorm
31-05-2010, 08:54
CITAT (Aqvakul @ 31-05-2010, 09:47)  USA lär stoppa allt sådant med sitt veto i Säkerhetsrådet.. Fast jag har fått för mig att USA åtminstone blivit lite mer kritiska mot israel, fast en de går väl aldrig med på handelsblockad förstås. Vad har vi FN till egentligen? Tjyv och rackarspel där också. Godkänner beväpnad invasion i efterhand och några höjdare som skor sig och sina närmaste. Vem och vad finns det kvar att tro på? CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2010, 09:50)  Det skulle finnas en video på stormningen på YouTube men den är bortplockad av användaren står det nu. Eller kan det vara YouTube själva, det är ju USA-baserat? Frågan är om USA lägger in något veto nu i säkerhetsrådet, de är ganska förbannade på israel numera. Det finns någon film på Aftonbladet men den når ju inte lika många förstås.
Ja, tyvärr kommer det här att ge Terrrorgruppen Hamas en propagandavinst. Att Israel inte lär sig. Grupper som Hamas kan bara försvinna från den politiska scenen om befolkningen får det bättre. Nu hukar man under både Israel, Egypten o Hamas. Vilket öde.
Gossen Ruda
31-05-2010, 11:18
CITAT (gnon49 @ 31-05-2010, 12:11)  Ja, tyvärr kommer det här att ge Terrrorgruppen Hamas en propagandavinst. Att Israel inte lär sig. Grupper som Hamas kan bara försvinna från den politiska scenen om befolkningen får det bättre. Nu hukar man under både Israel, Egypten o Hamas. Vilket öde. Det var längesen israels ledare hade förståndet inkopplat, om det nånsin varit det.
mamamaggan
31-05-2010, 11:22
Med vilken rätt har Israel gjort det här ?
Man blir så f-bannad ! Ska bli intressant att följa det här och se vad som händer.
Preussen
31-05-2010, 12:17
CITAT (mamamaggan @ 31-05-2010, 12:22)  Med vilken rätt har Israel gjort det här ?
Man blir så f-bannad ! Ska bli intressant att följa det här och se vad som händer. rätt får man inte, den tar man sig. Inte för att jag tycker att dem har rätt men men. de har ju erbjudit sig att ta hand om karavanens gods och själva frakta den till Gaza, Israel tycker förövrigt inte att det är någon humanitär katastrof i Gaza. När konvojen tackat nej till Israels förslag (vilket var helt rätt att göra) så anser väl Israel att de har rätt att borda båtar som är i deras "säkerhetszon". Inte helt överraskad att Israel gör så här. De behöver kanske inte Usa längre då de har utvecklat bättre kärnvapen och kan försvara sig. Regeringen i Israel är högerextrem och väldigt aggressiv i sin retorik. De måste agera för att hålla kvar väljarnas förtroende. Det Niklas Wykman säger tyder på mycket, framförallt en långt gången konflikt där allt är svart/vitt. Det är självklart att man inte kan vara emot bordningen av skeppen samtidigt som man tycker det är bra att Hamas inte fick något. aftonbladet De sakerna går inte att urskilja. Israels agerande är fullkomligt horribelt men vill lägga in en passus. Israels agerande blir inte hemskare bara för att man gör jämförelsen med nazityskland. Israels aggressioner blir inte mer fel för att man jämför dem med de ofattbara hemskheter den judiska befolkningen var utsatt för innan, dessutom är jämförelsen historiskt fel och i dagsläget ett snedsprång. Ett krig är ett krig, en ockupation är en ockupation.
