| |
|
  |
Pionångest, Handlat på tradera |
|
|
|
|
13-06-2010, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
Ojojoj, nej Ingrid, en sådan åsikt har jag inte. Jag har inte hört talas om de du talar om *känner en ny värld öppna sig, eller var det avgrund* Jag har bara "vanliga" Barlow, Christa och Nora och liknande samt korsningar. Sedan mörka dubbla och enkla och senast köpte jag en ljusblå med korta sporrar, mums! Utan namn. Jag har nu sett en lime som jag dreglar efter... Jag samlar fröer och frösår själv en del, då blir det läckra korsningar, dem gillar jag oftast bäst. Jag lyckas ta död på aklejor faktiskt så några har fallit ifrån. NU KOMMER DU VÄL MED LÄNKAR så jag ska träska dit ordentligt igen  Jag har flyttat till en stor tomt UTAN en enda akleja hur är det möjligt i en gammal trädgårdstomt??
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2010, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Inga aklejor  Är det "Green Apples" du fallit för? En undanskuffad del av mig bara älskar gröna blommor (rabatten avsedd för gröna blommor har nu blivit vikt för en staketdruva och därmed andra surjordväxter). För att inte knuffa dig alldeles ut över avgrunden bifogar jag inga länkar men jag såg både blommande Black Barlow och Bordeax Barlow i måndags och de var fullständigt fantastiska mörka, kraftfulla blommor på höga mörka stänglar *saliverar*. Ser framför mig hur Ruby eller Bordeax höjer sig bakom stäppsalvian med dagliljebladen och daggkåpan bakom sig i stora rabatten. Tror helt enkelt att jag skickar bud till Rydlinge med en skelleftebo i förskingringen som far hem över midsommar - är den så vacker som jag tror får jag köpa en påse frö från rara växter (eller ta risken med egna frö, men de lär väl ha gjort som alla aklejor och hånglat vilt med alla artfränder i grannskapet). Kanske ska jag be honom ta en titt på om de har några snygga pioner också ... Gjorde just misstaget att läsa mig till att Yellow Crown som Gunilla nyss köpt blommar "långt inåt Västebottens inland" vilket betyder att i alla fall en itoh-hybrid är härdig här. Där rök slantarna jag tänkt spara till min ålderdom
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 10:24
|
Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 24 811

|
Vilken lömsk, lömsk tråd...... Ser ut att vara en helt vanlig tråd, vid första anblicken. Innan man vet ordet av är man hjärntvättad och "ditramlad". Totalt destruktivt, om man som jag försöker hålla i de stackars slantarna. Köpte hus (för alldeles för dyra pengar) och varför jag gjorde det vet jag inte. Hade räckt att jag köpt trädgård, för det är bara därute jag är.
Jag har en fråga till er som sitter fast i träsket på riktigt: Vad är utmärkande för en Rockii-pion?? (inte skratta, jag är amatör). Har en liten Itoh-hybrid i min trädgård och det har jag förstått är avkomma till vanlig hybrid och trädpion?
Och sen........ den klassiska frågan: Hur mycket kan man egentligen hålla på och flytta pioner? Ge mig era bästa tips nu, please......
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 10:56
|

Medlem

|
Skrattar absolut inte - det av pioneriet som inte är ett träsk är något av en djungel. Rockii-pioner är den härdigaste av buskpionerna (sisådär zon 4-5, eller ännu mer om man väljer rotäkta och är lite riskbenägen). Den utmärks av att ha ett riktigt mörkt öga (innersta delen av blomblade är alltså mörkare än resten) - nästan svart ibland - och finns från vitt över rosa till mörkt purpurfärgan/riktigt mörkt röd (dock inte gult, det är en anna sorts buskpion som ger de gula sorterna). Som jag tror att jag nämnt tidigare finns det de som vill räkna alla buskpioner med mörkt öga till rockii med resonemanget att det helt enkelt måste finnas rockii någonstans bak i stamtavlorna för att blomman ska få det mörka ögat. Å andra sidan kan denna mörkögda sort vara uppblandad med så mycket genetiskt material från känsligare buskpioner att de inte är härdiga på det sätt som vi förväntar oss av en rockii, vilket skulle ställa till det för oss som odlar i högre zoner och lärt oss rockii=härdig.
Jepp, de underbara Itoh-pionerna är en korsning av örtartad och buskpion. Där har jag inte hunnit läsa in mig än men det verkar som om det är fler än en av buskpionsorterna inblandade i avelsprogrammet eftersom det finns både gula och några som är misstänkt rockii-färgade. Någon som har bättre koll än jag?
När det gäller pionflytt har jag förstått det såhär - du kan flytta en pion när du vill och mer än en gång så länge den inte FATTAR att den blivit flyttad. Så stor jordklump du mäktar med (tänk minst två personer som baxar upp klumpen på en riktigt stadig pressenning och drar pionen dit den ska i sitt anletes svett), håll koll så att du inte byter väderstreck (vet inte om det är nödvändigt, men kan eventuellt påverka blomningen), plantera så att den ligger lika nära ytan som innan och vattna som sjutton i ett antal veckor efteråt. Har du tur fortsätter pionen som inget hänt, har du otur tjurar den i ett par år. Pioner avskyr att man stör deras rötter helt enkelt.
Sedan måste jag nog be om ursäkt för den här tråden - tanken var att dämpa min egen pionångest men det verkar som om jag drar ner fler och fler medodlaiter i ett bottenlöst träsk kantat av underbart doftande pioner ...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
14-06-2010, 11:37
|
Gäster

|
Inga ursäkter accepteras - så de´så  klart pionerna skall ha en egen tråd ingrid!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 11:59
|

Medlem

|
Ah, Gunilla - my partner in crime
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 12:49
|
Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 24 811

|
Tack så mycket! Uppenbart rätt person att fråga....... Så en Rockii-pion är alltså ytterligare en sort jag måste införskaffa, låter det som. Hur kan man bli så galet begärlig över växter och blommor? Jag förvånar mig själv. Tidigare - i mitt snart 40åriga liv (jag har alltså en jättebra ursäkt i år och några år framöver att frossa i pioninköp om jag förstått den här tråden rätt..) - så har jag lagt ner en förmögenhet på shopping, kläder och heminredning mest. Har känt mig duktig och ordentlig som har dragit ned på detta rejält, bara för att upptäcka att jag själv, utan att förstå vad som hände, nu har ersatt det med annat. Inga pengar sparade här inte.... men som ni säger, vilket ljuvligt träsk att befinna sig i!!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 16:03
|

Medlem

|
Som Oscar Wilde sade - summan av lasterna är konstant. Du kommer helt enkelt att få en fullständigt gudomlig trädgård
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
och det tar aldrig slut....det blir bara värrre haha
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
14-06-2010, 17:36
|
Gäster

|
...och det är beroendeframkallande
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 18:14
|

Medlem

|
Vips tre till.. och nu har jag snart en hel rabatt..jissus hur ska detta sluta
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 18:36
|

Medlem

|
Med många fina bilder som drar oss andra längre och längre ner, förförda av färger och dövade av piondoft
Redigerat av ingrids: 14-06-2010, 18:37
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 18:38
|

Medlem

|
Jag måste köpa en kamera .. min har lagt av.Lovar ...innan Holland ska jag det promise
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 18:53
|

Medlem

|
Jag har just köpt en kamera - och tittar nu uppfodrande på pionknopparna  Men - medan jag försökte hitta en vettig sida om pionfestivalen i Kina (återkommer säkert om den) stötte jag på något som var helt och fullständigt nytt för mig - buskpioner med GRÖNA blommor (även den här sidan). Wilmer, kanske något att matcha den gröna aklejan med? Tydligen är de ganska ovanliga och har först ganska nyligen börjat exporteras från Kina, det kanske var någon som kom på en snabbare förökningsmetod också. GRÖNA trädpioner!!! Nåja, de är garanterat inte härdiga här så jag får "nöja" mig med en Green Halo.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2010, 21:37
|

Medlem

|
Behöver jag säga mer.. JAG FYLLER JU 40 SNART och borde kunna unna mig en grön pion  Allvarligt, pengarna är slut, finito, inga fler - i år. Vågar nog titta på länken en dag, ska bara kolla mitt tomma lönekonto först för att peppa åt rätt håll.. Jag har nu funderat, mina två små trädpioner är nog inte Rockii, de är bara trädpioner typ. Den stora halvdöda är rockii med mörka fläckar, de andra två har varit ljus resp. mörkrosa utan fläckar. Jag fick köpa kamera för jag missade hela förra årets blomning, nu var det akut med en ny. Måste åka och kolla pionen som spricker upp, tror det kan bli i morgon Den limefärgade aklejan vet jag ej namnet på men ska fråga ägarinnan, för DEN SKA JAG HA. Härligt att det finns fler pionfrälsta. Och blivande
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2010, 07:36
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 24 643

|
Nu har ni dragit ner mig också i träsket....
--------------------
Villa i Göteborg (zon 2)
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2010, 07:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Jag inser nu när jag läst tråden att mina pioner måste ha haft ett tufft liv innan jag tog hit dom. En väninna till mig skulle flytta i höstas och undrade om jag ville ta hennes pioner som stod på den lilla tomten, självklart ville jag det men hur transporterar man lättast en jättepion i en pytteliten Golf? Jag grävde upp den stora Pionen och ruskade loss all jord, den gick av lite här och var så det var bara att lägga ner allt i en sopsäck och kasta in delarna i en sopsäck och köra dom 15 milen hem med Pionerna i bagageluckan. Väl hemma skulle det förberedas för planteringen så jag och maken grävde en liten "ö" på gräsmattan, lade dit en presenning som vi skar kryss i där Pionerna skulle titta upp och klippte ner Pionresterna så det bara var pinnar kvar. Den stora Pionen delades in i 5 "buketter" Sen planterade vi ner dom på markeringarna, trädde presenningen över så pinnarna stack upp och lade stora stenar i hela "ön". Vilket väderstreck dom suttit på innan? Gassande södersida, vindskyddat. Hur planterades dom nu? Mitt på en öppen blåsig gräsmatta med alla väderstrecken. Nästan alla pinnar bär idag knoppar, vilken färg vet jag inte , men bladen är nästan röda så dom kommer inte bli vita i alla fall. Så med tanke på att Pioner kan vara lite känsliga för flytt så måste den här pionen vara undantaget som bekräftar regeln, jag längtar tills knopparna slår ut och jag får se vad dom röda bladen gömmer för färg på blomman. Jag tror att jag fastnat i det här träsket jag med så det kommer troligtvis bli fler Pioner framöver.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2010, 07:54
|

Medlem

|
Nu ska vi se - jag har en ny kamera, Wilmer har en kamera och kerstin ska köpa en ny. Den osökta frågan är: Hur många pionbilder (samt bilder på aklejor, kerstins tripp till Holland och mina kommande besök i Melbournes botaniska trädgård och parker, samt minst en känguru) kan vi lägga upp innan odlas server kraschar Sedan undrar jag, nu när vi dragit med oss även flouee i träsket - Welcome in the mud! för övrigt - blir träsket på sikt trångt eller utvidgas det efterhand såsom en rabatt och det slutar med att ingen har någon gräsmatta kvar?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2010, 08:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
ingrids : Jag tror på det sistnämnda och det är det som eftersträvas här, vi har en stor tomt och det är inte roligt att klippa den så lite avkopplande ogräsrensning känns mer lockande för både mig och maken.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2010, 08:21
|

Medlem

|
Tror också på utträngning av gräsmatta, den är ju bara jobbig att klippa. Jag har flyttat pioner utan hänsyn som börjat blomma efter att INTE ha blommat de senaste åren innan det, tror det viktigaste är att inte plantera för djupt? Jag har lyckats få två pioner att sluta blomma efter att jag jordförbättrat ovanfrån så att de nu hamnat djupare. Kan det stämma? ÅÅ, en pionserverkrach, så ljuvligt Och, ja, jag välkomnar alla till träsket  Ju fler ju träskigare.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|