Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det kungliga bröllopet i sommar, Bryr ni er om Viktorias o Daniel Westlings bröllop?
          Det kungliga bröllopet
          Är ni intresserade av det kungliga bröllopet mellan Viktoria och Daniel Westling?
          Jag kommer att besöka Stockholm i samband med bröllopet och försöka delta i festligheterna. [ 1 ] ** [1.12%]
          Jag kommer inte besöka Stockholm men jag ska försöka köpa en bröllopsminnespryl. [ 0 ] ** [0.00%]
          Jag kommer endast läsa artiklar och/eller se på TV om bröllopet med intresse. [ 19 ] ** [21.35%]
          Jag kommer att läsa artiklarna och/eller se på TV, men inte leta efter dem i tidningarna [ 39 ] ** [43.82%]
          Nej jag bryr mig inte alls om bröllopet. [ 30 ] ** [33.71%]
          Totalt antal röster: 93
          Gäster kan inte rösta 
          Red Top
          Inlägg 20-06-2010, 19:34
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Anma @ 20-06-2010, 20:20) *
          Kan man vara royalist och Sosse?

Om man inte kan så finns inte jag.

Det kan man.

Annars finns inte jag heller. Mångårig sosse, numera miljöpartist.

Jag kanske inte är royalist i ordets starkaste bemärkelse, men följer gärna vad som händer i de europeiska kungahusen och tycker det är trevligt att Sverige är en monarki.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gita
          Inlägg 20-06-2010, 19:36
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 20:25) *
          Till saken: Misstror du min hypotes att kungahuset, och dem närstående, politiskt närmast till 100 % står för högermoderata idéer och därmed är politiska?

Ja, för du har helt fel. I sina ämbeten är de kungliga helt opolitiska och vad de tycker som privatpersoner vet varken du eller jag och det angår oss inte heller. Förmodligen finns det olika politiska sympatier precis som jag gissar att det finns inom t.ex. lärarkären, inte tror jag att alla lärare är sossar.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-06-2010, 19:42
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 20-06-2010, 20:29) *
          Nä, inte om man skall tro Aqva, är man royalist är man med automatik längst ut på högerflygeln i sina åsikter.
          Var inte orolig, du finns och är inte speciellt ovanlig.
          Gita

Varför misstolkar du mig närmast med avsikt - Jag har aldrig diskuterat Sveriges 46 % rojalister utan kungahuset och deras närmaste - några hundratal personer - som du anser är opolitiska , medan jag menar att dessa är klart borgerliga både vad avser värderingar och levnadssätt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2010, 20:06
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Puh, vad skönt att jag finns... giggle.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-06-2010, 20:15
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 20:42) *
          Varför misstolkar du mig närmast med avsikt - Jag har aldrig diskuterat Sveriges 46 % rojalister utan kungahuset och deras närmaste - några hundratal personer - som du anser är opolitiska , medan jag menar att dessa är klart borgerliga både vad avser värderingar och levnadssätt.

Vad är ett borgeligt levnadssätt måntro? w00t.gif Va det än är så låter det mysigt o gott o tryggt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 20-06-2010, 20:19
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 20:42) *

ja, förhoppningsvis har dom borgerliga värderingar, men till skillnad från dig så avstår jag att tvärsäkert sätta etiketter på människor som jag såväl som du inte vet särskilt mycket om.
          Vad är kriterierna för ett borgeligt resp icke borgerligt levnadssätt? Tror att du är på väg ut på svag is.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2010, 20:26
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Nu vet jag att jag går helt utanför ämnet, men gör det ändå.
          Personligen begriper jag inte vad det finns för motsättning i att bo i lyxvilla, dricka champagne varje dag, äga 10 ferraris (okej, lite överdrivet, men ni fattar vad jag menar va?) och rösta vänster.
          Att göra det betyder bara att man också värnar om de som är svagare och som inte har samma möjligheter som en själv här i livet. Att man man ser sig att vara rik nog (inte bara i pengar räknat) att betala mer i skatt för att värna om alla och inte bara sig själv och sina likar.

Så där ja. Sorry för OT.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-06-2010, 20:29
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 20-06-2010, 21:19) *
          ja, förhoppningsvis har dom borgerliga värderingar, men till skillnad från dig så avstår jag att tvärsäkert sätta etiketter på människor som jag såväl som du inte vet särskilt mycket om.
          Vad är kriterierna för ett borgeligt resp icke borgerligt levnadssätt? Tror att du är på väg ut på svag is.
          Gita

Om du seriöst vill diskutera det, så gärna för mig. Men hittills har du inte varit särskilt intresserad av att lyssna på det jag försöker uttrycka.

Min huvudtes var annars att kungahuset och monarkin som institution knappast är opolitisk. Jag står fast vid den tesen, medan du inte gärna vill se det så. Politik är faktiskt inte bara partipolitik utan det handlar också om olika samhällsgrupper som försöker hävda sina intressen och på olika sätt påverka samhällsutvecklingen.

Om drygt sextimmar bär det av mot Italien för min del, så jag avslutar här och önskar alla på "tråden" en Glad midsommar!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-06-2010, 20:37
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Aqvakul @ 20-06-2010, 21:29) *
          Om drygt sextimmar bär det av mot Italien för min del, så jag avslutar här och önskar alla på "tråden" en Glad midsommar!

Då kan du ju kolla om Italien verkligen ser ut som en stövel!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-06-2010, 20:39
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Om du seriöst vill diskutera det, så gärna för mig. Men hittills har du inte varit särskilt intresserad av att lyssna på det jag försöker uttrycka.

Min huvudtes var annars att kungahuset och monarkin som institution knappast är opolitisk. Jag står fast vid den tesen, medan du inte gärna vill se det så. Politik är faktiskt inte bara partipolitik utan det handlar också om olika samhällsgrupper som försöker hävda sina intressen och på olika sätt påverka samhällsutvecklingen.

Men i morgon kommer ju sommaren till Sverige! Hälsa Italien o Anita Ekberg.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 20-06-2010, 20:45
          Länk hit: #111

Medlem

Och vad jag försöker säga är att allt inte behöver vara politik, att det måste få finnas utrymme för annat också. Jag är fortfarande nyfiken på vad du menar me d borgerligt levnadssätt, i mina öron har det en positiv klang där individen går före kollektivet. Men du avser något annat, eller hur.?
          gita

Citera
          herkules
          Inlägg 20-06-2010, 21:16
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 19:06) *
          HERKULES , men snälla du mitt i demokratin finns det både de andra och de vita = adelsfolk, och jag skämns inte för mina rötter från den vita sidan. Vi brukar dock ändå ha VIP- behandling när vi blir för oledsna att trängas med massan. .. ser det som en bra förmån ...Fuchian

du måste ju vara dum i hela huvudet.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-06-2010, 21:46
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag tror ärligt att detta var det sista kungliga bröllopet för en tronföljare i Sverige. Under bröllopshysterin som var (är) så ökade republikanska föreningen från 3000 till över 6000 medlemmar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          herkules
          Inlägg 20-06-2010, 21:50
          Länk hit: #114

Medlem

det spelar ingen som helst roll om kungahuset är vänster eller höger - det företräder något gammalt och mossigt som inte hör hemma i dagens moderna demokratiska samhälle. de ska förpassas till historieböckerna där det hör hemma.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 20-06-2010, 22:35
          Länk hit: #115

Gäster

CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 19:06) *
          HERKULES , men snälla du mitt i demokratin finns det både de andra och de vita = adelsfolk, och jag skämns inte för mina rötter från den vita sidan. Vi brukar dock ändå ha VIP- behandling när vi blir för oledsna att trängas med massan. .. ser det som en bra förmån ...Fuchian

Du driver med alla och många går på det ...
          stavar felfritt i en del inlägg för att i nästa försöka se ut som du var Finne osv osv ... spelar dum och ännu dummare för att i nästa stund vara helt OK
          Tror att du skrattar gott där framför din skärm. rotfl.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 21-06-2010, 07:19
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag tittade massor massor massor!!!

Men guuuuuud vad trött jag blev på hon som pratade hela tiden! Timme efter timme efter timme... Linda nånting? "Där är han! Och där är hon! Och hon har på sej... Och där är han igen. Och han... " Och dom pratade i munnen på varandra som om dom inte hörde den andre. Neej, hon var dagens bottennapp.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 21-06-2010, 08:05
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (herkules @ 20-06-2010, 22:50) *
          det spelar ingen som helst roll om kungahuset är vänster eller höger - det företräder något gammalt och mossigt som inte hör hemma i dagens moderna demokratiska samhälle. de ska förpassas till historieböckerna där det hör hemma.

Vet inte om jag tycker vårat samhälle är så modernt och demokratiskt egentligen? Ganska mycket som fortfarande är mossigt och gammalt och är det inte det, så gör man det så igen...

Redigerat av Orkidétjuven: 21-06-2010, 08:06

Citera
          herkules
          Inlägg 21-06-2010, 08:10
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 21-06-2010, 09:05) *
          Vet inte om jag tycker vårat samhälle är så modernt och demokratiskt egentligen? Ganska mycket som fortfarande är mossigt och gammalt och är det inte det, så gör man det så igen...

håller faktiskt helt och hållet med dig, men det ska iaf föreställa både modernt och demokratiskt, vi skriver ändå 2010 nu och där hör ingen kung eller kungarike hemma, vi lever inte i sagornas land.

--------------------

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 21-06-2010, 08:35
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag vet inte om jag håller med dig till 100 % på den punkten för det handlar en del om vårat arv och historia och det har ett värde i sig med. Det bör man bara inte avsluta. Speciellt inte när det bringar in pengar i form av turism och liknande med. Pengar som kan användas i viktigare ändamål i slutändan.
          Jag vet inga siffror ,men får inte sverige in mer i turism inkomst än vad kungahuset kostar?

Fast jag tror nog många människor tror att de lever i sagovärldar ibland. Folk är blinda för verkligheten...

Citera
          herkules
          Inlägg 21-06-2010, 10:11
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 21-06-2010, 09:35) *
          Jag vet inte om jag håller med dig till 100 % på den punkten för det handlar en del om vårat arv och historia och det har ett värde i sig med. Det bör man bara inte avsluta. Speciellt inte när det bringar in pengar i form av turism och liknande med. Pengar som kan användas i viktigare ändamål i slutändan.
          Jag vet inga siffror ,men får inte sverige in mer i turism inkomst än vad kungahuset kostar?
          Fast jag tror nog många människor tror att de lever i sagovärldar ibland. Folk är blinda för verkligheten...

jag tycker att man kan avsluta det, låta kungahuset gå till historien.
          har inte en aning om hur mkt pengar kungahuset drar in till statskassan, förmodar att de pengarna skulle komma in ändå med tanke på att vi har slott, klänningar, smycken att visa och en historia att berätta. till det behövs ingen statschef som föds in i rollen.
          bröllopet var vackert - jag önskar alla svenska kvinnor ett sådant bröllop en gång i livet smile.gif

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-10-2025, 04:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon