|
|
  |
Odlahjälp till afrika?, Rent hypotetiskt det vill säga |
|
|
|
04-06-2010, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Nu har jag fiffilurat lite igen, och då jag gillar undervisning i form av "rollspel" så fick jag en idé.
Många svälter i dagens Afrika trots att de har tillgång till utmärkt odlingsmark, det grundläggande som behövs är givetvis vatten för bevattning men äver grödor som är väl anpassade till klimatet som ger näringsrik och riklig gröda relativt snabbt. I de hjälpsändningar som skickas ner ingår mest mjöl o majs i säckar men inget långvarigt tänkande tyvärr. Om vi låter fantasin flyta iväg lite och Odla fick skicka iväg en valfri hjälpsänding i större kvantitet plus även kunnig personal för att lära ut om odling osv. Hur skulle en sådan hjälpsänding se ut, vad skulle den innehålla i form av grödor, gödning osv Även skulle någon här kunna tänka sig att så fall åkt ner för att stötta på plats.
Jag sitter inte o planerar något sådant men ibland vill man bara bolla ideér och ärligt talat så tror jag att få jordbruket igång därnere är billigare i längden än att ständigt flyga in matsäckar plus att det kan stärka deras egna ekonomi och på det sättet även välfärd osv.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 13:03
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag tror att du underskattar det utvecklingssamarbete som sker. Långsiktig utveckling av jordbruket sker i många former i u-länderna. Direkt mathjälp sker bara vid direkta katastrofer. Mycket finjns att läsa på SIDA:s eller FN-organet FAO:s hemsidor.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
04-06-2010, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Globalportalen.org och forum syd har säkert hjälpfulla länkar med. Kolla även Vi-skogen som även ger utbildning i odling. Jag vet inte om "odlingsexperter" vore det bästa att sända. Afrikanerna har ju trots allt mkt traditionell kunskap om odling i deras klimat. Googla även på agro forestry , skogsodling är bra i många klimat då det binder marken och minskar avdunstning och jorderosion.
--------------------
|
|
|
|
|
04-06-2010, 14:03
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (theseraphim @ 04-06-2010, 13:59)  Nu har jag fiffilurat lite igen, och då jag gillar undervisning i form av "rollspel" så fick jag en idé.
Många svälter i dagens Afrika trots att de har tillgång till utmärkt odlingsmark, det grundläggande som behövs är givetvis vatten för bevattning men äver grödor som är väl anpassade till klimatet som ger näringsrik och riklig gröda relativt snabbt. I de hjälpsändningar som skickas ner ingår mest mjöl o majs i säckar men inget långvarigt tänkande tyvärr. Om vi låter fantasin flyta iväg lite och Odla fick skicka iväg en valfri hjälpsänding i större kvantitet plus även kunnig personal för att lära ut om odling osv. Hur skulle en sådan hjälpsänding se ut, vad skulle den innehålla i form av grödor, gödning osv Även skulle någon här kunna tänka sig att så fall åkt ner för att stötta på plats.
Jag sitter inte o planerar något sådant men ibland vill man bara bolla ideér och ärligt talat så tror jag att få jordbruket igång därnere är billigare i längden än att ständigt flyga in matsäckar plus att det kan stärka deras egna ekonomi och på det sättet även välfärd osv. Vet du alls hur biståndsarbetet går till? Finns massor att läsa på nätet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
04-06-2010, 14:26
|

Medlem

|
Jo jag vet att de mesta oberoende experter anser att FNs stödprogram till stort är verkningslösa då de inte hjälper på rätt sätt. Tyvärr är det ju så att många hjälporganisationer hjälper mycket på ett litet område för att sedan ha något att visa upp i media. Hörde att om det var Tanzania som sedan sextiotalet fått närmare sextio miljarder i bistånd av Sverige totalt men landet har i stort inte utvecklats något. Om Sextio miljarder ger knappt märkbart så är det något som är allvarligt fel i systemet och det är just det som många experter är kritiska till, att det mesta av bidragen förvisso har en god sida men de utnyttjas katastrofalt dåligt. Se vad man får för Sextio miljarder i Sverige och vad det gett i afrika så blir det fel helt enkelt. Stora summor försvinner bakvägen när lokala politiker börjar roffa åt sig tex.
Kritiken i stort ligger på att man gör länderna beroende av biståndet dvs länderna tar för givet att biståndet ska komma och då behöver vi inte fixa något för framtiden.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Ja, det faktum att kontinenten är rik och har alla förutsättningar för att utvecklas, gör att biståndspengar knappast lyfter Afrika. Nödinsatser är en sak, men för att lyta ett land ur fattigdom behövs konkreta insatser, inte pengar som rinner ut i stort sett ingenting. Fungerande jordbruk, infrastruktur och inte minst fungerande stats o rättsapparat är nog enda lösningen. Annars vill inte företagen investera och det är ju nyckeln till ett drägligare liv. När barn svälter ihjäl samtidigt som regimerna köper vapen, får mig att se rött. Se på Zimbabwe, ett rikt land där befolkningen har det svårt. och sådana regimer finns på många håll i Afrika. Jag tror faktiskt att krig förstör fler skördar än naturkatastrofer i afrika. Hoppas jag har rätt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 16:32
|

Medlem

|
Afrika lider fortfarande av gamla koloniala strukturer. De länder som fungerar allra sämst var närmast "privatkolonier", som Rhodesia och belgiska Kongo. Medan bistånd ges med ena handen så tas stora vinster ut av TNF och illegala vapenhandlare.
--------------------
|
|
|
|
|
04-06-2010, 17:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 17:32)  Afrika lider fortfarande av gamla koloniala strukturer. De länder som fungerar allra sämst var närmast "privatkolonier", som Rhodesia och belgiska Kongo. Medan bistånd ges med ena handen så tas stora vinster ut av TNF och illegala vapenhandlare. Ja, i fallet Zimbabwe så är det nog bara en demokratisk vald regering som kan få landet på fötter. Att bara byta hudfärg på förtryckarna lär inte hjälpa. Sen har väl tidigare kolonialherrar dragit gränserna lite hipp som happ, vilket ju måste få konsekvenser. Men många länder har ju klarat av självständigheten med bravur.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
Korruption, förskingringar och svindleri är också orsaker till varför biståndspengar ibland smälter som smör i solsken.
Afrikaner är själva de bästa experterna på sina egna grödor. Däremot kan de behöva hjälp med bevattningsanlägningar och annat tekniskt. Underhåll av dessa (alltså bristen på det) brukar vara ett stort problem. Trots utbildning i underhåll blir det ofta inte gjort. Giriga medarbetare kan även sälja solpaneler, pumpar o annat efter att européerna åkt hem, och stoppa pengarna i egen ficka. (Har sett fall av detta)
Tyvärr är attitydförändring det allra svåraste. Det tar tid för kontinenten att "utvecklas".
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 17:59
|

Medlem

|
Såg en dokumentär på Svt för ett tag sedan om just ett projekt inom agrokultur i Afrika där nya grödor prövades som inte odlats så mycket innan i Afrika. Detta var för att hitta grödor som ger stor och näringsrik skörd med minsta möjliga medel. En del av de gamla grödorna är känsliga för angrepp o dylikt ungefär som om Sverige skulle odla samma sort potatis, morötter osv som vi gjorde år 1890.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 18:08
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 04-06-2010, 18:59)  Såg en dokumentär på Svt för ett tag sedan om just ett projekt inom agrokultur i Afrika där nya grödor prövades som inte odlats så mycket innan i Afrika. Detta var för att hitta grödor som ger stor och näringsrik skörd med minsta möjliga medel. En del av de gamla grödorna är känsliga för angrepp o dylikt ungefär som om Sverige skulle odla samma sort potatis, morötter osv som vi gjorde år 1890. Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut.
--------------------
|
|
|
|
|
04-06-2010, 18:49
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:08)  Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut. Problemet är ju att dom är så ruskigt många i Afrika och ökar lavinartat, att det inte längre räcker med de gamla odlingssätten. Det är helt enkelt för mycket folk i förhållande till odlingsbar jord. Något måste göras om dom inte skall svälta ihjäl i ännu högre takt
|
|
|
|
|
04-06-2010, 18:54
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2010, 19:08)  Samtidigt så ställer de stora livsmedelsföretagens supergrödor krav på mer vatten, mer gödsel och mer bekämpningsmedel. Den biologiska mångfalden tunnas också ut. Såg ett program där man fått fram vad man sa var olika grödor som skulle stå emot både det ena och det andra. Verkligheten var att de inte gjorde det vilket innebar katastrof för de länder som man mer eller mindre tvingade på dessa grödor. KOmmer inte ihåg men har för mig att man inte kunde utrota det som angrep grödan , sjukdom insekter mm , p g a att det inte fanns något som hjälpte längre när man manipulerat grödan. Fanns några länder där man hade behållit en del av sin urspungliga variant av grödan , som växte bra , men eftersom man även odlade den ny grödan korsade grödorna sig med varandra. Resultatet blev inte bra. Kommer inte exakt ihåg vad som gjorde att man inte fick gå tillbaka och odla sina gamla sorter , var något med att företagen som tagit fram de nya hade någon form av något som liknade en hållhake på länderna. Vi i västvärlden tycks aldrig sluta suga ut andra fattigare länder. edit : klämde in ett glömt inte.
Redigerat av mamamaggan: 04-06-2010, 18:55
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
04-06-2010, 19:02
|

Moderator

|
Men nu håller ju Kina på att annektera stora delar av Afrika, så då kan dom ta på sitt ansvar att föda befolkningen.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 19:08
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Exportera ris kanske ? Som sagt , vi slutar aldrig att " hjälpa " ( stjälpa kanske är ett bättre ord ) de som har det sämre än oss.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Meriona
|
04-06-2010, 20:13
|
Gäster

|
Jag har inga som helst åsikter eller kunskaper att komma med i hur man bäst ska hjälpa Afrika att slippa svälten, men det är intressant att läsa om era!
|
|
|
|
|
04-06-2010, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
Jag har bott långa perioder i Gambia där det är möjligt att odla ris som är basfödan för befolkningen. Ris är basen i varje mål varje dag. Tyvärr odlas det inte så mycket som man skulle kunna. 90 % av vardagsriset är importerat från Thailand. Subventionerat säkert, för det kostar ca 240 kr för en 50 kilos säck. Hur man skulle få de gambiska bönderna att odla mer, vet jag inte. Landet är inte självförsörjande på någon gröda. ------- Ändrar: Jo jag glömde.. de är självförsörjande på jordnötter som också är en viktig basföda. De exporteras till o med.
Redigerat av RitRat: 04-06-2010, 20:36
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
Meriona
|
04-06-2010, 20:35
|
Gäster

|
RitRat, kan det ha med vattentillförseln att göra, kräver inte risodlingar en himmelsk massa vatten? Bara en tanke varför det inte odlas tillräckligt alltså...
|
|
|
|
|
04-06-2010, 21:30
|

Moderator

|
CITAT (Meriona @ 04-06-2010, 21:35)  RitRat, kan det ha med vattentillförseln att göra, kräver inte risodlingar en himmelsk massa vatten? Bara en tanke varför det inte odlas tillräckligt alltså... Jo, men Gambia har mycket nederbörd, det är regnskog där.
|
|
|
|
|
04-06-2010, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Afrika är rik på resurser och behöver ingen hjälp. Fattigdomen är stor, men den har andra orsaker. Innan det bondesamhället gick över till det kapitalistiska hann några Européer dit och koloniserade området till eget. Alla resurser sugs ut. Senare när kolonialismen hade gjort sitt lämnades uppdraget åt företgen och olika föreningar (religiösa och ekonomiska) att sköta de ländernas ekonomi. Det som Afrika skulle behöva idag är kontakt med föreningar i Europa( icke religiösa och icke ekonomiska). Den europiska delen av Ship to Gaza är en ganska bra lösning på probelematiken i Afrika. Att etablera kontakter och bilda föreningar som förmedlar fria samhällen i Afrika kan vara vägen till utrotning av fattigdomen. CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 22:30)  Jo, men Gambia har mycket nederbörd, det är regnskog där. Det räcker inte med nederbörd. Risodlingar behöver våtmarker som saknas i Afrika. Annars kontakten med Indien och kina har en lång historia. Om det hade gått med risodling där skulle de ha gjort det för några hundra år sedan.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|