Med sorg tvingas jag konstatera att både Maackian och Toba-hagtornet gett upp efter denna vinter. Jag har haft dem i 10 år och aldrig fått den minsta vinterskada på dem. De har varit mina favoriter dessutom. Maackian verkar få lite blad på en eller två grenar ganska högt upp i kronan,hur nu det hänger ihop... Men något vackert träd lär det väl aldrig bli igen. Två nyplanterade träd, ett bergskörsbär och ett Spidola-plommon har dött i kronan med får nya skott efter stammen där snön har skyddat. Men det blir ju heller inga fina träd av det. Mitt gamla Spidola däremot har inga skador. Lite rosor och annat har också gett upp, men en del har överlevt precis där snön skyddat. Fast kanadarosen Lambert Close har dött ända ner till backen (den är rotäkta om det till äventyrs dyker upp nåt nytt skott) medan Jaquelin de Pre, som står bredvid, har nya skott så högt som snön legat. Då är det ändå en ros som brukar frysa ner varje vinter... Lite "random" hur vintern gått åt buskarna tycker jag. Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom bukettanemonerna har överlevt och blommar nu, vilket aldrig hänt förut. Tjockt snötäcke och nästan ingen tjäle är väl förklaringen där. Hur ser det ut hos er andra?
|