Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pionångest, Handlat på tradera
          varghem
          Inlägg 09-07-2010, 16:05
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

är på jakt efter en dillpion... har någon frö??? eller har på gång??

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-07-2010, 12:22
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Ezereht @ 08-07-2010, 16:01) *
          Bara för att visa att ja, pioner kan bli stora wink.gif
          Tror det är Sarah Bernhardt.

Visst är jag lite lik min avatarbild va crazy.gif

Hihi, ja du är lik ditt avatar! Ojoj, läckra pioner....Ser några maffiga ruggar på väg till jobbet kul när folk förgyller varadgen!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Fru JD
          Inlägg 13-07-2010, 14:35
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 24 811

Ingrids, vad är det för pion du har som "visningsbild"? Mkt vacker i färgen, har märkt att jag fastnar mer och mer för blommor som blommar i aprikos-rosa-gul-röd-orange........ Mmmm

Citera
          ingmet
          Inlägg 29-09-2010, 12:46
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Oj..vad länge sen jag var inne och skrev på Odla.. själva odlandet har inte legat still för det.. men Internet har det blivit mycket mindre av.. Idag har jag gjort något som jag längtat efter i flera år.. Jag har inhandlat en dillpion.. Det var utförsäljning på Åkersberga Växtförsäljning och finkammade varje kvm efter fynd.. och helt plötsligt så hittade jag två krukor med dillpion (karminröda blommor).. nedsatta med 50%.. En av dom blev mina..hade lite ångest vilken jag skulle ta.. men efter lite ole, dole doff.. Så nu ska jag hitta en bra plats.. och göra det skönt om pionens fötter.. och be en stilla bön att den överlever vintern.

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-09-2010, 20:55
          Länk hit: #105

Medlem

fear.gif Tog du inte båda???? Å, så läckert, grattis till fyndet. yaay.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingmet
          Inlägg 13-10-2010, 14:22
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Nja.. det gäller att hushålla med$$$$$ ... Nu är pionen äntligen planterad och nedräkning till sommaren har startat. giggle.gif

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-04-2011, 18:23
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Vårstädningen i rabatten har lett till total lycka - alla pioner lever! De stod ju kvar i kruka hela vintern men fick nu tillfälliga rabattplatser, pionrabatten fortfarande ogrävd. Massor med fina sugrötter när jag försiktigt tog dem ur krukorna och nån liten bladtuss på alla plantor. Nu återstår bara att se om de blommar och om de i så fall faktiskt är Roselette, Paula Fay och Pink Hawaiian Coral. Inget är som väntans tider ...

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-04-2011, 18:33
          Länk hit: #108

Gäster

CITAT (ingrids @ 22-04-2011, 19:23) *
          Vårstädningen i rabatten har lett till total lycka - alla pioner lever! De stod ju kvar i kruka hela vintern men fick nu tillfälliga rabattplatser, pionrabatten fortfarande ogrävd. Massor med fina sugrötter när jag försiktigt tog dem ur krukorna och nån liten bladtuss på alla plantor. Nu återstår bara att se om de blommar och om de i så fall faktiskt är Roselette, Paula Fay och Pink Hawaiian Coral. Inget är som väntans tider ...

Det är väl underbart ingrids! Här kommer mina pioner i rasande fart, buskpionerna lever och växer, min gula itoh hybrid lever!!! ...och alla de andra med. Pioner är tacksamma och inte svårodlade.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 22-04-2011, 20:27
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Gunilla T!
          Jag har två olika P.tenuifolia. Dels en "äkta" dels en med något bredare bladverk (har hört namnet "Bergianska"). Den ger grobart frö men inte den mer dilliga. Blir det en vettig sommar i år så kan du få några frön av mig. Fjolårets glömde jag så de torkade och de skall sås färska. Den som kallas "äkta" är för liten för att delas ännu.

För övrigt är pioner hustrus bord och jag gillar deras blommor men ogillar de fallna kronbladen. Vi har ett drygt 30-tal med blomning från maj till augusti. Men sorterna är bara ca 15.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-04-2011, 21:23
          Länk hit: #110

Medlem

Piontider smiley_small_hug.gif

Jag har en undran.. Jag har fått förmånen att gräva upp gamla pioner hos en kollega som inte ville ha så många. De "korvar" som ramlade av, kan man få dem att rota sig? Ser inga "ögon" eller annat som kan vägleda.

Min käre sambon grävde början till pionrabatt i dag, nu ska jag bara rensa de jag grävt upp från ogräs... Och plantera! Yipee!

Så kul att pionerna i krukor överlevde Ingrid, vilka kämpar.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          KRT
          Inlägg 22-04-2011, 21:49
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Ett pionfreak till här! Tyvärr inte så kunnig ang sorter och arter, men jobbar på det.
          Har dessutom en fråga; jag köpte en trädpion förra våren, tyvärr står inget latinskt namn bara ett kinesiskt (?) långt sortnamn (antar jag), går det att identifiera den närmare? Blommar inte än, men enl etiketten ska den ha röda blommor. Det roligaste är att det kommer blad både från toppen, från "grenar" på mitten och nere från roten! Den verkar äntligen börja växa till sig! Frågan är hur lång tis det tar innan den blommar?

Satte också två knölar i fjol, nu kommer det blad - men hur lång tid innan de blommar?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-04-2011, 21:57
          Länk hit: #112

Medlem

Min buskpion har dött..

Jag har planterat köpta knölar som blommat samma år, andra som tagit lite tid. Det beror säkert på?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-04-2011, 21:58
          Länk hit: #113

Medlem

Till Gunilla - jag vet att pioner är tacksamma, men jag blir lika förvånad varje gång HUR tacksamma. Har läst att itoh-hybrider kan klara zon 5 och nu när Bartzella gått ner i pris ska jag nog testa. Och en vit eller rosa Rockii baserad trädpion. Hoppas snart få se pionbilder från din trädgård smile.gif
          Wilmer - låter jättespännande, för jag gissar att du måste vänta på blom för att veta vad du fått? Med tanke på hur ynkliga några av mina såg ut när jag fick dem skulle jag testa att plantera korvarna, jag menar blir det inget så har du i alla fall testat.
          Och jo, jag funderar på om jag borde åkt dit för pionmisshandel. Så fort rabatten är fixad (vilket nog inte blir så fort eftersom det inbegriper terrassering) ska de få stå ostörda i bra jord som kompensation ...
          KRT - den här webbsidan har långa listor med pionnamn. Begynnelsebokstaven är given så man klickar på nästa bokstav i namnet och så får man upp massor med pioner som börjar på det. Ofta finns en beskrivning och en bild.

Redigerat av ingrids: 22-04-2011, 22:03

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-04-2011, 22:06
          Länk hit: #114

Medlem

Ingrid, det är olidligt spännande... Hon visste inte ens att det var pioner (nyinflyttad och ointresserad) så jag har ingen aning. Jag tyckte att hon skulle spara, så halva rabatten blev kvar. Korvarna blir planterade, helt klart. Undrar om det är en sort eller flera?? Ooi så spännande.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-04-2011, 22:15
          Länk hit: #115

Medlem

Jag är lika chockad över att någon kan vara ointresserad av pioner som glad för din skull! Spännande värre ...

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-04-2011, 22:24
          Länk hit: #116

Medlem

Fniss... Visst är det chockerande. Men hon behåller resten, det var ju storartat! Jag är glad jag med naughty.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          varghem
          Inlägg 23-04-2011, 06:46
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Jag har hittat nåt i mina pionsådder som liksom inte ser ut som pion blush.gif fina knubbiga växter... ska försöka ta bild och se om ni kan reda ut det hela *suck* annars får jag nog vänta några år med att se vad det egentligen är

Citera
          KRT
          Inlägg 23-04-2011, 07:11
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Ingrids - TACK för länken!!! Den var helt underbar (där kan man träska ner sig i dagar = livsfarligt smile.gif). Hittade min pion, tydl en trädpion an suffructicosa-typ. Efter att ha sett bilderna bara önskar jag att den ska blomma, snart!

En fundering; på väg till dagis finns en trädgård med en enorm trädpion, går det att så och få dem att ta sig? Jag har pratat m ägaren då och då, så jag kan mycket väl fråga om man kan få några frön (om det bildas några alltså smile.gif).

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-04-2011, 07:17
          Länk hit: #119

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 22-04-2011, 21:27) *
          Gunilla T!
          Jag har två olika P.tenuifolia. Dels en "äkta" dels en med något bredare bladverk (har hört namnet "Bergianska"). Den ger grobart frö men inte den mer dilliga. Blir det en vettig sommar i år så kan du få några frön av mig. Fjolårets glömde jag så de torkade och de skall sås färska. Den som kallas "äkta" är för liten för att delas ännu.

För övrigt är pioner hustrus bord och jag gillar deras blommor men ogillar de fallna kronbladen. Vi har ett drygt 30-tal med blomning från maj till augusti. Men sorterna är bara ca 15.

Men tack snälla du, det var verkligen generöst av dig men nu har jag herrgårdspionen som den eg. heter. Mycket riktigt figurerar Bergianska i sammanhanget. Det sägs att det var där som den spontana hybriden mellan dillpionen och en annan pion kom till. Jag gillar nog mest de enkla formerna som just dillpion.

Nu måste jag berätta om pionen som återvände till Hagtorpet..

När familjen som brukade jorden här sålde Hagtorpet pga åldersskäl i slutet av 80-talet hämtade dottern i familjen sin mammas dillpion och planterade den vid sin sommarstuga. Många år senare träffades jag och denna dotter i föreningen trädgårdsamatörerna. Hon berättade om sin mammas dillpion och ville att jag skulle få en planta vilket jag också fick. Nu visade sig att det inte var en dillpion utan en herrgårdspion men den var lika uppskattad ändå.

Nu blommar den på Hagtorpet igen, såhär ser den ut just nu;

Bifogad fil  DSCN01220001.JPG ( 286.08k ) Antal nedladdningar: 19

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 23-04-2011, 08:37
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

CITAT (Gunilla T @ 23-04-2011, 08:17) *
          Nu måste jag berätta om pionen som återvände till Hagtorpet..

Nu visade sig att det inte var en dillpion utan en herrgårdspion men den var lika uppskattad ändå.

Nu blommar den på Hagtorpet igen, såhär ser den ut just nu;

Bifogad fil  DSCN01220001.JPG ( 286.08k ) Antal nedladdningar: 19

Oaktat det så heter tydligen båda två Paeonia tenuifolia.
          Den tunnbladiga ger tydligen sällan frön. Möjligen att den inte är självfertil. Herergårdsvarianten har tre till fem frökapslar. Blommar samtidigt som rosenpionerna. Den andra blommar ca tre veckor senare.
          På AoTs forum var det en het dabatt om tenuifolia för några år sedan.

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2026, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon