|
Bryr ni er om Kronprinsessebröllopet? Kronprinsessan Viktora ska gifta sig och det även bli en stor folklig högtid på olika sätt så att den vanliga medborgaren ska kunna känna sig delaktig. Bland annat ska bröllopsparet åka på en lång kortegeresa med häst o vagn från Storkyrkan via bla Sveavägen och kungsgatan ut till Djurgården och därifrån med en ”roddbåt” tillbaka till slottet, bara för att vi vanliga medborgare ska kunna stå o vinka längs vägen.
På ett tidigt stadium bokade många researrangörer hotellrum och planerade bussresor. Sj har satt in extra tågavgångar.
Nu visar det sig att folk inte alls har bokat dessa resor. Arrangörerna har avbokat sina hotellrum och ställt in resorna.
Har ni något intresse eller bryr ni er inte?
Aqvakul
02-06-2010, 21:24
jag är genuint ointresserad.
Meriona
02-06-2010, 21:28
Kan tyvärr inte rösta, min variant saknas. Hade tänkt kolla lite på TV då jag misstänker att det ändå inte är nåt planerat den helgen pga Vätternrundan. Så varför inte kolla lite glamour på burken? Snygg kille och sagolikt vacker brud, såklart det är sevärt.
CITAT (Meriona @ 02-06-2010, 22:28)  Kan tyvärr inte rösta, min variant saknas. Hade tänkt kolla lite på TV då jag misstänker att det ändå inte är nåt planerat den helgen pga Vätternrundan. Så varför inte kolla lite glamour på burken? Snygg kille och sagolikt vacker brud, såklart det är sevärt.  artiklar=även reportage i TV..... edit oj, jag lyckades ändra i frågorna...
Meriona
02-06-2010, 21:31
Oki då fick det alternativet min röst.
M i Mälardalen (zon 2)
02-06-2010, 21:32
Lite intresserad måste jag tillstå att jag är. Jag tycker Victoria verkar vara en reko tjej och bröllop är alltid skoj. Främst är jag nyfiken på hur hennes klänning och frisyr ser ut - resten roar mig inte så mycket. Dock blir jag väldigt besviken om hon låter sig föras till altaret av sin pappa. Hovets motiveringar kring detta låter extremt krystade och påhittade.
*Stintan*
02-06-2010, 21:33
Förmodligen kommer jag att se lite på tråkburken om jag är hemma.
Gossen Ruda
02-06-2010, 21:40
Inte ett dyft intresserad. Får spader redan nu när SVT gör reklam om ickehändelsen.
Anki på Öland
02-06-2010, 21:44
Vet ärligt talat inte när det är...... är alltså inte ett dugg intresserad, men jag önskar henne all lycka!! Anki
blomkronan
02-06-2010, 22:09
Det är alldeles för hysteriskt runt detta bröllop i media! Jag orkar inte än´s läsa tidningarna, men jag valde det alternativet, för om jag är hemma den dagen kommer jag nog av ren nyfikenhet ändå kolla på tvn, på bröllopet.
Tittar kanske en stund, En vigsel vill ju gärna bli långrandig. Mitt intresse för kungligheter är snarare historien om dom genom tiderna, eftersom det då är svensk historia om hur vårt land skapades och utvecklades.
Calypso_bulbosa
02-06-2010, 22:16
CITAT (blomkronan @ 02-06-2010, 23:09)  Det är alldeles för hysteriskt runt detta bröllop i media! Jag orkar inte än´s läsa tidningarna, men jag valde det alternativet, för om jag är hemma den dagen kommer jag nog av ren nyfikenhet ändå kolla på tvn, på bröllopet. Resonerar ungefär likadant. CITAT (gnon49 @ 02-06-2010, 23:10)  Tittar kanske en stund, En vigsel vill ju gärna bli långrandig. Mitt intresse för kungligheter är snarare historien om dom genom tiderna, eftersom det då är svensk historia om hur vårt land skapades och utvecklades. Instämmer här med.
mamamaggan
02-06-2010, 22:17
Kan nog inte undvika att se något från bröllopet , visas väl alltid något på nyheter eller så , men jag letar inte upp något .
För mig är det en glädjens dag och något positivt bland allt annat allvar och eleände i världen,inte så ofta vi har kungliga bröllop i Sverige !sist var det 1976.kul att se alla kungligheter och adel och statsmän sammlas under en positiv flagg där glädjen och kärlek står som numer ett:)just den dagen.
CITAT (Motti @ 02-06-2010, 23:23)  För mig är det en glädjens dag och något positivt bland allt annat allvar och eleände i världen,inte så ofta vi har kungliga bröllop i Sverige !sist var det 1976.kul att se alla kungligheter och adel och statsmän sammlas under en positiv flagg där glädjen och kärlek står som numer ett:)just den dagen. Precis! Jag ska se det på TV.
Biggan_
02-06-2010, 22:34
Jag jobbar den dagen, så det blir väl lite bilder i tidningen och såklart kommer det på nyheterna i tv:n också! När Vickans mor o far gifte sej så såg jag hela bröllopet och kortegen och färden i kungaslupen, och jag gissar att det blir en repris på detta!
Kul med lite glitter och glamour
theseraphim
02-06-2010, 22:57
Skulle vara kul hur många av dessa buttra människor som tycker detta är trams som kommer titta "lite" på bröllopet, få vill nog erkänna men väldans många kommer titta.
Jo då många muttrar men kommer att titta ändå för de är ändå lite nyfikna på vad som händer den dagen
Monica M zon 4
03-06-2010, 04:59
Fullständigt ointresserad av hela jippot. Mest irriterad över alla dessa inför-program och att tidningarna knappt skriver om nåt annat. Är det inte över snart? Fast då börjar väl VM i fotboll. Suck.
aanderss
03-06-2010, 05:06
nä men kanske ser lite på tv om jag råkar
Fanns inget svar som passade mig, men jag kommer att titta om vädret "passar" mig. Aldrig att jag sitter framför dumburken om det är en fantastisk sommardag ( såna har vi inte haft för många av de senaste åren ).................fast...................om jag ska vara riktigt ärlig så står nog tv:n på så att jag kan se när jag "sveper förbi"
CITAT (Betty @ 02-06-2010, 23:31)  Precis! Jag ska se det på TV. Samma här!  Antar i alla fall att om det var meningen att jag skulle få en inbjudan så hade den väl kommit för länge sen?
Solstorm
03-06-2010, 08:23
Bröllopet är ju uttjatat långt innan det har hänt. Jag är dödstrött på att höra om det och fattar inte att så mycket av licenspengarna ska läggas på så många program innan det ens händer. Jag kommer absolut inte att titta men ändå så kommer det säkert att tvingas på mig när jag tittar på rapport och aktuellt.
anki/ronninge
03-06-2010, 08:36
jag är totalt emot detta med kungar drottningar och prinsessor och prinsar! det tillhör något förlegat och tycker vi ska skippa hela maskineriet. men givetvis önskar jag alla som gifter sig lycka till oavsett status!
Jag har inte följt med i tidningar eller sett på TV men jag kommer att titta på bröllopet.
Meriona
03-06-2010, 10:05
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 09:23)  Bröllopet är ju uttjatat långt innan det har hänt. Jag är dödstrött på att höra om det och fattar inte att så mycket av licenspengarna ska läggas på så många program innan det ens händer. Jag kommer absolut inte att titta men ändå så kommer det säkert att tvingas på mig när jag tittar på rapport och aktuellt. Fast jag tycker det är ännu värre att så stor del av licenspengarna går till att sända totalt meningslös sport ständigt och jämt. Aldrig nån sport som jag vill se (Golf, segling, hästar), bara massa trams. Håller med däremot att alla dessa program INNAN är helt meningslösa, kanske är tanken att de ska bygga upp en stämning, men jag tror att effekten blir den rakt motsatta, att man blir uttråkad. Jag har inte sett ett enda i o f s, det lockar mig inte ett dugg.
*Stintan*
03-06-2010, 10:15
Jag tror att det finns massor av människor som tycker att det är roligt och intressant att se program om kungligheter. Många fler än de som erkänner det.
Precis som det finns många som gillar att det visas fotboll eller annan sport. En del gillar frågesportsprogram, andra gillar Gókväll. Ett har vi alla gemensamt och det är att gnälla på TV-program vi inte gillar och har något utbyte av. Jag har fler knappar än 2 på min fjärrkontroll, har ni?
PeterDeleter
03-06-2010, 10:22
Usch ja, det där spektaklet kommer göra det omöjligt ta sig fram för oss som bor nära stan.
skogstroll
03-06-2010, 10:25
måste säga jag nästan aldrig ser på svt1 och 2. 2an är ju ändå mest en testbild vilket är lite dåligt tycker jag. För min del är det mest 4an, 3an, 5an, 6an... jag ska iaf titta på på bröllopet på TV om jag inte MÅSTE till en plantskola eller så. Jag håller mig bort från stan, alltför mycket folk för ett skogstroll  dessutom åker jag aldrig till stan en helg då vill jag sitta på min lilla stubbe...
CITAT (*Stintan* @ 03-06-2010, 11:15)  Jag tror att det finns massor av människor som tycker att det är roligt och intressant att se program om kungligheter. Många fler än de som erkänner det.
Precis som det finns många som gillar att det visas fotboll eller annan sport. En del gillar frågesportsprogram, andra gillar Gókväll. Ett har vi alla gemensamt och det är att gnälla på TV-program vi inte gillar och har något utbyte av. Jag har fler knappar än 2 på min fjärrkontroll, har ni? Klockrent Stintan Glömde ju svara på frågan, och ja, ja har massor med knappar
Jag är så ointresserad som man kan bli. Bryr mig inte ett dyft om varken kungligheter eller bröllop. Läser inte tidningar och ser väldigt sällan på tv, så har jag tur så slipper jag allt som har med det hela att göra.
Jag kommer att se det på tv. Minns tydligt hur jag som 6 åring såg Silvia bli drottning. Vi bodde kvar i Finland, men flyttade hit bara några månader efter deras bröllop. Så självklart var det en extra stor händelse, vi skulle ju flytta till landet med KUNG och DROTTNING! Lite kul är det att Kungen och Silvia gifte sig 19 juni, precis som Daniel och Victoria nu kommer att göra.
Men så där superduper intresserad är jag ändå inte, fast jag har köpt ett vykort på det blivande brudparet som är uppsatt på dass i stugan. Måste självklart få tag på vykort med bröllopsmotiv på också.
theseraphim
03-06-2010, 11:10
CITAT (Meriona @ 03-06-2010, 11:05)  Fast jag tycker det är ännu värre att så stor del av licenspengarna går till att sända totalt meningslös sport ständigt och jämt. Aldrig nån sport som jag vill se (Golf, segling, hästar), bara massa trams. Håller med däremot att alla dessa program INNAN är helt meningslösa, kanske är tanken att de ska bygga upp en stämning, men jag tror att effekten blir den rakt motsatta, att man blir uttråkad. Jag har inte sett ett enda i o f s, det lockar mig inte ett dugg. Fast å andra sidan så ligger dessa program bland de program som har absolut högst antal tittare per vecka och slår tex Äntligen Hemma så visst uppskattar folk dem. Just i dagsläget känns det kul när så många vill värna om de svenska traditionerna och svenskheten men det mest svenska vi har i stort sett, det är löjligt och kostar pengar bla bla bla:-)
Piccante
03-06-2010, 11:40
de tillhör inte min närmaste vänskapskrets så jag tänker inte uppvakta och är inte bjuden. Är ungefär lika intresserad av deras bröllop som när Stig o Britta i Flen gifter sig i september.
*Stintan*
03-06-2010, 11:43
CITAT (Markus_H @ 03-06-2010, 12:40)  de tillhör inte min närmaste vänskapskrets så jag tänker inte uppvakta och är inte bjuden. Är ungefär lika intresserad av deras bröllop som när Stig o Britta i Flen gifter sig i september. WOW! Ska du också till Flen?
fuchsian
03-06-2010, 11:49
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 09:23)  Bröllopet är ju uttjatat långt innan det har hänt. Jag är dödstrött på att höra om det och fattar inte att så mycket av licenspengarna ska läggas på så många program innan det ens händer. Jag kommer absolut inte att titta men ändå så kommer det säkert att tvingas på mig när jag tittar på rapport och aktuellt. Det är så överreklamerad att man tröttnar på alla dessa TV inlägg. Undrar hur dom mår av detta själv? kanske, om det regnar, kan jag ta en titt just vigseln, men det andra omkring det hela har jag redan tröttnat på. ska det vara så mycket och så lång tid som detta har pågott till någon nytta, men säkert finns dom som damsuger allt. ..fuchian
Huggorm
03-06-2010, 14:25
Det är inte ofta tronarvingar gifter sig nu för tiden, så jag tycker absolut det är värt att uppmärksamma. Sedan är jag fruktansvärt ointresserad av kändiselit och deras privatliv, så jag kommer inte att uppmärksamma det alls. Eventuellt låter jag bli att byta kanal när det kommer upp på nyheterna på TV, men där går gränsen.
sommarhumla
03-06-2010, 17:30
Jag kommer nog att titta på bröllopet men artiklar i tidningar eller tv-kanaler som ska ha en massa larviga tjatterprogram inför bröllopet tänker jag inte titta på. Jag var bara 6 år när det begav sig förra gången då kungen och drottningen gifte sig. Och bröllop är ju alltid trevligt....tror nog att min inbjudan kommit bort i posten..konstigt, samma sak brukar inträffa när det är dags för nobelmiddagen också. Måste ta ett snack med brevbäraren tror jag...
Aqvakul
03-06-2010, 17:33
Vi försökte faktiskt gifta oss i stadshuset i Stockholm den 19 juni 1976. Men området var av någon anledning avspärrat, så det fick bli en vecka tidigare..
Verkar inte vara så där jättestort intresse. Jag tror många affärsidkare i sthlm kommer att känna sig mindre lyckosamma när bröllopet är över.
herkules
04-06-2010, 23:02
jag kommer tillbringa hela dagen på stan, fota och kolla på folk, hoppas att det blir vackert väder!
zaaritha
05-06-2010, 00:45
Trevligt att Victoria får gifta sej med sin käresta! För övrigt--är jag totalt ointresserad!
Kul med lite lyx och glamour, det gillar jag. Jag kommer att titta på tv - om jag inte har något annat viktigare för mig just då. Kul och bra också med alla blickar på Sverige just den tid på året när Sverige är som vackrast, fantastisk marknadsföring av landet Sverige. Gita
SL väntar i alla fall många resenärer. Det ska bli gratis T-bana så det inte bli stopp i spärrarna.
bergvallmo
07-06-2010, 18:38
Tycker också det är kul att kungligheter numera får gifta sig av kärlek  Kärlek är härligt..
Gossen Ruda
07-06-2010, 18:47
Nu skall tydligen slottet där de skall bo klassas som skyddsområde för att förhindra fotografering. Är det fotograferna eller kungabeskyddarna som flippat ut?
Anki på Öland
07-06-2010, 19:14
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2010, 19:47)  Nu skall tydligen slottet där de skall bo klassas som skyddsområde för att förhindra fotografering. Är det fotograferna eller kungabeskyddarna som flippat ut? Fotograferna tippar jag! Anki
theseraphim
07-06-2010, 19:59
Förstår att det blir ett skyddsområde för hur kul skulle det vara att ha busslaster med tyska turister på sin tomt:-)
Gossen Ruda
07-06-2010, 20:59
Det är inte frågan om att ha tillträdesförbud utan fotograferingsförbud, även från långt håll. Inte ens de flesta militära installationer är skyddsobjekt i den meningen att man inte får fotografera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|