Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pionångest, Handlat på tradera
          KRT
          Inlägg 23-04-2011, 08:46
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har sått dillpion (köpt fr impecta), men om fröerna måste sås purfärska är väl chansen att det blir något liten?

Någon som kan/vill dela med sig av sina bästa pion-såtips? De ska vara lite omständiga med långsam tillväxte har jag förstått? Gror ett år och får blad nästa? Kan man skynda på detta på något sätt? Vad sår ni era pioner i; jord, torv eller något annat?

Förresten, kan man föröka svavelpion m frö också?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 23-04-2011, 09:08
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

CITAT (KRT @ 23-04-2011, 09:46) *
          Jag har sått dillpion (köpt fr impecta), men om fröerna måste sås purfärska är väl chansen att det blir något liten?

Någon som kan/vill dela med sig av sina bästa pion-såtips? De ska vara lite omständiga med långsam tillväxte har jag förstått? Gror ett år och får blad nästa? Kan man skynda på detta på något sätt? Vad sår ni era pioner i; jord, torv eller något annat?

Förresten, kan man föröka svavelpion m frö också?

Hej KRT!
          Kolla här

Läste just varför jag förmodligen inte får frön av dillpionen. De hinner inte utvecklas. Felaktig tolkning av mig. För inga av de senare pionerna ger frön.
          Kan tillägga att P. veitchii gror av sig självt till våren så fort "fröna når marken".

Redigerat av Överbölingen: 23-04-2011, 09:12

Citera
          KRT
          Inlägg 23-04-2011, 11:01
          Länk hit: #123

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 10:08) *
          Hej KRT!
          Kolla här

Läste just varför jag förmodligen inte får frön av dillpionen. De hinner inte utvecklas. Felaktig tolkning av mig. För inga av de senare pionerna ger frön.
          Kan tillägga att P. veitchii gror av sig självt till våren så fort "fröna når marken".

Tack för länken! Mycket matnyttigt om pionförökning, och svar på de flesta av mina frågor.

Ang P. Veitchii - Så underbart att ha en pion som är SÅ lätt att få fler av. Önskar mina var så enkla smile.gif, fast min äldsta har faktiskt gett frö, men det blev inget med dem tyvärr sad.gif. Får väl se om jag kan få tag på en rosfnpion också. Har ett antal år kvar till 40, men man kan nog hitta någon ursäkt ändåwink.gif

Ska förresten till USA om en månad, kan man ta in knölar till Sverige som privatperson, eller är det för krångligt???

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-04-2011, 11:14
          Länk hit: #124

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 09:37) *
          Oaktat det så heter tydligen båda två Paeonia tenuifolia.

Jag har skrivit Paeonia x hybrida som det vetenskapliga namnet på herrgårdspionen men det råder vissa oklarheter vad jag förstått så jag är inte säker på att Paeonia x hybrida är korrekt.

Såhär säger Wikipedia iaf;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrg%C3%A5rdspion

Citera
          KRT
          Inlägg 23-04-2011, 13:19
          Länk hit: #125

Medlem

Bara för att vi pratade om det var jag tvungen att kolla mina dillpionfrö, vilketvar tur eftersom 2 st var satta i torvkrukor och höll på att lösas upp. Tittade försiktigt och alla 5 (!) fröna har grott!!! Groddarna varierade från 2 mm till 3 cm i längd. Inget mer än så, ingen antydan till blad eller så, men de har iaf grott! Frågan är väl bara nu hur lång tid det tar innan något tittar upp ovan ytan. Men det är väl som med vatten, det kokar aldrig om man tittar. Kanske bäst att glömma dem och låta bli att tänka på dem annat än för att vattna då och då smile.gif

--------------------

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 23-04-2011, 16:51
          Länk hit: #126

Medlem

Sicket virrvarr.
          ...Alla gamla sanningar tar slut... Som det står i visan. Dessutom DNA och allt doktorerande tillför ju massor med namntrassel. Och inte bara ang Paeonia.

Som tur är lyckas vi ibland med våra intentioner med frön och sticklingar, avläggare och delningar, oavsett om vi gjort som man skall göra.

Roligt är det i alla fall när det lyckas.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-04-2011, 17:55
          Länk hit: #127

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 17:51) *
          Sicket virrvarr.
          ...Alla gamla sanningar tar slut... Som det står i visan. Dessutom DNA och allt doktorerande tillför ju massor med namntrassel. Och inte bara ang Paeonia.

Som tur är lyckas vi ibland med våra intentioner med frön och sticklingar, avläggare och delningar, oavsett om vi gjort som man skall göra.

Roligt är det i alla fall när det lyckas.

Jamenvisst...fast det är ju intressant detta med namn wink.gif

..så nu har jag konsulterat vår främste pionexpert Herman Krupke, inte personligen utan hans bok "Min passion för pioner"

För att krångla till det ytterligare så skriver Krupke såhär;

I kapitlet om vilda perenner pioner nämde jag hybridpionen Paeonia hybrida `Bergiana´även kallad `Herrgårdspion´. Här kommer en utförligare beskrivning. Denna hybrid blir på många håll felaktigt kallad för dillpion. Den är en korsning som har tillkommit av en slump i Bergianska Trädgården Stockholm mellan två nära besläktade vildarter, enkel dillpion P.tenuifolia och sibirisk pion P.anomala, vilka stod planterade intill varandra och gav fröer. Fröplantorna från dem visade tydliga drag från båda föräldrarna. Plantorna blir 70 - 100 cm höga, beroende på jordmån.

De enkla, mörkröda blommorna blir som dillpionernas 7-8 cm i diameter. De nickar lätt. Färgen är inte så varmt röd som hos den äkta dillpionen, utan går mer åt lila. Översta delen av stjälken har färre blad än den äkta dillpionen. Bladen är betydligt bredare och grövre medan den rätta dillpionen har mycket smalare, findelade blad. Fröbaljorna är korta, breda och platta. Till skillnad från den äkta dillpionen ger hybriden sällan några frön. I förekommande fall är fröna glänsande svarta och gror sällan. Hybridpionen är mycket härdig och frisk. Den trivs bra norröver men duger inte till snitt.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 23-04-2011, 20:03
          Länk hit: #128

Medlem

Bra Gunilla. Du leder oss in på den smala vägen.

Citera
          ingrids
          Inlägg 28-04-2011, 22:48
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Där andra tålmodigt drar upp från frö har jag gjort det igen, det som fick mig att starta tråden. Budar på tre pionrötter på tradera igen. Den 100 procentiga överlevnaden gav blodad tand och den naggande misstanken att det kanske inte är de pioner jag tror - inte minst för att det gå att få fel även från renommerade firmor - funkar inte som någon som helst avskräckare.
          Förra årets säljare är tillbaka med nya spännande sorter och det har dykt upp en till med ett nästan lika spännande utbud. Måste gräva lite till helgen, så jag har en chans att få klart pionrabatten ...

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          varghem
          Inlägg 29-04-2011, 10:13
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

CITAT (KRT @ 23-04-2011, 14:19) *
          Bara för att vi pratade om det var jag tvungen att kolla mina dillpionfrö, vilketvar tur eftersom 2 st var satta i torvkrukor och höll på att lösas upp. Tittade försiktigt och alla 5 (!) fröna har grott!!! Groddarna varierade från 2 mm till 3 cm i längd. Inget mer än så, ingen antydan till blad eller så, men de har iaf grott! Frågan är väl bara nu hur lång tid det tar innan något tittar upp ovan ytan. Men det är väl som med vatten, det kokar aldrig om man tittar. Kanske bäst att glömma dem och låta bli att tänka på dem annat än för att vattna då och då smile.gif

Jag satte mina groddar i kruka förra året... i år tittar det upp små fina plantor redan.... ha tålamod biggrin.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 29-04-2011, 12:44
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (varghem @ 29-04-2011, 11:13) *
          Jag satte mina groddar i kruka förra året... i år tittar det upp små fina plantor redan.... ha tålamod biggrin.gif

Mmmmmm, problemet är väl bara att tålamod inte är en av mina bästa egenskaper wink.gif jag vill att roliga saker ska hända NU..... hittade dock en beskrivning på nätet om att man kan stoppa de grodda fröna i kylen och då snabba på utvecklingen av blad. Antar att det får plantan att tro att åren går snabbare smile.gif
          Någon som provat

--------------------

Citera
          ingrids
          Inlägg 29-04-2011, 19:57
          Länk hit: #132

Medlem

Red red rose - en alldeles nyförvärvad Lobata-hybrid, färsk från Tradera Har en sån där lätt vansinnig ambition att skaffa alla halvfyllda Lobatahybriderna Saunders tog fram men mina efterforskningar visar att de kan vara för många ... Än finns det dock plats smile.gif

Redigerat av ingrids: 29-04-2011, 19:58

--------------------

Citera
          merlin68
          Inlägg 29-04-2011, 20:13
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (KRT @ 29-04-2011, 13:44) *
          Mmmmmm, problemet är väl bara att tålamod inte är en av mina bästa egenskaper wink.gif jag vill att roliga saker ska hända NU..... hittade dock en beskrivning på nätet om att man kan stoppa de grodda fröna i kylen och då snabba på utvecklingen av blad. Antar att det får plantan att tro att åren går snabbare smile.gif
          Någon som provat

Det kan ta både ett, två och tre år att få fröna att gro sweatingbullets.gif Glädjen är desto större när det spir i krukorna. För en vecka sedan upptäckte jag till min stora glädje att 7 st svavelpioner har tittat upp yahoo.gif Nu gäller det att pyssla om de små så de blir stora och starka wub.gif Har ju dessutom typ 100 självsådda pioner i rabatterna, känns ledsamt att gröva bort dem...hur gör ni med era självsådda pioner?

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2011, 22:15
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag har lyckats med en frösådd, de jag gjorde i vintras ruttnade nog (några frön var nog ruttna när jag fick dem). Ser att min kanske fyråriga frösådda planta är riktigt kraftig i år, kanske kan bli en blomma? Den andra har sniglarna utrotat tyvärr. Annars väntar jag med spänning på mina fådda plantor, vad är det? Fick en röd av en annan vän, röda har jag aldrig haft. Min Alleycat ser kraftig och fin ut också, oj vilken spännande säsong!

Tyvärr är min stora buskpion definitivt död. Frid över en vacker pion -cry-.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 30-04-2011, 07:40
          Länk hit: #135

Medlem

Wilmer, visst är det spännande när man väntar på det som kankse, kanske blir de första knopparna på en planta! Hoppas min röda Alexander blommar i år, den ska visst vara riktigt riktigt röd ...

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 30-04-2011, 08:03
          Länk hit: #136

Medlem

Wilmer - är det vanliga sniglar eller mördarvarianten? Hos mig har mördarsniglarna nämligen lämnat pionerna i fred, frågan är om jag ska bli orolig nu sad.gif

Däremot hade jag något annat på pionerna i fjol, ca 50% av knopparna blev aldrig större än någon cm i diameter, sedan vissnade de och blev bruna innan de föll av? Vad kan det vara?

En sista fråga till experterna; bästa gödningsmedlet för pioner?

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-04-2011, 09:18
          Länk hit: #137

Gäster

När det gäller pioner så är det så att det är den livsmiljö som de hade året innan som bestämmer deras utveckling och blomning innevarande år. En lämplig tid för gödsling av pioner blir då efter deras blomning när de förbrukat sin energi i blomningen och behöver sommaren och hösten på sig för att fylla på sina näringsbehov. Kraftig vårgödsling är inte bra eftersom de då har samlat på sig energi som skall räcka till blomning och vårtillväxt. En allsidig gödsel får du med stallgödsel , dock inte direkt på rotknölarna. Kompostjord är bra och ger fin mullhalt. Pioner gillar djup mylla och är minst lika viktigt som gödsling. Har man bra och djup mylla räcker det långt..aldrig övergödsla, det skadar mer än det främjar, gäller de flesta växter.

Pioner är relativt friska växter men precis som alla andra har de sina specifika fiender. Pioner kan drabbas av piongråmögel men det tror jag inte det är som drabbat dina växter. Knoppdöd kan orsakas av nattfrost. Luktpionernas knoppar är känsliga för frost.

Om det inte är frost kan det vara så att dina pioner drabbades av näringsbrist året innan eller torka precis när blomanlagen bildades. Det kan orsaka knoppdöd.

Citera
          KRT
          Inlägg 30-04-2011, 09:52
          Länk hit: #138

Medlem

Tack för ett uttömmande svar Gunilla!

Mina pioner står i rabatten m bäst jord, ett fd trädgårdsland m djup, lucker djord. Väldränerat med ändå hyfsat fuktighetshållande. Nattfrost har jag svårt att tänka mig här nere, MEN när det väl blev vår i fjol här nete så blev det ju ganska torrt. Vilket alltså skulle kunna förklara saken. Det är torrt i år också (det är flera veckor sedan det regnade och det har varit uppemot 20 grader och viss vind den senaste 1,5 veckan), men eftersom jag vattnar en del nysatta perenner och buskar, brukar jag vattna pionerna också. Hoppas på att det gör susen och jag får fler blommor. Det konstiga var att knopparna verkade friska, men sedan bara vissnade de-antyder väl att det inte var själva knoppsättningen det var fel på.

Bra tips att göda efter blomning, logiskt egentöigen men jag tänkte inte så smile.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-04-2011, 10:41
          Länk hit: #139

Gäster

CITAT (KRT @ 30-04-2011, 10:52) *
          Tack för ett uttömmande svar Gunilla!

Mina pioner står i rabatten m bäst jord, ett fd trädgårdsland m djup, lucker djord. Väldränerat med ändå hyfsat fuktighetshållande. Nattfrost har jag svårt att tänka mig här nere, MEN när det väl blev vår i fjol här nete så blev det ju ganska torrt. Vilket alltså skulle kunna förklara saken. Det är torrt i år också (det är flera veckor sedan det regnade och det har varit uppemot 20 grader och viss vind den senaste 1,5 veckan), men eftersom jag vattnar en del nysatta perenner och buskar, brukar jag vattna pionerna också. Hoppas på att det gör susen och jag får fler blommor. Det konstiga var att knopparna verkade friska, men sedan bara vissnade de-antyder väl att det inte var själva knoppsättningen det var fel på.

Bra tips att göda efter blomning, logiskt egentöigen men jag tänkte inte så smile.gif

Det låter som om du har skapat bra förutsättningar för dina pioner. Men visst menade du att det var i fjol som de tappade knopparna? Då är det odlingsåret 2009 som har gett dem deras växtbetingelser i fjol.

När det gäller vissnade knoppar kan de mycket väl ha en knoppsättning som ser normal ut men om de led av näringsbrist eller torka året innan orkar de inte hela vägen och då blir resultatet det du beskriver. Dethär kan man ibland se på träd också som farit illa av näringsbrist, torka eller kyla. Löven kommer som de ska på våren, allt ser normalt ut, men efter ett tag skrumpnar de bort och trädet kan dö.

Pioner mår bäst av en riktig rotblöta och inget småduttande med vatten.

Javisst är det logiskt....naturen är ofta just det smile.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 30-04-2011, 13:35
          Länk hit: #140

Medlem

Du har rätt det var 2010 de tappade knopparna, och hösten 2009 flyttade jag dem från en helt fel växtplats till nuvarande plats.... Förklaringen är alltså med största sannolikhet flytten!!!! Tack Gunilla smile.gif

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2026, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon