Full version: Koltrastar
Skruttis
Vi har alltid haft mycket koltrastar i trädgården. Har ofta haft roligt åt de olika läten som de har. Alla möjliga sorters haranger sitter de och drillar.
Nu har det blivit ännu roligare. En av våra koltrastar har börjat härma ljudet som uppstår när vi larmar av villalarmet. Fågeln lyckades lura mig totalt häromdagen när jag skulle larma på och istället hörde signalen för avlarmning. Det tog en stund innan jag insåg att pippin satt alldeles i närheten och precis hade avslutat en liten "ramsa". Han har lyckats väldigt bra med både tonläge och tempo. a0a.gif
Är det här vanligt, att de härmar annat än andra fåglar? Eller tror han kanske att det är en fågel som låter när vi larmar av?

Sen en annan fundering.
Koltrastarna springer ju gärna både i gräsmattan och rabatterna och letar mat. Men av någon anledning så ratas öppna jordytor helt. Så fort vi planterat ut något, då springer de gärna där igen (och krafsar upp småplantor).
Någon som vet vad det beror på. Tror de inte att det finns mask om det inte är någon växtlighet eller förstår de helt enkelt inte att ytorna består av jord? Någon annan anledning? g.gif

Jag är väldigt nyfiken.
Meriona
wacko.gif Vilken liten filur! laugh.gif Lura dig på det viset!
Det sägs att de härmar andra fåglar, så säkerligen kan de även härma ditt larm. Hoppas den inte lär sig härma själva tjutet också, det kan bli lite jobbigt...

Myosotis
Intressanta frågor! tummenupp.gif Ja, det är rätt vanligt att även arter som inte är så kända för härmning härmar, t.ex. taltrast. Vad din koltrast tänker vet han bara själv, jag tror inte han funderar på om det är en annan fågelart eller ett larm, det är bara ett ljud som han härmar för att impa på sin hona/sina rivaler. De härmar det de brukar höra och som lämpar sig för härmning. Var det inte Red Top här som hade en taltrast som satt i en grantopp och härmade mobiltelefonen?
Det här med öppna jordytor har jag ingen aning om, mycket intressant iakttagelse. Det måste väl bero på att de bara springer där maten finns, men man tycker ju att det borde finnas mat där det är nygrävt? Konstigt. Vet du säkert att de inte är där tidigt på morgonen t.ex.?
Huggorm
Öppna jordytor finns ju inte i naturen, så den kanske inte är "programmerad" för att leta där? Men skulle den någon gång råka få syn på en daggmask i öppen jord skulle den nog lära sig kvickt. Måsar dras ju i stora flockar till åkrar där bönderna plöjer just för att dom lärt sig att det finns mask där
gnon49
Ja, jag vet i alla fall att när jag har på vattenspridaren så njuter koltrasten. Han blir dyngesur och blänker i fjädrarna av vätan. Och han bryr sig allt mindre om att jag sitter där. Jag njuter av hans personlighet.
Huggorm
Koltrastar är trevliga fåglar. Ofta på våren när jag är vid stugan och grejar så följer den efter och går och sprätter i löven en bit ifrån mig. Honorna ser man däremot inte ofta, dom gömmer sig i boet djupt inne i snåren
Skruttis
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 11:15) *
wacko.gif Vilken liten filur! laugh.gif Lura dig på det viset!
Det sägs att de härmar andra fåglar, så säkerligen kan de även härma ditt larm. Hoppas den inte lär sig härma själva tjutet också, det kan bli lite jobbigt...

Det vore en riktig höjdare om han kunde lära sig att härma larmtjutet och använda det när personer som vägrar ringa på dörren, utan bara sliter upp den och går in objudna. Kanske skulle det vara sista gången de inte använder dörrklockan..... naughty.gif giggle.gif
Skruttis
CITAT (Myosotis @ 05-06-2010, 11:44) *
Intressanta frågor! tummenupp.gif Ja, det är rätt vanligt att även arter som inte är så kända för härmning härmar, t.ex. taltrast. Vad din koltrast tänker vet han bara själv, jag tror inte han funderar på om det är en annan fågelart eller ett larm, det är bara ett ljud som han härmar för att impa på sin hona/sina rivaler. De härmar det de brukar höra och som lämpar sig för härmning. Var det inte Red Top här som hade en taltrast som satt i en grantopp och härmade mobiltelefonen?
Det här med öppna jordytor har jag ingen aning om, mycket intressant iakttagelse. Det måste väl bero på att de bara springer där maten finns, men man tycker ju att det borde finnas mat där det är nygrävt? Konstigt. Vet du säkert att de inte är där tidigt på morgonen t.ex.?

En mobiltelefon? w00t.gif Ja det var snäppet mer avancerat. Kanske kan bli jobbigt i längden. giggle.gif

Jag är säker på att de inte springer i jordytorna andra tider på dygnet heller. Jag har ofta sömnproblem och roar mig då med att tassa omkring och kika ut i trädgården vad som händer. De springer endast i gräsmattan och rabatterna då också.

Det här har pågått så många år så det är inte bara den här årskullen som beter sig så.

Alla småfåglar springer mer överallt och snöskatorna håller bara till i gräsmattan.
Kanske är det som Huggorm föreslog, att koltrastarna helt enkelt inte har lärt sig än?
De borde ju i o f s se hur småfåglarna gör. confused.gif
Orkidétjuven
Ngt intressant som nyligen iakttagits här på Nya zeeland inte är känt i europa där de från början härstammar är att taltrastarna har börjat härma rovfåglar i läten. När övriga arter blir upprörda och flyger upp för att gömma sig eller blir kaxiga så kan taltrasten lungt plocka i sig mat utan att konkurrera med andra arter.
Skruttis
Tydligen väldigt smarta fåglar. Intressant att höra. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon