|
|
  |
Gazakonvojen, 10 aktivister dödade |
|
|
|
01-06-2010, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Preussen @ 01-06-2010, 10:19)  visserligen att märka ord men bättre att skriva soldater eller Israel odyl. Irrelevant i sammanhanget med religiös tillhörighet. Vill inte att Israeldiskussionen ska hamna i ett religiöst jytter. Det är staten Israel som är ansvarigt, inte judar i allmänhet..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
01-06-2010, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 10:29)  Det är staten Israel som är ansvarigt, inte judar i allmänhet.. Dock så består staten Israel nästan enbart av folkslaget judar, i ledningen enbart. Jag beklagar den luddiga skrivningen tidigare och skall genast bättra mig.
Redigerat av Gossen Ruda: 01-06-2010, 09:42
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 09:43
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Att prata om judar är känsligt. Naturligtvis finns det massa människor världen över som har en judisk mor och därmed räknas som judar utan att på något sätt vara religiös eller ha med några konflikter någonstans att göra. Men det stora stödet som kommer från USA kommer nog tack vare att där finns så enormt många judar. Och staten israels gavs ju åt judarna och muslimerna förföljs och körs bort och behandlas illa där. Jag tycker att det är fel att säga att det inte har med religion att göra, utan tvekan har det det. Varje gång någon anser sig som guds utvalda folk och ser sig som att stå över andra och tillåter sig att bryta mot lagar och humanitära regler så har det visst med religion att göra.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 09:45
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 01-06-2010, 10:43)  Att prata om judar är känsligt. Naturligtvis finns det massa människor världen över som har en judisk mor och därmed räknas som judar utan att på något sätt vara religiös eller ha med några konflikter någonstans att göra. Men det stora stödet som kommer från USA kommer nog tack vare att där finns så enormt många judar. Och staten israels gavs ju åt judarna och muslimerna förföljs och körs bort och behandlas illa där. Jag tycker att det är fel att säga att det inte har med religion att göra, utan tvekan har det det. Varje gång någon anser sig som guds utvalda folk och ser sig som att stå över andra och tillåter sig att bryta mot lagar och humanitära regler så har det visst med religion att göra. Det är iså fall bättre att använda betckningen "den judiska staten Israel" än "judarna"..
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 10:01
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 10:45)  Det är iså fall bättre att använda betckningen "den judiska staten Israel" än "judarna".. Fast det beror ju på vad man menar. Det är lätt att slarva när man uttrycker sig. ex om det är Sverige som gör något eller om det ska vara svenskarna som gör något. När jag pratar om judar i negativ mening så avser jag de judar som finns i USA och världen över som stödjer förtrycket, då menar jag inte bara israel. Vi får inte heller glömma bort att det i israel finns en hel del judar som ordervägrar och absolut inte vill tjänstgöra genom att förfölja palestinier i Gaza. Men det blir lätt slarv med uttrycken trots att de är så viktiga och har olika innebörd för olika människor.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 10:02
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 01-06-2010, 11:01)  Fast det beror ju på vad man menar. Det är lätt att slarva när man uttrycker sig. ex om det är Sverige som gör något eller om det ska vara svenskarna som gör något. När jag pratar om judar i negativ mening så avser jag de judar som finns i USA och världen över som stödjer förtrycket, då menar jag inte bara israel. Vi får inte heller glömma bort att det i israel finns en hel del judar som ordervägrar och absolut inte vill tjänstgöra genom att förfölja palestinier i Gaza. Men det blir lätt slarv med uttrycken trots att de är så viktiga och har olika innebörd för olika människor. Visst är det så...
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 10:04
|
Medlem

|
HEUREKA! Jag har kommit på lösningen!
FN skickar sina fredsbevarande styrkor med USA i spetsen som följeslagare och skydd för hjälpkonvojerna till Gaza! Jag kan inte tänka mig en bättre lösning.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 10:09
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 10:45)  Det är iså fall bättre att använda betckningen "den judiska staten Israel" än "judarna".. Lite krångligt kanske? Begreppen är sammanflätade. Dels har vi folkslaget judar där det finns sekulariserade, normalreligiösa och ortodoxa. Det finns även judar som är omvända till exempelvis kristendomen. Så finns det även människor av andra folkslag, tom afrikaner, som räknar sig till judendomen fast de är inte helt accepterade av judarna själva. CITAT (Solstorm @ 01-06-2010, 11:04)  HEUREKA! Jag har kommit på lösningen!
FN skickar sina fredsbevarande styrkor med USA i spetsen som följeslagare och skydd för hjälpkonvojerna till Gaza! Jag kan inte tänka mig en bättre lösning. Columbi ägg!  Fast det blir väl äggröra i slutänden.
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 10:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Tills viss del kan jag förstå Israel då de har ex antal länder omkring sig som i stort vägrar erkänna statens rätt att existera. Palestinabiten är mer krånglig men även där är det tve-eggat då jag förstår biten med att ha en palestinsk stat och Israel kunde tänka sig det till viss del när Yassir Arafat fanns. Däremot så får man aldrig göra som Hamas att enbart sikta in sig på civila mål för att hämnas eller uppnå politiska mål, Hamas får inte heller på något sätt beblanda sig med civila eller gömma sig bland civila, de får inte heller upprätta högkvarter nära civila byggnader osv för det gör det till legitima mål även inom alla internationella krigslagar. Sedan kan jag tycka att Israel tog i lite väl mycket i detta fallet(nu vet inte jag eller någon annan hur bilden på båtarna såg ut ang motstånd från aktivisterna osv)för stoppa båtarna hade nog gått och göra fredligare genom mer direkta hot från början, dvs stoppa båtarna eller bli bordade som en första varningarna följt av ett stoppa båtarna och sväng inom en viss tid annars måste vi ingripa. De hade haft full rätt att ingripa i stort sett på valfritt sätt så fort de kommit in på Israeliskt vatten. Till slut så tycker jag inte direkt synd om aktivisterna för de visste att de aldrig skulle få komma fram och att Israel med största sannolikhet skulle borda dem. Tyvärr så kommer nog detta vara bortglömt om någon månad då tex EU ska avvakta en utredning innan man får se om man ska agera på något sätt. SÅ då ska man bara sätta ihop ett team, intervjua folk från alla sidor, gå igenom händelseförloppet, få information som man måste ha från IDF(som kan vägra och på det sättet göra undersökningen värdelös). Bara detta lär väll ta ett halvår och då är det redan passé i nyhetsvärlden.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Det bästa var väl att fredsbevarande styrkor stationerades i själva Gaza. så att något som liknade fred, kunde uppstå. Tyvärr tror jag inga av parterna är intresserade av den lösningen. Varken hamas eller Israel. Eller för den delen världsamfundet. Man kan inte stödja Hamas eftersom dom är terrorstämplade, och man vill inte gå Israels ärende eftersom frågan är så infekterad. Så dom får väl fortsätta kriga mot varann tills dom tröttnar om sisådär hundra år.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 11:10
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 01-06-2010, 11:27)  Det bästa var väl att fredsbevarande styrkor stationerades i själva Gaza. så att något som liknade fred, kunde uppstå. Tyvärr tror jag inga av parterna är intresserade av den lösningen. Varken hamas eller Israel. Eller för den delen världsamfundet. Man kan inte stödja Hamas eftersom dom är terrorstämplade, och man vill inte gå Israels ärende eftersom frågan är så infekterad. Så dom får väl fortsätta kriga mot varann tills dom tröttnar om sisådär hundra år. Lite där har vi kärnfrågan, Hamas vill gärna ha sympatier så länge ingen snokar eller erkänner Israel som stat. Israel vill inte ha en massa utländska trupper som ränner runt på deras mark. Tror tyvärr också att en permanent fred med inget våld är omöjlig just där då man kanske kan skapa eldupphör och dylikt eller en fred som varar till 80% men så kommer en tex missnöjd Hamasfalang och skjuter iväg några raketer eller spränger en bomb och så svarar Israel med mindre flygbombningar eller truppinsättande på lokal nivå. Det var synd att Hamas tog makten när man faktiskt börjat samarbeta palestinier/israeler emellan via Fatahrörelsen.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (theseraphim @ 01-06-2010, 12:10)  Det var synd att Hamas tog makten när man faktiskt börjat samarbeta palestinier/israeler emellan via Fatahrörelsen. Hamas vann valet,och därmed har Fatahrörelsen inget att säja till om, Fatarörelsen ville inte heller ingå i en regering med hamas.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 15:13
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 01-06-2010, 15:02)  Hamas vann valet,och därmed har Fatahrörelsen inget att säja till om, Fatarörelsen ville inte heller ingå i en regering med hamas. Och en stor del av palestinierna ångrade det bittert redan efter någon månad.... Nu vågar ingen ens föreslå att skippa Hamas då de infört en bitvis terrorvälde där oliktänkande fängslas och förföljs. Fatah var begåvade nog att vägra ingå i en regering men Hamas för att tom Fatah räknade Hamas som en terroristorganisation än en politisk rörelse. De visste även att allt fredsarbete skulle upphöra med en gång och att handen som var utsträckt skulle dra sig undan om de samarbetade med Hamas. Bara för att folket väljer behöver det inte innebära att det är okej.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 15:21
|

Medlem

|
Det är svårt för människor som aldrig tidigare fått uppleva ett fritt samhälle och som dessutom lever under hotet från en totalitär militärmakt att göra ett logiskt och fritt val.
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 15:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2010, 16:21)  Det är svårt för människor som aldrig tidigare fått uppleva ett fritt samhälle och som dessutom lever under hotet från en totalitär militärmakt att göra ett logiskt och fritt val. Ja så är det nog säkert,bristern av hjälp till utbildning, sjukvård mm,har säkert hjälpt hamas till den ställning som dom har på Gasa för hamas har startat skolor sjukhus mm samma sak är det i Libanon, och då är det ju inte så konstigt att dom blir populära.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
01-06-2010, 15:48
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 01-06-2010, 16:34)  Ja så är det nog säkert,bristern av hjälp till utbildning, sjukvård mm,har säkert hjälpt hamas till den ställning som dom har på Gasa för hamas har startat skolor sjukhus mm samma sak är det i Libanon, och då är det ju inte så konstigt att dom blir populära. Joo, i Libanon var det Bolla-bolla eller vad de nu kallar sig som frikostigt delade ut pengar, pengar som kommer från Iran via Syrien. Folket i mellanöstern är brickor i ett spel som stormakterna flyttar omkring efter behag.
Redigerat av Gossen Ruda: 01-06-2010, 15:48
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 16:18
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2010, 16:48)  Joo, i Libanon var det Bolla-bolla eller vad de nu kallar sig som frikostigt delade ut pengar, pengar som kommer från Iran via Syrien. Folket i mellanöstern är brickor i ett spel som stormakterna flyttar omkring efter behag. Hizbollah!
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 16:27
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 17:18)  Hizbollah! Jaja, skit samma.
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 16:30
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-06-2010, 17:27)  Jaja, skit samma.  Det tycker jag inte. Även det man ogillar bör benämnas rätt.
--------------------
|
|
|
|
|
01-06-2010, 16:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (theseraphim @ 01-06-2010, 12:10)  Lite där har vi kärnfrågan, Hamas vill gärna ha sympatier så länge ingen snokar eller erkänner Israel som stat. Israel vill inte ha en massa utländska trupper som ränner runt på deras mark. Tror tyvärr också att en permanent fred med inget våld är omöjlig just där då man kanske kan skapa eldupphör och dylikt eller en fred som varar till 80% men så kommer en tex missnöjd Hamasfalang och skjuter iväg några raketer eller spränger en bomb och så svarar Israel med mindre flygbombningar eller truppinsättande på lokal nivå. Det var synd att Hamas tog makten när man faktiskt börjat samarbeta palestinier/israeler emellan via Fatahrörelsen. kärnan här är att Israel ska ge fullständigt f-n i att ge sig ut på internationellt vatten och mörda folk. de ska också ge fullständigt f-n i att försöka stoppa hjälpsändningar till människor som har det svårt.
Redigerat av herkules: 01-06-2010, 16:41
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|