Piccante
31-05-2010, 16:31
ren statsterrorism
Aqvakul
31-05-2010, 16:32
CITAT (Markus_H @ 31-05-2010, 17:31)  ren statsterrorism 
Gossen Ruda
31-05-2010, 17:13
Israel påstår att man funnit vapen ombord. Jag betvivlar högeligen denna uppgift, det låter som en dåres försvarstal. Vad israelerna kunde gjort var att kräva att få söka igenom fartygen under ordnade förhållanden, att borda dessa med hjälp av skjutglada rädda soldater är så dumt att det inte liknar något.
andersen
31-05-2010, 17:17
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2010, 18:13)  Israel påstår att man funnit vapen ombord. Jag betvivlar högeligen denna uppgift, det låter som en dåres försvarstal. Vad israelerna kunde gjort var att kräva att få söka igenom fartygen under ordnade förhållanden, att borda dessa med hjälp av skjutglada rädda soldater är så dumt att det inte liknar något. Varför skulle Israel söka igenom fartygen på internationellt vatten,det har dom ingen rätt till.
Gossen Ruda
31-05-2010, 17:29
CITAT (andersen @ 31-05-2010, 18:17)  Varför skulle Israel söka igenom fartygen på internationellt vatten,det har dom ingen rätt till. De kunde väntat tills fartygen lämnat internationellt vatten givetvis.
vitavargen
31-05-2010, 17:52
CITAT (herkules @ 31-05-2010, 08:56)  På Internationellt vattenStöddemonstration för Ship To Gaza Sergels Torg, Sthlm 31 maj kl: 18.00 - 21.00 Jag tyckte mest synd om befolkningen i Israel, när jag fick höra nyheten. För dagens händelse kommer att drabba de för lång tid framåt. Det var brutalt och ocivilicerat. Det var Hamasaktigt(för det är så Israel brukar beskriva Hamas, brott mot civila). När det gäller Sveriges reaktion har Alliansen varit mycket försiktig att tala i hårda ord och fördöma det omänskliga som hänt. SVT-play har en sekvens från dagens 18:00 sändning, där Carl Bildt säger att vi måste föra en dialog med Israel. Ordet dialog just idag är ett kodord för försvar av Israel. Idag är de inte rätt läge för att föra dialog (hörde att MUF hade försvarat attacken, vilket inte är oväntat). Jag står inte för någon ekonomisk embargo, för de brukar bara drabba befolkningen med höga priser som följd. Politiska internationella aktioner mot Israel skulle vara på sin plats. Alliansen borde omedelbart sluta försvara Israel och de brutala och ocivilicerade attackerna mot fredsaktivister.
CITAT (vitavargen @ 31-05-2010, 18:52)  Jag står inte för någon ekonomisk embargo, för de brukar bara drabba befolkningen med höga priser som följd. Politiska internationella aktioner mot Israel skulle vara på sin plats. Med tanke på att ca 90 % av den Israeliska statens inkomster kommer från USA lär ett embargo slå konstigt eller inte alls....
Preussen
31-05-2010, 19:37
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2010, 18:13)  Israel påstår att man funnit vapen ombord. Jag betvivlar högeligen denna uppgift, det låter som en dåres försvarstal. Vad israelerna kunde gjort var att kräva att få söka igenom fartygen under ordnade förhållanden, att borda dessa med hjälp av skjutglada rädda soldater är så dumt att det inte liknar något. De har säkert hittat vapen ombord beroende på vad som menas med vapen tex slagträ, yxa, kniv. Det kan väl finnas en och annan spårljuspistol på en båt men även små handeldsvapen för att skydda sig. Men genom att säga att de har hittat vapen ger man sken av att fartygen smugglade vapen till Gaza och smutskastar ett humanitärt bistånd.
vitavargen
31-05-2010, 20:09
Här vill Moderaterna försvara Gazas folk genom Hamasaktiga aktioner(dagens räd mot civila fredsaktivisterna). Läs ett par gånger och försök få en uppfattning om Moderaternas försök att skylla på fredsaktivisterna: http://www.muf.se/artikel/1128/solidaritet...olkningenpagazaÄr det inte dax att Alliansen tar sig i kragen och frågar sig varför de hamnar bland de som utför sådana terror handlingar(som bara stärker andra religiösa regeringar som Irans).
Blomstertanten
31-05-2010, 20:10
Gå med i gruppen "It's unacceptable what Israel did to Ship to Gaza!" på Facebook!!! It´s unacceptable what Israel did to Ship to Gaza
Aqvakul
31-05-2010, 20:11
CITAT (Blomstertanten @ 31-05-2010, 21:10)  Gå med i gruppen "It's unacceptable what Israel did to Ship to Gaza!" på Facebook!!! It´s unacceptable what Israel did to Ship to Gazaredan gjort..
Kryddan03
31-05-2010, 20:28
Fruktansvärd händelse. Jag hoppas att det inte bara sopas under mattan utan att det kommer att utredas ordentligt.
Gossen Ruda
31-05-2010, 20:30
CITAT (vitavargen @ 31-05-2010, 21:09)  Här vill Moderaterna försvara Gazas folk genom Hamasaktiga aktioner(dagens räd mot civila fredsaktivisterna). Läs ett par gånger och försök få en uppfattning om Moderaternas försök att skylla på fredsaktivisterna: http://www.muf.se/artikel/1128/solidaritet...olkningenpagazaÄr det inte dax att Alliansen tar sig i kragen och frågar sig varför de hamnar bland de som utför sådana terror handlingar(som bara stärker andra religiösa regeringar som Irans). Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Ibland är det bättre att vara tyst, jag fattar inte vad du vill säga. Inga påhopp på mig nu, en enkel varning.
Ja, allt är politiskt. Även gazakonvojen hade ett politiskt syfte. Nu testade man Israel, och Israel överreagerade. Men seglar man in i ett getingbo kan vad som helst hända. Vad som fanns i lasten visste Israel säkert redan innan konvojen avseglade, liksom vilka som var ombord. Men så länge konvojen är på internationellt vatten skall dom vara fredade.Såvisst har Israel ställt sig i dålig dager och på köpet gett Hamas en propagandavinst. Skulle Hamas stärka sitt grepp om befolkningen på grund av detta så har man faktiskt gjort gazaborna en björntjänst. Stackars folk.
vitavargen
31-05-2010, 20:42
Imorgon börjar junimånaden. Det vore bra om FN uppmanade sina medlemstater att kalla hem sina ambassadpersonel från Israel under juni. Detta är en bättre politisk aktion än att bara generalsekreteraren är beskymrade och är passiv.
FN borde fördöma aktioner mot civila som en ren avrättning och ta ställning till det.
Gossen Ruda
31-05-2010, 21:16
CITAT (gnon49 @ 31-05-2010, 21:36)  Ja, allt är politiskt. Även gazakonvojen hade ett politiskt syfte. Nu testade man Israel, och Israel överreagerade. Men seglar man in i ett getingbo kan vad som helst hända. Vad som fanns i lasten visste Israel säkert redan innan konvojen avseglade, liksom vilka som var ombord. Men så länge konvojen är på internationellt vatten skall dom vara fredade.Såvisst har Israel ställt sig i dålig dager och på köpet gett Hamas en propagandavinst. Skulle Hamas stärka sitt grepp om befolkningen på grund av detta så har man faktiskt gjort gazaborna en björntjänst. Stackars folk. Håller bara delvis med. Visst ser jag det också som ett test av Israel för att tvinga fram en lösning på Gazablockaden men ser inte ett politiskt syfte. Antingen kunde man släppa igenom båtarna och erkänna sitt misslyckande eller så stoppar man dem. Nu tog man i för mycket och det kommer att slå tillbaka. Samma som senaste kriget. Några raketer från Gaza och judarna går in och förstör så mycket man orkar. Alltihopa framprovocerat av dem själva. Etnisk rensning? Tror dock inte att Hamas kan stärka sitt grepp pga kapningen, de är inte inblandade.
vitavargen
31-05-2010, 21:30
CITAT (gnon49 @ 31-05-2010, 21:36)  ...Såvisst har Israel ställt sig i dålig dager och på köpet gett Hamas en propagandavinst. .... Javisst! Sättet på vilket Israel reagerade idag är Hamasaktigt(att döda civila). Idag har i många länder religiösa rörelser fått en anledning att yttra sig. I Israel har den religiösa (judiska) staten fått styrka. Den som är motsvarighetn till Hamas. Det civila samhället i Israel (vanliga människor och de lilla som de har mänskligt där ) kommer att skadas med dagens räd.
CITAT (vitavargen @ 31-05-2010, 22:30)  Javisst!
Sättet på vilket Israel reagerade idag är Hamasaktigt(att döda civila). Idag har i många länder religiösa rörelser fått en anledning att yttra sig.
I Israel har den religiösa (judiska) staten fått styrka. Den som är motsvarighetn till Hamas. Det civila samhället i Israel (vanliga människor och de lilla som de har mänskligt där ) kommer att skadas med dagens räd. Eftersom Israel i grunden är en demokrati får vi hoppas att väljarna straffar sittande regering och byter ut den. Inte många länders medborgare i regionen har den möjligheten. Religiösa fanatiker är alltid av ondo, oavsett religion.
vitavargen
31-05-2010, 21:57
CITAT (gnon49 @ 31-05-2010, 22:41)  Eftersom Israel i grunden är en demokrati får vi hoppas att väljarna straffar sittande regering och byter ut den. Inte många länders medborgare i regionen har den möjligheten. Religiösa fanatiker är alltid av ondo, oavsett religion. Regeringar har bytes i Israel under många år, men Staten Israel är religiös. Det är ett komplext samhälle. Det finns en liten del rättigheter i samhället som skiljer Israel från grannländerna. Men det har alltid funnits en Religiös stat(med militären i ledningen) som styrt hela samhället. Ett vanligt val kan inte göra så mycket.
Gossen Ruda
01-06-2010, 07:19
CITAT (gnon49 @ 31-05-2010, 22:41)  Eftersom Israel i grunden är en demokrati får vi hoppas att väljarna straffar sittande regering och byter ut den. Inte många länders medborgare i regionen har den möjligheten. Religiösa fanatiker är alltid av ondo, oavsett religion. Det stämmer inte helt att Israel är en demokrati. Det är svårt eller omöjligt för icke-judar att få israeliskt medborgarskap, jag kommer dock inte ihåg exakt hur det förhåller sig.
Solstorm
01-06-2010, 09:12
Nytt skepp på väg till Gaza om några dagar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7221984.abisrael ser sig nog som maktfullkomliga och kommer att skita i omvärldens reaktioner och göra samma grej igen tror jag. Mycket av deras pengar kommer från USA, men deras ekonomi blir ju allt sämre. De krigar ju bort sina pengar och nu får de massa oljesanering att tänka på. (Det skulle ju vara ett mera hedervärt uppdrag för soldaterna) Såg ett tvprogram här om natten där man visade lite olika åsikter om vad USAs krigande världen över har gjort för nytta. Många tyckte ingen alls men det fanns också en riktigt läskig åsikt: USA hjälper hela världen med sitt krigande och nu vill man att hela världen ska vara med och finansiera deras krigande. Hemska tanke, fast det är ju vad Sverige gör just nu i Afganistan. För att hålla sig till Gaza och israel så kanske USA inte längre är lika intresserad av att ösa in lika mycket pengar för att finansiera förtrycket/folkmordet
Preussen
01-06-2010, 09:19
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2010, 22:16)  Några raketer från Gaza och judarna går in och förstör så mycket man orkar. Alltihopa framprovocerat av dem själva. visserligen att märka ord men bättre att skriva soldater eller Israel odyl. Irrelevant i sammanhanget med religiös tillhörighet. Vill inte att Israeldiskussionen ska hamna i ett religiöst jytter.
Gossen Ruda
01-06-2010, 09:22
Jag tror det hade varit bättre om man kunde fått ihop en hel armada av flera hundra fartyg. Det är en logistisk mardröm att försöka stoppa och/eller borda så många fartyg. Även för militären. Möjligen kan man öppna eld och sänka fartygen men förhoppningsvis har militärerna och dess ledare några hjärnceller i behåll. CITAT (Preussen @ 01-06-2010, 10:19)  visserligen att märka ord men bättre att skriva soldater eller Israel odyl. Irrelevant i sammanhanget med religiös tillhörighet. Vill inte att Israeldiskussionen ska hamna i ett religiöst jytter. Det var inte en religiös beteckning utan jag menade folkslaget.
Aqvakul
01-06-2010, 09:29
CITAT (Preussen @ 01-06-2010, 10:19)  visserligen att märka ord men bättre att skriva soldater eller Israel odyl. Irrelevant i sammanhanget med religiös tillhörighet. Vill inte att Israeldiskussionen ska hamna i ett religiöst jytter. Det är staten Israel som är ansvarigt, inte judar i allmänhet..
Gossen Ruda
01-06-2010, 09:41
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 10:29)  Det är staten Israel som är ansvarigt, inte judar i allmänhet.. Dock så består staten Israel nästan enbart av folkslaget judar, i ledningen enbart. Jag beklagar den luddiga skrivningen tidigare och skall genast bättra mig.
Solstorm
01-06-2010, 09:43
Att prata om judar är känsligt. Naturligtvis finns det massa människor världen över som har en judisk mor och därmed räknas som judar utan att på något sätt vara religiös eller ha med några konflikter någonstans att göra. Men det stora stödet som kommer från USA kommer nog tack vare att där finns så enormt många judar. Och staten israels gavs ju åt judarna och muslimerna förföljs och körs bort och behandlas illa där. Jag tycker att det är fel att säga att det inte har med religion att göra, utan tvekan har det det. Varje gång någon anser sig som guds utvalda folk och ser sig som att stå över andra och tillåter sig att bryta mot lagar och humanitära regler så har det visst med religion att göra.
Aqvakul
01-06-2010, 09:45
CITAT (Solstorm @ 01-06-2010, 10:43)  Att prata om judar är känsligt. Naturligtvis finns det massa människor världen över som har en judisk mor och därmed räknas som judar utan att på något sätt vara religiös eller ha med några konflikter någonstans att göra. Men det stora stödet som kommer från USA kommer nog tack vare att där finns så enormt många judar. Och staten israels gavs ju åt judarna och muslimerna förföljs och körs bort och behandlas illa där. Jag tycker att det är fel att säga att det inte har med religion att göra, utan tvekan har det det. Varje gång någon anser sig som guds utvalda folk och ser sig som att stå över andra och tillåter sig att bryta mot lagar och humanitära regler så har det visst med religion att göra. Det är iså fall bättre att använda betckningen "den judiska staten Israel" än "judarna"..
Solstorm
01-06-2010, 10:01
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 10:45)  Det är iså fall bättre att använda betckningen "den judiska staten Israel" än "judarna".. Fast det beror ju på vad man menar. Det är lätt att slarva när man uttrycker sig. ex om det är Sverige som gör något eller om det ska vara svenskarna som gör något. När jag pratar om judar i negativ mening så avser jag de judar som finns i USA och världen över som stödjer förtrycket, då menar jag inte bara israel. Vi får inte heller glömma bort att det i israel finns en hel del judar som ordervägrar och absolut inte vill tjänstgöra genom att förfölja palestinier i Gaza. Men det blir lätt slarv med uttrycken trots att de är så viktiga och har olika innebörd för olika människor.
Aqvakul
01-06-2010, 10:02
CITAT (Solstorm @ 01-06-2010, 11:01)  Fast det beror ju på vad man menar. Det är lätt att slarva när man uttrycker sig. ex om det är Sverige som gör något eller om det ska vara svenskarna som gör något. När jag pratar om judar i negativ mening så avser jag de judar som finns i USA och världen över som stödjer förtrycket, då menar jag inte bara israel. Vi får inte heller glömma bort att det i israel finns en hel del judar som ordervägrar och absolut inte vill tjänstgöra genom att förfölja palestinier i Gaza. Men det blir lätt slarv med uttrycken trots att de är så viktiga och har olika innebörd för olika människor. Visst är det så...
Solstorm
01-06-2010, 10:04
HEUREKA! Jag har kommit på lösningen!
FN skickar sina fredsbevarande styrkor med USA i spetsen som följeslagare och skydd för hjälpkonvojerna till Gaza! Jag kan inte tänka mig en bättre lösning.
Gossen Ruda
01-06-2010, 10:09
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 10:45)  Det är iså fall bättre att använda betckningen "den judiska staten Israel" än "judarna".. Lite krångligt kanske? Begreppen är sammanflätade. Dels har vi folkslaget judar där det finns sekulariserade, normalreligiösa och ortodoxa. Det finns även judar som är omvända till exempelvis kristendomen. Så finns det även människor av andra folkslag, tom afrikaner, som räknar sig till judendomen fast de är inte helt accepterade av judarna själva. CITAT (Solstorm @ 01-06-2010, 11:04)  HEUREKA! Jag har kommit på lösningen!
FN skickar sina fredsbevarande styrkor med USA i spetsen som följeslagare och skydd för hjälpkonvojerna till Gaza! Jag kan inte tänka mig en bättre lösning. Columbi ägg!  Fast det blir väl äggröra i slutänden.
theseraphim
01-06-2010, 10:20
Tills viss del kan jag förstå Israel då de har ex antal länder omkring sig som i stort vägrar erkänna statens rätt att existera. Palestinabiten är mer krånglig men även där är det tve-eggat då jag förstår biten med att ha en palestinsk stat och Israel kunde tänka sig det till viss del när Yassir Arafat fanns. Däremot så får man aldrig göra som Hamas att enbart sikta in sig på civila mål för att hämnas eller uppnå politiska mål, Hamas får inte heller på något sätt beblanda sig med civila eller gömma sig bland civila, de får inte heller upprätta högkvarter nära civila byggnader osv för det gör det till legitima mål även inom alla internationella krigslagar. Sedan kan jag tycka att Israel tog i lite väl mycket i detta fallet(nu vet inte jag eller någon annan hur bilden på båtarna såg ut ang motstånd från aktivisterna osv)för stoppa båtarna hade nog gått och göra fredligare genom mer direkta hot från början, dvs stoppa båtarna eller bli bordade som en första varningarna följt av ett stoppa båtarna och sväng inom en viss tid annars måste vi ingripa. De hade haft full rätt att ingripa i stort sett på valfritt sätt så fort de kommit in på Israeliskt vatten. Till slut så tycker jag inte direkt synd om aktivisterna för de visste att de aldrig skulle få komma fram och att Israel med största sannolikhet skulle borda dem. Tyvärr så kommer nog detta vara bortglömt om någon månad då tex EU ska avvakta en utredning innan man får se om man ska agera på något sätt. SÅ då ska man bara sätta ihop ett team, intervjua folk från alla sidor, gå igenom händelseförloppet, få information som man måste ha från IDF(som kan vägra och på det sättet göra undersökningen värdelös). Bara detta lär väll ta ett halvår och då är det redan passé i nyhetsvärlden.
Det bästa var väl att fredsbevarande styrkor stationerades i själva Gaza. så att något som liknade fred, kunde uppstå. Tyvärr tror jag inga av parterna är intresserade av den lösningen. Varken hamas eller Israel. Eller för den delen världsamfundet. Man kan inte stödja Hamas eftersom dom är terrorstämplade, och man vill inte gå Israels ärende eftersom frågan är så infekterad. Så dom får väl fortsätta kriga mot varann tills dom tröttnar om sisådär hundra år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|