Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pelargonmuseie !
          Anma
          Inlägg 04-06-2010, 23:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Så här står det på hemsidan:
          "Pelargonmuseum i Bodafors startades den 1 juli 2008 och är beläget i en stor f.d. kyrkobyggnad.
          /.../
          Pelargonmuseet inrymmer idag ca 8 000 pelargoner, varav 3 350 olika sorter och 257 olika arter av de ca 300 hittills kända i världen."

Klicka här för att komma till sidan.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-06-2010, 08:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 05-06-2010, 00:35) *
          Attans var en del av er käfftar !jag har ju för böveln varit där hon har just nu 265 olika soreter annars vore hon för tjyven inte listad ,hon får nya hele tiden genom Imernet kontackter.Ni får vä låka dit själva och se då om ni ifråga sätter vad jag berättar !jag har i alla fall set alla så det så.Det finns två pelargon museier i hele sverige,ett i skåne bad jag vet !har ni varit på båda ?

Då missade du nog tyvärr största delen av Nationalsamlingen då den består av dom tusentals Anma citerat! Förstår inte vad du menar med ".....annars vore hon för tjyven inte listad" ? Skulle det vara bättre att ha 265 än 3.600 stycken???
          Mig veterligt ligger det andra museet på Orust.
          Anki

CITAT (Anma @ 05-06-2010, 00:45) *
          Så här står det på hemsidan:
          "Pelargonmuseum i Bodafors startades den 1 juli 2008 och är beläget i en stor f.d. kyrkobyggnad.
          /.../
          Pelargonmuseet inrymmer idag ca 8 000 pelargoner, varav 3 350 olika sorter och 257 olika arter av de ca 300 hittills kända i världen."

Klicka här för att komma till sidan.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 10:01
          Länk hit: #23

Gäster

Ja det andra ligger på Orust inte långt härifrån, men jag har fortfarande inte varit där. Än... smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 05-06-2010, 22:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Allvarligt så bryr mig inte om natsionalsamlingen !jag bryr mig bara om den upplevelsen jag hade i onsdags och den upplevelsen var inte på liv och död för mig den var bara allmänt trevlig, och skitkul ,och hon är som sakt listad som en av två Pelargonmuseier i Sverige 265 sorter av 300.Det var den infon jag fick där.Förstår inte varför ni måste ifråga sätta allt jag skriver eller upplevt ,åk dit vet jag slap.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:39
          Länk hit: #25

Gäster

Jag tror inte att de misstror dig alls Motti! Men kanske att ni på den bussturen ni var på bara fick se en DEL av museet, kan det vara förklaringen?

Citera
          Motti
          Inlägg 05-06-2010, 22:44
          Länk hit: #26

Medlem

Nä men ge er !vi såg varenda Pelargon för tjyven,det var i en nerlagd Missionskyrka i vart enda fönster stog det massor av Pelargoner.Allvarligt nu ger jag upp tänker inte ta upp det här mer trostar.gif Åk dit vet jag så får ni se och höra själva.Jisses då !

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-06-2010, 22:54
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:33) *
          .......265 sorter av 300.Det var den infon jag fick där.........

Det är där du har missuppfattat Maria, hon har 265 arter, inte sorter, av 300. Arter betyder vildpelargoner och det är det hon har en unik samling av. Det är vad hon informerat om då, för den är något väldigt, väldigt speciellt! Vissa utav vildarna är det bara hon som har i Sverige.
          Utöver det har hon ungefär 3000 sorter - sorter betyder hybrider som är alla andra vanliga pelargoner, sådana som många har i sina fönster och krukor.
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:55
          Länk hit: #28

Gäster

Men jag försökte ju bara hjälpa.... sos.gif
          Såklart har hon en mängd hybrider/vanliga pellisar också, jag har talat med flera i Pelargonsällskapet som varit där och besökt museet. Men på er tur måste de bara framhållit de rena pelargonerna, dvs vildarterna....

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-06-2010, 09:06
          Länk hit: #29

Gäster

En annan möjlighet kan ju vara att det dött bort en massa för henne under vintern?
          g.gif

Bara en sak som slog mig när jag vattnade mina egna pellisar nu på morgonen,,, blush.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 07-06-2010, 20:18
          Länk hit: #30

Medlem

Okej då ! whistling.gif får väl ge mig ,men som jag skrev var det svårt att höra vad hon sa hon bröt starkt på spanska,vad jag förstog så hade hon 265 "arter" men jag fattade som att det bara fanns 300 arter allt som allt hon hade nuss fått in nya och sa inget om att några hade dött för ´henne ,jag köppte en "kanelpelargon som jag anntar hör till de "vilda arterna"den kom till europa i mitten på 1600 talet.Vad hon sa var att Pelargonerna blommar ungefär 3 veckor för sent i år på grund av mörkret och brist på värme,hon hade blommbelysning i alla fall.hon hade en Docktor Wennerholm bla som nog var en meter hög,"moskito chockern" är en släkting av den det är väl det som kallas för Hybrid då confused.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-06-2010, 21:13
          Länk hit: #31

Medlem

Japp! Arter är vildpelargoner och det finns 300 olika.
          Dr Wennerholm finns nog ingen som heter, antar du menar Dr Westerlund, det är en doftpelargon kallas också p.graveolens.
          Kanelpelargon, eller p.triste är en vildpelargon, den har jättesöta blommor!!
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 07-06-2010, 21:25
          Länk hit: #32

Medlem

Hmm doktor Westerlund är det ,får inte in det i huvudet !har haft en sådan men den dog:(Japp jag köppte en Kanelpelargon för att känna historiens vingslag kompiskram.gif Köppte en som heter Tommy och en annan med brokiga blad i grön vinrött och vitt blommorna blir röda.Hon odlar alla Biodynamiskt !hon rekomderade "guldvatten" att vattna dom med , de gillar inte för mycket kväve för då utveklas bara rötterna och bladen !Blomstra var bra gödning sa hon.men jag kan ju inte påstå att hon beskärde så mycket ,verkar som hon lät dom växa hur som helst som de gör i vilt tillstånd !Jag fick se French Vanilla bloma i alla fal,gulblomande och jag har tre här med knopp nu blomma.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-06-2010, 12:37
          Länk hit: #33

Medlem

Kan som information tala om att jag just pratat med Maria (känner henne sen tidigare) och hon och hennes medhjälpare hade just inventerat pelargonerna till skattemyndigheterna. Hon hade runt 10.000 plantor. Av dom var ca 265 olika vildpelargoner (arter) resten "vanliga" pelargoner varav många sorter sådana som hon själv tagit fram genom pollinering. Alla stod inte framme på utställningen men ca 3000 fanns i utställningshallarna sade hon.
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 09-06-2010, 17:47
          Länk hit: #34

Medlem

Men vad bra att du känner henne !ja som sakt inte lätt att uppfatta vart enda ord när man har 30 Postpensionärer omkring sig som pratar hela tiden plus att hon Maria bryter ganska starkt på spanska.Jag ville helt enkelt bara berätta om min resa dit och hur jag upplevde den.

Citera
          Alba
          Inlägg 09-06-2010, 20:28
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Motti @ 09-06-2010, 18:47) *
          Men vad bra att du känner henne !ja som sakt inte lätt att uppfatta vart enda ord när man har 30 Postpensionärer omkring sig som pratar hela tiden plus att hon Maria bryter ganska starkt på spanska.Jag ville helt enkelt bara berätta om min resa dit och hur jag upplevde den.

Jag är glad att du berättade. Jag kan ju bara gissa hur mycket vackert där finns.
          Nästa gång tar du med kameran eller hur.

Citera
          Motti
          Inlägg 09-06-2010, 21:26
          Länk hit: #36

Medlem

Jag har ju några exemplar hemma nu bla en vildpelargon som kallas "Kanelpelargon"ska se hur de blir dom jag köppte så ska jag försöka lägga in en bild.
          Föresten inget ont sakt om Pensionärerna för dom var både trevliga och roliga kompiskram.gif men en del hörde nog lite dåligt och pratade med varan i stället när de inte förstog vad Maria sa:)
          Mvh Motti

Redigerat av Motti: 09-06-2010, 21:27

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 23:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon