CITAT (Myosotis @ 05-06-2010, 11:44)

Intressanta frågor!

Ja, det är rätt vanligt att även arter som inte är så kända för härmning härmar, t.ex. taltrast. Vad din koltrast tänker vet han bara själv, jag tror inte han funderar på om det är en annan fågelart eller ett larm, det är bara ett ljud som han härmar för att impa på sin hona/sina rivaler. De härmar det de brukar höra och som lämpar sig för härmning. Var det inte Red Top här som hade en taltrast som satt i en grantopp och härmade mobiltelefonen?
Det här med öppna jordytor har jag ingen aning om, mycket intressant iakttagelse. Det måste väl bero på att de bara springer där maten finns, men man tycker ju att det borde finnas mat där det är nygrävt? Konstigt. Vet du säkert att de inte är där tidigt på morgonen t.ex.?
En mobiltelefon?

Ja det var snäppet mer avancerat. Kanske kan bli jobbigt i längden.
Jag är säker på att de inte springer i jordytorna andra tider på dygnet heller. Jag har ofta sömnproblem och roar mig då med att tassa omkring och kika ut i trädgården vad som händer. De springer endast i gräsmattan och rabatterna då också.
Det här har pågått så många år så det är inte bara den här årskullen som beter sig så.
Alla småfåglar springer mer överallt och snöskatorna håller bara till i gräsmattan.
Kanske är det som Huggorm föreslog, att koltrastarna helt enkelt inte har lärt sig än?
De borde ju i o f s se hur småfåglarna gör.