Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gazakonvojen, 10 aktivister dödade
          Motti
          Inlägg 01-06-2010, 22:35
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Theseraphin !Israel har bränt sitt ljus i båda ändar!I tanke på deras lidande under Hitler så har man svårt att förstå deras handlande,tycker inte de lärt sig ett dugg av sin historia.Båtarna de överföll hade världsmedlemar från alla länder i stort set,därmed kränkte de alla länder som stöttat dom inklusive Turkiet.Du borde läsa nyheterna noga så du får insikt.ett folk som lidit så mycket borde väl inte utsätta andra för samma sak eller?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-06-2010, 22:35
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Markus_H @ 01-06-2010, 19:46) *
          Man får definitivt inte angripa eller borda skepp på internationellt vatten!

Njaa så enkelt är det inte, man får borda skepp där misstänkt brott eller där förberedelse till brott pågår. Lagen gällde i början Pirater men nu ingår även terrorister och Illegala Krigare i den genren. Hade det avrit ett klockrent brott hade effekten hos tex FN varit betydligt starkare.

Gaza är autonomt område och inte israeliskt territorium, därför har de inte legala möjligheter att hålla området i blockad.
          Det är ingen ursäkt för att ockupera sin grannländer.
          Samma här, finns egentligen inget direkt som förbjuder sådant agerande om området är fientligt och utför militära dåd mot sitt eget land. Skulle Land A kriga mot Land B så har man all rätt att sätta varandra i blockad. Hade däremot Gazaremsan varit 100% israelisk så hade det förmodligen varit svårare.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-06-2010, 22:38
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (theseraphim @ 01-06-2010, 23:26) *
          Nope, Skulle man tex mörda någon på internationellt vatten så är det ett brott fortfarande. Sedan förstår jag ite varför det alltid är synd om Palestinierna och varför Israeler alltid är skurkar i vad som än händer. En stor del av gazaremsans olycksaliga historia ligger i att Egypten gav upp den för att sedan återigen anfalla Israel.

Det är ju precis det isralerna gjort, mördat på internationellt vatten.
          Palestinierna har ju förträngts ifrån sina hem och sitt land. Dom fanns ju faktiskt där när staten Israel bildades. Flytta på er för nu ska vi bo här.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 01-06-2010, 22:43
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (theseraphim @ 01-06-2010, 23:26) *
          Nope, Skulle man tex mörda någon på internationellt vatten så är det ett brott fortfarande. Sedan förstår jag ite varför det alltid är synd om Palestinierna och varför Israeler alltid är skurkar i vad som än händer. En stor del av gazaremsans olycksaliga historia ligger i att Egypten gav upp den för att sedan återigen anfalla Israel.

jag tycker att du är tjatig. för mig är det väldigt enkelt, Israel har inget rätt att mörda eller tillfångata människor på internationellt vatten, det ska fördömas. kan jag få tycka det utan att få mig en historielektion till livs, sedd ur din synvinkel?
          tack.

Redigerat av herkules: 02-06-2010, 07:52

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-06-2010, 22:44
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Motti @ 01-06-2010, 23:35) *
          Theseraphin !Israel har bränt sitt ljus i båda ändar!I tanke på deras lidande under Hitler så har man svårt att förstå deras handlande,tycker inte de lärt sig ett dugg av sin historia.Båtarna de överföll hade världsmedlemar från alla länder i stort set,därmed kränkte de alla länder som stöttat dom inklusive Turkiet.Du borde läsa nyheterna noga så du får insikt.ett folk som lidit så mycket borde väl inte utsätta andra för samma sak eller?

Jag stödjer inte deras agerande men jag kan förstå varför det händer och hur de tänker. Tyvärr så brukar historien visa att människor sällan lär sig av sina läxor. Människor som blivit utsatta eller rättare sagt folkslag som blivit utsatta för mycket brukar sällan dela ut kramar i framtiden. Hitler lyckades få med sig hela tyska folket i fördärvet genom att visa vad västvärlden hade gjort för att straffa Tyskland. Usama Bin Laden använder sig av folk som drabbats av olika konflikter osv. Tyvärr har människan en hel grott-tänk kvar när det blir jobbigt.
          Tyvärr så tror jag att detta kommer blåsa över på någon månad, I sverige kunde man se effekten redan idag på aftonbladet.se Först skriver de att alla Svenskar är okej, två timmar senare ligger nyheterna om konvojen inte längst upp utan under tex Robin Söderlings tennisprestationer.
          Kom ihåg vilket ståhej det var när USA invaderade Irak andra gången, marscher över hela världen osv men sedan blev det helt tyst när andra nyheter dök upp. Folk kan inte hantera hur många stora nyheter som helst samtidigt utan det blir lätt nyhetens behag. Om två veckor kommer det bara stå om Kronprinsessebröllopet på förstasidorna och redan då försvinner nog tyvärr mycket av intresset för detta.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-06-2010, 22:49
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-06-2010, 23:38) *
          Det är ju precis det isralerna gjort, mördat på internationellt vatten.
          Palestinierna har ju förträngts ifrån sina hem och sitt land. Dom fanns ju faktiskt där när staten Israel bildades. Flytta på er för nu ska vi bo här.

Tyvärr kommer vi aldrig få reda på exakt vad som hände på båten men förvisso tror jag inte det var kallblodiga mord men däremot brutalt övervåld.

Och ska man se på det historiskt så var det först romarna som stal judarnas land och sedan araberna och till slut turkarna. Så vem som har störst anspråk är lite svårbedömt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-06-2010, 22:58
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (theseraphim @ 01-06-2010, 23:49) *
          Tyvärr kommer vi aldrig få reda på exakt vad som hände på båten men förvisso tror jag inte det var kallblodiga mord men däremot brutalt övervåld.

Och ska man se på det historiskt så var det först romarna som stal judarnas land och sedan araberna och till slut turkarna. Så vem som har störst anspråk är lite svårbedömt.

Fast det är ju inte romare och judar som bråkar nu utan Israel bråkar med nu levande palestienier som är födda och uppväxta i men förpassade från Israel av israeler. Palestinier som bott i generationer i nuvarande Israel och haft sin utkomst där har förpassats till ingenting.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 01-06-2010, 23:39
          Länk hit: #88

Medlem

Netha !precis vad min man och jag bestämde i dag !inga varor från Israel.Märk väl att jag inte bär Palestinaschal jag är bara en av alla vanliga svenskar som tycker Israel har gått för långt.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-06-2010, 23:45
          Länk hit: #89

Medlem

Ska bli väldigt intressant att höra vad Henning Mankel säger han var ju med på en av båtarna.Om jag var på en fredlig båt som fraktade förnödenheter på internationelt vatten och komandosoldater plötsligt hoppade ombord med K-pistar knivar grananter osv då skulle jag bli skiträdd känna mig hotad och försvara mig och slås för mitt liv med det som fanns till hands.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-06-2010, 08:05
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Theseraphim i ditt inlägg som du gjort 23.35 citerar du Marcus men citatet stämmer ju inte alls med hans inlägg. Du får det att se ut som om han skrivit något som han inte har.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-06-2010, 08:14
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Motti @ 01-06-2010, 18:40) *
          Vi hade en god vän som åkte ner i FN tjänst som Korpral ,innan hade man ju sina sympatier hos Israel men efter att vår bekant kommit hem och berättat hur israelerna bar sig åt mot Palestinierna så bytte vi åsikt helt kan jag tala om.man kan ju tycka att man kunde förvänta sig medmännsklighet från Judarna efter allt de fick utstå under andra världskriget men tydligen bet det inte på humanismen,nu tycker jag de beter sig lika dant själva och nu är det nog snart slut med världens sympatier.På de båtar som anngreps fanns folk från hela världen i stort set.

Jag kände en gammal man, kristen och djupt religiös, som åkte till Jerusalem för att besöka bibliska platser. Innan resan så försvarade han israel stenhårt men efter att ha varit där och sett hur judarna behandlade palestinierna så ändrade han uppfattning. Detta var på sjuttiotalet eller möjligen tidigt åttiotal.

Theseraphim, menar du att ju mer illa man har blivit behandlad historiskt desto större rätt har man att mörda, svälta ut, förneka sjukvård, bomba andra människor?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-06-2010, 08:20
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Motti @ 02-06-2010, 00:39) *
          Netha !precis vad min man och jag bestämde i dag !inga varor från Israel.Märk väl att jag inte bär Palestinaschal jag är bara en av alla vanliga svenskar som tycker Israel har gått för långt.

Jag har i flera år försökt undvika varor från israel. Även om effekten inte blir så stor så vill jag i alla fall inte ge dem det lilla stöd det blir om jag köper deras varor. Det svåra är att veta vad man ska undvika. Frukt, fast det förekommer att affärerna falskskyltar, vilket bl a konsum gjorde för ett tag sedan med israelisk frukt. Jag har sett aloevera produkter från israel, men vad finns det mer att undvika? Charterresa dit är uteslutet. Exporterar de tillräckligt många olika produkter så att det skulle vara värt att starta en egen tråd för det tro? En tråd som ren upplysning.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-06-2010, 09:38
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Solstorm @ 02-06-2010, 09:05) *
          Theseraphim i ditt inlägg som du gjort 23.35 citerar du Marcus men citatet stämmer ju inte alls med hans inlägg. Du får det att se ut som om han skrivit något som han inte har.

Ja detta borde Theseraphim ändra snarast. Varför lägger man in sin egen text mitt i någon annans utan att på något sätt markera det. confused.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-06-2010, 10:16
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (*Stintan* @ 02-06-2010, 10:38) *
          Ja detta borde Theseraphim ändra snarast. Varför lägger man in sin egen text mitt i någon annans utan att på något sätt markera det. confused.gif

"Man" kanske råkar göra fel? Allt är inte med avsikt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-06-2010, 10:19
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2010, 11:16) *

Så är det säkert.. men det vore bra om h*n kunde rätta till det...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 02-06-2010, 10:53
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Motti @ 02-06-2010, 00:45) *
          Ska bli väldigt intressant att höra vad Henning Mankel säger han var ju med på en av båtarna.Om jag var på en fredlig båt som fraktade förnödenheter på internationelt vatten och komandosoldater plötsligt hoppade ombord med K-pistar knivar grananter osv då skulle jag bli skiträdd känna mig hotad och försvara mig och slås för mitt liv med det som fanns till hands.

Bäst hade varit att lägga sig ner för gör man motstånd så ger man ju commandosoldaterna rätt att försvara sig med de medel de har. Ungefär som när svenska polisen ingriper vid kravaller, vill man slippa problem så lägg dig ner eller sätt dig på knä.

CITAT (Solstorm @ 02-06-2010, 09:05) *

Det är något skumt med odla ibland, har hänt förut när jag skriver flera inlägg inom samma tråd att forumet av någon anledning bankar ihop dem till samma svar så det är inte min mening att röra till det utan det verkar finnas ett bugg i systemet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-06-2010, 10:54
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2010, 11:16) *

Visst, jag har inte sagt att det var med avsikt happy.gif

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 02-06-2010, 10:56
          Länk hit: #98

Medlem

Nä men nu hände det igen, jag skrev två separata svar på denna tråd och odla drar ihop dem till samma svar, helmysko! Vart är supporten när man behöver den för en som vill skriva många svar blir det helknepigt när de hamnarr fel och folk blir felciterade. Har hänt förut i andra trådar när jag svarat på två användare inom kort tid.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-06-2010, 11:00
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (theseraphim @ 02-06-2010, 11:56) *
          Nä men nu hände det igen, jag skrev två separata svar på denna tråd och odla drar ihop dem till samma svar, helmysko! Vart är supporten när man behöver den för en som vill skriva många svar blir det helknepigt när de hamnarr fel och folk blir felciterade. Har hänt förut i andra trådar när jag svarat på två användare inom kort tid.

Det beror på om någon annan hinner lägga in ett svar emellan ditt första och andra svar.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-06-2010, 11:04
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (theseraphim @ 02-06-2010, 11:56) *

Det är alltid så om du skriver två svar inom kort tid (10 minuter kanske) om ingen annan hinner emellan. det är inget konstigt med det. det som var konstigt var att du råkade skriva in ditt svar inne i Markus´ citat så att det ser ut som om han hade sagt det.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 23:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon